Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjkd:

Much text

Tror jag är lugnt med min gamla superslöa 500Gb. Kör diskfresh just nu och får se vad jag får för värden efter detta. Det verkar dröja tills imon för Diskfresh att bli klar dock.

Men min 1TB som jag precis köpt tror jag inte är värt att behålla. Inte när den är så dyr och så stor och kostar som ett GTX 970. Tror jag ställer tillbaka min gamla 1TB HDD så får den hålla ett tag till tills jag hittar en bra 1TB SSD. Vet inte om jag litar på Crucial, även om deras är MLC. Resten av 1Tb SSD som finns är för dyra för att de ska vara värt besväret, iaf för mig.

Men får jag bra värden på min 500GB 840 EVO så kanske jag behåller min 1tb ändå.... alltså allt beror på... hur ofta måste man refresha sin SSD egentligen :/

Permalänk
Medlem

Illa, Har rekommenderat till andra samt köpt 840 EVO till både jobb och speldator.
Den senaste ligger ouppackad i kartong. Man kanske skall vänta med driftsättning tills någon uppdatering kommer...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Gjorde då ett nytt test efter att ha kört DiskFresh på korrekt sätt. *host*

Före:

Efter:

Blev ju bättre överlag, men dippar fortfarande väldigt lågt precis i början av testet samt på slutet. Är det något man bör oroa sig för? Några av värdena till höger är ju lite sämre också efter att ha kört DiskFresh, vilket verkar lite märkligt? Jag är inte alls kunnig när det gäller sånt här.. Några kommentarer/tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Tror jag är lugnt med min gamla superslöa 500Gb. Kör diskfresh just nu och får se vad jag får för värden efter detta. Det verkar dröja tills imon för Diskfresh att bli klar dock.

Men min 1TB som jag precis köpt tror jag inte är värt att behålla. Inte när den är så dyr och så stor och kostar som ett GTX 970. Tror jag ställer tillbaka min gamla 1TB HDD så får den hålla ett tag till tills jag hittar en bra 1TB SSD. Vet inte om jag litar på Crucial, även om deras är MLC. Resten av 1Tb SSD som finns är för dyra för att de ska vara värt besväret, iaf för mig.

Men får jag bra värden på min 500GB 840 EVO så kanske jag behåller min 1tb ändå.... alltså allt beror på... hur ofta måste man refresha sin SSD egentligen :/

Hade jag varit i din sits hade jag inte tvekat en sekund på att behålla 1 TB disken.
Vad är det som säger att någon annan disk på marknaden är säkrare eller bättre? Samsung diskarna ligger överlägset i topp på Prisjakt t.ex.
Jag är inte orolig trots de som skrivits idag, men det ska bli intressant att se hur länge DiskFresh håller disken snabb enligt HD Tune.

Permalänk
Inaktiv

Kul

Permalänk

Tänkte in det längsta att detta kunde ju inte ha drabbat mig, men när jag tänkte på att vissa program tog mycket längre tid att starta än vanligt samt att vissa sökningar var väldigt långsamma så testade jag mina 2 SSD´er som jag har i min workstation och 830:an var det inga problem med men 840 EVO:n var i desto sämre skick. Körde en DiskRefresh, höll tummarna, startade om datorn och körde sedan HDTune för att se om det hade gjort någon skillnad. Känner mig mycket lugnare nu kan jag säga...

FÖRE REFRESH

EFTER REFRESH

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och fortfarande.. Om vi leker med tanken att 840 och 840 EVO är riktigt skitdåligt askassa produkter.. Hur påverkar det kvaliteten på 830, 840 Pro, eller 850? Jag väntar med spänning på svar på den frågan.

ja, dessa har TOPPKVALITE, det kan jag bekräfta så du blir väl lite nöjdare.
En annan sak är vad man trodde före denna nyhet. då var ju 840EVO med på den "goda" listan. Nu är det inte för tillfället...Så kan man lita på Samsung då??

Före denna artikeln så tänkte jag: Samsung.... alltid bra och prisvärd...funderade endast på att skaffa 840EVO...
idag: Samsung??? OJDÅ! Nu för första gången på länge tittar jag vilka andra modeller det finns.

Permalänk
Skrivet av Fototoken:

Tänkte in det längsta att detta kunde ju inte ha drabbat mig, men när jag tänkte på att vissa program tog mycket längre tid att starta än vanligt samt att vissa sökningar var väldigt långsamma så testade jag mina 2 SSD´er som jag har i min workstation och 830:an var det inga problem med men 840 EVO:n var i desto sämre skick. Körde en DiskRefresh, höll tummarna, startade om datorn och körde sedan HDTune för att se om det hade gjort någon skillnad. Känner mig mycket lugnare nu kan jag säga...

Njaaa... lugnare för tillfället..;)

Intressant hur ofta du kommer att testa HDTune... och hur ofta man måste köra refresh egentligen.
Hoppas nu Samsung fixar detta med en firmware..

Hur länge tar det att köra DiskRefresh egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

ja, dessa har TOPPKVALITE, det kan jag bekräfta så du blir väl lite nöjdare.
En annan sak är vad man trodde före denna nyhet. då var ju 840EVO med på den "goda" listan. Nu är det inte för tillfället...Så kan man lita på Samsung då??

Före denna artikeln så tänkte jag: Samsung.... alltid bra och prisvärd...funderade endast på att skaffa 840EVO...
idag: Samsung??? OJDÅ! Nu för första gången på länge tittar jag vilka andra modeller det finns.

Men varför skrev du inte det från början, jag menar.....
Vi läser exakt det du skriver, inte det du tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sitter med min Sandisk Extreme II som har MLC minne. Känns så jevla gutt nu! ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hmm, false positive? PutanUtilitiesSetup.exe rapporteras som skadlig av Chrome.

Så här ser det ut med min samtliga diskar just nu iaf.

Samsung 840 EVO 120GB - Systemdisk. 2014-08-19

ADATA SP900 128GB - 2014-07-13

ADATA S511 60GB - 2014-06-27

Wester Digital Caviar Black 2TB - 2014-02-28

Adata-diskarna är av de billigare slaget så det verkar kanske inte vara direkt unikt för just Samsung? Får kika på DiskFresh om det nu är något man kan lita på.. Däremot känns ju utvecklingen av WD-disken smått oroande... Defrag senast för 6 dagar sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men varför skrev du inte det från början, jag menar.....
Vi läser exakt det du skriver, inte det du tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är mycket tagen av denna nyhet. Jag tänkte byta från en 840 till 840Evo i sommras. Så är det fel att byta ut tankar?
Detta var ju en fortsättning på diskussionen...Skulle jag skriva direkt vad jag tänker så skulle detta ta flera timmar.

Det var inte menat från början att kasta sig in i kriget mellan Samsung-lovers och samsung-haters. Svaret var endast en förklaring till Ozzed som jag TÄNKER OM SAMSUNG just idag. Visst kommer jag att köpa samsung i framtiden och kanske ganska snart 850 eller 840pro.

Permalänk
Medlem

Har 1st 830 och 2st 840 som är helt felfria, dom har gått mycket... tom. scary torrents tänker köpa fler.

Permalänk
Medlem

Två 840 jag testat började visa degradering efter 10-11 månader. Den ena som ej är min har gått i 1.5 år. Så dom har problem men man får ju som sagt då se till att ha statisk data som är nåt år gammalt för att se det.

Permalänk
Medlem

När produkter inte lever upp till utlovad prestanda, speciellt såhär grovt och kort tid efter köp, borde tillverkaren tvingas att kompensera alla köpare. Det skulle få tillverka att hålla vad de lovar och inte komma med halvsanningar. Det skulle också vara mycket ärligare mot alla konsumenter. Mitt förtroende för Samsung har sjunkit kraftig efter detta.

Permalänk

mx100 är ett skitbra alternativ till EVOn btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

mx100 är ett skitbra alternativ till EVOn btw.

Synd att MX100 inte finns som mSATA. Valde mellan MX100 2,5-tums och 840 EVO mSATA och då jag tyckte mSATA var bättre val i min bärbara (för då kunde jag ha kvar den mekaniska hårddisken också) så blev det "tyvärr" 840 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

ja, dessa har TOPPKVALITE, det kan jag bekräfta så du blir väl lite nöjdare.
En annan sak är vad man trodde före denna nyhet. då var ju 840EVO med på den "goda" listan. Nu är det inte för tillfället...Så kan man lita på Samsung då??

Före denna artikeln så tänkte jag: Samsung.... alltid bra och prisvärd...funderade endast på att skaffa 840EVO...
idag: Samsung??? OJDÅ! Nu för första gången på länge tittar jag vilka andra modeller det finns.

Som jag skrev längre ner i tråden (men du kanske missade det), med det resonemanget kör du Linux nu då? Med tanke på Windows ME och Vista.

Nej... Här handlar det om att bedöma individuella produkter. Return rate på 830, 840 pro och 850 är försvinnande liten, och 830 har ju några år på nacken, så det borde säga en del.

Jag köper hellre en produkt som är bekräftat hyffasat fläckfri och verkar stabil och bra från början. TLC-tekniken, oavsett tillverkare, är en lågbudget-lösning och jag tycker inte det är så konstigt att det nu blir fel på dessa.

Men alla gör ju som de vill. Man kan i alla fall hoppas att folk har blivit mer medvetna om olika tekniker nu, och att folk tittar på tekniken bakom, istället för att bara stirra sig blind på tillverkaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Tänkte in det längsta att detta kunde ju inte ha drabbat mig, men när jag tänkte på att vissa program tog mycket längre tid att starta än vanligt samt att vissa sökningar var väldigt långsamma så testade jag mina 2 SSD´er som jag har i min workstation och 830:an var det inga problem med men 840 EVO:n var i desto sämre skick. Körde en DiskRefresh, höll tummarna, startade om datorn och körde sedan HDTune för att se om det hade gjort någon skillnad. Känner mig mycket lugnare nu kan jag säga...

@Fototoken när du säger DiskRefresh var det någon programvara som du körde? Ingen formatering av disken?

Är nog i behov av att göra likadant nämligen

/Ullman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullman:

@Fototoken när du säger DiskRefresh var det någon programvara som du körde? Ingen formatering av disken?

Är nog i behov av att göra likadant nämligen

/Ullman

Programmet heter DiskFresh

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Man läser/skriver till hela disken vilket återställer läsprestandan, dock innebär det att man äter upp åtminstone en p/e cykel, men så länge man inte får för sig att köra det dagligen så är det inget som kommer att märkas på livslängden. Man kör det en gång i väntan på fix från samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Programmet heter DiskFresh

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Man läser/skriver till hela disken vilket återställer läsprestandan, dock innebär det att man äter upp åtminstone en p/e cykel, men så länge man inte får för sig att köra det dagligen så är det inget som kommer att märkas på livslängden. Man kör det en gång i väntan på fix från samsung.

Toppen tack så mycket för hjälpen får ta och göra det när jag kommer hem från jobbet.

/Ullman

Permalänk
Skrivet av Curik:

Vad ska dem säga? Det är ingen som känner till ifall andra märken har andra eller liknande problem. Men tills man vet är det väl klart man rekommendar märket ifall det fungerar bra. För de prepubertala och deras märkeshysteri och svart-vit tänkande kanske det är svårt att begripa..

Det förstår jag också så du behöver inte vara dryg. Jo men nu lär det bli svårt att rekommendera dessa diskarna såvida Samsung inte kan fixa det på något sätt.

Om du med den sista meningen syftar på mig föreslår jag att du tänker efter hur du skriver till folk innan du skriver en massa saker som inte stämmer till andra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag flyttade alla filer från min äldsta disk till en mekansik, formaterade skiten (quick) och hade inga dippar alls längre. Kopierade tillbaka filerna och allting fungerar fint.
Ska dock köra det där Rereshprogrammet på den andra disken, då det är en ganska onödigt stor mängd data att skriva om

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Hur länge tar det att köra DiskRefresh egentligen?

Det tog strax under 2 timmar för min 500GB:are att bli ordentligt genomgången (för att klargöra: INGEN FORMATERING BEHÖVS), och jag lät den stå på då jag och sambon käkade middag och sedan kikade på en film så det var ju inget som direkt störde (datorn står ju i hemmakontoret) och när det var klart så körde jag HDTune för att kolla hur det hade gått, nemas problemas

Jag kommer nog inte att köra DiskRefresh igen, iallafall inte förrens tidigast om ett år då jag inte behöver de där otroligt snabba tiderna på gamla tider då jag fixar till bilder och video från min server så jag hade nog i ärlighetens namn inte behövt köra DiskRefresh alls, men känns bättre att ha gjort det, nu får vi se hur det blir i framtiden.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det förstår jag också så du behöver inte vara dryg. Jo men nu lär det bli svårt att rekommendera dessa diskarna såvida Samsung inte kan fixa det på något sätt.

Om du med den sista meningen syftar på mig föreslår jag att du tänker efter hur du skriver till folk innan du skriver en massa saker som inte stämmer till andra.

Du ställer en fråga i tråden...

När du får ett alldeles utmärkt svar/reflektion,
så tolkar du det som drygt, ja rentav som ett påhopp på dig(?)

Fo3

PS Meddela oss gärna hur ett för dig acceptabelt svar skulle se ut DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Du ställer en fråga i tråden...

När du får ett alldeles utmärkt svar/reflektion,
så tolkar du det som drygt, ja rentav som ett påhopp på dig(?)

Fo3

PS Meddela oss gärna hur ett för dig acceptabelt svar skulle se ut DS

Om det är din definition av ett utmärkt svar så ja då får det stå för dig för jag håller inte med dig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det förstår jag också så du behöver inte vara dryg. Jo men nu lär det bli svårt att rekommendera dessa diskarna såvida Samsung inte kan fixa det på något sätt.

Om du med den sista meningen syftar på mig föreslår jag att du tänker efter hur du skriver till folk innan du skriver en massa saker som inte stämmer till andra.

Med tanke på att det verkar gå att motverka genom att skiva om data på nytt så bör det inte vara några problem att fixa i firmware, bör gå att lösa genom att cirkulera data lite mer aggressivt. Kommer att slita lite mer på disken med bör inte påverka livslängden nämnvärt.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag köper hellre en produkt som är bekräftat hyffasat fläckfri och verkar stabil och bra från början. TLC-tekniken, oavsett tillverkare, är en lågbudget-lösning och jag tycker inte det är så konstigt att det nu blir fel på dessa.

Men alla gör ju som de vill. Man kan i alla fall hoppas att folk har blivit mer medvetna om olika tekniker nu, och att folk tittar på tekniken bakom, istället för att bara stirra sig blind på tillverkaren.

Sade du samma sak om MLC när det kom? Det är en budgetteknik jämfört med SLC om jag förstår det rätt.

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand/2

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Med tanke på att det verkar gå att motverka genom att skiva om data på nytt så bör det inte vara några problem att fixa i firmware, bör gå att lösa genom att cirkulera data lite mer aggressivt. Kommer att slita lite mer på disken med bör inte påverka livslängden nämnvärt.

Det låter bra! Vi får hoppas Samsung kan lösa detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Sade du samma sak om MLC när det kom? Det är en budgetteknik jämfört med SLC om jag förstår det rätt.

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand/2

Ja, jag var extremt skeptisk i början. Men efter att ha följt den här tråden http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... och sett att 256GB-versionen av 830 klarade över 5 petabyte skrivningar kännde jag mig trygg i att det var en helt OK ssd.

TLC behöver inte vara värdelöst, men det är uppenbart att de varit lite väl snabba ut med tekniken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.