Ska du uppgrader till 4K inom 6månader ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Lär dig citera flera.

Den där skärmen kör 30 Hz, tror inte det är ett alternativ för...nån?

Om det inte ska vara en spel skärm så funkar det. Men som spelskärm så nej då är det inget bra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Om det inte ska vara en spel skärm så funkar det. Men som spelskärm så nej då är det inget bra alternativ.

Minst lika viktigt i skrivbordsmiljö också.

Permalänk
Medlem

Kanske inom 18 mån men bara om jag kan få en bra deal på 3 skärmar och kommer inte spela i 4k, skalar perfekt i 1080p, endast för desktop. Men redan nu känns tanken överväldande 3x4k! Extremt!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om det inte ska vara en spel skärm så funkar det. Men som spelskärm så nej då är det inget bra alternativ.

För lågt i skrivbordsmiljö också. Prövade en 4k skärm förut i 30hz och muspekaren hackade fram över skrivbordet. Nästan värre utanför spel än i spel med 30hz.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Dog Sesese när någon ifrågasatte hans 25%?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag är alldeles för bortskämd med 144 Hz. Hjärnan har vant sig med snabba paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kort och gott, Noooooooooooo

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Dog Sesese när någon ifrågasatte hans 25%?

Statistik kan man kan man tyda på flera olika sätt. Men enligt de frågor som jag ställt så är det endast 74% som svarar nej till byte av skärm inom 6 månader.

Nu finns det 8st 4K skärmar under 6000kr och 4st under 5000kr. Utbudet av 4K skärmar har exploderat. Som det är nu så kommer det hela tiden nya skärmar vilket gör att priserna hela tiden blir lägre. billigaste kosta under 4500kr dock endast 30Hz

Att man kan köpa en 4K skärm under 4000kr innan det blir jul är mycket troligt. Om priset till och med hamnar under 3000kr det får vi se.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har idag beställt Philips 4K skärm. Så snart så sitter man med morgondagens standard skärm. Ska bli så gött att slippa min 1980*1080 som man har haft i en evighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Grym utveckling men har gått lite väl fort? Sitter och lurar på en bra 1440p-skärm med G-sync, 144hz och IPS 27" tror det blir perfekt och kommer hålla några år (när en sådan väl släpps)

Men först ska det inte krävas 3-way SLI för att köra ett spel i 4k innan jag ens spekulerar och skalningen i Windows är tydligen kass. Vill ju inte sitta med en kikare...

1440p=1 år kanske
4k=Kom igen, dom sänder inte ens FullHD på TV:n än....... 3-4 år kanske?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Panasonics Ax900 som kommer i höst verkar ganska vass, HDMI 2.0 och DP 1.2a plus massa annat. Enligt Panasonic så är det den som ska representera deras plasmor framöver, eller den standarden den håller:

"The AX900 will be coming at the end of the summer and it will be what we are replacing our plasma business with.
"It has THX certification, local dimming, studio mastered colour... it is everything we had on plasma on an LED."

http://www.techradar.com/news/television/panasonic-our-new-ax...

Lite småintressant måste erkännas.

Sedan är det i mitt fall som någon sa här tidigare, det är inte en fråga om pengar, utan om att det ska vara bra. Jämför när Pioneers 50' kostade ca 150 loppor 2002, deras värdelösa (men då var den jättehäftig), så med det i minnet så kan man idag få ruskiga grejer för inga pengar att prata om.
100 lök lägger jag inte, men 50 känns ok om det är en high-end-pryl. Den ska vara med i matchen iaf i 5 år. Min plasma är grym idag men inte värst, men det var den när jag köpte den. Så ska jag känna om 5 år med den nya jag köper, det är ju klart att man blir omsprungen under tiden går framåt, men de som skrattar om 2 år, har missat njutningen under tiden som gått. Sedan köper man en ny å leder igen å så håller det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har idag beställt Philips 4K skärm. Så snart så sitter man med morgondagens standard skärm. Ska bli så gött att slippa min 1980*1080 som man har haft i en evighet.

Sesese, kan du inte lägga upp ett omdöme på prisjakt när du hunnit använda den lite? Jag har suttit och sneglat på den sen juni och är väldigt nyfiken, men saknas recensioner än så länge. Vore mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Grym utveckling men har gått lite väl fort? Sitter och lurar på en bra 1440p-skärm med G-sync, 144hz och IPS 27" tror det blir perfekt och kommer hålla några år (när en sådan väl släpps)

Men först ska det inte krävas 3-way SLI för att köra ett spel i 4k innan jag ens spekulerar och skalningen i Windows är tydligen kass. Vill ju inte sitta med en kikare...

1440p=1 år kanske
4k=Kom igen, dom sänder inte ens FullHD på TV:n än....... 3-4 år kanske?

Varför inte köra desktop i 4k och spelen i Fullhd om skärmen klarar att skala korrekt för att få en pixelmappad bild? Då behöver du inga monsterkort.

Tvsändningar (hd) är i 1080i/50hz vilket sätts ihop till 25 hela (fullhd) bilder per sekund. (förutom svt som fått för sig att sända i 720p/50hz)

Skrivet av phromo:

Sesese, kan du inte lägga upp ett omdöme på prisjakt när du hunnit använda den lite? Jag har suttit och sneglat på den sen juni och är väldigt nyfiken, men saknas recensioner än så länge. Vore mycket uppskattat!

Mmm, vore intressant att veta om den klarar av att pixelmappa 1920x1080.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Tekniken är inte mogen för 4K än. Varken drivers eller grafikkort. Se bara en sån enkel sak som film.

Jag kollade efter en reciver som kunde levra 4K 60Hz, men då kom nästa problem. DRM skyddet (hdcp2.2). Som inget implanterat. Troligt för recivers är att det kan komma riktiga nästa år (om man har tur).

Både TV och datorskärmar har inte än fått 100% rätt stöd, med rätt portar och sånt.

Ens film 4k för HTPC bruk kommer dröja ett tag. Externa grafikkorten klarar inte mer än windows och filmer på sin höjd. Spel i 4k blir lite för tungt än så länge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Panasonics Ax900 som kommer i höst verkar ganska vass, HDMI 2.0 och DP 1.2a plus massa annat. Enligt Panasonic så är det den som ska representera deras plasmor framöver, eller den standarden den håller:

"The AX900 will be coming at the end of the summer and it will be what we are replacing our plasma business with.
"It has THX certification, local dimming, studio mastered colour... it is everything we had on plasma on an LED."

http://www.techradar.com/news/television/panasonic-our-new-ax...

Lite småintressant måste erkännas.

Sedan är det i mitt fall som någon sa här tidigare, det är inte en fråga om pengar, utan om att det ska vara bra. Jämför när Pioneers 50' kostade ca 150 loppor 2002, deras värdelösa (men då var den jättehäftig), så med det i minnet så kan man idag få ruskiga grejer för inga pengar att prata om.
100 lök lägger jag inte, men 50 känns ok om det är en high-end-pryl. Den ska vara med i matchen iaf i 5 år. Min plasma är grym idag men inte värst, men det var den när jag köpte den. Så ska jag känna om 5 år med den nya jag köper, det är ju klart att man blir omsprungen under tiden går framåt, men de som skrattar om 2 år, har missat njutningen under tiden som gått. Sedan köper man en ny å leder igen å så håller det på.

Gött, har missat det. Hoppas det är sant, vet sista jag läste så skulle Panasonic vänta tills tekniken är mogen.

Så svart är inte riktigt svart. Men behöver inte vara lika bra som deras värstingplasma. Bara den är nära dessa så är jag nöjd (har suttit vid LCD tillräckligt nu, i 5 år):) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1717143,1717145,1682251,...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen till en 1440p ips som jag troligtvis kommer använda minst 4-5 år till, kommer inte uppgradera före jag har hårdvara som klarar av att driva moderna spel i den upplösningen. Har en hyfsat high-end just nu med ett gtx 780 och en 4770k men känns väldigt tveksamt ändå.

Ska nog vänta tills det finns 4k ips paneler i hög kvalité för ca 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Statistik kan man kan man tyda på flera olika sätt. Men enligt de frågor som jag ställt så är det endast 74% som svarar nej till byte av skärm inom 6 månader.

Nu finns det 8st 4K skärmar under 6000kr och 4st under 5000kr. Utbudet av 4K skärmar har exploderat. Som det är nu så kommer det hela tiden nya skärmar vilket gör att priserna hela tiden blir lägre. billigaste kosta under 4500kr dock endast 30Hz

Att man kan köpa en 4K skärm under 4000kr innan det blir jul är mycket troligt. Om priset till och med hamnar under 3000kr det får vi se.

Vad spelar priset för roll om skärmen inte är så mycket att ha?
Tar inte i dagens 4k-skärmar ens med tång, de som är snabba nog för att använda har värdelösa paneler.. Och de som har hygglig bild är påtok för slöa, eller så kostar det multum. Tekniken är långt från mogen, vem låser sig självt frivillig med en TN-panel och 60Hz? I princip enda anledningen i mina ögon att välja en TN-panel är att det är snorbilligt, eller för att man vill ha en väldigt snabb skärm.

Det sagt, det är kul att det kommer.. Men nödvändigheten idag är minimal.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Mina 2st 290x får jobba rätt duktigt i upplösning 1440p. Undrar hur många 290x/780/titan man måste ha för att kunna lira i 4k

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vad spelar priset för roll om skärmen inte är så mycket att ha?
Tar inte i dagens 4k-skärmar ens med tång, de som är snabba nog för att använda har värdelösa paneler.. Och de som har hygglig bild är påtok för slöa, eller så kostar det multum. Tekniken är långt från mogen, vem låser sig självt frivillig med en TN-panel och 60Hz? I princip enda anledningen i mina ögon att välja en TN-panel är att det är snorbilligt, eller för att man vill ha en väldigt snabb skärm.

Det sagt, det är kul att det kommer.. Men nödvändigheten idag är minimal.

Du förutsätter att man vill se på film och spela spel?

Personligen vill jag ha 4K för att få plats med mer kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Du förutsätter att man vill se på film och spela spel?

Personligen vill jag ha 4K för att få plats med mer kod

Nej, inte direkt.. förutsatte spelande, filmtittande eller allmänt jobbande inom grafik/foto. I ditt fall faller skärmen under snorbillig skärm (för att få plats med kod).

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har nu använt skärmen 4K Philips) i 3 dagar och är nöjd. man har en skärpa liknande den man har i mobilen. Så nu slipper man fundera på varför man förut satt så mycket framför en skärm där man såg pixlarna Har min förra skärm i jämte för att kolla skillnaden och det skiljer en del.

är sugen på ett tredje 7970 så man kan maxa nästan alla spel igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har nu använt skärmen 4K Philips) i 3 dagar och är nöjd. man har en skärpa liknande den man har i mobilen. Så nu slipper man fundera på varför man förut satt så mycket framför en skärm där man såg pixlarna Har min förra skärm i jämte för att kolla skillnaden och det skiljer en del.

är sugen på ett tredje 7970 så man kan maxa nästan alla spel igen.

Du måste ha en ovanligt kass mobil om den ligger på måttliga ~160 PPI... Skämt åt sido... Du hade väl en 1920x1080-skärm innan? Det där sub 100 PPI, så det är en klar uppgradering med dina 150-160 PPI nu. Synd bara att det krävs rediga mängder GPU-kraft för spelen med endast EN skärm.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Någon som öppnat plånboken ännu eller planerar att göra det?

Vilka spännande skärmar finns på horisonten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Någon som öppnat plånboken ännu eller planerar att göra det?

Vilka spännande skärmar finns på horisonten?

Jag köpte en 288P6LJEB men hann bara ha den i ett par dagar innan jag skickade tillbaka den. Två faktorer bidrog:

1. Mjukvarustödet är för dåligt i både Windows (8.1) och Ubuntu/Unity (senaste)
- Fungerar OK om man bara har en skärm, men har man flera skärmar med OLIKA upplösning är det hemskt...

2. Upplevde att skärmen "flimrade" (tänk lysrör) och fick huvudvärk av den. Såg dock sjukt snyggt ut med text i den upplösningen!

Kan inte rekommendera. Väntar nog på en bra IPS-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Jag köpte en 288P6LJEB men hann bara ha den i ett par dagar innan jag skickade tillbaka den. Två faktorer bidrog:

1. Mjukvarustödet är för dåligt i både Windows (8.1) och Ubuntu/Unity (senaste)
- Fungerar OK om man bara har en skärm, men har man flera skärmar med OLIKA upplösning är det hemskt...

2. Upplevde att skärmen "flimrade" (tänk lysrör) och fick huvudvärk av den. Såg dock sjukt snyggt ut med text i den upplösningen!

Kan inte rekommendera. Väntar nog på en bra IPS-panel.

Flimrande ljusrör låter horribelt!

Själv väntar jag på att OLED-tekniken går ner i pris innan jag slår till. Med lite tur kanske vi får se 60" 4k OLED's för under 20 000kr inom något år. Vid den tidpunkten kanske det finns grafikkort som orkar pressa ut stadiga FPS.

Det är bara för mig att gå i ide tills dess och harva vidare i 2560*1440.

Permalänk
Medlem

Nej från mig.. Väntar på recentioner från AOCs 21:9 som nog släpps till helgen. Lite klagomål på LGs men hoppas AOC kommer vara värt. Fett sugen på 21:9 faktiskt till spel

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Det perfekta valet nu om man tröttnat på spela i 1080p är tycker jag 1440p och helst då med en fin ips panel, på 5ms klarar man sig bra.
Jag höll på att kolla runt nyligen efter en ny setup när det gäller monitor till min gaming/edit dator, tänkte 3st 27" 16:9 1440p ips, eller 3st 27" 16:9 1440p 140hz sen fick jag nys om en 34" 21:9 1440p ips skärm ifrån lg.... tja i slutändan blev det den och jag ångrar inte det en sekund, skithärligt att lira utan svarta stolpar som stör och som jag nämnt innan.. kommer nog inte kunna slita mig ifrån detta 21:9 format för det är så jäkla perfekt.

Visserligen köpte jag en 4k tv enbart för min ps4 o xbox1, och bilden är fin.. ett fint djup och detaljrikedom så det känns som 3d fast utan några tillbehör Nämen skaffade det bara för att ibland se nån 4k media ifrån youtube eller bättre, men behövde en skärm till mina senaste konsoller och tänkte att lika bra att ta en sån, den ska väl tom förbättra bilden något ifrån konsollerna.

Det här med 4k kommer ta ett tag till innan det kommer igång ordentligt, bättre att sattsa på 1440p nu och ha kul

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

Hej alla

Har nu haft min Philips skärm några månader. Jag upplever inte att man tappar så mycket i prestandard som alla här skriver. Vist jag använder 2st 7970GHz men de korten är ju inga extremkort. Nu när priserna på 4K skärmar går att köpa för under 4000:- så förstår jag inte varför det är så många som fortfarande sitter med gamla 1920*1080 skärmar skillnaden är gigantisk. Ok om du kräver mer än 60Hz då är ju 4K inte något alternativ men annars köp du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

För mig blir nästa köp 27" 2560x1440 144hz med freesync, vilket nog blir inom 6 månader.

Permalänk
Medlem

freesync eller vad det heter är inte fel. Jag tror det kommer att minska behovet av att har mer än 60Hz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090