Min underbara Aptiva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Idag fick jag lite glada nyheter!
En god vän i Holland har fått tag på en lite äldre Aptiva (1966) och skickar den till mig för halva priset!
Han installerar även ett Voodoo 1 och ett Soundblaster 16 helt utan kostnad.

Nu trollar du väl oss allt ändå. Jag har mycket svårt att tro att datorn är från 1966. Hade den verkligen varit det hade den helt klart varit grymt före sin tid... Voodoo kort på 60-talet... det måste verkligen vara någon magi, Voodoo, häxkonster eller dyl över det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu trollar du väl oss allt ändå. Jag har mycket svårt att tro att datorn är från 1966. Hade den verkligen varit det hade den helt klart varit grymt före sin tid... Voodoo kort på 60-talet... det måste verkligen vara någon magi, Voodoo, häxkonster eller dyl över det!

Skulle tro att han skrev fel, ska nog vara 1996

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Vänta lite, ska bara vara klar med mina flashbacks... *hummar*
Fan vad fin dator alltså. Dom brukar ju vara solblekta vid detta laget, men din är ju hur vit som helst fortfarande!
Det enda jag saknar är Total Annihilation i din spelllista, hur kan du missa det grymmaste RTS-spelet i historien liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu trollar du väl oss allt ändå. Jag har mycket svårt att tro att datorn är från 1966. Hade den verkligen varit det hade den helt klart varit grymt före sin tid... Voodoo kort på 60-talet... det måste verkligen vara någon magi, Voodoo, häxkonster eller dyl över det!

Ber om ursäkt för felskrivningen, givetvis ska det vara 1996!

Skrivet av biorrith:

Vänta lite, ska bara vara klar med mina flashbacks... *hummar*
Fan vad fin dator alltså. Dom brukar ju vara solblekta vid detta laget, men din är ju hur vit som helst fortfarande!
Det enda jag saknar är Total Annihilation i din spelllista, hur kan du missa det grymmaste RTS-spelet i historien liksom?

Tackar för dom varma orden, ja, datorn är i mycket gott skick då den stått i farmors förråd i hela sitt liv!
Och jag blir bara glad av att få tips om spel, efter som jag själv beklagligt nog är född 91 så har jag tyvärr inte fått uppleva alla klassiker och legender på tiden dom verkligen regerade!

Permalänk

Shit pomfritt, såna där datorer hade vi ett par stycken i skolan (högstadiet). Majoriteten av datorerna där bestod av gamla, fula, äckliga 486:or, men i vissa klassrum fanns de här guldkornen. Det kändes som ett riktigt privilegium att få använda dem - och det hände mycket sällan.

Varje gång det hände så drog vi igång Napster och tankade musik för fulla muggar via skolans för den tidens sjukt snabba nät (bredband!!!!). 486:orna anslöt sig till en server, så man kunde inte installera program på dem (och de hade inte ens möjlighet att spela upp ljud). Aptivorna, däremot, körde sina egna Windows 98-installationer som kändes helt otroligt häftigt (de andra körde något gammalt Windows NT via servern) och de hade precis de där högtalarna som du har här på bilden.

Ohh, vilka minnen... underbara tider spenderades med de där Aptivorna.

Och snygga var de!

Permalänk
Medlem

Denna vackra setup har man allt också vuxit upp med! Dessförinnan så var det en Alfaskop 486 som fick stå för processorkraften i hushållet.

Jag minns än idag när jag önskade mig ett nytt grafikkort i present och fick packa upp ett Riva TNT 2 AGP och smacka in i Aptivan. Quake 2 lirades hårt

Var det någon annan som fick problem med glappande strömbrytare till subwoofern?

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Nu har även jag införskaffat mig denna skönhet! men original skivorna fick jag ej med! Någon som har dessa?

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Hej alla!
Nu har även jag införskaffat mig denna skönhet! men original skivorna fick jag ej med! Någon som har dessa?

Hej! Vad skoj att du har skaffat en Aptiva! Är den i gott skick?

Om det är samma modell som jag har så har jag alla drivrutiner som moderkortet behöver plus lite till
Du kan PM:a mig så ska jag se om jag kan hitta ett sätt att skicka filerna i så fall.

Permalänk
Medlem

Detta har inte så mycket med Aptivan att göra men, jag fick en till PII:a idag från en vän, tog lite bilder på den.

Någon som har haft en likadan?

Bilder:

Dold text
Permalänk
Medlem

Ser underbart ut!

Hur många MHz har PII:an?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Detta har inte så mycket med Aptivan att göra men, jag fick en till PII:a idag från en vän, tog lite bilder på den.

Någon som har haft en likadan?

Bilder:

Skönt iallafall att strömtillförsel-kontakten på moderkortet till nätaggregatet aldrig har förändrats.
Det vore grymt synd att behöva kasta sådana där maskiner när agget pajjar.
I och för sig hade man ändå kunnat skarva om volten vore de samma.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Ser underbart ut!

Hur många MHz har PII:an?

Om jag minns rätt så tror jag att den ligger på 400Mhz, 100MHz mer än Aptivan.
Moderkortet stödjer ända upp till 500MHz dock, fast jag tror bara att PII:or bara kommer upp i 450Mhz om jag minns rätt, men man kan kanske överklocka dom.

Skrivet av Lifooz:

Skönt iallafall att strömtillförsel-kontakten på moderkortet till nätaggregatet aldrig har förändrats.
Det vore grymt synd att behöva kasta sådana där maskiner när agget pajjar.
I och för sig hade man ändå kunnat skarva om volten vore de samma.

Ja, det är ganska najs att visa standarder inte försvunnit!

Permalänk
Medlem

Ser ut som en sån där Hem PC alla "leasade" förut från jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om jag minns rätt så tror jag att den ligger på 400Mhz, 100MHz mer än Aptivan.
Moderkortet stödjer ända upp till 500MHz dock, fast jag tror bara att PIIor bara kommer upp i 450Mhz om jag minns rätt, men man kan kanske överklocka dom.

Jo, de snabbaste P2orna gick i 450MHz, men de finns P3or som har samma typ av socket (Slot 1) på 500MHz som jag antar passar, då. Eller överklocka då som du sa

Ontopic: Älskar min Aptiva också Kan inte förmå mig att skrota den, den representerar för många fina minnen! Har en sån här:

Min hade ursprungligen 233MHz P2 och 32MB RAM, men har uppgraderat den till 160MB RAM
Har även satt i 2st nätverkskort i den

Tycker den liknar PlayStation 2 en hel del i designen (vet inte hur tydligt det framgår av bilden, men den har samma tema med svart och blått samt det räfflade mönstret på sidorna), men denna kom ju ett par år före PS2. Misstänker att Sony sneglat lite på IBM när de designade PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jo, de snabbaste P2orna gick i 450MHz, men de finns P3or som har samma typ av socket (Slot 1) på 500MHz som jag antar passar, då. Eller överklocka då som du sa

Ontopic: Älskar min Aptiva också Kan inte förmå mig att skrota den, den representerar för många fina minnen! Har en sån här:http://i.ebayimg.com/t/IBM-Aptiva-2140-L44-Computer-Pentium-I...

Min hade ursprungligen 233MHz P2 och 32MB RAM, men har uppgraderat den till 160MB RAM
Har även satt i 2st nätverkskort i den

Tycker den liknar PlayStation 2 en hel del i designen (vet inte hur tydligt det framgår av bilden, men den har samma tema med svart och blått samt det räfflade mönstret på sidorna), men denna kom ju ett par år före PS2. Misstänker att Sony sneglat lite på IBM när de designade PS2.

Åh vad tufft att se den! En gissning är att det är modellen innan min, eller i alla fall den Aptivan som såldes i Sverige innan min, men jag är inte säker, jag har bara sett några få google-bilder på den innan, men den är riktigt stilig måste jag säga.

Aptivorna har definitivt en snygg design och tja, det är säkert möjligt att någon på Sony blev lite inspirerad!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Detta har inte så mycket med Aptivan att göra men, jag fick en till PII:a idag från en vän, tog lite bilder på den.

Någon som har haft en likadan?

Bilder:

Har en av de där i nått föråd nånstans. Har monterat en p3 slot1 på 500mhz i den typ 2004 nånting som ja fick från jobbet ur en dator som skulle skrotas. Överklockade med byglarna till 550mhz. Blev rätt bra fart på den i xp trots bara typ drygt 300mb ram minne

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagat dom trasiga bildlänkarna i första inlägget, taskigt läge att imageshack tycks vara på väg till någon sorts konkurs(?)

Hoppas på att imgur håller bättre!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Vi behövde aldrig reparera datorn, men vi hade den bara i 6 år eller så.
Dock har man hört rykten om att Bigfoot hårddisken på 8GB kan vara jobbig.
Den sitter i datorn, men är inte inkopplad. Jag kör med en annan IDE på 180GB, som givetvis är partionerad då Win98 har problem med hårddiskar med mer än 137GB.

Tack för att du läste min tråd, Belga!

Riktigt nice jag har en dator i den klasden också dock en dll xps

Permalänk
Medlem

Får jag visa lite bilder på min "Vectra", i denna tråd, eller är det bara Aptivor som vill beskådas?

Har en finfin HP Vectra VL400 i min ägo, som har ett pci-grafikkort som heter ATI Radeon 7000, som jag fick från en kille på Tradera, som verkar ha ett gäng sådana helt nya, NOS, på lager. Den har ett SB PCI128, 256 MB RAM, PC133, P3 800 mhz, och jag har ytterst personliga skäl att vilja spara på denna dator. Så har jag roat mig med att få igång ett gammalt kuligt AVER TV-kort i vilket jag kan koppla in något med S-video eller helst kanske, RCA-videoutgång till datorn och kolla på skämen...

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Det får du gärna göra, låter riktigt intressant! Men lägg bilderna i en spoiler så det inte översvämmar tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nyaste söta delarna!
En söt P2 333MHz processor, moderkortet pallar inte mer än det, fick själv sätta dit fläkten.
http://imageshack.com/a/img822/1690/7vik.jpg

Du behöver en slocket (kallas även Slotket) för att få fart. Scrolla ner på sidan. Men om inte minnet sviker så kanske det inte fanns slockets för P2.
http://www.cpushack.com/UpgradeProcessors.html
OT: Rätt ruggiga burkar i grävt fram. Ska ni ha en fin maskin ska ni köra Chieftec/Inwin chassi och Abit/Asustek/Shuttle LX/BX kort. Och helst till detta AWE64 med extraminne samt ett Canopus Voodoo 1/2 (SLi regerar) eller kanske ett Kyro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du behöver en slocket (kallas även Slotket) för att få fart. Scrolla ner på sidan. Men om inte minnet sviker så kanske det inte fanns slockets för P2.
http://www.cpushack.com/UpgradeProcessors.html
OT: Rätt ruggiga burkar i grävt fram. Ska ni ha en fin maskin ska ni köra Chieftec/Inwin chassi och Abit/Asustek/Shuttle LX/BX kort. Och helst till detta AWE64 med extraminne samt ett Canopus Voodoo 1/2 (SLi regerar) eller kanske ett Kyro?

Tack för alla fina tips!
Ber om ursäkt för den döda bildlänken, imageshack har ju fått fnatt på sistone, nu är det imgur som gäller för mig!

Aldrig hört talas om Slockets faktiskt, låter tufft!
Slängde faktiskt orginalprocessorn i datorn igen, trots att man tappar 33MHz så är det värt det, kör man med 333Mhz så får man alltid ett meddelande om att datorn inte känner igen processorn, och nej, det går inte att stänga av, i've done everything, finns tyvärr inga andra uppdateringar för biosen och även om det fanns det så vet jag inte om jag skulle våga flasha.

Håller med om allt annat du säger, hade otrolig tur som hittade ett AW64 till Aptivan, med en original minnesmodul, något som tydligen är rätt så sällsynt!
Det hade definitivt vart tufft att byta ut mitt Voodoo 3 mot två Voodoo 2, det ger likvärdig prestanda men är tio gånger så tufft!

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

IBM Aptiva 2138 (volvo-datorn)

Jag har lyckats efter mycket letande äntligen HITTAT Orginal skivorna till denna fina Aptiva, blåa och röda skivan, Kontakta mig privat om du söker dessa

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem

Min första PC var en Aptiva men en desktopmodell. Pentium 100, 4MB RAM, 1,2 Gig HDD, Soundblaster 16 och Win 95.
Uppkopplingen fixades av ett Telia Surfingbird-modem på 33,6.

Det var grejer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Min första PC var en Aptiva men en desktopmodell. Pentium 100, 4MB RAM, 1,2 Gig HDD, Soundblaster 16 och Win 95.
Uppkopplingen fixades av ett Telia Surfingbird-modem på 33,6.

Det var grejer det

Gjorde du ingen RAM uppgradering innan du surfade på webben?
4MB låter väldigt lite för det.
Jag hade från början 4MB RAM i min 486 DX2 66MHz, men uppgradering till 8MB gjorde stor skillnad i Windows 3.11.
När jag senare hade Pentium med Windows 95 så provade jag för skojs skull att ramdiska bort minne för att se hur lite kvar jag kunde ha.
4MB så fick jag inte ens igång Windows 95.
6MB, Windows 95 funkar, men är väldigt slött och ljudet funkar inte.
8MB allt fungerar (inkl ljud), betydligt rappare än vid 6MB, men fortfarande slött.

Då är det bara allmänt i Windows utan att vara uppkopplad.
För en modern dator är allmänt Internetanvändade ganska lätt syssla. Men inte för dåtidens datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Min första PC var en Aptiva men en desktopmodell. Pentium 100, 4MB RAM, 1,2 Gig HDD, Soundblaster 16 och Win 95.
Uppkopplingen fixades av ett Telia Surfingbird-modem på 33,6.

Det var grejer det

Måste lämna en liten input här, Pentim 100MHz leverades med 8MB RAM och 850MB Hårddisk

Här finns en lista över bordmodeller med 2144-serien
http://ps-2.kev009.com/pcpartnerinfo/ctstips/9722.htm

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem

IBM Aptiva - 2138 EMEA FRU-P/N Cross Ref List

Här finns en lista över vad som ingick och dess part-nummer till Volvo-Aptivan

http://ps-2.kev009.com/pcpartnerinfo/ctstips/974a.htm

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

IBM Aptiva - 2138 EMEA FRU-P/N Cross Ref List

Här finns en lista över vad som ingick och dess part-nummer till Volvo-Aptivan

http://ps-2.kev009.com/pcpartnerinfo/ctstips/974a.htm

Väldigt bra sida! Tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem

Vi på Ericsson fick en compaq presario 5670 som hem pc 1997

Visa signatur

Intel i5 2500k
Asus p8z68-v pro
Minne 8 gb ddr3
Nvidia gtx 970 strix
Psu Corsair Hx 620

Permalänk
Medlem

vi hyrde fujitsu datorer med finfin logon och programvaran!

kommer ni ihåg?

första edition
fann ingen bild men var en 350mhz...

andra edition (sådan grymmt uppgradering tyckte man då) var det 2ghz?

men min allra första var en 386a haha.