Permalänk
Medlem

Xperia Z1 eller LG G2?

Hej,

Jag tänkte köpa mig en ny mobil. Budgeten är runt 3000 kr och skärmstorleken får vara upp till runt 5 tum.

Jag har tittat runt lite och jag tycker att Z1 och G2 är de mobiler i prisklassen som ger mest "bang for the buck"? Så vilken ska man välja? Jag löptränar mycket och har då mobiltelefon i löpararmband och med tanke på att det regnar en hel del i Sverige så känns ju den vattenskyddade Z1 som det klara valet. Men så funderar jag på om det kanske finns bra löparmband till G2 som skyddar bra?

G2 är ju något mindre än Z1 samtidigt som den faktiskt har en något större skärm. Hårdvaran i övrigt verkar ju ganska lik. Vad tycker ni? För-/nackdelar med respektive? Tips på bra och skyddande löparmband till G2 om man tar den?

Permalänk
Medlem

Z1 har klart sämre skärm, dessutom med en plastfilm som kommer bli repig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Det vore dumt av dig att inte köpa en nexus 5

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle köpt en G2 för skärmen är ganska trälig på Z1. Den har även deras tråkiga plastfilm som nämnt ovan som väldigt lätt blir repig och måste till slut plockas bort och då har den inget oljeavstötande beläggning så de inte gjort det på sina tidigare skärmar pga att de kör med skydd istället.

Nexus 5 funkar väl den med den är prisvärd dock mycket sämre batteritid än G2. Det hela beror på vad du prioriterar. Nexus 5 och G2 är väldigt olika telefoner och båda har för och nackdelar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå emot strömmen här och rekommendera Sonyn, LG är "ökända" för att inkludera massa bloatware med telefonen och ha kass mjukvarusupport medan Sony säljer sina telefoner med "rent" android och upplåsbara bootloaders och aktivt stödjer mod-communityn samt är hyfsat snabba med nya androidversioner till sina high-end-mobiler.

Permalänk
Medlem

Köp inte Z1! Som många andra nämnt är skärmen inget vidare på den och plastfilmen som sitter monterad blir lätt repig och drar åt sig smuts och flöt. Sen är Z1 väldigt oergonomisk att hantera med vassa och kantiga hörn, den är dessutom väldigt tung upptill.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nexus 5 inget annat i den prisklassen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

jag har en G2 och är nöjd med allt förutom plastbacken och UI.

Visa signatur

:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av UltraPro:

jag har en G2 och är nöjd med allt förutom plastbacken och UI.

G-Flex är tyvärr likadan. Hal som en ål på baksidan. UI't kan du nog göra något åt om du vill om du vill roota och sådant för det finns väl G3 ROM's till den som är tagna från G3 och ser plattare och bättre ut.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Kör in CM11 i G2 så har du en riktigt trevlig telefon

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

LG G2 är riktigt bara för pengarna!
Z1 har tråkig skärm, mycket döytor och buggig mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dock så är Z1 i det närmaste odödlig om man jämför med de andra mobilerna.

Z1 går INTE sönder av att man råkar tappa den.

Z1 tåler att has med i badet/duschen.

Z1 tåler till och med att man har den i handen och filmar när man dyker från bryggan eller trampolinen.

Z1 tåler att man spiller på den. (praktiskt om man gillar att festa/dricka)

Z1 överlever festivaler då den blir lerig är det bara att skölja av den och den är good as new.

Z1 har OTROLIGT bra batteri. Jag klarar mig ibland upp till TRE dagar utan att ladda den vid normalt användade. ( Aktivt Facebookande mycke sms och massa samtal. )

Min Sambos Z1 funkar exakt lika bra som min förutom att hennes behöver laddas efter redan TVÅ dagar då hon sitter med candycrush och diverse Spel som är kopplade till FB.

Ser dock fram emot Z3 och Z3 Tablet Compact då de ska ha ÄNNU BÄTTRE batteri.

Sen att mjukvaran ska va buggig har ingen av oss eller våra vänner som har Z1/Z2 märkt något av. Gäller väll antagligen att inte tillåta vad som helst när man hämtar hem appar och att uppdatera så fort något nytt kommer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Fast, man kan ju inte på något som helst sätt garantera att Z1 tål att tappas, det är ju helt random om du har tur eller otur.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Så för att sammanfatta det hela lite;

G3
+ Bra skärm
+ Något större skärm än Z1 trots att telefonen fysiskt är mindre
+ Tilltalande fysisk design (enligt mig i alla fall)
+ Bra batteritid
- Bloatware
- Kass support
- Ej vattenskyddad

Z1
+ Vattenskyddad
+ Sony snabba med att uppdatera mjukvaran och dessutom ett rent Android
+ Bra batteritid
(ett personligt plus är också att den utseendemässigt matchar min Xperia Tablet Z)
- Dålig skärm
- Plastfilm på skärmen som lätt blir repig
- Stor och klumpig och med lite märklig viktbalans

Nexus 5
+ Google, alltså alltid den senaste mjukvaran
- Dålig batteritid
- Ej vattenskyddad

Och då var det bara att bestämma sig

Permalänk

Fördelar med Z1
Vattentålig
20mp kamera
Plats för micro sd kort
Känns mycket mer premium
Sony's UI är nästan lika clean som vanilla android

Fördelar med G2
Större skärm, mindre bezels
Lite bättre batteritid
Bättre skärm

Svårt val men Nexus 5 hade jag absolut inte valt då dessa 2 är bättre än den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Det vore dumt av dig att inte köpa en nexus 5

Så rätt du visade dig ha! Electroworld körde helgkampanj på Nexus 5 för kanonpriset 2 600 kr så jag slog till på det. Z1 var för stor rent fysiskt så den gick tyvärr bort pga det.

Permalänk
Medlem

Jag ser att du redan gjort valet, men detta kan vara bra å veta oavsett.

Skrivet av jsg:

Sony snabba med att uppdatera mjukvaran och dessutom ett rent Android

Nej. Sony är inte bra på det. De är mediokra. Ska man rangordna tillverkarna i uppdateringar så blir det:
Nexus > Motorola > HTC > Sony > Samsung > LG

Fast LG är ju usla, som du ser. Sony är betydligt bättre än dem i alla fall.

Citat:

Z1
+ Bra batteritid

Nej, Z1 har inte bra batteritid. Den är ganska medioker. Nästan lika "dålig" som Nexus 5 trots att den har lika stort batteri som G2. Z1 är ganska ineffektiv när det kommer till strömförbrukning.
Z1 borde väljas bort, den erbjuder i princip bara vattenskydd, men har flera nackdelar (batteritid, skärm och storlek).

Och när det kommer till Nexus 5 mot G2 så är Nexus 5 det bättre valet om du inte absolut behöver batteritiden som G2 erbjuder.
G2 har ca 25-30% bättre batteritid än Nexus 5. Med lätt användning så klarar sig Nexus 5 runt 4timmar med skärmen på och resten av dagen i standby. Med samma användning skulle G2 klara ca 5timmar. Det är en hyfsad skillnad, men den är inte enorm.

Varför är Nexus 5 bättre då? Jo förutom de självklara fördelarna i direkta uppdateringar och noll bloat så har den även en överlägsen kamera sensor (megapixlar representerar inte kvalitet), lägre touch respons (reagerar ca 50% snabbare på din touch), mer naturtrogna färger på skärmen, inbyggd trådlös laddning+magneter för att hålla den på plats under laddning och en mer avancerad radiodel.

Sedan vill jag dessutom nämna det att uppdatering till Android L är enormt. Android L kommer att vara en av de största uppdateringarna i Androids historia och kommer med enorma förbättringar till kamerasystem, prestanda och batteritid.
Arstechnica testade batteritiden i en Android L preview build (vilket typ betyder beta).
"Thirty-six percent more battery life. Installing the L preview on our Nexus 5 gave us two extra hours of runtime. These tests were done on a beat up, daily-driver phone, so the final numbers aren't necessarily indicative of what the L preview could achieve on a new device. It's the difference that matters."
Batteritiden blir sannolikt nästan lika bra som LG G2.
Och det kommer massor med nya funktioner till kameran, som t.ex. burst-mode fotografering i 30FPS.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min Nexus 5 i några dagar. Telefonen är hysteriskt snabb. Min gamla Xperia P känns som ett gammalt lik i jämförelse. Det enda jag är lite missnöjd med är att ljusstyrkan i skärmen fluktuerar någor. Den blinkar lite i styrka när jag surfar. Inte mycket men fullt märkbart. Någon som känner igen fenomenet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Nu har jag haft min Nexus 5 i några dagar. Telefonen är hysteriskt snabb. Min gamla Xperia P känns som ett gammalt lik i jämförelse. Det enda jag är lite missnöjd med är att ljusstyrkan i skärmen fluktuerar någor. Den blinkar lite i styrka när jag surfar. Inte mycket men fullt märkbart. Någon som känner igen fenomenet?

Det har aldrig hänt mig. Kör du med auto på ljusstyrkan?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsg:

Nu har jag haft min Nexus 5 i några dagar. Telefonen är hysteriskt snabb. Min gamla Xperia P känns som ett gammalt lik i jämförelse. Det enda jag är lite missnöjd med är att ljusstyrkan i skärmen fluktuerar någor. Den blinkar lite i styrka när jag surfar. Inte mycket men fullt märkbart. Någon som känner igen fenomenet?

Det beror väl på hur mycket ljus du har i bakgrunden. Eller mer specifikt: hur mycket ljus som ljussensorn kan plocka upp. Ljussensorn på Nexus 5 sitter uppe i det högra hörnet, på motsatt sida mot kameran.
Håller du inte telefonen helt stilla så kommer ju ljuset sensorn plockar upp att variera, och när ljuset varierar så sänker den eller höjer ljusstyrkan.
Jag antar att det är det som händer i alla fall, för det händer väl inte om du stänger av automatisk ljusstyrka?
Och med blinka, menar du bokstavligen att den flimrar eller blinkar snabbt eller menar du att den ändras över runt 1sekund?

Permalänk
Medlem

Ni har rätt så klart. Det var auto-inställningen som spökade så nu är det löst. Jag har alltid kört auto på mina tidigare mobiler men ljussensorn i den här är nog lite känsligare,

Nu har jag ju bara haft mobilen några dagar men jag tycker den är grymt trevlig och snabb. Batteritiden tycker jag är helt ok och inget jag upplever som att den skulle vara dålig. Dessutom kommer den väl att förbättras ytterligare med Android L vad jag förstått. Kan inte förstå att den bara kostade 2600 kr. Minst en tusenlapp till hade varit rimligt kan man tycka men jag klagar så klart inte.

Hade med mobilen för första gången på löprundan idag. Efter 17 km med Spotify hade batteriet tappat ca 8 %. Nu glömde jag att köra igång Glympse som jag brukar ha på löppassen men det ska inte vara några problem förmodar jag.