The Evil Within vill ha fyra gigabyte videominne

Permalänk
Medlem

Kan ju va så att utvecklarna arbetar med sjukt stora minnen för att komma runt den dåliga hårdvaran i xbone och att detta drabbar datoranvändare som får sjukt dålig leverage på sin 5x snabbare minnesbus.

Permalänk
Medlem

resident evil 4 *host hots* men det innebär inte att det är dåligt re4 är mitt absoluta favorit spel så jag ser fram i mot detta mer en ni kan ana

Whoo

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

eller så är det för 4k upplösning.. men överdrivet är det bara 1,64% på steam har grafikkort med 4gb ram, 33% har på 1gb och dryga 19% har på 2gb... så man undrar hur dom tänker

inte för att det inte låter troligt men iaf. Källa på det?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av BadNewsBrod:

inte för att det inte låter troligt men iaf. Källa på det?

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Notera för alla som missat, video klippet ligger på Youtube, det går seriöst inte använda Youtube för att jämföra Textur kvalite, det går inte bara. Vill man ha en bra källa på videos som faktiskt visar hur det är tänkt så är gamersyde en bra sida http://www.gamersyde.com/game_videos_2706_en.html dock de har inte släppt sina egna klipp än så bara att vänta.

De nya konsolerna idag kan utnyttja upp till 4-5GB av VRAM så nej, det betyder inte alls att det är en dålig port av NÅGOT slag, Utan vad som har hänt är att du har fått en ny generation konsoler och att spelen börjar komma ut nu som faktiskt utnyttjar deras kapacitet, det tar alltid ett par år innan dessa spel hittar ut på marknaden och just nu börjar de komma. Många här värkar tro att alla PC's är alltid bättre en konsolers hårdvara på alla fronter men det är rejält långt från sanningen, T.ex. som du ser här med VRAM.

Inte nog med det, på grund av hur Datorer är uppbyggda, operativsystem de kör samt att de måste aktivt dela minne, samt upplösning o.s.v de körs i så krävs det också oftast betydligt mer VRAM på en PC än en konsol, det har heller inte med någon dålig port att göra. T.ex. just nu för min del, att bara ha Windows uppe och två skärmar så använder jag för stunden 800MB video minne.

Sedan krävs det inte precis någon monster dator för spelet precis, min nästan 4 år gammal dator klarar spelet, enda jag bytt sedan dess är att jag lagt ut 2000 kr på ett nytt grafikkort.

Det är en dåligt port då det förmodligen körs med okomprimerade texturer och inte komprimerade som det ska vara på PC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är en dåligt port då det förmodligen körs med okomprimerade texturer och inte komprimerade som det ska vara på PC.

Konsol har kört med Komprimerade texturer i åratal, jag vet inte vad du fått att de inte kör med det? Och att per automatik skulle PC få okomprimerade texturer på grund av det? Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta?

Konsoler har kört med texture komprimering sedan SNES tiden där flertal spel hade avancerade sätt att lagra och komprimera texturer.

I dagsläget så använder sig både konsoler och PC av så got som samma textur komprimerings tekiner, oftast DDS

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Rekommendationer är ju långt ifrån minimum krav. Så den lär nog funka utmärkt med 2GB också.

Lite väl linkbait'y titel , fy på dej sweclockers!, sånt ser man nog av på andra siter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

orka asså 4gb vram minne? Shadow of mordor kräver 6 gb vram vad i helvete är detta? Hur tänker dom egentligen? Hoppas de blir flopp spel både två jag önskar dom går konkurs så länge de de ger ett skit för PC

Det är ju ingen som tvingar en att köra på bästa Ultra inställningarna.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Lordsqueak:

Rekommendationer är ju långt ifrån minimum krav. Så den lär nog funka utmärkt med 2GB också.

Lite väl linkbait'y titel , fy på dej sweclockers!, sånt ser man nog av på andra siter.

Om du läser artikeln ser du att det dels inte finns några minimikrav, dels att Bethesda faktiskt understryker att 4 GB VRAM inte bara är en punkt bland andra i rekommendationslistan utan något som sägs vara extra viktigt. Om det stämmer eller inte märker vi först när spelet släpps.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

resident evil 4 *host hots* men det innebär inte att det är dåligt re4 är mitt absoluta favorit spel så jag ser fram i mot detta mer en ni kan ana

Whoo

Samma här, jag kollade på lite spelvideos på youtube och majoriteten av de texturer man lägger ögonen på ser skapligt skarpa ut, några är dock lite slöa ala xbox 360/ps3. I vissa fall ser det här spelet väldigt bra ut, om man ser till användningen av skuggor och depth of field om man gillar sånt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ah coolt! Tackar

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

jaha, då är det väl lika bra att man väntar på att GTX 970/980 med 8GB GDDR släpps då, om ryktena nu stämmer.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Det är nedanstående mening som borde få vem som helst att se rött, oavsett vad de rekommenderade kraven är:

If you’re trying to play with a rig with settings below these requirements (you should plan to have 4 GBs of VRAM regardless), we cannot guarantee optimal performance.

I princip så säger Bethesda att 4GB VRAM är ett minimumkrav och att de inte kan garantera något alls (optimal performance brukar inte ens vara 60FPS stabil FPS i 1080P när en utvecklare uttrycker sig) om man har lägre VRAM än så... =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför de ens släpper det till PC när systemkraven är så höga, det lär ju inte direkt toppa försäljningslistan.
Även om det visar sig att spelet faktiskt flyter bra på svagare datorer är det ju bara korkat av Bethesda att inte lista officiella minimikrav

Permalänk
Medlem

Nu lär det väll vara så att folk sitter med sina 90-tals datorer fortfarande då dom klarar spel som cs 1.6, hl1 osv, tror inte dom direkt smäller på crysis 3 och hopaps allt ska rulla fint... Borde ju ha statistik för specifika spel eller liknande ananrs är den värdelös.

Permalänk
Avstängd

Om Spelutvecklarna är så lata att optimera spelet så är de inte värda våra pengar ändå!

Permalänk
Medlem

utvecklarna har börjat snåla sig rejält med att slippa spelen idag, man ser ju att spelet inte kräver mkt Ram minne utan alltså man har inte gjort som dom flesta utvecklarna gör, att mjölka ramminnen så att Vram kravet sänks. Hursomhelst så har alltid Japanska spelutvecklare sugit -.- varken spelkänslan eller grafiken är något positivt

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Jahapp, vi med 780 Ti SLI då?

Ni med så lågspecade maskiner är inte i deras målgrupp...

Permalänk
Medlem

Den där har man ju inte gjort på jättelänge, skulle inte förvåna mig om den tror att jag har ett gtx295 med 0,8gb vram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

utvecklarna har börjat snåla sig rejält med att slippa spelen idag, man ser ju att spelet inte kräver mkt Ram minne utan alltså man har inte gjort som dom flesta utvecklarna gör, att mjölka ramminnen så att Vram kravet sänks. Hursomhelst så har alltid Japanska spelutvecklare sugit -.- varken spelkänslan eller grafiken är något positivt

Vad har Bethesda Softworks med Japan att göra?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vad har Bethesda Softworks med Japan att göra?

Tango Gameworks är dem som gör spelet och det är ett japansk företag. Bethesda Softworks är utgivaren.

Permalänk
Medlem

"Vårt spel är extremt dålig optimerat, så du bör ha löjligt mycket grafikminne på ditt grafikkort, ifall att".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Är jag den enda här som är glad över att prestandan i datorn utnyttjas mer och mer i framtidens spel istället för att låta datorn jobba i halvfart. Är trött på alla taskigt kodade spel med stöd för bara 1-2 trådar trots att quad cores sitter i de flestas speldatorer sedan många år tillbaka.
Ser helst spel som använder min dators hårdvara fullt ut de. Skulle se så snygga ut och flyta såpass bra om prestandan togs tillvara på.

Jag tycker det känns som om grafikutvecklingen stannade av någonstans efter det första Crysis och i samband med lanseringen av Wii'n. Nu verkar utvecklingen äntligen ha kommit igång igen och den nya generationens spelmotorer så som UE4 ser enormt bra ut.

Permalänk
Medlem

Inte nu för att vara jobbig men heter det inte att ett spel "Kräver bla bla bla"?

Att säga "vill ha" låter som om när SweClockers ropar "Vi vill ha saft och tårta"

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Som nämndes är det ett ID tech 5 spel så megatextures borde ju vara en anledning??

http://en.wikipedia.org/wiki/MegaTexture

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror att de här (detta, Shadow of Mordor etc.) extrema grafikminneskraven riktigt stämmer men nog är jag glad över att jag sitter på ett Titan nu.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Är jag den enda här som är glad över att prestandan i datorn utnyttjas mer och mer i framtidens spel istället för att låta datorn jobba i halvfart. Är trött på alla taskigt kodade spel med stöd för bara 1-2 trådar trots att quad cores sitter i de flestas speldatorer sedan många år tillbaka.
Ser helst spel som använder min dators hårdvara fullt ut de. Skulle se så snygga ut och flyta såpass bra om prestandan togs tillvara på.

Jag tycker det känns som om grafikutvecklingen stannade av någonstans efter det första Crysis och i samband med lanseringen av Wii'n. Nu verkar utvecklingen äntligen ha kommit igång igen och den nya generationens spelmotorer så som UE4 ser enormt bra ut.

Fast om det skulle komma ett spel som ser ut som Doom II och som kräver GTX 980 Tri-SLI för att köra @ 60 fps på högsta inställningarna ser inte jag som att "prestandan utnyttjas mer och mer"/grafikutveckling, utan snarare som att speltillverkarna blir sämre på att ta tillvara på den prestanda som faktiskt finns.

Nu var Doom II ett lite extremt fall, men du förstår nog min poäng.

Jag ser grafik (och dess utveckling) som en graf, med "grafiskt fult / grafiskt vackert" på ena axeln och "lättdrivet / tungdrivet" på den andra axeln.
Helst vill vi ha ett spel som är vackert och lättdrivet, men det är lite av en utopi.
Spel som är vackra men tungdrivna är mest realistiskt.
Sen finns det en del spel som hamnar närmare "grafiskt fult" och "tungdrivet", och den typen av spel kallar vi ofta för konsollportar, även om det inte alltid stämmer.

Jag har inte kollat jättemycket på hur TEW ser ut grafiskt, men om grafikkraven är något att gå på så skulle jag gissa att det hamnar längst ut i "tungdrivet", och kanske någonstans i mitten när det gäller hur snyggt det är. Detta är enligt mig inte rätt typ av grafikutveckling.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Som nämndes är det ett ID tech 5 spel så megatextures borde ju vara en anledning??

http://en.wikipedia.org/wiki/MegaTexture

Fast Rage, och Wolfenstein: The New Order – de två tidigare "id Tech 5"-spelen – har inga sådana krav. Det är säkert precis som alla andra titlar överdrivet.

Permalänk
Medlem

Jag känner de flesta inlägg helt missar poängen till varför vissa av oss tycker att detta är en dålig sak. De ökar VRAM kraven inte eftersom texturerna är något bättre men på grund av hur motorn de använder för att göra spelet är inriktad mot att använda de nyare konsolerna minneskonfiguration och det skiljer sig från hur det fungerar i en PC.

Om det var på grund av en massiv förbättring i bild och struktur kvalitet då hade inte många haft ett problem. Men så är det inte och då är så tråkigt att studios / utvecklare vägran att port ordentligt för PC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

och vissa här sa att 8gb Vram va onödigt för 1080p -.-

Evil Within 4Gb Vram
Shadow of mordor 6Gb Vram

dafak?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH