iPhone 6 plus problem med att den böjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hehe fake videos du tycker inte det är konstigt att han tar den ur bild före han bryter den?

Skulle precis påpeka det. Syns väldigt tydligt när han böjt lite och sen vänder på den. Finns ingen lins t.ex.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det blir i praktiken om man exempelvis har köpt sin telefon från en operatör eller i en elektronikbutik. Lite svårt att besöka en Apple Store när det finns endast tre sådana i hela Sverige.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar nog mest om felaktigt användande eller rättare sagt felaktigt förvarande, om nån böjer telefonen när de touchmanövrerar den så är den usel men det har väl ingen gjort...
Jag tycker att stekpannor är för sladdriga och lätt blir böjda, se bara hur usla de är:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hehe fake videos du tycker inte det är konstigt att han tar den ur bild före han bryter den?

https://www.youtube.com/watch?v=rT3MbJVRJTE

Också fake? Tycker Galaxy S4 verkar vara ännu mer klent byggd än vad 6 Plus är.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar nog mest om felaktigt användande eller rättare sagt felaktigt förvarande, om nån böjer telefonen när de touchmanövrerar den så är den usel men det har väl ingen gjort...
Jag tycker att stekpannor är för sladdriga och lätt blir böjda, se bara hur usla de är:
https://www.youtube.com/watch?v=laqwYZyFQTA

Jo men prova med en gjutjärnspanna så får vi se hur bra det går Det går att bygga telefonerna betydligt starkare men då blir de tyngre och eventuellt tjockare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Jo men prova med en gjutjärnspanna så får vi se hur bra det går Det går att bygga telefonerna betydligt starkare men då blir de tyngre och eventuellt tjockare.

Jag tycker att man bör behandla telefonen som den glasbit det är, den bör varken böjas eller tappas, det enda undantaget mot att behandla den som glas är att den oftast inte tål vatten på nått bra sätt, detta gäller ju inte bara Appletelefoner, många verkar ju misshandla sina lurar på de mest underliga sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

https://www.youtube.com/watch?v=rT3MbJVRJTE

Också fake? Tycker Galaxy S4 verkar vara ännu mer klent byggd än vad 6 Plus är.

nope inte fake du vann! grattis! du har vunnit en färgtv som du får betala själv.

Permalänk
Medlem

Testade nyss att bryta min gammla Samsung Galaxy S2 och sen min Xperia Z1 och ingen av dom tog skada. Z1:an gick ju knappt att få att flexa över huvud taget. Och då är den inte speciellt mycket mindre än iPhone 6 plus.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ant3:

Testade nyss att bryta min gammla Samsung Galaxy S2 och sen min Xperia Z1 och ingen av dom tog skada. Z1:an gick ju knappt att få att flexa över huvud taget. Och då är den inte speciellt mycket mindre än iPhone 6 plus.

Min gamla Nokia N8 har ju knappar/uttag och alu-skal på samma sätt och den är helt stum, så det är helt klart ett problem med allt tunnare och större mobiler, något som Apple borde insett kräver nya material och/eller konstruktioner.

Jag är pedant och använder alltid skal samt har inte ens telefonen i byxfickan, men tycker ändå att detta är något Apple borde tagit på allvar om de vill behålla premiumstämpeln, imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att man bör behandla telefonen som den glasbit det är, den bör varken böjas eller tappas, det enda undantaget mot att behandla den som glas är att den oftast inte tål vatten på nått bra sätt, detta gäller ju inte bara Appletelefoner, många verkar ju misshandla sina lurar på de mest underliga sätt.

Självklart ska man behandla telefonen med sunt förnuft men det moment som uppstår i en ficka bör den klara av, även om man skulle råka lägga en del av sin kroppstyngd på den. Och Apple verkar hålla med då de nu har gått ut med att de kommer byta ut de skadade telefonerna. Får hoppas de bygger med mer marginal nästa gång.

Skrivet av Viochee:

nope inte fake du vann! grattis! du har vunnit en färgtv som du får betala själv.

Mycket generöst som tack får du 1 års kaffeförbrukning som du får hämta och betala själv på ICA.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Min gamla Nokia N8 har ju knappar/uttag och alu-skal på samma sätt och den är helt stum, så det är helt klart ett problem med allt tunnare och större mobiler, något som Apple borde insett kräver nya material och/eller konstruktioner.

Jag är pedant och använder alltid skal samt har inte ens telefonen i byxfickan, men tycker ändå att detta är något Apple borde tagit på allvar om de vill behålla premiumstämpeln, imho.

Det går ju att framställa diamant i nästan vilken form som helst idag åtminstone i de storlekar som en telefon kräver, Apple kunde kanske tillverka diamatchassin så kan de bli verkliga premiumlyxlurar och displayen blir ju dessutom ganska reptålig om den görs i diamant enda problemet är kanske att det blir för mycket premium för att sälja bra.

Vi får väl vänta på att grafen kommer ut, kolbaserad elektronik kan nog faktiskt vara framtiden, diamant, grafen och kolfiber i en skön blandning i lyxlurarna och andra enheter som ska vara stryktåliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tycker ändå att Apple som ligger i toppskiktet kvalitets-, funktions- och prismässigt borde vara premium även när det gäller skalets hållbarhet. Jag minns något ryskt test av iPhone 4 (om jag minns rätt) där den tålde väldigt mycket stryk, inklusive böjning. Vill Apple göra supertunna telefoner bör de byta till ett tåligare material (titan t ex eller specialblandningar som liquidmetal?) även om det kostar lite mer. Det verkar ju behövas iom knapparna som ger en märkbar försvagning i skalet och därmed brottanvisning.

Absolut, säger inget om det. Håller med det MKB säger i sin video att det inte skulle vara många som hade något emot att den var lite tjockare så den både tålde lite mer, slapp utstickande kamera och kunde få plats med ännu större batteri. Vad jag menar är att dessa skriverier inte står i proportion med problemet (som vanligt). Ett par av flera miljoner har lyckats böja sin mobil men som vanligt blåser det upp till en storm kring det precis som det gör varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Testade nyss att bryta min gammla Samsung Galaxy S2 och sen min Xperia Z1 och ingen av dom tog skada. Z1:an gick ju knappt att få att flexa över huvud taget. Och då är den inte speciellt mycket mindre än iPhone 6 plus.

Googla på "bent Z1", den lider också av detta "problem".

Permalänk
Medlem

Nu behövs flera tester innan det blir uppenbart hur allvarligt det är. Att telefonen är stor borde inte vara en ursäkt: i Unbox therapy video där han gör samma test på Note 3 , som har liknande mått som Iphone 6 plus, klarar Note 3 av det galant.

Notera också att detta problem nästan inte rapporteras om förut, överhuvudtaget! Om denna telefon kan böjas av så enkla aktiviteter som att böja sig ner för att hämta en sak på marken eller när man kliver ur en bil kommer många användare få sin telefon böjd. Sådana vanliga vardagsysslor utförs relativt ofta och borde ses som normalt användande.

Jag tror att huvudorsaken till detta problem är avsaknaden av magnesiumchassi.

Permalänk
Medlem

Framgår det öht vad dessa personer som har lyckats knäcka sina iPhones pysslade med när dom gjort det och hur deras vardags rutiner ser och och hur pass tighta deras brallor är. Eller ens hur många av 10 miljoner det är. Tycker det hela bara är trams. Visst premium i all ära men det behöver inte för en sekund betyda att det är tåligare än något som klassas som budget.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Dags att införa väska med bältesclipp igen. Eller nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Frågan jag har är, tror ni detta är ett globalt problem på alla telefoner eller är det bara ett par enheter som har påverkats av detta. Jag har nämligen beställt hem en iPhone 6 plus och funderar på om det är värt att inte hämta ut den nu. Jag använder min iPhone 5 ganska hårt. Har den i fickan vid cykling, crossåkning och så vidare, och det har fungerat. Om iPhone 6 plus böjs så lätt som det har visat sig kommer man inte kunna göra detta med den.

Om du använder den i såpass tuffa förhållanden så kan det vara en bra ide att skaffa vanliga iPhone 6 istället (eller nån galet tålig telefon). Den vanliga verkar ju som sagt inte ha några stora problem med detta.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag vill bara förklara att detta inte är ett försök till att hata på iPhone, jag har ju trots allt beställt en. Jag vet att det var exakt samma sak med iPhone 5, och filmen i sig är ingenting jag oroar mig över. Problemet jag känner är att om jag sätter mig ner och den ligger i fickan och jag kanske har plånboken eller något där så kan den böjas. Det är lite det jag vill veta.

Anledningen till att den böjer sig är strukturen och materialet. Metall blir kvar i den nya positionen när du böjer det och kommer att fortsätta att ändra form om den fortsätter att bli utsatt för krafter.
Men formen har även stor betydelse: om du har en såpass tunn och stor telefon till ytan som iPhone 6+ så säger det ju sig självt att den inte kommer att tåla samma mängd stress som tjockare eller mindre telefoner gör. Det är enkel fysik.
En iPhone 5 eller 5S är mycket svårare att böja då den är både tjockare och mindre till ytan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Håller med dig om det. De flesta mobilerna är inte designade för att klara av "vanskötsel"... dock finns det så kallade "arbetstelefoner" som ska tåla lite mer.

Vanskötsel är en sak, normalt användande i en byxficka en annan, det är vad det handlar om för miljontals vanliga användare.
De som kommer att köpa denna telefon vill inte ha plastbit utan fin kvalitet, och kvalitet ska hålla för normalt användande. Apple önskar att deras lurar ska osa kvalitet, men då måste deras lurar också hålla måttet.

Permalänk
Medlem

haha ja det var ju ett stort problem detta. 10+ miljoner sålda telefoner och hela 9 klagomål. DRA TILLBAKA ALLA!!! *suck* http://www.engadget.com/2014/09/25/apple-responds-to-bending-...

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Vanskötsel är en sak, normalt användande i en byxficka en annan, det är vad det handlar om för miljontals vanliga användare.
De som kommer att köpa denna telefon vill inte ha plastbit utan fin kvalitet, och kvalitet ska hålla för normalt användande. Apple önskar att deras lurar ska osa kvalitet, men då måste deras lurar också hålla måttet.

Å andra sida vet varken du eller jag vad personerna som faktiskt har böjda telefoner har gjort för något för att de faktiskt ska böjas. Visst de skriver att de "bara" hade de i fickan men liksom, jaha, stoppade du telefonen i bakfickan samtidigt som du dunsade ner på en bänk eller vad? Vi vet inte, jag tror faktiskt inte att telefonen böjer sig helt spontant och tror definitivt inte att det är något man behöver oroa sig över.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har haft min Plus 6 några dagar och jag har den i jeansficka utan problem. Med längre tids användning kanske resultatet blir annorlunda.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska använda telefonerna precis som vanligt. Apple har gått ut med att de ersätter exemplar som böjs i fickan så vida man inte varit ovarsam med dem. Tror knappast de går under av att få ersätta några exemplar. Sen är det bra att folk uttrycker sitt missnöje för då kanske de ser till att göra dem lite mer hållbara nästa gång.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

http://mobil.macworld.idg.se/macworld/2.1038/1.585176#list:2.1044

Det verkar inte vara något större problem trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

En intressant artikel på ämnet som jag inte kan påminna mig att jag sett i denna tråd:

http://www.theverge.com/2014/9/25/6845611/inside-apples-iphon...

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Det där är löjligt, jag använder min styrka till att böja telefonen DAAAAHHHh vad tror man händer. Hade jag gjort så på nexus 5 så hade den gått sönder så inget ovanligt. Man kan inte ha som krav att telefonen är tunnast, lättast, inget glas eller plast så aluminium blir det och att den ska vara stark som stål.

Överdrivet problem, samma som med Iphone 5 när den kom ut

Förutom att med 5an rörde det sig om några få fall där folk haft den i bakfickan, och satt sig PÅ telefonen, det är något helt annat än att ha den i framficka, för vardagligt bruk.

Visst, om man ska ha en stor telefon, som är smal och av aluminium så blir den svag, men det styrker ju bara argumentet om att den är för lättböjlig ytterligare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MuLLvaD3n:

http://mobil.macworld.idg.se/macworld/2.1038/1.585176#list:2.1044

Det verkar inte vara något större problem trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

9 ex. . Öh.. kan det bero på att dom precis har börjat sälja telefonen. Men om 1 år kanske vi kan ta upp frågan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

9 ex. . Öh.. kan det bero på att dom precis har börjat sälja telefonen. Men om 1 år kanske vi kan ta upp frågan igen.

Precis börjat sälja och redan sålt över 10 miljoner enheter ...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En intressant artikel på ämnet som jag inte kan påminna mig att jag sett i denna tråd:

http://www.theverge.com/2014/9/25/6845611/inside-apples-iphon...

Ja, mycket bra artikel. Det är ju rätt självklart att Apple gjort extremt mycket eget testande på konstruktionen. Framgår ju också att det inte är någon ren aluminium-konstruktion utan att den är förstärkt vid svaga punkter:

Citat:

It's made with steel / titanium inserts designed to reinforce potential stress points, a special blend of aluminum Apple formulated itself, and ion-strengthened glass. But more important, Apple says, is that the iPhone 6 has been put through hundreds of tests, as well as tested in the pockets of thousands of Apple employees before consumers ever get their hands on it.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Precis börjat sälja och redan sålt över 10 miljoner enheter ...

Det är något som händer mest tiden när du har den i fickan.
Det där är rent utav löjligt att snacka om det där nu precis efter säljstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Precis börjat sälja och redan sålt över 10 miljoner enheter ...

10 miljoner 6 Plus?

Det återstår att se om #bendgate är ett allvarligt problem. Om jag var i köptankar skulle jag vänta någon månad och se om apple reviderar designen.