Windows Säkerhetskopiering: Hur kan man återställa sin säkerhetskopiering?

Permalänk

Windows Säkerhetskopiering: Hur kan man återställa sin säkerhetskopiering?

Hejhej

Just nu har min SSD 120GB krashat/funkar inte som den ska. Det var en Team Xtreem 120GB (S25AS1 och TG120GS25AS1M står det på den). Jag gör nog en tråd om det och frågar om hur man kan rädda den.

Iallafall, då har jag iallafall kört någon slags Windows-backup under tiden hårddisken fungerade. (Jag använder för tillfället en HP-laptop här nu). Backupen som då Windows gjorde tycker jag är lite rörig, så jag undrar om någon har några tips på vad man kan hitta på. Men den är nog i ordning om man ser det från Microsofts sida.

Backupen gick mot en extern hårddisk som har labeln "Backup - Primary". Datorn med SSD-disken som gick sönder hade namnet "SSD-PC". Så nu har jag kopplat in min externa hårddisk "Backup - Primary" i HP-laptopen. Man kan då bläddra runt i en mapp som heter SSD-PC. Såhär ser det ut alltså:

Som vi ser så är det ungefär 194 ZIP-filer som hela C:/ och delar av D:/ är utspridda i. Någon som då har några idéer på hur man kan sätta samman alla filer och mappar? Alltså till 1 st C:/ och 1 st D:/ och inte t ex 100 C:/ mappar överallt. ^^

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd

Du går in i Kontrollpanelen och letar reda på System/Återställning ~något sådant. Kommer inte ihåg exakt vad det heter i Windows 7, men följer där anvisningarna.

Filmklipp!
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Du går in i Kontrollpanelen och letar reda på System/Återställning ~något sådant. Kommer inte ihåg exakt vad det heter i Windows 7, men följer där anvisningarna.

Filmklipp!
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Jag kollade lite där. Verkar bara finnas hur man återställer direkt från en säkerhetskopiering. Inte hur man extraherar alla filer till 1 enhetlig mapp/ZIP-fil ? Eller har jag missat något? :>

Men om jag skulle försöka återställa säkerhetskopieringen direkt i en nyinstallation får man ju fundera vidare genom att fundera lite på hur Windows-licensen kan hanteras som då finns i säkerhetskopieringen.

Så det som ligger i säkerhetskopieringen är en Windows 7 Professional 32-bit Svensk genom MSDNAA. Skulle vara praktiskt om man kunde ha samma OS och Licens igen helt enkelt. Kan man på något sätt extrahera licensen från säkerhetskopian (eller hårddisken om jag måste göra så)? Så man kan installera Windows med samma ISO-fil/DVD-skiva på datorn igen? (Kanske ny SSD också :> ) Eller så kanske man kan aktivera en Windows-skiva max 2 gånger? Någon som är insatt i Windows-licenser mfl?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd

Det finns en inställning där så man antingen monterar en avbild, dag för dag med mappstruktur, eller återställer en hel partition.
Du ska också kunna installera din backup under en installation av Windows, genom att välja Reparera Windows och sedan sikta på din backup. Jag har backuper av Windows 7 liggandes men i och med att jag gått över till Windows 8 så har jag inte tittat på dem på länge. Vet att jag återställde min HTPC förra hösten på genom den inbyggda backupfunktionen men kommer inte ihåg hur riktigt.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det finns en inställning där så man antingen monterar en avbild, dag för dag med mappstruktur, eller återställer en hel partition.
Du ska också kunna installera din backup under en installation av Windows, genom att välja Reparera Windows och sedan sikta på din backup. Jag har backuper av Windows 7 liggandes men i och med att jag gått över till Windows 8 så har jag inte tittat på dem på länge. Vet att jag återställde min HTPC förra hösten på genom den inbyggda backupfunktionen men kommer inte ihåg hur riktigt.

Jaha så jag kan återanvända min Win7-DVD från MSDNAA utan problem kanske?

Hmm, när jag då sätter igång installationen av Win7 på den nya SSDn (Kanske denna? SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB [SATA III, Marvell 9175], 1 299 kr @ Kjell & Co ).
Hur blir det då när man så att säga "återställer Windows" från sin säkerhetskopia? Kommer allt bli som förut med alla installerade program och allt som fanns i detta Windows-register, som är så mystiskt tycker jag för övrigt (regedit lixom). Bryr mig inte så mycket om registret, men där antar jag finns snitsiga saker som vilka program är djupt installerade i Windows och autostart-grejer kanske?
Eller kommer återställning från en säkerhetskopia bara kopiera in alla filer (som då var på min C:/ ) rakt in i den nya Windows-installationen utan några tecken på intelligens? Dvs inget kommer installeras och allt i autostart kommer inte vara som med den gamla hårddisken.

Dessutom har jag en D:/ (en WD Red 2TB med Steam och andra stora spel som man kan installera om). Den tog jag inte så mycket backup på. Hur kommer då den nya installationen med en återställning reagera på WD Red-disken tro?

Hur kan vi resonera här och hur kan det komma bli?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd

Det kan du absolut göra. Din Win7-dvd används enbart för att starta installationsprogrammet så det blir ingen nyinstallation av operativsystemet

Här är Microsofts egna förklaring:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/restore-computer-f...

Så här gör du för att titta på innehållet av en backup direkt i operativsystemet:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/back-up-restore-fa...

En återställning återskapar bara hur datorn såg ut vid ett specifikt tillfälle, inklusive registernycklar och genvägar.
Om du gör en återställning till/från första september i år kommer din C: att se ut som den gjorde just då och alla ändringar du gjort på enheten eller på D: efteråt kommer vara där men kanske inte kännas igen. Exempel om du installerat Photoshop på D: så kommer det att ligga på D: men genvägen till din desktop kommer inte finnas.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det kan du absolut göra. Din Win7-dvd används enbart för att starta installationsprogrammet så det blir ingen nyinstallation av operativsystemet

Här är Microsofts egna förklaring:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/restore-computer-f...

Så här gör du för att titta på innehållet av en backup direkt i operativsystemet:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/back-up-restore-fa...

En återställning återskapar bara hur datorn såg ut vid ett specifikt tillfälle, inklusive registernycklar och genvägar.
Om du gör en återställning till/från första september i år kommer din C: att se ut som den gjorde just då och alla ändringar du gjort på enheten eller på D: efteråt kommer vara där men kanske inte kännas igen. Exempel om du installerat Photoshop på D: så kommer det att ligga på D: men genvägen till din desktop kommer inte finnas.

Hmm, låter intressant. När du säger "återställning", menar du "Systemavbildning" eller "Säkerhetskopiera filer"?

För jag vet inte om jag sagt att jag gjort en Systemavbildning (som microsoft nu kallar det ^^). För någon Systemavbildning har jag inte gjort (minns att det var för att det inte fanns typ 800GB på min externa disk, utan bara 200GB för att "Säkerhetskopiera filer". )
Hmm, det jag gjort är att jag "Säkerhetskopierat filer" till min externa hårddisk tror jag nog.

Kan man kanske ändå återställa hela sitt Windows bara genom att ha gjort en "Säkerhetskopiering av filer" ? Skulle ju vara praktiskt, hur kan vi resonera nu?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd

Aha, jag har suttit och funderat på om du har gjort det eller ej faktiskt.
Du får nästan öppna upp dina backuper och kolla vad de innehåller i sådana fall. I värsta fall innehåller de bara det du hade i Mina Dokument, vilket gör att du får göra en full ominstallation.

Såg din andra tråd om din trasiga hårddisk. Den verkar åtminstone inte tvärdöd, vilket kan vara bra.
Kan du montera ur den ur din dator och sätta i den i en annan dator?
Om så, boota från den vanliga hårddisken så du kommer in i Windows. Du ska nu ha din SSD som Windows D:. Dra en fullständig systemavbildning på den, antingen med Windows egna inbyggda system eller med exempelvis
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software...

som fungerar väldigt bra och är lätt att använda. Återställ mot ny hårddisk när du har tid. Gissningsvis kan du fortfarande läsa från din trasiga SSD men inte skriva till den, när det sker så hänger sig datorn. Oavsett om C: (inkl dolda, icke enhetsbestämda partitioner) är på 1TB så blir bara backupen på vad du motsvarande har använt. Min C: är på 68gb tror jag och partitionen är på 128gb - backupen är ändå bara på hur mycket som faktiskt använts. Skulle du vilja återställa din backup till en partition eller hårddisk som är mindre än din gamla så kommer programmet att upplysa dig om det och att största storlek kommer istället vara något annat. Kravet är dock att du har minst lika mycket utrymme som du har data, i mitt fall 68gb.

Om du väljer att bara installera om ditt Windows från grunden så kommer du först behöva uppdatera det ordentligt. Sedan installera alla program - däremot bör alla dina filer finnas kvar i och med att du har backup på dem. Så det är väl snarare det som skiljer. Har du kvar din nyckel till Windows 7 så är det heller inga problem att använda den igen.