Val av internet leverantör, gällande adsl internet.

Permalänk
Inaktiv

Val av internet leverantör, gällande adsl internet.

Hej! Nu är det så man har flyttat till eget boende. Kan tyvärr i dagsläget inte få fiber. Men adsl/bredband via telejacket har jag tillgång till.
Dom hastigheter som är intressanta är 10-30, 20-40, 30-60 (ned laddningshastigheten). Vet dock inte vilken leverantör jag ska välja. Lite hjälp och synpunkter på olika leverantörer uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

ADSL finns inte i 30-60, endast VDSL. Absolut max 24 ner och 3 upp (med Annex M) på ADSL.

Jag föredrar Telia både pga utmärkt peering mot de flesta ställen runt om i världen och bra service som fixar problem snabbt.

Telia erbjuder VDSL på många ställen och då kan du få ändå upp till 60/12 ungefär vid perfekta förhållanden och nära statitionen. Jag har själv 34/6,2 ute på landet med 1032m till stationen, blandat luft/nedgrävt. Betalar för Bredband 30 (samma abb för ADSL som VDSL).

Man får även ett välfungerande SMART-modem/router med på köpet där det ingår åskförsäkring. Brinner det upp får man nytt skickat gratis, mycket bra. Behöver man ytterligare funktionalitet är vad smarten kan erbjuda kan det bryggas till enbart modem och man kan välja egen router.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

ADSL finns inte i 30-60, endast VDSL. Absolut max 24 ner och 3 upp (med Annex M) på ADSL.

Jag föredrar Telia både pga utmärkt peering mot de flesta ställen runt om i världen och bra service som fixar problem snabbt.

Telia erbjuder VDSL på många ställen och då kan du få ändå upp till 60/12 ungefär vid perfekta förhållanden och nära statitionen. Jag har själv 34/6,2 ute på landet med 1032m till stationen, blandat luft/nedgrävt. Betalar för Bredband 30 (samma abb för ADSL som VDSL).

Man får även ett välfungerande SMART-modem/router med på köpet där det ingår åskförsäkring. Brinner det upp får man nytt skickat gratis, mycket bra. Behöver man ytterligare funktionalitet är vad smarten kan erbjuda kan det bryggas till enbart modem och man kan välja egen router.

Tack! Mkt bra info, det uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som i praktiken kommer avgöra om du bli nöjd eller inte är hur bra ledningarna in till lägenheten är. Och de är ju samma oavsett leverantör. Och det är Skanova som har ansvar att fixa kassa ledningar oavsett leverantör. Så det är bara att hålla tummarna...