Ångrat köpet, problem med återbetalning (Greattech)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Helt korrekt, vi ljuder publikt. Har du funderat på vad för ursäkt vi kommer komma med om några dagar när kundens egna bank, observera kundens egna bank bekräftade idag att kunden kommer få pengarna flyttad inom närmaste dagarna? Citera gärna era egna inlägg om några dagar.

Vi har avslutat ärendet hos oss, kundens bank har bekräftat betalningen samt meddelat oss att flytt från deras egna konto kommer ske till kundens konto inom närmaste dagarna. Ha en kanon kväll. TS, vill du att vi lägger upp beviset du fick utav oss här på Sweclockers?

- GT

Nu har jag ingen jävla aning om vem som ljuger eller ej. men den där attityden är inte bra för er och detta Citat som ni skriver
"TS, vill du att vi lägger upp beviset du fick utav oss här på Sweclockers?" är som att skjuta sig i foten som företagare. Ni vinner INGET på att försöka bevisa er oskuld på detta vis. ni förlorar bara på det.

Jag har köpt skärmar av er som jag plockade upp i er butik i Sthlm Aug 2012, jag var nöjd en nöjd kund osv trotts att jag inte handlat mer än 3st Fujitsu skärmar av er billigt för 995:- st, ni gav mig även ett par DisplayPort adaptrar gratis osv. så jag var nöjd å har rekommenderat er osv tack vare det positiva mötet.

Men när ni tjafsar som omogna tonåringar med en kund på ett öppet forum så tappar ni kunder som har är nöjda mer er.
Ni skulle ha hållt det privat med kunden, när allt är löst, DÅ kan ni skriva på öppna forum att problemet är löst och kunden har fått de den är berättigad till.
Allt där emellan skall ni bara hålla privat med kunden. jag förstår att ni vill tala om för folk att inget fel har begåtts osv men DETTA ÄR PÅ HELT FEL SÄTT!!!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag har köpt skärmar av er som jag plockade upp i er butik i Sthlm Aug 2012, jag var nöjd en nöjd kund osv trotts att jag inte handlat mer än 3st Fujitsu skärmar av er billigt för 995:- st, ni gav mig även ett par DisplayPort adaptrar gratis osv. så jag var nöjd å har rekommenderat er osv tack vare det positiva mötet.

Det är detta som är problemet tyvärr. Folk rekommenderar och ger bra betyg till företag både på prisjakt och till vänner enbart utifrån felfria köp. Borde vara spärrat så att man bara kan rekommendera om man upplevt hur de hanterar kund vid garanti, återköp eller andra möjliga dispyter. Att man fått det man beställt en gång ska inte vara en grund till bra betyg som det så ofta blir på prisjakt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser alltså ut som att återbetalning skedde först idag?

Tycker definitivt tråden ska vara kvar som varning för andra konsumenter.

Misstolka mig inte nu. Men vi vet inte vem som ljuger eller talar sanning i denna dispyt mellan trådskapare och företaget.
Så ligg lite lågt. men visst varningar är alltid bra för konsumenter, tråkigt bara om varningen är baserad på osanning från konsumenten som vill sätta företaget i skiten. hur vet vi att datumen verkligen stämmer? kanske inte gått så lång tid? osv osv.

Sen vet vi alla att företag som köper in sin "Ekonomi avdelning" alltid tar tid då Ekonomi företaget inte gör några som hällst prioriteringar utan jobbar av listan med alla ekonomi jobb som skall utföras, och företaget "GT" är inte den ända kunden till företaget som sköter "GT´s" ekonomi och prioriterar oftats ingenting.

tog mig en månad att få tillbaka avgiften för min båtplats (Brygg avgiften) hos NSS (Norrtälje Segel Sällskap) då jag råkat betala den 2 gånger.

Så vad jag vill ha sagt att det kan bero på många olika orsaker utan att företaget GT själva maskar, det kan faktiskt bero på någon annan i det långa ledet.

Men GT´s uppförande här på forumet är under all kritik, så kan man inte bete sig som företagare även om vi säger att dem har rätt.

ja ni förstår nog vad jag menar. jag säger INTE att GT eller TS varken ljuger eller talar sanning. Men detta kan faktiskt bero på något rätt så oskyldigt då alla parter kanske har gjort rätt men tar tid pga GT inte sköter ekonomin själva utan köper den tjänsten av en Ekonomi firma.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är detta som är problemet tyvärr. Folk rekommenderar och ger bra betyg till företag både på prisjakt och till vänner enbart utifrån felfria köp. Borde vara spärrat så att man bara kan rekommendera om man upplevt hur de hanterar kund vid garanti, återköp eller andra möjliga dispyter. Att man fått det man beställt en gång ska inte vara en grund till bra betyg som det så ofta blir på prisjakt. :/

då gäller det även att inte lyssna på klagande kunder häller, det kan vara väldigt missvisande också.

visst företag kan vara dåliga / onda, men det finns kunder som är dåliga kunder / onda kunder.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Misstolka mig inte nu. Men vi vet inte vem som ljuger eller talar sanning i denna dispyt mellan trådskapare och företaget.
Så ligg lite lågt. men visst varningar är alltid bra för konsumenter, tråkigt bara om varningen är baserad på osanning från konsumenten som vill sätta företaget i skiten. hur vet vi att datumen verkligen stämmer? kanske inte gått så lång tid? osv osv.

Sen vet vi alla att företag som köper in sin "Ekonomi avdelning" alltid tar tid då Ekonomi företaget inte gör några som hällst prioriteringar utan jobbar av listan med alla ekonomi jobb som skall utföras, och företaget "GT" är inte den ända kunden till företaget som sköter "GT´s" ekonomi och prioriterar oftats ingenting.

tog mig en månad att få tillbaka avgiften för min båtplats (Brygg avgiften) hos NSS (Norrtälje Segel Sällskap) då jag råkat betala den 2 gånger.

Så vad jag vill ha sagt att det kan bero på många olika orsaker utan att företaget GT själva maskar, det kan faktiskt bero på någon annan i det långa ledet.

Men GT´s uppförande här på forumet är under all kritik, så kan man inte bete sig som företagare även om vi säger att dem har rätt.

ja ni förstår nog vad jag menar. jag säger INTE att GT eller TS varken ljuger eller talar sanning. Men detta kan faktiskt bero på något rätt så oskyldigt då alla parter kanske har gjort rätt men tar tid pga GT inte sköter ekonomin själva utan köper den tjänsten av en Ekonomi firma.

Jo, men nu snackar jag inte riktigt om att det tog tid för dem att betala tillbaka, utan att de inte betalade tillbaka när de påstod att de gjorde det. Det måste vara någon som ljuger för att förklara att GT säger att pengarna är återbetalda, men TS inte fått pengar och hans bank inte kan se något. TS har inget motiv med att ljuga om att hans kort inte varit spärrat. GT däremot har historien mot sig, de har sitt uppförande här mot sig, och de har inga bevis med sig, utöver det så har de motiv. Dessutom så envisades de med att skicka paketet till att börja med, vilket inte direkt pekar på att de är det snälla hjälpsamma företaget, vad hade de för motiv till det om inte försöka få igenom en affär iaf?

Skrivet av WDac:

då gäller det även att inte lyssna på klagande kunder häller, det kan vara väldigt missvisande också.

visst företag kan vara dåliga / onda, men det finns kunder som är dåliga kunder / onda kunder.

Jo, det finns dåliga kunder. Men om 1000 kunder med ordentliga erfarenheter betygsätter 2 företag så jämnar det ut sig lite, båda får sin dos dåliga kunder som klagar, då kan man se på betyget vem som anses bäst ändå. Men om 950 kunder gett båda företagen positiva betyg enbart baserat på att de fått hem en vara så blir skillnaden mellan betygen mindre, då har ena företaget 8,8 och andra har 8,4 i snittbetyg, de ser nästan jämnbra ut, även om de sista 50 som haft ordentlig erfarenhet nästan uteslutande gett positiva omdömen till ena företaget och negativa till det andra.

Permalänk
Hedersmedlem

*Personuppgifter borttagna*

Se: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/972938-regl...

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det är detta som är problemet tyvärr. Folk rekommenderar och ger bra betyg till företag både på prisjakt och till vänner enbart utifrån felfria köp. Borde vara spärrat så att man bara kan rekommendera om man upplevt hur de hanterar kund vid garanti, återköp eller andra möjliga dispyter. Att man fått det man beställt en gång ska inte vara en grund till bra betyg som det så ofta blir på prisjakt. :/

Sen är problemet att det som tur är inte ofta man behöver reklamera (som tur är)

Sen supporten kan ändras från dag till dag. Beror också på hur kunden beter sig mot supporten och den som sitter där hjälper till (stöter på den enda surgubben som finns på supporten typ).

Haft lite besvär med supporten på x företag nyligen (telefon supporten vara inte så lätt att ha göra med denna gången, vet inte om det beror på mig eller supportkillen), men det mesta är löst (bara väntar på en fråga ska bli besvarad).

Nyligen så fick jag papper hem på att bilen ska in på verkstad för en kontroll (garantiärende), första gången det hände så gick det lätt att ringa och boka tid (för ett år sen), men nu så var det betydligt bökigare (fick ringa ett par gånger för att komma till personen som skulle ta ärendet).

Det jag menar är att det är nästan omöjligt att veta om supporten funkar bra för just dig.

I värsta fall går det att ta ärendet direkt till till tillverkaren (om inte x butik vill göra rätt för sig). Vad jag tycker är minst lika viktigt som support är att man får varan.

Inte ens bra betyg är garanti för man får varan, se på kameraexperten t.ex. som skötte det snyggt ett tag före att få bra omdöme sen prisdumpa och blåsa kunder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen är problemet att det som tur är inte ofta man behöver reklamera (som tur är)

Sen supporten kan ändras från dag till dag. Beror också på hur kunden beter sig mot supporten och den som sitter där hjälper till (stöter på den enda surgubben som finns på supporten typ).

Haft lite besvär med supporten på x företag nyligen (telefon supporten vara inte så lätt att ha göra med denna gången, vet inte om det beror på mig eller supportkillen), men det mesta är löst (bara väntar på en fråga ska bli besvarad).

Nyligen så fick jag papper hem på att bilen ska in på verkstad för en kontroll (garantiärende), första gången det hände så gick det lätt att ringa och boka tid (för ett år sen), men nu så var det betydligt bökigare (fick ringa ett par gånger för att komma till personen som skulle ta ärendet).

Det jag menar är att det är nästan omöjligt att veta om supporten funkar bra för just dig.

I värsta fall går det att ta ärendet direkt till till tillverkaren (om inte x butik vill göra rätt för sig). Vad jag tycker är minst lika viktigt som support är att man får varan.

Inte ens bra betyg är garanti för man får varan, se på kameraexperten t.ex. som skötte det snyggt ett tag före att få bra omdöme sen prisdumpa och blåsa kunder.

Jo, men sådant där jämnar ut sig när du har hundratals som ger omdömen. Men har du 10 gånger så många som inte har djupare erfarenheter av företaget som ger bra betyg så suddas de skillnaderna ut och båda företagen ser rätt jämnbra ut, även om ett får kroniskt dåligt omdöme i supportfall medan det andra alltid får beröm.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jo, men sådant där jämnar ut sig när du har hundratals som ger omdömen. Men har du 10 gånger så många som inte har djupare erfarenheter av företaget som ger bra betyg så suddas de skillnaderna ut och båda företagen ser rätt jämnbra ut, även om ett får kroniskt dåligt omdöme i supportfall medan det andra alltid får beröm.

Jo, självklart men svårare att få till det i verkligheten (lär vara mer som ger dåliga betyg bara för dom inte jobba tillräckligt fort eller så):) såg en tråd för inte så läge sen om dålig paketering av produkter.

Tror amazon eller om det var newegg (eller båda). Där dom som skriver betyg till produkter, är det en notis som bekräftar att denne äger x produkt med. Det kanske vore något att införa med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, självklart men svårare att få till det i verkligheten (lär vara mer som ger dåliga betyg bara för dom inte jobba tillräckligt fort eller så):) såg en tråd för inte så läge sen om dålig paketering av produkter.

Tror amazon eller om det var newegg (eller båda). Där dom som skriver betyg till produkter, är det en notis som bekräftar att denne äger x produkt med. Det kanske vore något att införa med

Ja, och där man kan kategorisera betyg. Man får bocka i några bockar om man har erfarenhet av garantiärenden, returer, med mera. Så kan man med en enkel knapptryckning välja om man vill ha totalbetyg eller bara betyg från de som haft returärenden med butiken i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är detta som är problemet tyvärr. Folk rekommenderar och ger bra betyg till företag både på prisjakt och till vänner enbart utifrån felfria köp. Borde vara spärrat så att man bara kan rekommendera om man upplevt hur de hanterar kund vid garanti, återköp eller andra möjliga dispyter. Att man fått det man beställt en gång ska inte vara en grund till bra betyg som det så ofta blir på prisjakt. :/

Så om man beställt på en sida 20 gånger, och det gått perfekt varje gång, så borde man inte få ge betyg? Det låter något helt otroligt dumt. Varför ska det inte räknas när en situation gått perfekt till? Ska man även dra det till restaurangrecensionshemsidor, att man endast får ge betyg om maten var dålig och man behövde skicka tillbaks den?

Vore ju helt bissarrt om man inte fick rekommendera ett företag bara för att man inte hade krångel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Så om man beställt på en sida 20 gånger, och det gått perfekt varje gång, så borde man inte få ge betyg? Det låter något helt otroligt dumt. Varför ska det inte räknas när en situation gått perfekt till? Ska man även dra det till restaurangrecensionshemsidor, att man endast får ge betyg om maten var dålig och man behövde skicka tillbaks den?

Du ser ingen skillnad på en bra butik och en dålig butik bara för att du fått en vara. Du märker butikens kvalitet när du faktiskt måste interagera med dem.
Din restaurangjämförelse är ovidkommande då man märker restaurangens kvalitet på den mat de lagar. Du kan i väldigt många fall köpa från en riktig skitbutik utan att det är några problem med leveransen. Sälja varor är ju det de vill göra, hjälpa med garanti, ta emot returer, lösa problem med uteblivna varor och dylikt vill de inte göra, där sållas agnarna från vetet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Greattech:

Helt korrekt, vi ljuder publikt. Har du funderat på vad för ursäkt vi kommer komma med om några dagar när kundens egna bank, observera kundens egna bank bekräftade idag att kunden kommer få pengarna flyttad inom närmaste dagarna? Citera gärna era egna inlägg om några dagar.

Vi har avslutat ärendet hos oss, kundens bank har bekräftat betalningen samt meddelat oss att flytt från deras egna konto kommer ske till kundens konto inom närmaste dagarna. Ha en kanon kväll. TS, vill du att vi lägger upp beviset du fick utav oss här på Sweclockers?

- GT

Du svarar inte på händelsen att det saknas datum på återbetalningen.

Du lägger passivt aggressivt fram att du kan lägga upp beviset här på forumet, tror både ni och alla vi på forumet med lite vett i skalen är med på att detta är ett brott mot PuL. Om TS vill att detta skall ske kan han/hon lägga upp det själv på forumet.

Och censurerar ni uppgifterna så kan det vara vilket jäkla bogus-skit som helst som ni snör ihop. Lite moment-22.
Jag tycker att:

  • Ni ska lugna ner er lite, det märks att ni är upprörda pga typos och den passiva agressiviteten.

  • Ert beteende skadar ert redan dåliga ryckte mer, visa att ni kan erbjuda god service så minskar framtida risken för detta. Fortsätter ni som ni redan gör i denna tråden (oavsätt om ni har rätt eller fel), både mot TS och övriga Forumister så gräver ni bara er grop djupare. Att säga saker i stil med "skratta bäst som skratta sist" & "Ni har fel och tji får ni när jag har rätt sen" är troligen en av de sämsta grejerna man kan göra i PR sammanhang.

Skrivet av Aleshi:

Bistå då med bevis som inte visar att ni betalt nu när det uppdagats i forum. För varför har inte betalningen gått fram tidigare? Inget konto eller kort hade blivit spärrat enligt TS. Ljuger han eller varför påstår ni det?

Äh, låt dem gräva sin grop så djupt som de själva vill. Kolla bara på hur bra det gick för ClickOK.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nino:

Åk till butiken med faktura och kvitto och hota med polisen?

Ärendet är inte polisiärt. Det är ett avtal mellan konsument och ett företag. Ingenting som Polisen blandar sig i. Ett helt civilrättsligt ärende, med andra ord.

Skrivet av Ambh89:

Sist jag mordhotade någon var jag kanske i 12års åldern.

Låter ju friskt.

Permalänk
Medlem

Ahh, en nyreggad medlem som bashar GT, GTs representant kommer in och (lite väl aggressivt, som vanligt) försvarar deras agerande och där det känns som båda parterna inte har 100% rent mjöl i påsen.

Dom här trådarna brukar ploppa upp med jämna mellanrum, fast det var ett tag sedan nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får uppfattning att Greattech har försökt göra det så omständigt som möjligt för kunden efter att han velat returnerat sin dator?
Där Greattech förmodligen också olagligt tagit ut en avgift. Vad jag vet så säljer dom datorer som färdiga paket och då är inte produkten väsentligt förändrad om du valt att stoppa in ett annat grafikkort än vad som erbjuds för att kunna ta ut en återställningsavgift eller vad dom nu kallar det för.

Sen förstår jag inte varför GT var tvungna att skicka iväg datorn, när den fortfarande var hos dom och kund hade hört av sig och ångrat ordern.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

De menar att ångerrätten inte gäller färdigbyggda datorer eftersom de menar att det är en specialbeställning. Det är lite olika hos andra butiker där båda varianterna finns. Enligt nya Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler står det däremot bara "3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel," som en av undantagen från ångerrätten. I tidigare lag var man tvungen att förhandla bort ångerrätten mer eller mindre, alltså att det skulle framgå och du alltså godkände det. Inet har t.ex. inte ångerrätt enligt avtalen på sidan, medan t.ex. komplett har "öppet köp" men tar i vissa fall också ut en avgift på 1500-2500kr för att de byggt den på "beställning". Här ska man alltså inte vänta sig att det blir problemfritt att lämna tillbaka något och ångra köp, bäst att man bestämt sig innan. Det räcker inte riktigt att det är oförändrat skick.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Så om man beställt på en sida 20 gånger, och det gått perfekt varje gång, så borde man inte få ge betyg? Det låter något helt otroligt dumt. Varför ska det inte räknas när en situation gått perfekt till? Ska man även dra det till restaurangrecensionshemsidor, att man endast får ge betyg om maten var dålig och man behövde skicka tillbaks den?

Vore ju helt bissarrt om man inte fick rekommendera ett företag bara för att man inte hade krångel.

Så enligt dig så borde alla butiker som inte är direkta bedragare ha ett bra betyg, eftersom de lyckas med det alla butiker vill; Leverera en produkt till en kund mot betalning?

Deras enda deltagande i detta är i princip att lägga produkten i en låda och vänta på posten.
Är nästan som att ge en butik dåligt betyg för att en av deras varor de är återförsäljare för har gått sönder.

Det är väl ändå när butiken faktiskt behövt åstadkomma något som man rättvist kan bedöma deras förmåga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasergurka:

Så enligt dig så borde alla butiker som inte är direkta bedragare ha ett bra betyg, eftersom de lyckas med det alla butiker vill; Leverera en produkt till en kund mot betalning?

Deras enda deltagande i detta är i princip att lägga produkten i en låda och gå vänta på posten.
Är nästan som att ge en butik dåligt betyg för att en av deras varor de är återförsäljare för har gått sönder.

Det är väl ändå när butiken faktiskt behövt åstadkomma något som man rättvist kan bedöma deras förmåga.

"Alla är nöjda med sitt försäkringsbolag fram tills man måste använda försäkringen."

Det är som att slänga mynt i en önskebrunn och bara för att man inte har börjat brinna på platsen så fungerar det bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Helt korrekt, vi ljuder publikt. Har du funderat på vad för ursäkt vi kommer komma med om några dagar när kundens egna bank, observera kundens egna bank bekräftade idag att kunden kommer få pengarna flyttad inom närmaste dagarna? Citera gärna era egna inlägg om några dagar.

Vi har avslutat ärendet hos oss, kundens bank har bekräftat betalningen samt meddelat oss att flytt från deras egna konto kommer ske till kundens konto inom närmaste dagarna. Ha en kanon kväll. TS, vill du att vi lägger upp beviset du fick utav oss här på Sweclockers?

- GT

"underbart" att se hur ni sänker ert eget företag genom det oprofessionella beteende ni har visat i denna tråd. Oavsett vad som gått fel med betalningen (banken som gjort fel eller ni som inte har betalt ut i rätt tid) så är all skada redan skedd i och med att ni debatterar om det på ett ganska felaktigt och väldigt oprofessionellt sätt...

All publicitet är bra publicitet sägs det, men i detta fallet kommer ni TAPPA ofantligt många framtida kunder...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

"underbart" att se hur ni sänker ert eget företag genom det oprofessionella beteende ni har visat i denna tråd. Oavsett vad som gått fel med betalningen (banken som gjort fel eller ni som inte har betalt ut i rätt tid) så är all skada redan skedd i och med att ni debatterar om det på ett ganska felaktigt och väldigt oprofessionellt sätt...

All publicitet är bra publicitet sägs det, men i detta fallet kommer ni TAPPA ofantligt många framtida kunder...

Båda parter har orsakat detta. Men butiken verkar dock mer skyldiga än TS.

Inte lätt för liten butik (som har liten/ingen utbildning/erfarenhet) för just skriva professionellt.

Dom lär tappa en hel del kunder, men snålheten bedrar visheten i många fall. Förlorar dom 1000 kunder får dom lika många nya:) Men utan trygg ehandel känns det som många kunder väljer andra butiker. Dessutom på en pressad marknad som elektronik, är det viktigt att göra kunder nöjda (så långt det går).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

och dom har ingen facebook connections (vilket jag brukar lite på när jag handlar på internet)

Facebook... Seriöst? Det är väll för fan inte ett kriterium att använda för sitt val av handlare...

Sen ansluter jag mig till de som inte riktigt fattar varför det inte gick att häva köpet innan man skickat burken. Och varför man insisterat på att kunden ska plocka ut den från posten. När kunden hämtar ut paketet, för att sen skicka tillbaka det, ligger helt plötsligt ansvaret för transportskador på kunden. Jag hade inte hämtat ut det om jag redan ångrat mig. Och jag ser inte heller hur det är en "special beställning" så avdraget på värdet vid återbetalning hade jag inte accepterat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Facebook... Seriöst? Det är väll för fan inte ett kriterium att använda för sitt val av handlare...

Sen ansluter jag mig till de som inte riktigt fattar varför det inte gick att häva köpet innan man skickat burken. Och varför man insisterat på att kunden ska plocka ut den från posten. När kunden hämtar ut paketet, för att sen skicka tillbaka det, ligger helt plötsligt ansvaret för transportskador på kunden. Jag hade inte hämtat ut det om jag redan ångrat mig. Och jag ser inte heller hur det är en "special beställning" så avdraget på värdet vid återbetalning hade jag inte accepterat.
B!

De rövar sig bara med att det inte gick att avbeställa. Står i konsumentköplagen att det alltid går att avbeställa fram till varan är levererad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det är detta som är problemet tyvärr. Folk rekommenderar och ger bra betyg till företag både på prisjakt och till vänner enbart utifrån felfria köp. Borde vara spärrat så att man bara kan rekommendera om man upplevt hur de hanterar kund vid garanti, återköp eller andra möjliga dispyter. Att man fått det man beställt en gång ska inte vara en grund till bra betyg som det så ofta blir på prisjakt. :/

Det absolut dummaste man kan göra är att lita på Prisjakt. Betygen är i många fall riktigt missvisande och glorifieringen kring skitprodukter för en billig peng kan lura nästa besökare.

Nä, en gnutta sunt förnuft räcker långt - och enkla sökningar på nätet om en produkt eller företag.

I mitt tycke så framstår Greattech som oseriöst. Sidan är riktigt sorglig att se på och namnet är....ungefär som computerstocklots. Att det sedan saknas Trygg E-Handel finns det inga vettiga bortförklaringar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att det sedan saknas Trygg E-Handel finns det inga vettiga bortförklaringar till.

Trygg E-handel ville inte / har inte svarat på mailet jag skickade dem om detta. Så det är lite öppet.

Permalänk
Avstängd

Man blir ju lite mörkrädd av sådana här trådar. Hur skulle företaget kunna bevisa för de som läser i tråden att det har gått till som de säger? Vilken typ av bevis är det som efterfrågas? Jag tycker att det förekommer en stor mängd av väldigt ologiska och motsägelsefulla krav vad gäller bevisföring.

Kan någon här säga hur det skulle kunna gå till? Dessutom; när företaget (lite ironiskt antar jag) ställer frågan om de skall lägga ut bevis här i tråden, ja då går en del igång på alla cylindrar och börjar prata om PUL och hur oproffsigt detta sköts. Det är ju lite skrattretande.

Vi kommer *aldrig* att få reda på vad som hänt, vem som har rätt eller vem som är "boven" i dramat. Om det inte skulle bli en rättegång förstås. Så då är frågan vad som är tanken med en sådan här tråd? Att använda ett forum som någon slags hämndredskap, alternativt påtryckningsmedel i en konflikt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Trygg E-handel ville inte / har inte svarat på mailet jag skickade dem om detta. Så det är lite öppet.

Jag skickade redan tidigt i tråden mail angående Greattechs påstående här och bjöd in dem till forumet för en replik. Jag fick mail om att det var skickat till ansvarig men inget mer har hänt. Förvånande, men antagligen har Trygg E-handel inga problem med att tidigare medlemmar och företag skriver att det inte innebär någon säkerhet för kunden med Trygg E-handels logga. Jag tycker det ser illa ut.

Med detta tar jag ingen ställning angående denna trådens innehåll annat än att jag inte delar Greattechs uppfattning om Trygg E-handel och därför reagerade på vad de skrev. Det borde ligga i Trygg E-handels intresse att svara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Man blir ju lite mörkrädd av sådana här trådar. Hur skulle företaget kunna bevisa för de som läser i tråden att det har gått till som de säger? Vilken typ av bevis är det som efterfrågas? Jag tycker att det förekommer en stor mängd av väldigt ologiska och motsägelsefulla krav vad gäller bevisföring.

Kan någon här säga hur det skulle kunna gå till? Dessutom; när företaget (lite ironiskt antar jag) ställer frågan om de skall lägga ut bevis här i tråden, ja då går en del igång på alla cylindrar och börjar prata om PUL och hur oproffsigt detta sköts. Det är ju lite skrattretande.

Vi kommer *aldrig* att få reda på vad som hänt, vem som har rätt eller vem som är "boven" i dramat. Om det inte skulle bli en rättegång förstås. Så då är frågan vad som är tanken med en sådan här tråd? Att använda ett forum som någon slags hämndredskap, alternativt påtryckningsmedel i en konflikt?

Du har helt rätt. Vi kan inte veta och vi kommer aldrig att få hela bilden. Det kan alltid bli fel på olika sätt. Missförstånd och misstag sker. Det intressanta ligger istället i hur företaget i fråga hanterar konflikten. Detta handlar om att göra kunden glad och att minimera skadan. Att delta i öppen pajkastning på ett forum hjälper inte med något av dessa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@videopac

Vi förväntar oss bara att de faktiskt försöker hjälpa kunden, här kommer t.ex. Greattech in och säger ärendet är avslutat innan vare sig Greattech eller kunden vet att pengarna faktiskt är i rörelse. #103 kommer de med efter de sagt att ärendet är avslutat (i #62), första svaret #10 var inte särskilt behjälpligt och varken kunden eller den som svarar från butiken verkar ha koll på om det är en banköverföring (kundservice hade bett om konto) eller om det går via kort, vid det tillfället hade kunden inte fått någon kvittens. De behöver inte göra något är attityden trotts att kunden omöjligen har fått den hjälp som behövdes för att lösa det vid tillfället.

Det kunden kunde ha gjort är att reklamera exempelvis hela beloppet till VISA/Mastercard-kortutgivaren. Han hade ju gjort det kortföretagen kräver och rekommenderar, kontakta butiken. Nu ville ju dock butiken ha ersättning för att han avbeställde maskinen. Så då är det ju inte köpet han ska reklamera och få tillbaka. Sen är ju den saken att reklamationer görs till kortutgivarna inte nödvändigtvis banken. Banken är inte alltid kortutgivare utan samarbetar med andra bolag. När man reklamerar en "saknad kreditering" eller liknande så är det ingen ansvarig person på banken som kontaktas utan du får ju först lov att skapa ärendet via något webbaserat system. De kommer troligen inte ge någon kontaktperson som butiken kan skicka in kvittensen till som efterfrågas, finns inte underlag kommer de från kortutgivaren be kunden att kontakta butiken för underlag innan du kan reklamera. Där kan det skilja beroende på va du har för kort, och vem som är utgivare även inom samma bank. Alla kort kommer du inte reklamera på samma sätt. Under tiden satt kunden och väntade eftersom han inte fick besked. Han verkade aldrig ha fått något underlag på att en kreditering skett, (vilket Greattech medger och säger sig skicka under trådens gång) men det hade ju räckt med en bekräftelse på att det skulle ske, om underlaget räcker där de lovar återbetalning. Fast han verkar ju ha hänvisats till banken istället för att reklamera kortköp. Utan att han fått uppgifterna som behövs. Man måste veta om det är banköverföring eller kortköp innan banken kan hjälpa till. Har inte framgått från början. Det är kunden som inte fått uppgifterna, vilket som sagt framgår från Greattechs svar. Ändå vänds det till att kunden gör fel.

De ville i bland annat #62 få det till kundens fel, att banken redan kontaktat kunden för att kunden gjort fel, medan det är ganska vanligt med problem vid kortbetalningar och återbetalningar. Där praxis skiljer sig ganska mycket från det dem sa, och där de inte lämnade uppgifterna som normalt behövs. Hade det inte gällt kortköp hade ju enda medlet att tvinga dem dessutom varit handräckning av Kronofogden, så butiker har ett ansvar om de inte vill hantera allt via kronofogden och rätten. Få anmärkningar hos ARN osv. Det går inte bara att säga att saken är biff. Det blir att missleda om säljaren inte lämnar ut kvittens på t.ex. kreditering. I det här fallet behövde kunden aldrig (som denne misslyckades med med underlaget den fick i slutändan) reklamera heller, men säljaren var i vilket fall tvungen att agera trotts att de först avfärdar det.

Skrivet av MultiMan:

Jag skickade redan tidigt i tråden mail angående Greattechs påstående här och bjöd in dem till forumet för en replik. Jag fick mail om att det var skickat till ansvarig men inget mer har hänt. Förvånande, men antagligen har Trygg E-handel inga problem med att tidigare medlemmar och företag skriver att det inte innebär någon säkerhet för kunden med Trygg E-handels logga. Jag tycker det ser illa ut.

Med detta tar jag ingen ställning angående denna trådens innehåll annat än att jag inte delar Greattechs uppfattning om Trygg E-handel och därför reagerade på vad de skrev. Det borde ligga i Trygg E-handels intresse att svara.

Vi får se om det kommer något därifrån, vet faktiskt inte hur tillmötesgående de är med att diskutera sina kunder eller före detta kunder. Sen bör de ju ha en åsikt när någon uttalar sig om tjänsten som sådan. Med ett väldigt defensivt och avvisande argument.

Permalänk
Medlem

Svar kom igår! Dock inte mycket som lämnas ut.

Citat:

Hej!

Greattech har varit medlemmar hos oss. Dessvärre uppfyller dem ej våra krav längre och är därmed inte medlemmar.
Mer information än så kan jag inte ge ut.

Med vänlig hälsning

Anne Bardeman
Trygg e-handel
Svensk Digitalhandel
ab@tryggehandel.se
www.tryggehandel.se