Vmod av 8800GTX...(min första Vmod om man inte räknar pencil mods)

Permalänk

Vmod av 8800GTX...(min första Vmod om man inte räknar pencil mods)

Först behöver man ett stycke 8800GTX, referens i detta fallet.

Jag valde att delidda mina kort, det gör ganska så stor skillnad på tempsen.

Som VRM/VRAM kylning använde jag original kylaren, bara kapade till den lite med bågfil så vattenblocket passade.

Kör med Watercool's block, dom är väldigt smidiga när man ska köra flera kort osv.

Den svarta sladden från 500ohm trim pot. som går till primaron kontrollern på kortet. Den andra sladden från trim pot. ansluter man till jord bara(tex nån av dom svarta kablarna på pci-e ström kontakten.

Här ser man hela brädan, Sladdarna som går till molexen är från vänster till höger, Vgpu, Vmem, Jord.
Mkt smidigt att bara stoppa in multimetern i jord och den andra i Vgpu tex.

Har inga direkta resultat, men testade endel i 3dm06 och jag fick det stabilt vid 730Mhz core,(tidigare var absolut max 702Mhz. Går jag högre än så så går jag i OCP. Men har köpt hem rätt sorts smd's som jag ska löda på för att höja OCP skyddet. Vad jag kan läsa mig till på nätet så ligger OVP på 1.6V så det bryr jag mig inte om ännu.

Ett stort problem är ju den helt enorma Vdroop man får, Kan sätta spänningen till 1400mV, och i load är den nere i 1340mV. Man ska köra på fler caps då va? Har två döda 8800Gtx som jag kan ta delar av. Känns som det är viktigast att få någon stabilitet på spänningarna. Tips på hur man gör det på ett smidigt sätt?

EDIT: Glömde bild på det färdiga resultatet med VRM fläkt och allt..

(

Permalänk
Medlem

ser väll (rätt) bra ut ja.
Har du klockat SHADERS linjärt med GPU:n?

Vill minnas att det garanterat sätter stopp vid shaders >1800-1900MHz.

Hur bekräftar du att det är OCP som möter dig vid 730MHz core?

Sen tycker jag verkligen inte 60mV är speciellt stora droops.

Har du några planer för minnet?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

ser väll (rätt) bra ut ja.
Har du klockat SHADERS linjärt med GPU:n?

Vill minnas att det garanterat sätter stopp vid shaders >1800-1900MHz.

Hur bekräftar du att det är OCP som möter dig vid 730MHz core?

Sen tycker jag verkligen inte 60mV är speciellt stora droops.

Har du några planer för minnet?

Shaders @1860Mhz då slår OCP i, multimetern visar noll och hela systemet slocknar. 730Mhz går på rätt spänning, högre än så går dock inte. Nästa steg är 756Mhz om jag inte minns fel, eller var det 740Mhz.. hmm.

Har pencil moddat minnet lite till ca 2.0V, verkar dock inte ge nåt i praktiken. Kör 1100Mhz på minnet.

Har läst om flera som bara genom att gjort cap mod har fått mkt högre klocks. Man är väl van modernare prylar som inte har så mkt vdroop.

Permalänk
Entusiast

Vdroopet fixas med ocp-modden Bra jobbat, speciellt delidden är grym.

Permalänk
Medlem

Testa med låst shader på 1800MHz och kör scannern i ATItools medans du ökar stegvis core clocken.

Kommer den då slå i väggen vid allt >730MHz eller fås artefakter innan / efter utan svart fönster?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Vdroopet fixas med ocp-modden Bra jobbat, speciellt delidden är grym.

Dessa SMD's man ska löda på är verkligen inte stora. Tur att jag köpte extra små pincetter

Isf är inte nån cap mod nödvändig, om vdroopet fixas av OCP modden. Trevligt

Delidd gör klar skillnad, innan gick den nästnan aldrig under 30C, nu ligger temp där den ska i idle, dvs. nån grad över rumps temp.

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Testa med låst shader på 1800MHz och kör scannern i ATItools medans du ökar stegvis core clocken.

Kommer den då slå i väggen vid allt >730MHz eller fås artefakter innan / efter utan svart fönster?

Några artefakter har jag aldrig sett, det bara tvär stänger ner hela datorn.

Men ska prova sen innan OCP mod, och efter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Dessa SMD's man ska löda på är verkligen inte stora. Tur att jag köpte extra små pincetter

Isf är inte nån cap mod nödvändig, om vdroopet fixas av OCP modden. Trevligt

Delidd gör klar skillnad, innan gick den nästnan aldrig under 30C, nu ligger temp där den ska i idle, dvs. nån grad över rumps temp.

Ne det är knepigt som tusan. Ett tips är att använda flussmedel om du inte gör det, det var som natt och dag för mig, fäste mycket mycket lättare och blir snyggare. Jag satte kondingar på core volt som hjälpte en del, ska se om jag kan ta en bild. Snackar om zombie-8800gtx jag gjorde då, det var ett tag sedan.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Ne det är knepigt som tusan. Ett tips är att använda flussmedel om du inte gör det, det var som natt och dag för mig, fäste mycket mycket lättare och blir snyggare. Jag satte kondingar på core volt som hjälpte en del, ska se om jag kan ta en bild. Snackar om zombie-8800gtx jag gjorde då, det var ett tag sedan.

Har vanligt löd tenn jag, thats it. Har ett par döda 8800 gtx som jag nog tar och övar lite på först.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Har vanligt löd tenn jag, thats it. Har ett par döda 8800 gtx som jag nog tar och övar lite på först.

Well det är en bra investering när man löder små saker, vill bara säga det Hur döda är de? Relativt lätt att kapa vrm och använda som zombie som sagt... har ett visst värde då!

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Well det är en bra investering när man löder små saker, vill bara säga det Hur döda är de? Relativt lätt att kapa vrm och använda som zombie som sagt... har ett visst värde då!

Har en plastback med döda kort Jag tror inte dom är jätte döda, jag har inte brännt dom under OC så det har luktat bränd VRM. 8800GTX korten har tappat display out bara, och datorn identifierar dom inte rätt. gtx260, HD5850, 8800GT, GTX470 osv

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

Ne det är knepigt som tusan. Ett tips är att använda flussmedel om du inte gör det, det var som natt och dag för mig, fäste mycket mycket lättare och blir snyggare. Jag satte kondingar på core volt som hjälpte en del, ska se om jag kan ta en bild. Snackar om zombie-8800gtx jag gjorde då, det var ett tag sedan.

Skrivet av thereal_twisted:

Har en plastback med döda kort Jag tror inte dom är jätte döda, jag har inte brännt dom under OC så det har luktat bränd VRM. 8800GTX korten har tappat display out bara, och datorn identifierar dom inte rätt. gtx260, HD5850, 8800GT, GTX470 osv

Rent allmänt. Koppla Kondensatorer på Vcc (i detta fallet känt som Vcore in/+) ger stabilare spänning, bör öka stabiliteten lite om VRM ger lite rippel på spänningen som matas in i Vcore.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Rent allmänt. Koppla Kondensatorer på Vcc (i detta fallet känt som Vcore in/+) ger stabilare spänning, bör öka stabiliteten lite om VRM ger lite rippel på spänningen som matas in i Vcore.

Jepp, rent allmänt kan man väl säga så, men det finns got om fall där det redan finns tillräckligt med kapacitans på utspänningen. Särskilt ASUS DCUII, MSI Lightning och så är redan maxade.Gamla 8800GTX däremot har potential för förbättring tror jag. Jag har en massa bilder på cap mods som jag funderar på att uppdatera den supergamla vmodtråden med... kanske imorrn

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

Jepp, rent allmänt kan man väl säga så, men det finns got om fall där det redan finns tillräckligt med kapacitans på utspänningen. Särskilt ASUS DCUII, MSI Lightning och så är redan maxade.Gamla 8800GTX däremot har potential för förbättring tror jag. Jag har en massa bilder på cap mods som jag funderar på att uppdatera den supergamla vmodtråden med... kanske imorrn

Sedan kan man ju försöka räkna på vilka som är bäst. Uppdatera gärna. Är sugen själv på att testa nämligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan kan man ju försöka räkna på vilka som är bäst. Uppdatera gärna. Är sugen själv på att testa nämligen.

I has many gpus if you shall need gpus

Permalänk

Bara för att få en uppfattning om hur små dessa smd's är som man ska löda på. Här är en liggandes på en minnes krets till ett 8800GTX..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

I has many gpus if you shall need gpus

Mycket schysst. Lovar att kolla med dig nästa gång jag är på jakt.

Skrivet av thereal_twisted:

Bara för att få en uppfattning om hur små dessa smd's är som man ska löda på. Här är en liggandes på en minnes krets till ett 8800GTX..

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/Mobil...

Det var en liten jävel. Hur fungerar det? Byter man ut en annan, löder fast den på en ledig plats om det finns en lämplig, eller löds den fast "in-line" på en kabel som man fäster på en av lödpunkterna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Gamla 8800GTX däremot har potential för förbättring tror jag. Jag har en massa bilder på cap mods som jag funderar på att uppdatera den supergamla vmodtråden med... kanske imorrn

Det ser vi fram emot

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket schysst. Lovar att kolla med dig nästa gång jag är på jakt.

Det var en liten jävel. Hur fungerar det? Byter man ut en annan, löder fast den på en ledig plats om det finns en lämplig, eller löds den fast "in-line" på en kabel som man fäster på en av lödpunkterna?

Man lägger dom på en annan existerande komponent i samma storleksklass och löder dit den helt enkelt.

Kolla här: http://www.benchtec.co.uk/forums/threads/7783-8800-gtx-ultra-...)

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Ne det är knepigt som tusan. Ett tips är att använda flussmedel om du inte gör det, det var som natt och dag för mig, fäste mycket mycket lättare och blir snyggare. Jag satte kondingar på core volt som hjälpte en del, ska se om jag kan ta en bild. Snackar om zombie-8800gtx jag gjorde då, det var ett tag sedan.

Vill se zombie nu!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Vill se zombie nu!

Ask and thou shalt receive.

Skall väl tillägga att jag på denna tid INTE använde flussmedel. Det är fanemig ganska grova och fula lödningar haha. Men jag var nog bättre på att pilla dit småkomponenter än vad jag är idag.

Permalänk

I like it! Är det etnG92 gpu?

Funderar på och cap modda 8800GTX, är det ngn idé att ta caps från ett dött 8800GTX och löda på, eller ska det vara kraftigare caps?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

I like it! Är det etnG92 gpu?

Funderar på och cap modda 8800GTX, är det ngn idé att ta caps från ett dött 8800GTX och löda på, eller ska det vara kraftigare caps?

HD4850 med starka minnen, har 3 st men bara en med zombie http://hwbot.org/community/submission/2174206_calathea_3dmark...

Vet du att jag tar mig tid ikväll eller nåt och gör ett kortare inlägg i vmodtråden om cap mods. det finns en del intressant teori bakom det, tror det vore bra om vi kan diskutera det lite mer generellt. Men som svar på din fråga så funkar det att ta caps från ett annat 8800gtx, så länge spänningen på dem är lika eller högre. Synd att ta det från det döda gtxet dock om spänningsdelen funkar...

Permalänk
Skrivet av Calathea:

HD4850 med starka minnen, har 3 st men bara en med zombie http://hwbot.org/community/submission/2174206_calathea_3dmark...

Vet du att jag tar mig tid ikväll eller nåt och gör ett kortare inlägg i vmodtråden om cap mods. det finns en del intressant teori bakom det, tror det vore bra om vi kan diskutera det lite mer generellt. Men som svar på din fråga så funkar det att ta caps från ett annat 8800gtx, så länge spänningen på dem är lika eller högre. Synd att ta det från det döda gtxet dock om spänningsdelen funkar...

Har två döda det ena ska jag låta vara, slutar nog med att jag köper caps, dom flesta mods jag ser så änvänds ofta väldigt kraftiga caps.

Vore grymt kul med lite snack kring det, jag kinkar förfullt på mods till div kort, har 4650/70 liggandes, och 7300gt/7600gs/9500gt(alla utan pci-e conn) Har sett endel tokiga resultat med 4650/70.

Efter min första Vmod så är jag sjukt sugen på mer, det var lättare än jag trodde.

Inte nöjd med oc på 8800gtx, 730-740 o bench, borde gå att få ut mer, Har knappt benchat korter ngt då enda cup jag har nu är en 3770k som maxar 5Ghz och endast fixar single chanel.

Ska gå över OCP modden och mäta igenom allt noga. Har isolerat korter med knåd lera också så det är klart för kallt vatten.

Inväntar eg bara min 3930k nu så jag kan köra på igen, har grov abstinens!! Har ett till matrix 7970 på G och ett 290. Och några äldre, 8800gts osv.

Verkar som det kan bli en x55 3930k eller mer jag är otålig här!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Har två döda det ena ska jag låta vara, slutar nog med att jag köper caps, dom flesta mods jag ser så änvänds ofta väldigt kraftiga caps.

Vore grymt kul med lite snack kring det, jag kinkar förfullt på mods till div kort, har 4650/70 liggandes, och 7300gt/7600gs/9500gt(alla utan pci-e conn) Har sett endel tokiga resultat med 4650/70.

Efter min första Vmod så är jag sjukt sugen på mer, det var lättare än jag trodde.

Inte nöjd med oc på 8800gtx, 730-740 o bench, borde gå att få ut mer, Har knappt benchat korter ngt då enda cup jag har nu är en 3770k som maxar 5Ghz och endast fixar single chanel.

Ska gå över OCP modden och mäta igenom allt noga. Har isolerat korter med knåd lera också så det är klart för kallt vatten.

Inväntar eg bara min 3930k nu så jag kan köra på igen, har grov abstinens!! Har ett till matrix 7970 på G och ett 290. Och några äldre, 8800gts osv.

Verkar som det kan bli en x55 3930k eller mer jag är otålig här!

Generellt sätt löds ju kondensatorerna på en extra kabel för att ta bort topparna på spänningsrippel. Ska man vara riktigt avancerad så får man löda dit spolar för att ta bort dipparna med Och kort och gott, Stora kondensatorer gör att rippel blir mindre påtagligt. Kör något riktigt saftigt för detta ändamålet om du kan motivera kostnaden.

Beror ju iof på hur man löder skiten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

Jepp, rent allmänt kan man väl säga så, men det finns got om fall där det redan finns tillräckligt med kapacitans på utspänningen. Särskilt ASUS DCUII, MSI Lightning och så är redan maxade.Gamla 8800GTX däremot har potential för förbättring tror jag. Jag har en massa bilder på cap mods som jag funderar på att uppdatera den supergamla vmodtråden med... kanske imorrn

Jag som inte äger ett gammalt grafikkort funderar på att bygga en helt egen Krets med med strömförsörjning. Tror ni att det räcker med vanliga VRM:er med Heat-sinks av kraftigare slag eller måste man köra switch-kretsar som sänker spänningen med hjälp av PWM? Inte helt hundra på hur VRM:er hanterar Vdroopen som uppstår vid kraftigt effektuttag nämligen. Tänker mig att PWM är bra mycket stabilare men vanliga hederliga analoga VRM:er blir ju mycket mycket billigare.

En liten prototyp PCB + Kontakter, 1.5A 10VRM:er i parallell borde ge en bra boost till brädan. Med billiga 5V VRM:er så blir det ju 75W extra för under hundralappen.

frågan är, matar man grafikkortet med 1.8V, 3V, 3.3V eller kanske tom 5V primärt (förstår att det är en uppsjö olika spänningar och beror på vilken GPU man leker med) men matar man direkt med bestämd spänning mot VCore eller låter man någon krets på grafikkortet sköta den sista Vcore reguleringen beroende på last?

Tänkte du hade kanske läst på lite mer än vad jag har gjort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag som inte äger ett gammalt grafikkort funderar på att bygga en helt egen Krets med med strömförsörjning. Tror ni att det räcker med vanliga VRM:er med Heat-sinks av kraftigare slag eller måste man köra switch-kretsar som sänker spänningen med hjälp av PWM? Inte helt hundra på hur VRM:er hanterar Vdroopen som uppstår vid kraftigt effektuttag nämligen. Tänker mig att PWM är bra mycket stabilare men vanliga hederliga analoga VRM:er blir ju mycket mycket billigare.

En liten prototyp PCB + Kontakter, 1.5A 10VRM:er i parallell borde ge en bra boost till brädan. Med billiga 5V VRM:er så blir det ju 75W extra för under hundralappen.

frågan är, matar man grafikkortet med 1.8V, 3V, 3.3V eller kanske tom 5V primärt (förstår att det är en uppsjö olika spänningar och beror på vilken GPU man leker med) men matar man direkt med bestämd spänning mot VCore eller låter man någon krets på grafikkortet sköta den sista Vcore reguleringen beroende på last?

Tänkte du hade kanske läst på lite mer än vad jag har gjort.

Jag är verkligen inte expert men har spenderat rätt många timmar med att kolla på det här med extern strömförsörjning efter jag läste om detta med Zombie-kort och EVGA EPower (extern monsterlösning).
Som jag har förstått det så monterar du ett zombiekort så kopplar du helt förbi det kortet du använder strömförsörjning och du justerar spänningen på ditt benchkort genom att ändra inställningarna (någon resistans till feedback pin oftast) på Zombiens strömförsörjning.

Det är alltså inte så lätt som att koppla in några extra 75W så länge du inte råkar ha en pcb där det är förberett för en 6pin kontakt som aldrig blev dit monterad för du har ett billigare kort i serien.

Det är av denna anledningen som du vill ha Zombie kort av så hög kvalitet som möjligt, det verkar tex vara stort sug efter döda msi gtx 580 lightning som har bra strömförsörjning och därmed är lämpliga som Zombies.

Med detta sagt om Zombies så är det för att det är ett billigt och lätt (verkar inte så svårt faktiskt!) alternativ för lite mindre törstiga kort men det du vill ha om du ska bencha lite törstigare kort är en Evga ePower även om jag inte vet var/om de säljs längre?
http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=100-UC-0400-BR&fa...

För att mer svara på din fråga så är det från 12V linan du vill hämta spänning från dit nätagg då den är starkast på normala agg, sen switchar du ner spänningen till lämpligt värde för GPUn innan denna matas in. En GPU är dock väldigt känslig mot oren spänning med spikar åt båda hållen så jag är tveksam att en billig hemmabygd lösning kommer vara stabil nog?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Jag är verkligen inte expert men har spenderat rätt många timmar med att kolla på det här med extern strömförsörjning efter jag läste om detta med Zombie-kort och EVGA EPower (extern monsterlösning).
Som jag har förstått det så monterar du ett zombiekort så kopplar du helt förbi det kortet du använder strömförsörjning och du justerar spänningen på ditt benchkort genom att ändra inställningarna (någon resistans till feedback pin oftast) på Zombiens strömförsörjning.

Det är alltså inte så lätt som att koppla in några extra 75W så länge du inte råkar ha en pcb där det är förberett för en 6pin kontakt som aldrig blev dit monterad för du har ett billigare kort i serien.

Det är av denna anledningen som du vill ha Zombie kort av så hög kvalitet som möjligt, det verkar tex vara stort sug efter döda msi gtx 580 lightning som har bra strömförsörjning och därmed är lämpliga som Zombies.

Med detta sagt om Zombies så är det för att det är ett billigt och lätt (verkar inte så svårt faktiskt!) alternativ för lite mindre törstiga kort men det du vill ha om du ska bencha lite törstigare kort är en Evga ePower även om jag inte vet var/om de säljs längre?
http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=100-UC-0400-BR&fa...

För att mer svara på din fråga så är det från 12V linan du vill hämta spänning från dit nätagg då den är starkast på normala agg, sen switchar du ner spänningen till lämpligt värde för GPUn innan denna matas in. En GPU är dock väldigt känslig mot oren spänning med spikar åt båda hållen så jag är tveksam att en billig hemmabygd lösning kommer vara stabil nog?

Nja, att koppla in större strömförsörjning är det inga problem att göra om man kopplar detta på det ordinarie kortet, t ex så som Twisted har gjort tidigare i tråden. Frågan var om det inte gick att göra något liknande med externt eget byggt zombiekort. Det enda jag inte är med på är hur spänningen justeras. Var det från kortet eller gör man det manuellt från Zombiekortet liksom?

Studerar till Elektroingenjör så själva dimensioneringen och beräkningen på kretsen är det nog inga problem med ska du se

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, att koppla in större strömförsörjning är det inga problem att göra om man kopplar detta på det ordinarie kortet, t ex så som Twisted har gjort tidigare i tråden. Frågan var om det inte gick att göra något liknande med externt eget byggt zombiekort. Det enda jag inte är med på är hur spänningen justeras. Var det från kortet eller gör man det manuellt från Zombiekortet liksom?

Studerar till Elektroingenjör så själva dimensioneringen och beräkningen på kretsen är det nog inga problem med ska du se

Antar att du syftar på det Calathea gjort för det ända Twisted gjort i denna tråden är att modifiera resistansen till Feedback pin på en IC för att lura den att ge en högre spänning än vad den ska göra normalt.

Angående det med spänningsjustering så gör du det på Zombien då den är kopplad förbi spänningsregleringen på kortet du benchar, det är därför Zombien måste ha en starkare/bättre spänningsreglering än kortet du benchar.

Jag tror absolut du kan räkna ut en "lämplig" krets som kommer ge skapligt bra värden men jag skulle gissa på att det är på typ exjobbsnivå att konstruera något som är ens i närheten så bra som ett zombie kort.

Här får du en länk till TiN, där finns garanterat massor av intresse att läsa för dig
http://kingpincooling.com/forum/forumdisplay.php?f=31&order=d...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, att koppla in större strömförsörjning är det inga problem att göra om man kopplar detta på det ordinarie kortet, t ex så som Twisted har gjort tidigare i tråden. Frågan var om det inte gick att göra något liknande med externt eget byggt zombiekort. Det enda jag inte är med på är hur spänningen justeras. Var det från kortet eller gör man det manuellt från Zombiekortet liksom?

Studerar till Elektroingenjör så själva dimensioneringen och beräkningen på kretsen är det nog inga problem med ska du se

Lanbonden sammanfattade det bra. Det kommer inte funka med någon hemmabyggd lösning såvida det inte görs på denna nivå av "guden" TiN

se: http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=500&page=5 på sida 5 är det en kille som föreslår och bygger en simpel lösning som du beskriver och som jag har för mig senare brinner upp nästan direkt. Mycket nyttig info står i databladen för PWM-kontrollerna, ett exempel är den kraftiga men relativt simpelt uppbyggda uP6208 http://ceemic.pri.ee/hardware/datasheets/uP6208.pdf

Det krävs helt enkelt så himla avancerade/drya komponenter och flerlagers kretskort att bästa metod är att bara kapa av från ett befintligt high end grafikkort. Spänningen styr man då med vanliga vmods. Jag körde minnesspänning på 4850t några poster ovan med orig vrm med vmod, och core spänningen med 8800gtx med vmod (+OCP, OVP). Sorry för hijacken av tråden Twisted, men det här har du säkert inte nåt emot