GTX 780 SLI meningslöst med 2500K

Permalänk
Medlem

GTX 780 SLI meningslöst med 2500K

Kollar in prisdumpen på bl.a. MSI GTX 780 i dagarna och blir lite frestad. Är det meningslöst att impulsköpa ett kort till och köra SLI i min rigg med 2500K @4,3Ghz? Flaskar med övriga setupen?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Nej det tror jag inte bara BF4 flaskar CPU pga spelet är CPU intensiv

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Meningslöst skulle jag inte säga. Kör du oklockat så är det väl inte någon jätte smart investering.

Men med en högt klockad 2500k(4.8-5G) vill jag påstå att du får ut allt ur korten, även i BF4.

Permalänk
Avstängd

Varför säger ni så? Det har väldigt lite med processorn att göra, det mesta beror på upplösningen och hertzen man spelar i. Ett och annat specifikt spel kan säkert vara ett undantag men generellt så är det upplösning samt hertz som är avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Varför säger ni så? Det har väldigt lite med processorn att göra, det mesta beror på upplösningen och hertzen man spelar i. Ett och annat specifikt spel kan säkert vara ett undantag men generellt så är det upplösning samt hertz som är avgörande.

Det är skillnad på prestanda om man jämför olika processorer vid samma hertz också. T ex så är dagens processorer ganska mycket snabbare än 2500K

Till TS, så skulle jag säga att jag tror att de kommer att funka eftersom att du har såpass högt klockad processor. Så i de flesta spel så flaskar den nog inte

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

Finns ingen logisk förklaring i resonemanget. Antingen maxar man spelet eller så gör man det inte. Tyngden ligger i stor del på grafikkortet och processorn har väldigt lite med det att göra. En sådan cpu är i sammanhanget fortfarande overkill för spel.

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Det är skillnad på prestanda om man jämför olika processorer vid samma hertz också. T ex så är dagens processorer ganska mycket snabbare än 2500K

Till TS, så skulle jag säga att jag tror att de kommer att funka eftersom att du har såpass högt klockad processor. Så i de flesta spel så flaskar den nog inte

Prestanda skillnaden mellan SB och Haswell är inte enorm, men det ser ut så i tester eftersom haswell är högre klockade, och turbon är högre.

I praktiken är ofta en SB minst lika snabb pga. att dom klockar så mycket högre utan att gå varma, 5Ghz är normalt sett inga problem med tex en H100i. Något som är extremt ovanligt om du har en haswell. Har haft flera SB och alla har gjort 5,3Ghz eller mer.