Microsoft-chef bekräftar Windows 9 till nästa veckas evenemang

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Perfekt!

Varför införde de inte denna strategi redan med XP?

Fo3

Tillgången till internet var inte lika utbredd på den tiden är en anledning bland många. Windows XP var troligtvis inte heller tillräckligt modulärt och flexibelt som nyare versioner av Windows är.

Här är en klockren artikel som talar om precis det jag menar. "Vad skulle det krävas för att uppdatera startmenyn på varenda Windowsanvändares dator inom en vecka" är en fråga som Microsoft ställt sig inför den här lanseringen.

http://www.theverge.com/2014/9/17/6315657/windows-mission-con...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om det var gratis för Windows 8 eller att man får ett liknande erbjudande som gavs vid övergång från 7 till 8, dvs runt 350kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Som vanligt en massa svammel och påhitt utan belägg.

Majoritet? Enligt dig?
Största möjliga vinst via lägsta omkostnad = grundläggande företagskunskap

Nu är du inne på svart och vitt igen självklart är en del missnöjda med MUI, på samma sätt som andra är nöjda. Det är alltid så att de som klagar hörs mest. Att man viker sig är bara ung vänster propaganda, i sanning vad är alternativen? De är faktiskt ganska så dåliga. Konsumentmakt är bara larv när företag i Microsofts storlek diskuteras - man gjorde de facto ett rekordår 2013 och det finns inte så mycket att säga om.

Ditt resonemang utgår mycket från vad som är lönsamt för Microsoft. Mitt resonemang utgår från vad folket vill.

Om de inte viker sig.. Vad har föranlett förändringen? Det går liksom inte neka till att de läckor som finns visar ett operativsystem som ser ut mer som Windows 7 än som Windows 8. I din värld är det ju "bara" att installera tredjepartsprogram om man inte är nöjd så varför skulle de då ändra sig?

Sedan torde det räcka med en empirisk observation för att fatta att det handlar om en majoritet. Microsoft har väl som vilket företag som helst ekonomer som räknat på hur systemet skall se ut för att bli så säljbart som möjligt. Du hävdar att en nöjd majoritet är nöjd, men har noll bevis för det. Jag kan hänvisa till hur många missnöjda människor som helst. Men genom att smidigt hävda att nöjda människor inte ger uttryck för att de är nöjda, så dödar du hela den diskussionen med ett uppenbart felslut. Du kan med samma tes "bevisa" att gud finns men att hen har som princip att aldrig manifestera sin existens.

Och återigen.. Om De flesta vore nöjda, så skulle de knappast lägga ner pengar på att ändra om, eftersom "de flesta" med din logik fortfarande skulle köpt produkten om MUI var kvar som default.

Angående att det skulle vara vänsterpropaganda att de viker sig, så förstår jag faktiskt inte hur du får in en politisk inriktning i diskussionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

något jag skulle vilja se är Internet Recovery installation.. (som MacOs har sedan 10.7 Lion(?))

att bara kunna ha en nätverkskabel kopplad till datorn eller ev. köra trådlöst och ladda ner installationen till windows och få in alla uppdateringar = senaste direkt.
i detta fall tänker jag på fortsättningen av windows 8 oem maskiner där nyckeln ligger lagrad i EFI på datorn
kontroll av godkänd nyckel?
installation laddas ner.

sedan en omstart och börja installera in övriga drivrutiner som ev kan behövas utöver grunden..

hade varit perfekt vid ett eventuellt HDD ras eller byte av disk, byta disk och koppla till nätverk, trycker ner en knappkombination vid start som på macarna och installationen laddas ner och installeras

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TofZ:

något jag skulle vilja se är Internet Recovery installation.. (som MacOs har sedan 10.7 Lion(?))

att bara kunna ha en nätverkskabel kopplad till datorn eller ev. köra trådlöst och ladda ner installationen till windows och få in alla uppdateringar = senaste direkt.
i detta fall tänker jag på fortsättningen av windows 8 oem maskiner där nyckeln ligger lagrad i EFI på datorn
kontroll av godkänd nyckel?
installation laddas ner.

sedan en omstart och börja installera in övriga drivrutiner som ev kan behövas utöver grunden..

hade varit perfekt vid ett eventuellt HDD ras eller byte av disk, byta disk och koppla till nätverk, trycker ner en knappkombination vid start som på macarna och installationen laddas ner och installeras

Det låter sjukt smidigt och verkligen något jag hoppas på i den här versionen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

något jag skulle vilja se är Internet Recovery installation.. (som MacOs har sedan 10.7 Lion(?))

att bara kunna ha en nätverkskabel kopplad till datorn eller ev. köra trådlöst och ladda ner installationen till windows och få in alla uppdateringar = senaste direkt.
i detta fall tänker jag på fortsättningen av windows 8 oem maskiner där nyckeln ligger lagrad i EFI på datorn
kontroll av godkänd nyckel?
installation laddas ner.

sedan en omstart och börja installera in övriga drivrutiner som ev kan behövas utöver grunden..

hade varit perfekt vid ett eventuellt HDD ras eller byte av disk, byta disk och koppla till nätverk, trycker ner en knappkombination vid start som på macarna och installationen laddas ner och installeras

Låter coolt Fast samma sak borde ju kunna göras med retail-versioner bara nyckeln är giltig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av TofZ:

något jag skulle vilja se är Internet Recovery installation.. (som MacOs har sedan 10.7 Lion(?))

att bara kunna ha en nätverkskabel kopplad till datorn eller ev. köra trådlöst och ladda ner installationen till windows och få in alla uppdateringar = senaste direkt.
i detta fall tänker jag på fortsättningen av windows 8 oem maskiner där nyckeln ligger lagrad i EFI på datorn
kontroll av godkänd nyckel?
installation laddas ner.

sedan en omstart och börja installera in övriga drivrutiner som ev kan behövas utöver grunden..

hade varit perfekt vid ett eventuellt HDD ras eller byte av disk, byta disk och koppla till nätverk, trycker ner en knappkombination vid start som på macarna och installationen laddas ner och installeras

Detta är något bra som cloud kan anvvändas till.
Jag skulle vilja se två grundval isf.
1. Clean Install.
2. Restore Recovery.

Väljer man val nr 2 så får man sedan välja mellan tex de 5 senaste backups som gjorts.

Backups av ens OS kan man ställa in tex som "Complete" som i stort klonar din C-disk eller "Settings and Documents" där diverse olika inställningar samt alla filer du har i "My Documents" sparas för att kunna återställas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt, sedan jag läste att windows 8 skulle dra mindre minne än windows 7 och ha bättre uppstarttider och minneshantering att det faktiskt är bättre än windows 7,
Att modern UI är dåligt kan jag gå med på, men i övrigt är alla som påstår att det är dåligt även bortsett från modern UI ignoranta idioter, vilket jag säger utan att överdriva det minsta!

Jag är inte så intresserad av nästa windows, men jag har ju inte köpt några win7 eller 8 licenser så jag borde nog skaffa mig en av nästa istället.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta är något bra som cloud kan anvvändas till.
Jag skulle vilja se två grundval isf.
1. Clean Install.
2. Restore Recovery.

Väljer man val nr 2 så får man sedan välja mellan tex de 5 senaste backups som gjorts.

Backups av ens OS kan man ställa in tex som "Complete" som i stort klonar din C-disk eller "Settings and Documents" där diverse olika inställningar samt alla filer du har i "My Documents" sparas för att kunna återställas.

Det här är mycket bra idéer måste jag säga, och nu förstås kommer väl bakåtsträvarna "amen om ja bara har 1gb på mitt mobila bredband, vad ska jag göra då?!"
Då får man helt enkelt köpa sig antingen en skiva eller liknande för en större peng, eller låna någons wifi en stund osv, finns alltid lösningar

Men, era idéer är mycket goda måste jag säga, och har man retail eller oem man köpt separat, så får man ett val där man lägger in sin nyckel manuellt, borde väl funka tycker jag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du säger först att Windows 8 skulle bli och är ett misstag, sen säger du att något eventuellt kommer vara fel i gränssnittet i Windows 9, men något du kan leva med om resten av OS:et är bra?

Vad är då fel med Windows 8 som på ALLA punkter är bättre än Windows 7. Att man inte gillar gränssnittet hör ju inte hit eftersom om man inte gillar det, så kan man leva med det bara OS:et är bra. Vilket Windows 8 är i jämförelse med Windows 7.

http://www.troll.me/images/yoda-senses/the-denial-is-strong-w...

Inte bara kunderna, men även Microsoft håller med om att Windows 8 inte är bra.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Inte bara kunderna, men även Microsoft håller med om att Windows 8 inte är bra.

http://www.troll.me/images/yoda-senses/the-denial-is-strong-w...

Det du pratar om är fortfarande det visuella och gränssnittet. Något som jag inte pratade om ...

Tänk om och tänk rätt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det du pratar om är fortfarande det visuella och gränssnittet. Något som jag inte pratade om ...

Tänk om och tänk rätt.

så du är supernöjd med windows 8 kommandotolken? Eller menar du att windows 8 är bra trots att gui:t är praktiskt taget oanvändbar? Fungerar USB anslutningar till datorn så mycket smidigare än i Windows 7?

Min vänstra hand är också mycket bättre än min högra hand. Precisionen är inte alls densamma som med min höger hand men om av en händelse det skulle klia i mitt vänstra öra slår den höger handen med råge.

Nu orkar jag inte gå och leta fram tråden där jag sa att Windows 8 skulle bli ett misstag, men det man kunde se då var att Microsoft försökte apa efter Apple och Google och trodde att de kunde ta marknadsandelar genom att bygga touchgränssnitt i sitt OS utan att ta hänsyn till användningsområdet för varje enhet. Användarvänlighet är A och O i den här branschen, det är vad Microsoft missade att leverera med Windows 8. Då spelar det mindre roll att den bootar snabbare eller att det finns ny funktionalitet som jag inte visste att jag behövde. Även om det kan låta som bakåtsträvande måste användarvänligheten/gränssnittet finnas där för att saker ska hänga ihop på ett bra sätt, gör det inte det kommer de flesta överge produkten.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

så du är supernöjd med windows 8 kommandotolken? Eller menar du att windows 8 är bra trots att gui:t är praktiskt taget oanvändbar? Fungerar USB anslutningar till datorn så mycket smidigare än i Windows 7?

Min vänstra hand är också mycket bättre än min högra hand. Precisionen är inte alls densamma som med min höger hand men om av en händelse det skulle klia i mitt vänstra öra slår den höger handen med råge.

Nu orkar jag inte gå och leta fram tråden där jag sa att Windows 8 skulle bli ett misstag, men det man kunde se då var att Microsoft försökte apa efter Apple och Google och trodde att de kunde ta marknadsandelar genom att bygga touchgränssnitt i sitt OS utan att ta hänsyn till användningsområdet för varje enhet. Användarvänlighet är A och O i den här branschen, det är vad Microsoft missade att leverera med Windows 8. Då spelar det mindre roll att den bootar snabbare eller att det finns ny funktionalitet som jag inte visste att jag behövde. Även om det kan låta som bakåtsträvande måste användarvänligheten/gränssnittet finnas där för att saker ska hänga ihop på ett bra sätt, gör det inte det kommer de flesta överge produkten.

Vad är det för fel på kommandotolken i Win 8? är ju minimalt med skillnad jämfört med Windows 7? Så jag tycker kommadotolken är bra, dock kommer ju ctrl+v i Windows 10 som jag ser fram emot, vilket jag alltid har saknat sen DOS.

USB-anslutningar fungerar bättre då det går fortare att installera nya drivrutiner i Windows 8 än i Windows 7, men det kanske bara var en tillfällighet, är osäker där.

Vilka konstiga jämförelser du gör.

Jag håller med om att Windows 8 var allt annat än trevligt att sitta med, tills man lärde sig hur man ska göra. Ungefär som en med en ny tjej. Man vet inte vad hon gillar första gången, tar oftast några gånger innan det blir njutbart i sängen liksom ... Ibland klickar det på en gång, men oftast behöver man lära sig vad som fungerar för just den tjejen.
Inte riktigt helt korrekt jämförelse då det finns fler olika typer av tjejer än operativsystem från Microsoft. Men poängen är att nya saker behöver man hantera lite annorlunda än tidigare version, man kan inte gå omkring och tro att allt alltid kommer fungera likadant oavsett generationsbyte.

Med Windows 8.1 och SP1 eller vad den ska kallas så blev operativet riktigt smidigt! jag har även testat Windows 10 en hel del och jag gillar det väldigt bra! Dock tycker jag "Metro-startmenyn" är riktigt trevlig nu när jag lärt mig att hantera den och tycker Windows 7 startmenyn och även den nya startmenyn i Windows 10 inte riktigt passar mig längre. Så när jag kör runt i Windows 10 så ändrar jag tillbaks till "original-Metro-startskärmen".

Det bästa med Windows 10 är att nu kan dom "metro-appar" köras i fönsterläge, vilket är sjukt bra! Det är något jag inte gillar i Windows 8/8.1 eftersom jag har en högupplöst skärm och kör aldrig något i fullskärmsläge förutom spel så stör jag mig oerhört mycket på att metro-apparna körs i fullskärm.

Windows 8 och 8.1 klassas som misslyckande, ja eftersom det var en för stor förändring. Det håller jag med om! Men det gör inte Windows 8 och 8.1 till ett dåligt operativsystem för att man måste hantera den lite annorlunda. När man lärt sig, så är jag snabbare och smidigare i Windows 8/8.1 än jag är i Windows 7.

Lycka till med dina framtida äventyr i operativsystemens underbara värld! Vi lär mötas fler gånger när Windows 10 har släppts

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB