Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Vad tycker ni om spelet?

Nu när jag lyckats spela en del igår (är egentligen bara intresserad av online) så måste jag säga att det är helt klart bättre än Fifa 14. Trots att jag spelat åtminstone hälften av matcherna med påtaglig lagg/delay/paketförlust och med manuella kontroller mot assisterade.
Känner en viss oro för genomskärare längs marken, verkar inte som AI-försvararna har någon aning om hur de skall försvara sig. Bollen bara skär rakt igenom hela planen och hamnar rakt på fötterna. Målvakterna kan man enkelt få att släppa returer och det verkar som det handlar en del om deras positionering. Slöa markskott släpper dom väldigt gärna, under sig eller mellan benen. Antar att målvaktsreturer, strumprullare och markgenomskärare blir nya plågan...

Tror inte patch 1.01 har släppts än till PC - där skulle målvakterna skruvats på en del.
Gillar att spelet går att få att flyta lite bättre med trevliga små toucher och animationer. Inte mycket autotacklingar som sabbar flytet. Kul också att det fysiska spelet faktiskt går att påverka på ett helt annat sätt nu. Man kan gå in med kroppen och putta undan spelare vid dueller tex och det känns inte så skriptat och förutsägbart som det gjorde tidigare. Det känns helt klart som ännu mer "riktig" fotboll nu.

Jag lirar gärna laggfria matcher. Spelar ingen roll om du kör assisterat även om det skulle vara roligare om vi båda körde manuellt. Origin: Tjodd

Permalänk
Medlem

Oj går det köra manuella mot assisterade? Det känns ju som något dom borde ta bort! lagg är inte heller något skoj, får hoppas dom rättar till felen inom kort!

Själv kör jag alltid med helt manuella kontroller, annars känns det inte som jag gjort målet. Jag brukar lira tillsammans med en polare på helger. Vi brukar alltid skapa en egen turnering och köra 2pers mot datorn men denna gången ska vi prova att lira på nätet! Vi kommer spela i helgen, jag tror det blir imorgon efter 6-7 något. Jag addar dig på Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Oj går det köra manuella mot assisterade? Det känns ju som något dom borde ta bort! lagg är inte heller något skoj, får hoppas dom rättar till felen inom kort!

Själv kör jag alltid med helt manuella kontroller, annars känns det inte som jag gjort målet. Jag brukar lira tillsammans med en polare på helger. Vi brukar alltid skapa en egen turnering och köra 2pers mot datorn men denna gången ska vi prova att lira på nätet! Vi kommer spela i helgen, jag tror det blir imorgon efter 6-7 något. Jag addar dig på Origin.

Ja, alltså. Man kan sitta en hel kväll och söka match utan att få spela annars. Det är ändå rätt ok kanske tre av fyra matcher. Brukar nästan alltid ha mer boll, bättre passningsprocent osv, vilket är både roligt och djupt tragiskt på samma gång. Det är bara att man måste försöka acceptera att motståndarna alltid får in en av sina chansningar med långbollar och långskott till slut...

Angående lagg så var det nog en del amerikaner och ryssar jag spelade mot igår. Blir nog bättre när engelsmännen börjar spela imorgon.

Permalänk
Medlem

Tycker ni spelet flyter på bra? Upplever att det går lite väl fort ibland...känns nästan som att det är snabbspolat. Skotten känns som vanligt riktigt fattiga.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av drulovic:

Tycker ni spelet flyter på bra? Upplever att det går lite väl fort ibland...känns nästan som att det är snabbspolat. Skotten känns som vanligt riktigt fattiga.

det går väl att ställa in hastigheten i spelet, slow, normal, fast, kanske det du menar?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Tycker ni spelet flyter på bra? Upplever att det går lite väl fort ibland...känns nästan som att det är snabbspolat. Skotten känns som vanligt riktigt fattiga.

Ja, vissa matcher tycker jag går lite väl snabbt. När motståndarna sätter in sin aggressiva press över hela planen det blir turbogrisboll, annars tycker jag det är hyfsat bra tempo. För onlinelirande så hänger det en del på lagg tror jag.
Bollen känns lite väl luftig, men det har väl bollen blivit även irl? Gillar inte bågen över målvakten som alltid uppstår vid långskotten, eller känslan i långskott alls. Som sagt, slöa strumprullare verkar mer effektivt än kraftiga skott än så länge...

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som att spelet går snabbare ju fler stjärnor motståndaren har i sitt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, vissa matcher tycker jag går lite väl snabbt. När motståndarna sätter in sin aggressiva press över hela planen det blir turbogrisboll, annars tycker jag det är hyfsat bra tempo. För onlinelirande så hänger det en del på lagg tror jag.
Bollen känns lite väl luftig, men det har väl bollen blivit även irl? Gillar inte bågen över målvakten som alltid uppstår vid långskotten, eller känslan i långskott alls. Som sagt, slöa strumprullare verkar mer effektivt än kraftiga skott än så länge...

Håller helt med. Kommer inte ihåg hur Fifa 14 var i början men det är väl regel än undantag att dom patchar och gör spelet bättre allteftersom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lirat Fifa 15 nu i 2 dagar, nästan uteslutande UT.

Snabb sammanfattning på hur jag upplever det:

Det känns mer realistiskt, mindre arcade, kan ha med animationer och hastigheten på spelet etc att göra.

Försvar:
Försvara kräver mkt mer koncentration, du måste verkligen tajma när du ska sprinta, då du som försvarare vänder och reagerar långsammare än den som har bollen, så skulle han finta bort dig med LT eller något annat så ligger du pyrt till. Du kan hålla inne A och bara följa med, eller RT för att försöka hålla han på utsidan. Överlag så handlar det att kombinera att boxa ut din motståndare och sätta in aggressiva attacker när det passar. Oavsätt så när du väl gör ett misstag så straffar det sig riktigt fort. Om det är en pace spelare, låt han springa, sålänge du har insidan så är chansen att han gör mål väldigt liten. Bortre hörnet skott från kanten är mkt sämre än i 14, och finesse shots är svår att få till från kanten också. Nr1 tips, sprinta inte förens du behöver det.

Anfall:
Dribbling, ball control och acceleration. Där har du vinnande konceptet för bra anfall. Du skapar ytor väldigt lätt genom enkla dribblingar med LT eller LB(stoppa bollen), även fake shot funkar kanon. Sen slår du enkla genomskärare eller passning till en winger eller liknande som bryter in och sätter ett finesse shot. För finesse shots är mkt mkt bättre just nu än att bara skjuta (tvärtom mot vad det var i 14). Jag skjuter nu nästan uteslutande finesse shots ibland power shots när jag känner att det passar eller är hyfsad säker på att jag kan sätta den, och då skjuter jag ofta närmaste stolpen. Använd din acceleration för att komma runt spelare, och leta passningen eller försök dribbla dig till ett skott läge. Tänk på att läsa av din motståndare, iom att försvara är mkt svårare, så kommer de försöka läsa dig, hur du ofta går åt ett håll i första bollkontakten, så försök variera dig, och dribbla inte alltid, ta en pace run då och då för att få en yta. Jag kör 4-3-3 (4), det resulterar i att många dribblar väldigt länge, och då flyttar hela laget upp. Då när jag väl får bollen så har jag ofta riktigt bra kontringsmöjligheter, det är så jag får de flesta målen. Nickmål är också mkt mindre förekommande, de förekommer och det är bra, men det är inte lika extremt som i fifa 14, så att springa ut på kanten och crossa varje anfall kommer inte ge dig något.

Frisparkar:
Just nu, är det helt hopplöst. Får du en frispark hyfsat nära målet, skjut den bara lätt över muren, spelar ingen roll om det är hårt eller löst, bara få den över och på mål, så har du ett mål. Målvakten är totalt sämst i dessa lägen, det syns att EA ville få det lättare att göra frisparksmål, men det här är löjligt. På mina matcher har jag fått minst 10 frisparkar i hyfsat läge, och jag har missat 1, och jag har även släppt in massor. Det du MÅSTE göra är att sätta en försvara vid stolpen bakom muren, gör du inte detta har du ungefär noll chans att rädda en frispark.

Sammanfattningsvis dock, så gillar jag fifa 15 mycket mer än fifa 14, och allt negativt som jag tagit upp är något jag är säker på att EA kommer jobba på att lösa, tex skiljer sig spelet mycket från demon till nu. framförallt när det kommer till målvakter.

Som bonus så postar jag min hybrid BPL/BBVA/Ligue1 som jag byggt ihop (med extrem pack tur):

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag upplever det som att spelet går snabbare ju fler stjärnor motståndaren har i sitt lag.

Ja men så är det ju givetvis. Det är därför jag nästan uteslutande kör med lag på 3-4*. Blir mindre dans och trams och mer rejäl fotboll istället.

Skrivet av drulovic:

Håller helt med. Kommer inte ihåg hur Fifa 14 var i början men det är väl regel än undantag att dom patchar och gör spelet bättre allteftersom?

Det är ju tyvärr inte helt uppmuntrande statistik när det gäller patchning av den här spelserien tyvärr, men man kan ju hoppas att det blir lite oftare och istället mindre justeringar framöver. Älskade hur dom gjort det i NHL-serien med sina "tuner"-uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Frisparkar:
Just nu, är det helt hopplöst. Får du en frispark hyfsat nära målet, skjut den bara lätt över muren, spelar ingen roll om det är hårt eller löst, bara få den över och på mål, så har du ett mål. Målvakten är totalt sämst i dessa lägen, det syns att EA ville få det lättare att göra frisparksmål, men det här är löjligt. På mina matcher har jag fått minst 10 frisparkar i hyfsat läge, och jag har missat 1, och jag har även släppt in massor. Det du MÅSTE göra är att sätta en försvara vid stolpen bakom muren, gör du inte detta har du ungefär noll chans att rädda en frispark.

Ajdå, jag som blev så nöjd med mig själv när jag skruvade in en frispark i krysset i en av mina första dropin-matcher i Be a pro. Har aldrig riktigt försökt lära mig att slå frisparkar ordentligt, dessutom är inte min spelstil sådan att jag får så väldigt många frisparkar även om jag jämt blir tacklad...

Håller med i mycket du säger annars. Just försvaret är ju en ganska stor grej egentligen. Det räcker ju att läsa alla som grinar röven av sig och skriker bojkott och allt vad det nu är att det har hänt en del på den fronten.

Hoppas verkligen dom kan balansera upp målvakten bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja men så är det ju givetvis. Det är därför jag nästan uteslutande kör med lag på 3-4*. Blir mindre dans och trams och mer rejäl fotboll istället.

Det är ju tyvärr inte helt uppmuntrande statistik när det gäller patchning av den här spelserien tyvärr, men man kan ju hoppas att det blir lite oftare och istället mindre justeringar framöver. Älskade hur dom gjort det i NHL-serien med sina "tuner"-uppdateringar.

Men mina spelare borde inte bli segare för att det andra laget har mindre stjärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Men mina spelare borde inte bli segare för att det andra laget har mindre stjärnor?

Pratar du om när du spelar mot datorn?
Om alla spelare på plan har sämre bollkontroll, lägre acceleration och topphastighet, svagare passningar mm så blir ju spelet på plan långsammare med potentiellt fler enklare misstag osv. Själva tempot i matchen bör ju på sätt och vis spillas över även till dig som har ett mycket bättre lag.

Permalänk
Medlem

Japp jag spelar mot datorn. Jag upplevde att allt gick segare när jag mötte sämre lag. Det borde bara vara motståndarna som blir segare. Kanske är inbillning också

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Japp jag spelar mot datorn. Jag upplevde att allt gick segare när jag mötte sämre lag. Det borde bara vara motståndarna som blir segare. Kanske är inbillning också

Som jag skrev ovan; jag tycker nog det är rätt naturligt att tempot sänks då.

Vad säger ni om att dra igång en liten helgcup? Eller starta igång ett klubblag och lattja lite?

Permalänk
Medlem

Jag är n00b men spelar gärna lite Fifa15 online, origin-namn Wiceramar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Som jag skrev ovan; jag tycker nog det är rätt naturligt att tempot sänks då.

Vad säger ni om att dra igång en liten helgcup? Eller starta igång ett klubblag och lattja lite?

Hur fungerar det? Jag kommer spela imorgon från ungefär 7 på kvällen och framåt morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hur fungerar det? Jag kommer spela imorgon från ungefär 7 på kvällen och framåt morgonen.

Det fungerar på det sätt som vi bestämmer att det skall fungera.

Jag kan köra igång spelandet från 20-21 vanligtvis.

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande köpa fifa 15 till pc med ultimate team edition med 40 FUT pack eller är jag för sent ute?

och var är billigast köpa för pc? uppskattas

Permalänk
Medlem

Ja alltså efter nästan 30 matcher så är genomskärare från mittlinjen förmodligen årets exploit som alla använder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då är nedladdningen från origin startad och så ska man strax dra igång sin första FUT någonsin, får hoppas att det lever upp till förväntningarna.
Har spelat fifa 15 demot en hel del och måste säga att jag gillat vad jag sett! Får nu hoppas att den slutgiltiga produkten är ännu mer finslipad.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är grymt, även första gången jag kör FUT - men vinner man matcherna med minst 10-0 så är det något som är tokigt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Körde en kväll till med säsong...

Hade nästan olidligt med lagg/delay/seghet och då blir spelet helt trasigt. AI yrar runt, målvakterna fumlar och vid spelarbyten bromsar spelarna in istället för att springa osv osv.
Får också stora problem med att en enkel passning med minimal kraft får maximal kraft. Tror inte det sker offline.

Lyckades spela ett par matcher som inte alls var lagg och då var det riktigt roligt och trevligt. Bättre pakethantering, pingmätare och utförligare filter för nätverksmatchning skulle behövas.

Verkar som patchen släppts även till PC nu. Någon som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Tjodd jag skickade vänförfrågan till dig på origin. Jag antar att man behöver göra det innan man spelar

Permalänk
Medlem

Haha du vann! Min polare blev så frustrerad att vägrade spela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Haha du vann! Min polare blev så frustrerad att vägrade spela!

Spelade ni varsin match? Ni var lite väl aggressiva och stressade en aning för mycket. Lite mer tålamod och absolut inte få backlinjen ur position (undvik sekundär press) är nyckeln i försvaret i FIFA 15. Det var trevligt med matcher utan lagg.!

Permalänk

Är FIFA 15 bättre än FIFA 14? Berätta lite kort vad ni tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är FIFA 15 bättre än FIFA 14? Berätta lite kort vad ni tycker.

Överlag bättre men en kombination av dom båda hade varit oslagbart. Det har blivit ännu mer betonat på pace i fifa 15 tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är FIFA 15 bättre än FIFA 14? Berätta lite kort vad ni tycker.

Svårt att utvärdera ordentligt innnan man lärt sig förändringarna, men helt klart bättre.
Gå tillbaka i tråden för att läsa mer.