Golvhögtalare+centerhögtalare

Permalänk
Medlem

Golvhögtalare+centerhögtalare

Letar efter Golvhögtalare som jag kan köpa separat, för att senare köpa till en center från samma serie.

Budget: Extremt begränsad men de måste vara tillräckligt bra för att vara grundpelare i hemmabiobygget.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ändå lägga en budget annars kika på ljudfokus de har ju sina Dynavoice eller Proson-högtalare som ska vara dugliga för priset men kanske inget man skryter med.

Permalänk
Medlem

vad har du för budget och förstärkare?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

vad har du för budget och förstärkare?

Jag har ingen än.

Skrivet av oyegie:

Du kan ju ändå lägga en budget annars kika på ljudfokus de har ju sina Dynavoice eller Proson-högtalare som ska vara dugliga för priset men kanske inget man skryter med.

Min budget för allt i systemet inkl. reciever är 7,5k men kan inte köpa allt samtidigt.

Använder just nu M-Audio Studiophile AV 40 för filmtittande och är mycket otillfredställd då jag vill riktigt känna kraften i Smaugs röst etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Jag har ingen än.
Min budget för allt i systemet inkl. reciever är 7,5k men kan inte köpa allt samtidigt.

Använder just nu M-Audio Studiophile AV 40 för filmtittande och är mycket otillfredställd då jag vill riktigt känna kraften i Smaugs röst etc.

Då lär du knappast ha råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Då lär du knappast ha råd.

Men om golvhögtalarna gör ett bra jobb själva så kan jag strecha lite på budgeten och köpa Sub, center & bakhögtalare nästa år någon gång.

Nu är hifiklubben nere men dessa golvhögtalare går för 2,8k: http://www.hifiklubben.se/Global/Products/ARG6344FSWH_1.jpg

plus reciever 1,5k-2k. Finns center i samma serie.

Blir det en en underväldigande filmupplevelse med två golvhögtalare även om man aldrig har hört surround innan?

Nu kanske jag vimsar runt lite väl mycket men det är svårt att veta vad man vill ha när man inte kan något. Tipsa om de billigaste golvhögtalarna (som det finns center till) som är så pass seriösa att det är värt att bygga ett system runt dom. Plus reciever. Tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Men om golvhögtalarna gör ett bra jobb själva så kan jag strecha lite på budgeten och köpa Sub, center & bakhögtalare nästa år någon gång.

Nu är hifiklubben nere men dessa golvhögtalare går för 2,8k: http://www.hifiklubben.se/Global/Products/ARG6344FSWH_1.jpg

plus reciever 1,5k-2k. Finns center i samma serie.

Blir det en en underväldigande filmupplevelse med två golvhögtalare även om man aldrig har hört surround innan?

Du kommer i alla fall inte kunna känna kraften i Smaugs röst med de högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kommer i alla fall inte kunna känna kraften i Smaugs röst med de högtalarna.

Okej då blir det inte dom! Uppdaterade inlägget du citerade, du verkar kunna mycket - ge mig något köpråd

Permalänk
Rekordmedlem

Många gånger så funkar det utmärkt om inte bättre att köra 4.0 eller 4.1 om du inte "sitter snett" då kan du köpa nån beg bra stor golvare och skippa centern.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=11868...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många gånger så funkar det utmärkt om inte bättre att köra 4.0 eller 4.1 om du inte "sitter snett" då kan du köpa nån beg bra stor golvare och skippa centern.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=11868...

Vill inte köpa begagnat, bor på landet. Tack ändå.

Eller dom där råkade ligga rätt nära mig. Ska titta närmare på saken.

Behöver jag 4st sådana där eller två stora + små där bak?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt om det är lugnt, är på jakt efter ett par golvare och har kollat lite på.

http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4679&showall=1

Det är mina proson event 6 som ska ersättas med något aningen vassare och undrar om ni har någon/några tips eller så om bättre högtalare i samma prisklass? (ej över 5500).

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Soros:

Vill inte köpa begagnat, bor på landet. Tack ändå.

Eller dom där råkade ligga rätt nära mig. Ska titta närmare på saken.

Behöver jag 4st sådana där eller två stora + små där bak?

jag tänkte dem som en början på att system, Snell e låter rätt bra och borde kunna vara en vettig start på ett system, vill man så kan man ha likadana högtalare runt om men det är ju en plats/möbleringsfråga, de flesta kör ju med mindre högtalare som inte behöver spela bas i bakkanalerna eftersom det blir mer lättmöblerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-...

Jag har dessa i ett paket och är riktigt nöjd! iaf för den pengen..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

jag tänkte dem som en början på att system, Snell e låter rätt bra och borde kunna vara en vettig start på ett system, vill man så kan man ha likadana högtalare runt om men det är ju en plats/möbleringsfråga, de flesta kör ju med mindre högtalare som inte behöver spela bas i bakkanalerna eftersom det blir mer lättmöblerat.

Okej men Snell E VS. Något nytt för 2500kr? Jag är mentalt handikappad så det är riktigt svårt för mig att ta mig till ett annat län för att sedan prata med en okänd person osv. Så det är en faktor.

Permalänk

kolla på ljudfokus.se och kör på dynavoice, bra integs högtalare och spelar bra för priset.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

kolla på ljudfokus.se och kör på dynavoice, bra integs högtalare och spelar bra för priset.

Okej nice. Fick nyss några tusen kronor av en kompis (han och jag ska titta ofta tillsammans). Så nu har jag väl lite mer budget. I vilket pris börjar dynavoice räknas som bra (till film)?

Definition DF-5 vs. Challenger M-65 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Okej nice. Fick nyss några tusen kronor av en kompis (han och jag ska titta ofta tillsammans). Så nu har jag väl lite mer budget. I vilket pris börjar dynavoice räknas som bra (till film)?

Hyffsat bra tryck i Dynavoice M-65 som länkades ovan.
Inte lyssnat på deras dynamite eller definition, men lär ju inte vara sämre.

Tänk på att köpa en kraftig receiver för att verkligen kunna dra på. En receiver för 1,5-2k kommer enligt min erfarenhet vara för klen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hyffsat bra tryck i Dynavoice M-65 som länkades ovan.
Inte lyssnat på deras dynamite eller definition, men lär ju inte vara sämre.

Tänk på att köpa en kraftig receiver för att verkligen kunna dra på. En receiver för 1,5-2k kommer enligt min erfarenhet vara för klen.

Jisses vad mycket pengar som går åt! Vilken reciever kommer orka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Jisses vad mycket pengar som går åt! Vilken reciever kommer orka då?

Problemet är väl att du har väldigt höga krav (tror vi i alla fall). Att ha ljud som på bio kostar en hel del.
Det är dock alltid svårt att veta vad du har för krav egentligen. Vad du tycker är att känna Smaugs röst skiljer sig förmodligen från vad jag och andra känner.
Som referens kan du kolla mitt system (står i sign), hyffsat dyra prylar nya, och det räcker väl precis i mitt lilla rum på ~15 kvadrat.
Köpte alla mina prylar begagnade och har totalt gett 2700:- för DM603orna och Marantz-receivern.

Mitt tips på förstärkare får bli http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1739014 . Den som är begagnad hos BRL där.

Edit; Ett kanske inte helt dåligt alternativ är väl att köpa ett par riktigt små stativare, en klen receiver och sen en aktiv sub. Blir dock inte så stora uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Problemet är väl att du har väldigt höga krav (tror vi i alla fall). Att ha ljud som på bio kostar en hel del.
Det är dock alltid svårt att veta vad du har för krav egentligen. Vad du tycker är att känna Smaugs röst skiljer sig förmodligen från vad jag och andra känner.
Som referens kan du kolla mitt system (står i sign), hyffsat dyra prylar nya, och det räcker väl precis i mitt lilla rum på ~15 kvadrat.
Köpte alla mina prylar begagnade och har totalt gett 2700:- för DM603orna och Marantz-receivern.

Mitt tips på förstärkare får bli http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1739014 . Den som är begagnad hos BRL där.

Edit; Ett kanske inte helt dåligt alternativ är väl att köpa ett par riktigt små stativare, en klen receiver och sen en aktiv sub. Blir dock inte så stora uppgraderingsmöjligheter.

För sent för det sista alternativet där, har redan köpt recievern du tipsa om Blir det bra med M-65 nu då?

Behöver jag ett HTPC-as för att få bra ljud (THX dolby blabla) eller funkar de att spela filmer direkt i Samsung Smart TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

För sent för det sista alternativet där, har redan köpt recievern du tipsa om Blir det bra med M-65 nu då?

Haha.
Japp, det tror jag nog!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

För sent för det sista alternativet där, har redan köpt recievern du tipsa om Blir det bra med M-65 nu då?

Behöver jag ett HTPC-as för att få bra ljud (THX dolby blabla) eller funkar de att spela filmer direkt i Samsung Smart TVn?

Det borde gå alldeles utmärkt att köra filmerna direkt från TVn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Haha.
Japp, det tror jag nog!

Nu är dom i varukorgen allihopa, woofer då? Rummet är stort på bredden litet på längden, så jag sitter nära ljudet. Hur väljer man då?

http://www.ljudfokus.se/subwoofer/12-tums-subwoofer/408/

Permalänk
Skrivet av Mr.Soros:

Okej nice. Fick nyss några tusen kronor av en kompis (han och jag ska titta ofta tillsammans). Så nu har jag väl lite mer budget. I vilket pris börjar dynavoice räknas som bra (till film)?

Definition DF-5 vs. Challenger M-65 EX

det är ju mer tryck i m-65 då df-5 har 5" medans m-65 har 6,5" basar. Har man dock sub till spelar det nog inte så stor roll.

Jag personligen hade gått på m-65 mellan dessa 2 val då dem har mer tryck om man får för sig att spela 2kanals också!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Soros:

Nu är dom i varukorgen allihopa, woofer då? Rummet är stort på bredden litet på längden, så jag sitter nära ljudet. Hur väljer man då?

http://www.ljudfokus.se/subwoofer/12-tums-subwoofer/408/

Hur ser du på att beställa utanför Sverige?
Jag tänker då på ebay och amazon.

Edit: Eller varför inte ett par stativare om du ändå ska köra med en sub?
Då har du även möjlighet att uppgradera i framtiden och flytta bak stativarna i ett eventuellt surroundsystem om du känner att du skulle vara sugen på ett par golvare framtill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hur ser du på att beställa utanför Sverige?
Jag tänker då på ebay och amazon.

Edit: Eller varför inte ett par stativare om du ändå ska köra med en sub?
Då har du även möjlighet att uppgradera i framtiden och flytta bak stativarna i ett eventuellt surroundsystem om du känner att du skulle vara sugen på ett par golvare framtill.

Håller mig till kära Sverige (Klarna<3)

Ni sa ju att stativare var inferior, då vill man ju ha golvisar!

Kablage till kalaset?

Permalänk
Medlem

Ja, ska du köra på avbetalning så är det ingen idé att krångla med utlandsköp.

Och nej, "vi" sa inte alls det.

Kablar finner du på Biltema, Clas Ohlson, Jula osv osv.
Brukar duga alldeles ypperligt med s.k "högtalarkabel" dessutom är det billigt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Tycker nog du ska spara lite till istället.

1. Du får inget bra ljud för 7 500kr inkl allt
2. Undvik avbetalningar på så små belopp, det sabbar mer än det ger.

Är det bara ljud du vill ha så satsa på något i stil med Logitech Z5500 eller vad det heter. Finns säkert i uppdaterat format idag, men där har du mycket ljud för pengarna - om det sedan är korrekt ljud låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tycker nog du ska spara lite till istället.

1. Du får inget bra ljud för 7 500kr inkl allt
2. Undvik avbetalningar på så små belopp, det sabbar mer än det ger.

Är det bara ljud du vill ha så satsa på något i stil med Logitech Z5500 eller vad det heter. Finns säkert i uppdaterat format idag, men där har du mycket ljud för pengarna - om det sedan är korrekt ljud låter jag vara osagt.

Mm, men nu när jag redan har köpt en receiver värd 4,5k så kan jag lika gärna börja bygga en hemmabio.

Det är bara en sak jag har tvekat på hela natten - 2.1 vs 3.0?

Permalänk

2.1 till att börja med, sedan center och sist bakhögtalare enligt min mening (helst center + bakhögtalare på samma gång).