OC 24/7 - hur skadligt är det egentligen? (I7-3930k)

Permalänk
Skrivet av Alling:

1,3 V är för det första inte alls högt för en Sandy Bridge‑E. Du kommer vilja uppgradera CPU:n långt innan den går sönder …

… förutom om du kallar spänning för "volt", för då ska jag personligen leta upp din dator och sätta "volten" på 1,7 V när du inte är hemma!

Måste bara påpeka att jag är sjukt imponerad av "korrektheten" i ditt språkbruk. Inte en enda liten detalj är fel. Du har inte ens skrivit 1.7V som alla andra, utan det helt rätta 1,7 V - både komma och mellanslag. Det ser man inte varje dag. Haha.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Obligatorisk:

Måste bara påpeka att jag är sjukt imponerad av "korrektheten" i ditt språkbruk. Inte en enda liten detalj är fel. Du har inte ens skrivit 1.7V som alla andra, utan det helt rätta 1,7 V - både komma och mellanslag. Det ser man inte varje dag. Haha.

Då kanske du också kan finna det intressant att tecknet mellan "1,3" och "V" (samt mellan "Sandy" och "Bridge") är ett hårt blanksteg, att bindestrecket mellan "Bridge" och "E" är ett hårt bindestreck (nonbreaking hyphen) samt att de tre punkterna i slutet inte är tre punkter, utan ett uteslutningstecken.

Alla sådana tecken (som är jobbiga att skriva) har jag i listan med kortkommandon i min iPad. Där finns även exempelvis sandybeSandy Bridge‑E, gtx780tiGTX 780 Ti, rogswiftinfoAsus ROG Swift PG278Q (27″, 2560x1440 @ 144 Hz, TN) och drygt 500 andra praktiska kortkommandon. Tramsigt nog har detta lett till att det i de flesta fall faktiskt är betydligt enklare att skriva på plattan än på datorn. :annoyed:

Här är den kompletta listan (för ett tag sedan).

Eftersom du verkar intresserad kan jag tipsa om att du ganska enkelt kan göra ett riktigt tankstreck (–) istället för ett bindestreck (-):

  • Windows: Alt + 0150 (på numpaden)

  • iOS: håll nere bindestreck och välj tankstreck

  • SwiftKey: håll nere understreck

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

vi har en pII-233mhz (-97 tror jag, en compaqhistoria iaf) med 64mb ram som står o tuggar på jobbet, har den för att mata in data i ett gammalt stordatasystem. be den bara inte att försöka öppna internet explorer så funkar det skitfint!

OK, nu vet alla det i tråden, jätteintressant. Verkligen.

Eftersom det är så himla irriterande så påpekar även jag att det heter spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

*spänning

Volt är ju SI enheten för elektrisk spänning (elektromotorisk kraft), så jag tycker att språkbruket "volt" är rätt OK.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

OK, nu vet alla det i tråden, jätteintressant. Verkligen.

Eftersom det är så himla irriterande så påpekar även jag att det heter spänning.

Oj då, någon har definitivt vaknat på fel sida idag!
ksw ville väl bara förmedla att en processor kan hålla i många år om den inte är klockad som Erwya i inlägg #26 frågade.

On topic så har alla kommentarer i den här tråden övertygat mig om att trycka på det lilla extra och gå över 5GHz-gränsen på min 2700K
5Ghz är ju helt enkelt magiskt och varje frame upp till 120FPS i spel är viktig!
Just nu kör jag nästan exakt 1.4V för 4.8GHz har jag för mig så så vitt jag vet ligger även mitt ex strax över genomsnittet för 2500K/2600K/2700K när det gäller spänningen som krävs för olika klockfrekvenser.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga kanske är att det är vaggan mellan varmt och kallt som i sin tur gör att komponenter spricker. Konstanta expanderingar och krympningar orsakar trötthet i resistorerna. Det är t.ex säkrare att driva en CPU i 100% load under 70 C än att hoppa mellan 25 C och 70 C konstant.

Men nu talar vi om så långa tider att det är oväsentligt för en hobby-överklockare som håller sig något inom ramarna. Du kommer byta CPU innan du når en tredjedel av CPUns livstid med värre överklockning än det du planerar att köra med. CPUs är mycket mer långlivade än vad folk tror. Dom är designade till att köras i 100% load med stora säkerhetsutrymmen så jag skulle nog inte oroa mig speciellt mycket så länge du inte planerar att ha den på utställning i ett museum om 20 år.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av gugel:

Värt att tillägga kanske är att det är vaggan mellan varmt och kallt som i sin tur gör att komponenter spricker. Konstanta expanderingar och krympningar orsakar trötthet i resistorerna. Det är t.ex säkrare att driva en CPU i 100% load under 70 C än att hoppa mellan 25 C och 70 C konstant.

Vilka är de här resistorerna du talar om?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

"Det är inte värme som dödar komponenter, det är volt" brukar man ju säga, och det har fått mig att bli lite paranoid när det gäller min CPU.

Jag kör för närvarande på min 3930k:
Core Voltage: 1,288-1,296* (*under belastning.)
Multiplier: X42
Bus Speed: 100,0 MHz

Detta ger en stabil clock @ 4,2 GHz.
Load varierar friskt från 1% och uppåt.
Temps är bra och varierar mellan 40-60 grader
Dock är processorn alltid i 4200,08 MHz, frekvensen går aldrig ner i "viloläge".

Hur skadligt är det att låta denna OC:n vara igång 24/7?
Är det "Din CPU kommer att ha en minskad livslängd på X år"-fara eller "Din CPU kommer gå sönder av andra orsaker/bli gammal innan den går sönder"?

Tacksam för svar.

1.800 volt har jag på min i 4770k med vattenkylning har funkat felfritt hela tiden

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vilka är de här resistorerna du talar om?

Ja, beroende på modellen på CPUn. Jag vet att inte alla innehåller resistorer, men folk förstår väl ändå vad jag menade med det jag skrev. Eller måste jag punga ut alla modeller och arkitekturer och vilka som innehåller resistorer och vilka som inte gör det? Så himla löjligt med forumspoliser.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av fredrik910402:

1.800 volt har jag på min i 4770k med vattenkylning har funkat felfritt hela tiden

Ironi varning för den som ev. missade det.

Kör inte 1.8V i någon cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ironi varning för den som ev. missade det.

Kör inte 1.8V i någon cpu.

Hört att 1,8 V med passiv kylning är bra!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Hört att 1,8 V med passiv kylning är bra!

Wooot, hmm jag kör utan kylare.. ;P

Permalänk

min 3960X tuffar på i 4,4GHz@1,30v i BIOS utan problem, men de kanske skillnad på K och X prollar?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

min 3960X tuffar på i 4,4GHz@1,30v i BIOS utan problem, men de kanske skillnad på K och X prollar?

Ingen skillnad alls, skillnaden på SB-E är om du har en C1 eller C2 stepping.

Min gjorde 4.6 på 1.35V utan problem.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ingen skillnad alls, skillnaden på SB-E är om du har en C1 eller C2 stepping.

Min gjorde 4.6 på 1.35V utan problem.

ok, har faktiskt inte provat lägre spänning utan drog bara på 1,30v bara sådär och det fungerade så lät det vara, man kanske ska testa nå lite högre men det mesta flyter på så vettefan om jag orkar lägga ner tid jag har för mig att jag har C1, antar att C2 är bättre?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

ok, har faktiskt inte provat lägre spänning utan drog bara på 1,30v bara sådär och det fungerade så lät det vara, man kanske ska testa nå lite högre men det mesta flyter på så vettefan om jag orkar lägga ner tid jag har för mig att jag har C1, antar att C2 är bättre?

C2 är jämnare, fler ex som går högre. Men det finns många bra C1 också.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

C2 är jämnare, fler ex som går högre. Men det finns många bra C1 också.

ok, men då är det lotto, som vanligt då...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

ok, men då är det lotto, som vanligt då...

Japp, har ingen binning info om C1 men här är ett test på 45st C2or. Dom som hävdar att deras SB-E bara fixar 4.6Ghz, har endera degraderat dom rejält eller så är det skit bakom tgb Majoriteten fixar 5.3Ghz, naturligtvis inget krav på stabilitet men när det gäller SB så ligger stabil frekvens inte alls långt efter max frekvens. Intressant att notera är att genomsnitts 3930k C2 klockar högre än genomsnitts SB(2500k/2600k), trots fler kärnor osv.

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=39165

Permalänk
Medlem

Inte vet jag hur relevant det är idag, men det borde vara lika idag. IBM sänkte tempsen i sina datorer några få grader och fick 20% bättre MTBF.
Kondensatorer i nätagg märkta 105 grader C verkar ju hålla bättre än 80-gradare. Så att höja spänningen och samtidigt hålla ner eller sänka temps är nog det optimala. Komponenttillverkare tillhandahåller kurvor med sambandet temp/livslängd.
Check out.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av gugel:

Ja, beroende på modellen på CPUn. Jag vet att inte alla innehåller resistorer, men folk förstår väl ändå vad jag menade med det jag skrev. Eller måste jag punga ut alla modeller och arkitekturer och vilka som innehåller resistorer och vilka som inte gör det? Så himla löjligt med forumspoliser.

Tyck vad du vill om folk som rättar andra, men jag tycker ett större problem är folk som tror sig veta saker och presenterar det de "vet" som fakta.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tyck vad du vill om folk som rättar andra, men jag tycker ett större problem är folk som tror sig veta saker och presenterar det de "vet" som fakta.

Tänker inte argumentera emot dig för det leder ingenstans. Det jag skrev stämmer, sen får du tycka vad du vill.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Wooot, hmm jag kör utan kylare.. ;P

bara om du har zalmans passive-cooling chassi va?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

bara om du har zalmans passive-cooling chassi va?

Skojjade bara, kör väl tiltagen vattenkylning