Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Minnes chippen behöver oftast ingen extra kylning, använder aldrig det vid benching om jag inte kör FC block då.

Men det gör ju ingen skada

2 av 4 minneschip är kylda av den stora fläns samligen, 2av 4 ligger under flänsarna och fläkten utan kontakt med flänsen. I get OCD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

2 av 4 minneschip är kylda av den stora fläns samligen, 2av 4 ligger under flänsarna och fläkten utan kontakt med flänsen. I get OCD.

Hade jag med tills en komponent följde med när jag skulle ta bort en kylfläns

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Hade jag med tills en komponent följde med när jag skulle ta bort en kylfläns

Hahaha, "Bro? Do you even glue?"

Var det bara torkad kylpasta/thermal pad?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hahaha, "Bro? Do you even glue?"

Var det bara torkad kylpasta/thermal pad?

Offret till vänster i bild och förövaren till höger. Var en fläkt som slog i(3000RPM 38mm) flänsen och då rök hela skiten. Bra thermal tape på dom där flänsarna.

Och på en komponent som inte ens behöver kylning, dödade mitt 1100Mhz 5850. Lödde dit den och det funkade ett tag, men nu.. dött

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Offret till vänster i bild och förövaren till höger. Var en fläkt som slog i(3000RPM 38mm) flänsen och då rök hela skiten. Bra thermal tape på dom där flänsarna.

Och på en komponent som inte ens behöver kylning, dödade mitt 1100Mhz 5850. Lödde dit den och det funkade ett tag, men nu.. dött

Du glömde kanske länka bilden?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inlagd i listan nu

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du glömde kanske länka bilden?

Hoppsan!

Permalänk
Medlem

Det var en väldigt stark tejp so orka hålla i så lödningen släppte.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Det var en väldigt stark tejp so orka hålla i så lödningen släppte.

Putte_br

Javisst, så in åt helvete. Dom sitter inte jätte hårt men ändå! Sätter man såna på ram chip så kan man skada chippen när man tar bort dom. Ett tips är att värma upp kylflänsarna med tex en lödkolv då släpper dom väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

Haha, glhf med den bakningen hoppas du har lödstation!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Haha, glhf med den bakningen hoppas du har lödstation!

Jadå, lödde dit den och det funkade ett tag. Sen dog det, vet inte exakt varför. Kan vart jag som klockade lite väl högt.

Permalänk
Medlem

1388 MHz klarade kortet med 72mV. Sen kraschade CPU vid Combined-testet.

Är det 4930K som gör att Acana79 kommer så högt?

https://www.dropbox.com/s/cet7fgflrdk5ma2/2014-09-24%2020.52.54.jpg?dl=0

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

1388 MHz klarade kortet med 72mV. Sen kraschade CPU vid Combined-testet.

Är det 4930K som gör att Acana79 kommer så högt?

https://www.dropbox.com/s/cet7fgflrdk5ma2/2014-09-24%2020.52.54.jpg?dl=0

Det är väl dels hans högre OC. 4.7Ghz. Kolla physics poängen, det är cpu testet.

En 3930k vid 5Ghz är ungefär lika snabb eller ngt snabbare än en ivy-e vid 4.7. Och dom flesta 3930k gör 5Ghz, faktum är att majoriteten av dom gör mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är väl dels hans högre OC. 4.7Ghz. Kolla physics poängen, det är cpu testet.

En 3930k vid 5Ghz är ungefär lika snabb eller ngt snabbare än en ivy-e vid 4.7. Och dom flesta 3930k gör 5Ghz, faktum är att majoriteten av dom gör mer än så.

Rekommenderad Vcore? Kör i 4.7 nu. på 1.3

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Rekommenderad Vcore? Kör i 4.7 nu. på 1.3

du kan utan tvekan köra 1.45, det gör jag iaf i 4.6 som 24/7 klock

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Inlagd i listan nu

Putte_br

Spännande! Glöm inte min Extreme score på 10,268 också

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Rekommenderad Vcore? Kör i 4.7 nu. på 1.3

Det är riktigt lågt för den klocken!

För benching kan du köra upp till 1.57V utan att oroa dig det minsta på SB-E. Så länge temps är ok då.

Med tanke att din går så högt på så låg Vcore lär den göra 5.2G på ganska låg spänning också om den gör det, vilket är högst sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är riktigt lågt för den klocken!

För benching kan du köra upp till 1.57V utan att oroa dig det minsta på SB-E. Så länge temps är ok då.

Med tanke att din går så högt på så låg Vcore lär den göra 5.2G på ganska låg spänning också om den gör det, vilket är högst sannolikt.

4.9 med 1.45 gillade den inte

Nu har jag benchat i fan en timme. Måste vara drivrutinerna.

Får 18120 poäng på 1110 MHz

16728 poäng på 1200 MHz

Drog ner nya PrecisionX, satte slidern på 380 Mhz+ och det lirade?! Måste visa fel? eller räknar den från 887 MHz och fram?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

4.9 med 1.45 gillade den inte

Nu har jag benchat i fan en timme. Måste vara drivrutinerna.

Får 18120 poäng på 1110 MHz

16728 poäng på 1200 MHz

Drog ner nya PrecisionX, satte slidern på 380 Mhz+ och det lirade?! Måste visa fel? eller räknar den från 887 MHz och fram?

Vad kör du RAM i för hastighet? Likaså, vad låter du minnet på grafikkorten snurra i? För att nå högst behöver du en bra balans i systemet där allt överklockas mer eller mindre lika mycket.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad kör du RAM i för hastighet? Likaså, vad låter du minnet på grafikkorten snurra i? För att nå högst behöver du en bra balans i systemet där allt överklockas mer eller mindre lika mycket.

1333 (visas som 666.5 i CPU-Z?) körs ram i.

Nu har jag inte pillat så mycket på minnet på GPU, men kör jag liknande OC på CPU och GPU. Så får jag så olika resultat.

Problemet jag har, är att ena grafikkortet klockar skitdåligt. Ena kortet är en F1-bil, det andra är en 3hjuling med rostig kedja.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EyeNEye:

1333 (visas som 666.5 i CPU-Z?) körs ram i.

Nu har jag inte pillat så mycket på minnet på GPU, men kör jag liknande OC på CPU och GPU. Så får jag så olika resultat.

Problemet jag har, är att ena grafikkortet klockar skitdåligt. Ena kortet är en F1-bil, det andra är en 3hjuling med rostig kedja.

Jäklar det är jäkligt otur att du inte fick en välsmord kedja alltså.

Din VRam då? Klockar du den?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jäklar det är jäkligt otur att du inte fick en välsmord kedja alltså.

Din VRam då? Klockar du den?

Eller hur. Lotteriinspektionen ringde och ville ha tillbaka sitt kort....

Ja, den drar jag på, på F1-bilen. Vågar inte gå allt för hårt på den dock. Vad är rimligt?

På 3hjulingen så rör jag knappt Mem eller GPU Clock.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Eller hur. Lotteriinspektionen ringde och ville ha tillbaka sitt kort....

Ja, den drar jag på, på F1-bilen. Vågar inte gå allt för hårt på den dock. Vad är rimligt?

På 3hjulingen så rör jag knappt Mem eller GPU Clock.

Om inte jag minns fel så justerar Nividia korten automatiskt efter det som presterar sämst, eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EyeNEye:

Eller hur. Lotteriinspektionen ringde och ville ha tillbaka sitt kort....

Ja, den drar jag på, på F1-bilen. Vågar inte gå allt för hårt på den dock. Vad är rimligt?

På 3hjulingen så rör jag knappt Mem eller GPU Clock.

Vete fasiken hur det fungerar med prestanda om korten snurrar olika fort. Testa att köra en omgång 3DMark med korten båda i 800MHz och sedan klocka upp det bra till 1000MHz utan att röra minnet på någon av dem. Blir prestandan bättre eller sämre?

Du borde väl kunna dra upp minnet upp mot 1800-1900MHz eller så ganska smidigt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Om inte jag minns fel så justerar Nividia korten automatiskt efter det som presterar sämst, eller är jag ute och cyklar?

Mycket möjligt. Skjut mig...

Skrivet av DavidtheDoom:

Vete fasiken hur det fungerar med prestanda om korten snurrar olika fort. Testa att köra en omgång 3DMark med korten båda i 800MHz och sedan klocka upp det bra till 1000MHz utan att röra minnet på någon av dem. Blir prestandan bättre eller sämre?

Du borde väl kunna dra upp minnet upp mot 1800-1900MHz eller så ganska smidigt?

Jag provar. Återkommer. Är jag inte tillbaka så ligger det en 3hjuling nedanför balkongen i fyrtioelvamiljoner bitar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EyeNEye:

Jag provar. Återkommer. Är jag inte tillbaka så ligger det en 3hjuling nedanför balkongen i fyrtioelvamiljoner bitar.

Får köra med ett kort och ta dig så högt du kan om så är fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Får köra med ett kort och ta dig så högt du kan om så är fallet.

http://www.3dmark.com/3dm/4148477?

Helt stock.

50 Mhz på GPU
50 Mhz på Mem

http://www.3dmark.com/3dm/4148549?

Edit: Ökar jag allt till 100 så kraschar det.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

http://www.3dmark.com/3dm/4148477?

Helt stock.

50 Mhz på GPU
50 Mhz på Mem

http://www.3dmark.com/3dm/4148549?

Edit: Ökar jag allt till 100 så kraschar det.

Hmm...det är något som är jävligt fishy här. Jämför våra resultat. Jag satte mitt på STOCK (vänstra resultatet) och jämför med ditt överklockat med nästan 0.2GHz.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte klicka på våra bifogade bilder för att få upp dom i orginalstorlek?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Hmm...det är något som är jävligt fishy här. Jämför våra resultat. Jag satte mitt på STOCK (vänstra resultatet) och jämför med ditt överklockat med nästan 0.2GHz.

http://www.ajedesign.se/1.jpg

Det kan variera enormt mkt från runda till runda, några hundra poängs variation är inte alls konstigt på ett normalt otweakat OS.

Men det där är lite väl stor skillnad. Det vore intressant att se fliken detailed results för att se vart det är det skiljer mest.

Men tex. bara en bios setting kan göra den skillnaden som är där, men då borde det ist skilja på physics mera än vad det gör.