för/mot att köpa gammal telefonmodell?

Permalänk

för/mot att köpa gammal telefonmodell?

Jag har en Xperia X10 mini från 2011 (tror jag), som tjänat mig mycket väl med CM7, men nu måste jag verkligen köpa en ny telefon pga att batteritiden rasar för varje dag (ca 20 min aktivt användande med skärm på 25 % ljusstyrka är inte så användbart).

Nu är det så att jag verkligen tycker om telefonen - ingen annan telefon jag hållit i har jag verkligen gillat på samma sätt. Och nuförtiden finns det (väl?) inga telefoner som är så pass små.

X10 mini har ju ett syskon, Mini, som fortfarande säljs, med bättre specar på allt - men det är ju fortfarande en gammal telefon. Är det en väldigt, väldigt, väldigt dum idé att köpa den telefonen nu? Säljs med Android 2.*, uppgraderbar till 4.0. En annan fråga är om det i praktiken går att köra 4 på den (på min X10 mini ska man ha mycket tålamod för att det ska funka) ...

Permalänk
Medlem

Gamla modeller har oftast inte mycket att säga till om mot nyare modeller. Uppdateringar gör mycket, och få äldre modeller klarar sig bra på den fronten. Ska du ha en ny telefon så kommer du att vilja ha en som får en uppdatering till Android L, detta kommer att göra en enorm skillnad.

Vill du ha en superliten telefon så ser det tunt ut på den fronten. Men många användare inser efterhand att det är ganska trevligt med en lite större skärm (inom rimliga mått, 5.5tum och uppåt är inte för alla).
Xperia Z3 Compact är en jättebra telefon med otrolig batteritid och ganska kompakta mått. Ta en titt på den om prislappen (4700kr) inte avskräcker dig.

Permalänk

Tackar! Har haft telefonen i 3 år, så jag har verkligen hårdkört med liten skärm och gillart! Men jag förstår poängen. Har kikat på Z1 compact, ligger lite bättre prismässigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johhhhannes:

Tackar! Har haft telefonen i 3 år, så jag har verkligen hårdkört med liten skärm och gillart! Men jag förstår poängen. Har kikat på Z1 compact, ligger lite bättre prismässigt för mig.

Jag tycker inte du borde ge dig på Z1 Compact. Z3 Compact är betydligt bättre på flera punkter, och prisskillnaden är inte så stor.
Vill du ha något någorlunda kompakt runt 3000kr så borde du istället kolla på Nexus 5. Den är ett bättre val än Z1C tycker jag.
http://www.phonearena.com/phones/size/Sony-Xperia-Z1-Compact,...

Permalänk

Humhum, varför inte Z1C? Vad jag förstår av tester så är den toppklass, även om Z3C är bättre på några punkter.

Van vid långsam och liten gammalt telefon har jag svårt att troa att jag skulle sakna det lilla extra i 3-an

Nexus 5 ska jag absolut kika närmare på också, ligger ju dessutom lägre i pris än Sonylurarna (för 16 gb, vilket är mer än nog för mig). Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johhhhannes:

Humhum, varför inte Z1C? Vad jag förstår av tester så är den toppklass, även om Z3C är bättre på några punkter.

Van vid långsam och liten gammalt telefon har jag svårt att troa att jag skulle sakna det lilla extra i 3-an

Nexus 5 ska jag absolut kika närmare på också, ligger ju dessutom lägre i pris än Sonylurarna (för 16 gb, vilket är mer än nog för mig). Tack för tipset!

Z1C har en plastfilm över skärmen som kommer bli repig. Drar du av den försvinner både SONY-loggan och behandlingen mot fingeravtryck...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Om man köper en gammal mobil så kan man göra bra i att kolla innan om den stöds av CyanogenMod.

Permalänk

Har du köpt nytt batteri till din x10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johhhhannes:

Humhum, varför inte Z1C? Vad jag förstår av tester så är den toppklass, även om Z3C är bättre på några punkter.

Van vid långsam och liten gammalt telefon har jag svårt att troa att jag skulle sakna det lilla extra i 3-an

Nexus 5 ska jag absolut kika närmare på också, ligger ju dessutom lägre i pris än Sonylurarna (för 16 gb, vilket är mer än nog för mig). Tack för tipset!

Ett tips om du tänker köpa en gammal mobil är att titta lite på hur uppdateringar stöds, t ex. så vet jag att Google är bra på att supporta även sina äldre modeller. Z1C är ett gammalt flaggskepp som säkerligen både kan och kommer underhållas under en tid framöver och är nog också ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Om du inte är låst till Android kan du ju ta en titt på Nokia Lumia 520/620. Lite mindre telefoner med ett underbart flyt i hanteringen. Kostar runt tusenlappen. 620 är på 3,8" vilket känns idealt om man vill ha en mindre telefon.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Om man köper en gammal mobil så kan man göra bra i att kolla innan om den stöds av CyanogenMod.

CM7 funkar bra på x10 mini, CM9 och 10 finns men funkar inte så bra på x10 mini, CM10 finns för mini men den har jag ju inte testat. Tror knappast någon engagerar sig i att modda till den längre

Skrivet av TimMy2003:

Har du köpt nytt batteri till din x10?

Den har fast batteri, tyvärr. Och så är det ju ett problem att inget över CM7 riktigt funkar på min nuvarande telefon (x10 mini). Tanken med att köpa en mini (starkare än x10 mini) skulle då vara att få "samma telefon som jag har nu, fast lite bättre"

Skrivet av Nesvop:

Ett tips om du tänker köpa en gammal mobil är att titta lite på hur uppdateringar stöds, t ex. så vet jag att Google är bra på att supporta även sina äldre modeller. Z1C är ett gammalt flaggskepp som säkerligen både kan och kommer underhållas under en tid framöver och är nog också ett bra köp.

2011 års xperia fick Android 4-uppdatering för ett bra tag sedan, men jag tror knappast att Sony kommer att engagera sig så mycket i mini-modellerna framåt. Z-telefonerna känns ju aktuellare isf.

Skrivet av mfm:

Z1C har en plastfilm över skärmen som kommer bli repig. Drar du av den försvinner både SONY-loggan och behandlingen mot fingeravtryck...

Hmmm, kommer att bli repig, säger du. Hur känslig är den? (Har fått en enda repa på min nuvarande telefon sedan 2011 ...)

Skrivet av Havrefras_:

Om du inte är låst till Android kan du ju ta en titt på Nokia Lumia 520/620. Lite mindre telefoner med ett underbart flyt i hanteringen. Kostar runt tusenlappen. 620 är på 3,8" vilket känns idealt om man vill ha en mindre telefon.

Hm. Njääää, tror inte det. Gillar Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johhhhannes:

Hmmm, kommer att bli repig, säger du. Hur känslig är den? (Har fått en enda repa på min nuvarande telefon sedan 2011 ...)

Väldigt, det är tunn plast, dina andra telefoner har glas på framsidan. Dock man köpa ett glasskydd för under 100 kr på ebay och sätta dit (vilket jag kan rekommendera oavsett vilken modell du köper).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Väldigt, det är tunn plast, dina andra telefoner har glas på framsidan. Dock man köpa ett glasskydd för under 100 kr på ebay och sätta dit (vilket jag kan rekommendera oavsett vilken modell du köper).

Ett skydd för att skydda skyddet!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att vanliga telefoner har flera stora fördelar mot petskärmstelefoner.

1) Knappsatsen! Skulle inte klara mig utan någon form av knappsats. Skriver man mycket SMS etc. är detta att föredra då den är mer ergonomisk än en hård yta. Du slipper också att kladda ned skärmen. Den blir glimrig och kladdig så tycker att det är ett riktigt hyss att petskärmar åtminstone inte har en separat knappsats eller "knappsatsskärm".

2) Batteritiden! Vanliga telefoner har normalt en batteritid på en vecka vid normalt användande. Om den inte används kan den hålla hela två veckor innan den måste laddas. De flesta petskärmar behöver laddas dagligen eller oftare. Bisarrt!

3) Enkelheten! Du har en telefon, meddelandefunktion, ett antal verktyg och ibland mediafunktioner, spel och en webbläsare. Detta är helt lagom och mer därtill för en telefon. Dessutom slipper man allt vad telefonen kan tänkas krångla med, fönster som kastas in framför näsan på dig som kommer från ingenstans och avsaknaden av all reklamskit!

4) Säkerheten! Vanliga telefoner har oftast inga skumma program eller sensorer som känner av om du rör på dig eller ännu värre, vad din puls är. Det räcker med att mikrofonen kan aktiveras av NSA i alla telefoner. Man slipper virus och behöver inte oroa sig för uppdateringar.

5) Värdet! Man kan idag köpa bra vanliga telefoner för runt 500 kr. Detta är ett mycket prisvärt pris för en så pass avancerad produkt. En petskärmstelefon är inte alls lika prisvärd då den bl.a. innehåller flertalet billigare delar än en vanlig telefon samt säljes med ett mycket större vinstuttag. Ex. en knappsats är i grunden dyrare än en petskärm.

6) Socialt umgänge! Den som har en petskärmstelefon vet att den beter sig på ett sådant sätt att den vill ha din uppmärksamhet hela tiden. Detta gör en vanlig telefon inte alls i samma utsträckning. Man får lättare att umgås socialt i olika sammanhang och du själv får ett ännu större socialt utbyte om dina vänner också valt en vanlig telefon.

Skulle rekommendera en vanlig telefon om du inte absolut tvunget är i behov av något som de inte har stöd för.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Gillar ordet "petskärm"!

1: håller inte riktigt med
2: håller med!
3: ja, för en telefon är det fullt tillräckligt. Men inte om man vill ha en liten dator i fickan dessutom.
4: håller med!
5: håller med!
6: håller med - men det går att ställa in hur telefonen beter sig! Sant är dock att smartphoneanvändande inverkar menligt på socialt umgänge när alla sitter och stirrar på skärmen.

Dessutom: träffade en brandman som menade att en smartphone är usel i alla akuta nödsituationer där du blir svettig om händerna och om det blir för varmt när du ska ringa brandkåren så kan skärmen låsa sig.

Men allt det här är en annan diskussion: en smartphone är ett måste för mig, jag sköter en hel del av jobbet via sociala medier, såatteh. Och riktigt så gammal telefonmodell har jag inte nu heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johhhhannes:

Humhum, varför inte Z1C? Vad jag förstår av tester så är den toppklass, även om Z3C är bättre på några punkter.

Nexus 5 ska jag absolut kika närmare på också, ligger ju dessutom lägre i pris än Sonylurarna (för 16 gb, vilket är mer än nog för mig). Tack för tipset

Det är framför allt död-ytan på fronten och distorsion i kamera linserna som är mina stora problem med den. Därför skulle jag undvika den. Varken Z3C eller Nexus 5 har problem med distorsion i linserna. Sedan har ju även Z3C dubbla front-högtalare.

Mjukvaran skulle jag säga är lite av en nackdel för Sony-lurarna. Nexus kör "rent", omodifierat Android, direkt från Google. Detta har stora fördelar i flyt och uppdateringar. P.g.a. att de inte kör något skin över Android så är Nexus-lurar ofta mer rappa än andra lurar. Och att få uppdateringar direkt är en ganska stor grej. Andra märken tar mellan 3-8månader att knuffa ut sina uppdateringar medan Nexus får dem direkt.
Någonting som även är väldigt relevant för dig är stödet för tredjepartsmjukvara som ROMs. Nexus är populära utvecklartelefoner, så de har allmänt väldigt bra stöd för dessa saker. Min gamla Nexus S får fortfarande de senaste uppdateringarna av Cyanogenmod 11 (och dessa fungerar ypperligt, kameran funkar väldigt dåligt men allting annat funkar felfritt). Och det är en telefon från 2010.

Skrivet av Erwya:

Skulle säga att vanliga telefoner har flera stora fördelar mot petskärmstelefoner.

1. Det beror på om du vill ha en telefon eller en fickdator. Det är lättare att skriva med den taktila feedback man får av knappar, men skärmen blir samtidigt mycket mindre än om man skrev på skärmen via touch. För telefoner så är knappsatser överlägsna, men för fick-datorer så är större skärm överlägset.

2. Nej, det beror på modell och användningsområdet. Generellt sett så har inte dumtelefoner mycket bättre batteritid än smartphones vid samma användning. Grejen är ju den att en smarttelefon används till mer än vad en telefon gör, vilket betyder att den kommer att lägga mer batterikraft på annat och det är därför du ser den enorma klyftan mellan dumtelefoner och smarttelefoner. Jag klarade mig 6dagar på en laddning en gång när jag bara använde min smarttelefon som en telefon. 1timme röstsamtal och 2timmar SMS över 6dagar klarade den.

3. Fördel för en telefon, nackdel för en fickdator.

4. Virus behöver man aldrig oroa sig för. Android är mycket säkrare än Windows. Malware (mjukvara som ger dig reklam och skickar runt personlig information som finns på telefonen) är däremot vanligare. Men vettigt användande råder bot på de flesta problemen.

5. Falskt på flera punkter. En knappsats är definitivt inte dyrare än en avancerad skärm och digitizer. Sedan beror vinstuttaget på både modell och tillverkare. Samsung, HTC, Sony och LG tar ut ganska mycket vinst på sina telefoner, men en hyfsad del av priset du betalar är ju även för deras marknadsföring. Tillverkare som Google(Nexus), Oneplus och Xiomi tar däremot inte ut mycket vinst på deras telefoner alls, de lägger dessutom nästan inga pengar på marknadsföring. Det är därför de kan sälja flaggskeppstelefoner för halva priset av vad flaggskeppsmodellerna kostar hos Samsung m.fl..

6. Skitsnack. Du ställer in telefonen till att bete sig som du vill. Vill du ha socialt umgänge så kan du ha det. En telefon hindrar dig inte från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Skulle säga att vanliga telefoner har flera stora fördelar mot petskärmstelefoner.

1) Knappsatsen! Skulle inte klara mig utan någon form av knappsats. Skriver man mycket SMS etc. är detta att föredra då den är mer ergonomisk än en hård yta.

Swype. Piskar garanterat skiten ur din knappsats i både hastighet och ergonomi.

Citat:

Du slipper också att kladda ned skärmen. Den blir glimrig och kladdig så tycker att det är ett riktigt hyss att petskärmar åtminstone inte har en separat knappsats eller "knappsatsskärm".

Det här händer mig endast när jag äter chips eller någon annan form av fett, så jag föreslår att du drar ner på chipsätandet.

Citat:

2) Batteritiden! Vanliga telefoner har normalt en batteritid på en vecka vid normalt användande. Om den inte används kan den hålla hela två veckor innan den måste laddas. De flesta petskärmar behöver laddas dagligen eller oftare. Bisarrt!

När behöver man egentligen mer än en dags laddning? Ladda bara telefonen på natten när du ändå sover. Sedan finns det ju smartphones som klarar sig i flera dagar även om man använder dem mycket. Tror inte att du får särskilt många dagars batteritid om du aktivt använder din dumbphone lika mycket som andra använder sin smartphone.

Citat:

3) Enkelheten! Du har en telefon, meddelandefunktion, ett antal verktyg och ibland mediafunktioner, spel och en webbläsare. Detta är helt lagom och mer därtill för en telefon.

Enkelhet? More like avsaknad av funktioner. Klart det blir simpelt om du inte kan göra något med skit'n.

Citat:

Dessutom slipper man allt vad telefonen kan tänkas krångla med, fönster som kastas in framför näsan på dig som kommer från ingenstans och avsaknaden av all reklamskit!

Adblock...

Citat:

4) Säkerheten! Vanliga telefoner har oftast inga skumma program eller sensorer som känner av om du rör på dig eller ännu värre, vad din puls är. Det räcker med att mikrofonen kan aktiveras av NSA i alla telefoner.

Exakt vad skulle kunna hända dig om din telefon visste vilken puls du har?

Citat:

Man slipper virus och behöver inte oroa sig för uppdateringar.

Att få virus på sin telefon är en bedrift...

Citat:

5) Värdet! Man kan idag köpa bra vanliga telefoner för runt 500 kr. Detta är ett mycket prisvärt pris för en så pass avancerad produkt. En petskärmstelefon är inte alls lika prisvärd då den bl.a. innehåller flertalet billigare delar än en vanlig telefon samt säljes med ett mycket större vinstuttag. Ex. en knappsats är i grunden dyrare än en petskärm.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en funktionslös mobiltelefon för 500(!) kr. Låter inte det minsta prisvärt i mina öron.

Citat:

6) Socialt umgänge! Den som har en petskärmstelefon vet att den beter sig på ett sådant sätt att den vill ha din uppmärksamhet hela tiden. Detta gör en vanlig telefon inte alls i samma utsträckning. Man får lättare att umgås socialt i olika sammanhang och du själv får ett ännu större socialt utbyte om dina vänner också valt en vanlig telefon.

Wut on urth?

Citat:

Skulle rekommendera en vanlig telefon om du inte absolut tvunget är i behov av något som de inte har stöd för.

Nu för tiden är smartphones vanliga telefoner. Du får använda ett annat begrepp, exempelvis föråldrade skrothögar eller retrophones.

OT: Tack HurMycket Alling för den underbara splitat-funktionen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2544700
dual core 1.2 ghz intel saltwel HT ?l
1 gb ram
sgx 544mp2 duger för att spela ps1 emulator typ grand turismo 1 o 2 utan större problem re-volt,worms 1,2,3 som finns till android (har surfplatta med 1,2 hgz dualcore o samma gpu dock mindre ramminne)
480x800 upplösning
stödjer 4,4,2 via update
4 tum vilket nog är gränsfallet för vad man kan hantera med en hand utan att få justera hur man håller den allt för mkt.
(min motorola moto g är lite för klumpig för det speciellt med skal på)

om du har en hel del pengar över sen så fixa en ordentlig surfplatta eller nvidia shield för spelande on the go ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Köp en 3310 så har du batteritid i 1 år per laddning

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

...
OT: Tack HurMycket Alling för den underbara splitat-funktionen.

Är det något skript eller vad är det för "splitat-funktion" du pratar om?
Ursäkta off topic.

Jag skulle inte köpt en gammal modell i alla fall. Utvecklingen går för fort framåt för att det ska vara värt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Är det något skript eller vad är det för "splitat-funktion" du pratar om?
Ursäkta off topic.

Splitat är en funktion i Allings userscript, Better SwClockers.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

För att återgå till ämnet: jag köper inte den gamla mini, jag ska kolla närmare på både Z1C och Nexus 5 (och okej, Asus-telefonen också). Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johhhhannes:

För att återgå till ämnet: jag köper inte den gamla mini, jag ska kolla närmare på både Z1C och Nexus 5 (och okej, Asus-telefonen också). Tack!

Kolla inte på den Asus telefonen. Den har ingenting att säga till om mot Motorola Moto G. Vill du ha något för under 2000kr så är Moto G en bra lur. Men den gör ju självklart uppoffringar för att bli så billig.