Behålla Fri-Surf abonnemang, eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Bumpar min tråd lite.

Alltså är svarstiden lägre på 4G? (bor i sthlm) Är det värt att skaffa iPhone 6 med 4G abbonemang eller behålla 3G?

Vill ha fler inputs :)!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Bumpar min tråd lite.

Alltså är svarstiden lägre på 4G? (bor i sthlm) Är det värt att skaffa iPhone 6 med 4G abbonemang eller behålla 3G?

Vill ha fler inputs :)!

Latensen är lägre på 4g än 3g men att få lägre latens på bekostnad av fri datamängd är ett oerhört dåligt byte tycker jag, vad har du för nytta av låg latens om du ändå inte kan använda den pga att du slått i trafiktaket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Byt INTE!! jag tror att data kommer öka i kostnad för oss dom närmaste åren. Att byta för att få lite högre hastighet verkar dumt...Skaffa isåfall ett till abb för att få hastigheten så längen

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle aldrig ge upp ett abonnemang med fri surf om jag hade ett. Jag har personligen tillgång till 4G men jag håller mig alltid till 3G nätet ändå pga att det inte tar lika mycket på batteriet samt att jag har ändå relativt kass 4G täckning där jag bor. Hastigheten räcker till för det mesta också. Men det beror ju också på vart man bor och vad man gör med sin telefon.

Idag så är det ju data som används mest och det vet ju operatörerna om så klart. De vill nog säkerligen att alla gamla fri-surf abonnemang ska bytas ut till annat och man har hört från andra som sitter på såna abonnemang att operatörerna försöker få dem att byta ibland. I dagsläget är det som sagt data de tjänar mest pengar på och det kommer nog bli ännu mer så i framtiden då dataanvändingen bara ökar och ökar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Latensen är lägre på 4g än 3g men att få lägre latens på bekostnad av fri datamängd är ett oerhört dåligt byte tycker jag, vad har du för nytta av låg latens om du ändå inte kan använda den pga att du slått i trafiktaket ?

Jo men borde inte låg latens innebära att sidor/content laddar snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Bumpar min tråd lite.

Alltså är svarstiden lägre på 4G? (bor i sthlm) Är det värt att skaffa iPhone 6 med 4G abbonemang eller behålla 3G?

Vill ha fler inputs :)!

Det behövs väl ändå inget nytt abb för 4g? Om telefonen klarar av 4G så får man det automatiskt. Eller ja så är det med tre iaf. De har inte olika abb för 3G/4G,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det behövs väl ändå inget nytt abb för 4g? Om telefonen klarar av 4G så får man det automatiskt. Eller ja så är det med tre iaf. De har inte olika abb för 3G/4G,

Tyvärr så tillåter inte Telenor att gamla abb får tillgång till 4G nätet, utan man måste uppgradera till ett av dom nya abonnemangen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Jo men borde inte låg latens innebära att sidor/content laddar snabbare?

Jag har ett 4g abonnemang idag, och kan säga att de är snabbt. Men det suger ju batteriet som fan.

Använder aldrig 4g pga de spärrar mina mobiler till 3g som max. De går ju snabbt iaf

Skulle aldrig heller byta ifrån ett fri Surf abonnemang... Är du galen!?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Jag skulle inte byta ens om jag fick betalt för det. Du kommer att ångra dig.

Permalänk
Medlem

4g är trevligt hastighetsmässigt men jag hade valt ett 3g abonnemang utan datamängds spärrar alla dar i veckan. Jag har 4g med 10gb datatrafik hos tre. Surfar man lite smått på mobilen, använder spotify osv så räcker det mer än väl men så fort man av någon anledning väljer att surfa via datorn (hd strömmning, spel, aftonbladet) så bränner man den mängden väldigt fort.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Du ska hålla hårt i det gamla abonnemanget, du får aldrig samma bra priser / trafik i dagsläget.

Byt absolut INTE

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tyvärr så tillåter inte Telenor att gamla abb får tillgång till 4G nätet, utan man måste uppgradera till ett av dom nya abonnemangen

Snålt av dem. Man kan tycka att datamängd är datamängd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Jag har ett gammalt abonnemang med telenors fri-surf, som inte har något övre surftak överhuvudtaget i upp till 30mbit/sek i 3G.

I och med att jag tror att iPhone 6 kommer släppas snart så är frågan om jag ska satsa på ett nytt abonnemang med kanske 4G och ett tak på 10gb eller nåt, eller om jag ska behålla det jag har idag? Jag surfar typ mellan 10-25gb i månaden.

Vad skulle ni gjort?

Hade aldrig sagt upp det. Oberoende om det är i 3G eller 4G så är fri-surf något att ta vara på. Speciellt med de hutlösa priserna och framförallt skumma tillvägagångssätt som dagens leverantörer har.

Skrivet av nackskägg:

Hur kommer man upp i 25GB/mån?

Du skojar va? Provat att se en hel dag med t.ex. youtubeklipp i 1080p? Eller varför inte Twitch streams? Slukar bandbredd som inget av denna värld.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Aldrig. Hade jag kunnat byta mina 5 GB 4G mot obegränsat 3g 30 Mbit hade jag gjort det anyDay in the week.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Snålt av dem. Man kan tycka att datamängd är datamängd.

Är självklart ett incitament för att försöka bli av med dom gamla aktiva abonnemangen, inget direkt konstigt med det imo (även om hela situationen är galet dåligt för konsumenter.)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Aldrig. Hade jag kunnat byta mina 5 GB 4G mot obegränsat 3g 30 Mbit hade jag gjort det anyDay in the week.

Samma här.

Skrivet av ozo64:

Snålt av dem. Man kan tycka att datamängd är datamängd.

Tror du de tänker på sin kund? Knappast. De vill ha pengarna och kan de sälja mindre för mer så kommer de att försöka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade aldrig sagt upp det. Oberoende om det är i 3G eller 4G så är fri-surf något att ta vara på. Speciellt med de hutlösa priserna och framförallt skumma tillvägagångssätt som dagens leverantörer har.

Du skojar va? Provat att se en hel dag med t.ex. youtubeklipp i 1080p? Eller varför inte Twitch streams? Slukar bandbredd som inget av denna värld.

Varför gör man sånt på en telefon?? Jag kommer inte ens nära 5GB i månaden som jag har på mitt abb så jag gick ner till 4GB på mitt nya.
Har ju wifi hemma och på jobbet så där drar jag ingen trafik.

Permalänk
Avstängd

Har inte telenor bytt till 4g på alla sin abonnemang? så du kanske har 4g men inte en telefon som stöder 4g,, Så behåll fri surf abbet, skaffa ny mobil kontant och surfa på i 4G

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Varför gör man sånt på en telefon?? Jag kommer inte ens nära 5GB i månaden som jag har på mitt abb så jag gick ner till 4GB på mitt nya.
Har ju wifi hemma och på jobbet så där drar jag ingen trafik.

För att man kan? Är själv inte ens nära eftersom jag har Wifi både hemma och på studentrummet. Däremot finns det folk som har oerhört annorlunda surfvanor än vad jag själv har. Om man bara vill så kan man lätt maxa ut ens bandbredd om man inte är försiktig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Jo men borde inte låg latens innebära att sidor/content laddar snabbare?

Om jag jämför latens hos mig (strax utan stockholm) 4g vs 3g så har jag ungefär ~100ms med 3G och ~30ms med 4G.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta bort min fria surf, som dessutom kostar ynka 150 kr/mån efter det att telefonen är avbetald efter 24 mån... :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Snålt av dem. Man kan tycka att datamängd är datamängd.

Mjo, dock så har Tele2 nu också börjat göra så. Dock så kunde man i ca 1 år att utan kostnad, antingen skicka ett sms till ett visst nummer, eller ringa kundservice så gjorde dom det förr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gör det ej. Har provat 4G nu och kan konstatera att 3G är bra nog. Speciellt när jag slog i 15GB-taket efter 3 dagar :s

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Jo men borde inte låg latens innebära att sidor/content laddar snabbare?

Sidorna kommer att laddas snabbare rent tekniskt, men du kommer knappt att märka det som användare, däremot så märker man definitivt av när trafiken stängs av pga trafiktaket, det finns idag inga vettiga abonnemang att nyteckna, själv skulle jag välja fri trafik med lägre fart och högre latens alla gånger före 4g.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Sidorna kommer att laddas snabbare rent tekniskt, men du kommer knappt att märka det som användare, däremot så märker man definitivt av när trafiken stängs av pga trafiktaket, det finns idag inga vettiga abonnemang att nyteckna, själv skulle jag välja fri trafik med lägre fart och högre latens alla gånger före 4g.

Samma här. Varför inte bara erbjuda fri surf på 3G nu när fler och fler företag lämnar 3G.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kommer sitta kvar på 3G nätet och hoppas att hastigheten ökar på det igen när fler och fler går över till 4G nätet =D

Även om jag just nu har en telefon med monsterbatteritid så kommer jag inte nyttja 4G för jag känner personligen inget behov utav det alls.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Folk som ligger över 10GB i månaden, vad gör ni med era telefoner egentligen? Hotspot kan jag förstå men vanlig mobilsurf?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mocka:

Folk som ligger över 10GB i månaden, vad gör ni med era telefoner egentligen? Hotspot kan jag förstå men vanlig mobilsurf?

Ett snabbt sätt att dra trafik på telefonen i sig är att strömma film/tv, man tittat ju inte med "kvarts vgaupplösning" bara för att det är en telefon längre, ska det se anständigt ut så blir det iallafall runt 1 Gbyte/timme och det kan ju bli det dubbla också om det är bra kvalitet på bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett snabbt sätt att dra trafik på telefonen i sig är att strömma film/tv, man tittat ju inte med "kvarts vgaupplösning" bara för att det är en telefon längre, ska det se anständigt ut så blir det iallafall runt 1 Gbyte/timme och det kan ju bli det dubbla också om det är bra kvalitet på bilden.

Nej det förstår jag, men även om man har en 5.5 tums telefon är skärmytan fortfarande rätt liten Aja, alla är väl olika.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

lär nog inte byta ut min obegränsade 3g som jag har hoss telenor Blir att köpa mobilerna kontant tills 4g verkligen blir värt det.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb