Permalänk

Trasigt RAM-minne. Memtest för 64 bit

Har använt Windows Memory Diagnostic, den visade inget fel. En stund senare fick jag BSOD med felmeddelandet "MEMORY_MANAGEMENT".
Byggde om min dator igår, detta har med största sannolikhet skapat problemet då jag inte har haft det innan. Bytte moderkort, grafik och CPU.
Finns det något bättre memtest för 64 bit? Hittar bara memtest86.

Permalänk
Hedersmedlem

Vadå "bara memtest86"? Det är guldstandarden inom minnestest. Har inget med 32 eller 64 bit att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Såhär blev det med memtest86+. Vad ska jag göra nu?

https://www.dropbox.com/s/oggyz9u2y0riu61/IMG_4060%5B1%5D.JPG?dl=0

Permalänk
Hedersmedlem

Minnet är trasigt. Är det köpt som par, tretal eller fyrtal reklamerar du hela kitet, annars så testar du en modul åt gången och byter bara de som är trasiga.

Tänk på att alltid använda ESD-skydd när du hanterar minne.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Minnet är trasigt. Är det köpt som par, tretal eller fyrtal reklamerar du hela kitet, annars så testar du en modul åt gången och byter bara de som är trasiga.

Tänk på att alltid använda ESD-skydd när du hanterar minne.

Verkar som om jag hittade det söndriga RAM-minnet direkt. Tog ut det första ur mina fyra slots, och körde sedan memtest86, inga felmeddelanden. När det satt i fick jag felmeddelandet direkt. Hur länge ska jag köra testet tills jag kan utesluta att det var fel på minnet? Kan också tillägga att jag först inte fick in minnet ordentligt när jag skulle sätta in det, jag fick trycka ganska hårt, kanske det var anledningen att det gick sönder.