Permalänk
Entusiast

Haswell på LN2 - MSI MPower Z87

Lagom till release bjöd MSI in mig och Henry de Kruijf (ME4ME) för lite hårdkörning av i7 4770k. Till buds stod fyra färska retail i7 4770k och nya MSI MPower Z87 tillsammans med en ansenlig mängd flytande kväve - som brukligt då alltså. Lite samma upplägg som förra året då vi testade i7 3770k med Z77A-GD65.

Jag hade läst och lyssnat på en hel del rykten om Haswell innan denna helg, många som vi fått bekräftade nu. Till exempel att alla cpuer har cold bug runt -120 Celsius (till skillnad från Ivys "full pot"), att de går sjukt varmt (check!) men också den integrerade spänningsförsörjningen och återkomsten av nordbryggefrekvensen. Där summerade jag nog de största förändrningarna Ivy till Haswell om man totalt skiter i den integrerade grafiken

Så med en Henry reste jag alltså upp mot skogarna i norr, Stockholm det vill säga. Om man går rakt på sak så ser systemet med MSI MPower Z87 ut såhär

Vi körde med Henrys SF3D Inflection Point pot, vilket var en bra kombo med Haswell... Riktigt imponerad faktiskt av hur snabbt vi kunde få ned temperaturen och hur bra kontrollen var. Vi började förstås med att köra ned temperaturen så lågt som möjligt för att hitta cold bug, på första cpun låg den på ca -115 grader innan systemet slutade funka. Så vi hölls oss kring -100 när vi var slöa och -114 när vi var seriösa
De första två cpuerna var en rejäl besvikelse, vi stötte på problem runt 5,6 GHz.. man var ganska besviken där ett tag innan vi, well Henry, insåg, att VCCIN var extremt viktig att höja från standard 1.8 Volt. Alltså den spänning som matar Vcore och en hel del annat inne i cpun. Känns logiskt att man behövde höja den såhär i efterhand men det var många nya inställningar att hålla reda på. Ja, nåväl, vi körde upp den spänningen ganska högt, norr om 2,5 Volt har jag för mig och såg hur processorn klarade benchmarks i 5,8 GHz. Bra men inte super, då Ivy gör 6,5+... Efter att ha gått igenom alla fyra cpuer kom vi i alla fall upp över 6 GHz!

VCore stämmer givetvis inte på denna screen, vi var nog uppe en 1.8 Volt iaf.

CPU-Z Validator 3.1

Jag var fortfarande lite bitter över hur låga klocks vi kunde köra, men kikar man närmare ser man hur effektiv Haswell faktiskt är. Speciellt i Cinebench syns det, trots relativt låga hastigheter på så är det här resultatet i skrivande stund 4:e snabbaste i världen med processor på 4 kärnor. Snart ser vi nog folk som kör 6 GHz även här och då är "gamla" 3770k chanslös!

Wprime, inte mycket att skriva hem om. Tycks inte gynnas mycket av Haswells ökade IPC tyvärr.

Vid det här laget kände vi att det var dags att öka ansträngningarna. Vi hittade Jonas gamla Kingpin Dominance RAM pot och tänkte jaaa.. det kan ju bara gå åt helvete?

SMACK dit på systemet, tillsammans med mina stackars Powerchip baserade Dominator GT 2000. (2,25 Volt äter de till frukost med sådan här kylning)

och trumvirvel....

I runda slängar samma prestanda som en 300 MHz starkare 3770k. Vi hade helt enkelt behövt bättre cpuer för sub 5 minuter i denna benchmark.

Cred till MSI som lyckats med en stabil bräda, speciellt med LN2 på ram brukar saker skita sig rätt omgående men det tuffade på fint tills vi kände att vi fått ut max av cpun. Om något så var moderkortet ovilligt att köra 1300 MHz med mina PSC, men det gick fint med lite modernare Samsung-baserade minnen.

Tack MSI för denna gången, vi får se vad Intel hittar på i framtiden. Nästa gång kanske vi står och häller kväve på bärbara datorer som det här utvecklar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Lagom till release bjöd MSI in mig och Henry de Kruijf (ME4ME) för lite hårdkörning av i7 4770k. Till buds stod fyra färska retail i7 4770k och nya MSI MPower Z87 tillsammans med en ansenlig mängd flytande kväve - som brukligt då alltså. Lite samma upplägg som förra året då vi testade i7 3770k med Z77A-GD65.

Mycket trevligt med bilder och allt.
Uppskattas!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Finn läsning och bra bilder och film! Har du håltt på länge med det här? Och något jag missat, men varför kör du windows 7 och xp är dom bäst eller ni som gillar dom eller är det MSI hade?

EDIT: kom på en till fråga fläkten på sidan av kvävet är verklige viktig skadas dom andra komponenterna på moderkortet av kylan?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Finn läsning och bra bilder och film! Har du håltt på länge med det här? Och något jag missat, men varför kör du windows 7 och xp är dom bäst eller ni som gillar dom eller är det MSI hade?

EDIT: kom på en till fråga fläkten på sidan av kvävet är verklige viktig skadas dom andra komponenterna på moderkortet av kylan?

Jag kan svara på delar av det i alla fall. Vilket operativsystem man använder beror på vilket benchmark man kör. WinXP32 är tex snabbast i de flesta 2d CPU benchmarks och sen varierar det mellan vista32 och win7-64 i de olika 3d testerna, kanske finns något där win8 är snabbast men inget jag kommer på sådär på rak arm.

Fläkten är (lite gissning) för att undvika kondens runt poten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag kan svara på delar av det i alla fall. Vilket operativsystem man använder beror på vilket benchmark man kör. WinXP32 är tex snabbast i de flesta 2d CPU benchmarks och sen varierar det mellan vista32 och win7-64 i de olika 3d testerna, kanske finns något där win8 är snabbast men inget jag kommer på sådär på rak arm.

Fläkten är (lite gissning) för att undvika kondens runt poten?

Ja tack för dom svaren iallafall! Då vet jag lite vad jag undra!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jacobtr:

EDIT: kom på en till fråga fläkten på sidan av kvävet är verklige viktig skadas dom andra komponenterna på moderkortet av kylan?

Kväve är tyngre än luft, låter man det sjunka ner till moderkortet har man snabbt lite bekymmer med is och snö. Det i sig är ett stort problem när isen smälter och man börjar kortsluta VRM-delar. Ventilation förebygger det mesta av det problemet, men inte helt och hållet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kväve är tyngre än luft, låter man det sjunka ner till moderkortet har man snabbt lite bekymmer med is och snö. Det i sig är ett stort problem när isen smälter och man börjar kortsluta VRM-delar. Ventilation förebygger det mesta av det problemet, men inte helt och hållet.

Ok jag tänkte att kvävet skulle kyla moderkortet också men kanske inte funkar så bra då!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jacobtr:

Ok jag tänkte att kvävet skulle kyla moderkortet också men kanske inte funkar så bra då!

Det är inte fel tänkt, men ett bra moderkort ska inte behöva någon speciell kylning på spänningsdelen, det ska vara rätt designat från början. Det är inget problem för de flesta tillverkare att fixa på sina high end mobo. Annat är det med grafikkort, där skenar effektutvecklingen ibland rejält och då kan det vara lämpligt att rikta röken från kvävet mot spänningsdelen. I de flest fall gör man dock som Meantek säger och försöker hålla plusgrader på alla annat än just processor för att undvika kondens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Det är inte fel tänkt, men ett bra moderkort ska inte behöva någon speciell kylning på spänningsdelen, det ska vara rätt designat från början. Det är inget problem för de flesta tillverkare att fixa på sina high end mobo. Annat är det med grafikkort, där skenar effektutvecklingen ibland rejält och då kan det vara lämpligt att rikta röken från kvävet mot spänningsdelen. I de flest fall gör man dock som Meantek säger och försöker hålla plusgrader på alla annat än just processor för att undvika kondens.

Tack för bra och utförliga svar allihop! Tanken var att när man gav processorn max med ström att moderkortet på intels skulle överhättas som am3+ moderkort!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Måste säga att det verkar sjukt kul att klocka med LN2 och hade gärna testat det!

Hpjta till nästa gång du ska köra i STHLM's trakterna så man kanske kan titta förbi och få se hur proffsen gör det!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jacobtr:

Tack för bra och utförliga svar allihop! Tanken var att när man gav processorn max med ström att moderkortet på intels skulle överhättas som am3+ moderkort!

Problemet med AM3-moderkort är att det är mycket större prispress där, eftersom allt till AMD ska säljas så billigt som möjligt. Det leder till att de generellt sett är mycket klenare, och i vissa fall lite väl klena för de med CPU-mått mätt extrema strömstyrkorna FX-CPU:erna kräver, kombinerat med sämre kylning för strömdelarna på sagda moderkort.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.