ArchAge - kommande sandbox mmo

Permalänk
Medlem

Har försökt komma in på EU servrarna varje dag, ofta börjat köa så tidigt som 13-14 på eftermiddagen. Har aldrig kommit ner under 1h kvar av kön.

FTP kön stannar nästan helt runt kl18. Efter det är det inte lönt att stå kvar om du inte är på plats <100.

Däremot har jag sedan igår spelat lite på de amerikanska servrarna. De är typ tomma runt 17 tiden då jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Behövs fler servrar... ska i morogn köpa patron, för en månad, och kolla om det blir något bättre med login. Eg. vill jag köra mer som f2p för att s eom spelet är något för mig, men orkar inte med att köa från att jag kommer hem från jobbet tills någon timme innan jag skall sova... Får se då om patron lyckas göra något för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Du menar i Char Select va?

Nej.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Haha ja nu blev jag oroliga när du sa det men när jag skulle in igår vid 19 tiden så var det 900 pers i kö och jag har patron

Skickades från m.sweclockers.com

Oki tycker d är konstigt, jag har kö på 4-8 personer när jag loggar in
Provade logga in nu på Aier 18.06 o som vanligt inte mer än 3 i kö för mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Vafan har man "Away" status in-game då ifall man ändå blir kickad i minuter..

Permalänk
Medlem

Det är 5mins afk kick i både spelet och char select så köerna är både kortare och rör sig avsevärt snabbare. De öppnade dessutom precis 3 nya EU-servrar.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska dåligt att man kan byta class/skillset när man vill.
Första skillsettet borde ju vara låst, vad är poängen annars med att kunna skapa fler karaktärer när du kan bara specca om hela tiden från Battlemage till occultist osv.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Tycker det är ganska dåligt att man kan byta class/skillset när man vill.
Första skillsettet borde ju vara låst, vad är poängen annars med att kunna skapa fler karaktärer när du kan bara specca om hela tiden från Battlemage till occultist osv.

Du behöver först levla det andra trädet, betala för att byta varje gång och dessutom ha fler uppsättningar gear. Ser inte vad man skulle tjäna på att ta bort den möjligheten när det redan finns så mycket som låser ner systemet.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Någon som har en trevlig svensk guild på servern aier ? Har precis börjat spela
Och jimpa jag har bara 10 i kö nu vet inte varför jag hade 900 sist

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det här ett till fake mmo eller kan flera hundra personer synas på din skärm?

Kösystem och massa servrar? Låter som lite gammal teknik, synd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Är det här ett till fake mmo eller kan flera hundra personer synas på din skärm?

Kösystem och massa servrar? Låter som lite gammal teknik, synd.

aaaa , allt är fejkat

gå och lägg dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

aaaa , allt är fejkat

gå och lägg dig

Hur många mmo's har du kört där ett par hundra kan lira tillsammans? Det är rätt få lir som kvalar in på kraven för massive multiplayer online. 25 pers i en raid eller 30vs30 är inte direkt massive, det är som vilket lir som helst.
Du kanske borde tänka hela vägen fram? Om du kallar ett lir för mmo men sen uppfyller det inte mmo kravet, ja vad blir det då...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur många mmo's har du kört där ett par hundra kan lira tillsammans? Det är rätt få lir som kvalar in på kraven för massive multiplayer online. 25 pers i en raid eller 30vs30 är inte direkt massive, det är som vilket lir som helst.
Du kanske borde tänka hela vägen fram? Om du kallar ett lir för mmo men sen uppfyller det inte mmo kravet, ja vad blir det då...

Oooooookej?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Om du kallar ett lir för mmo men sen uppfyller det inte mmo kravet, ja vad blir det då...

Ice, du drar förhastade slutsatser av folks svar.

Till skillnad mot de flesta andra mmogs har Archeage en 100% öppen värld utan instanser och olika phasing tekniker.

Det kan inte bli mer mmo än så här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Ice, du drar förhastade slutsatser av folks svar.

Till skillnad mot de flesta andra mmogs har Archeage en 100% öppen värld utan instanser och olika phasing tekniker.

Det kan inte bli mer mmo än så här!

Jag tycker inte jag har fått något svar alls på min fråga, bara en person som inte förstår vad mmo betyder. Men du kanske vet eller har upplevelser att berätta om hur många som du ser samtidigt och hur många som kan vara i samma område samtidigt?

Varför jag ställer frågan är för att många spel väljer att kalla sig för mmo, men när det väl kommer till kritan kan man bara se ~25-60 pers medan vissa mmos verkligen är mmos där man ser och agerar med/mot 100-tals.

Exempelvis skulle jag inte kalla Rift för ett mmo efter att de införde begränsningar där, du kan se kanske 50 pers i ett pvp område medan det egentligen är 100+ pers där. Osynliga snubbar slår på dig. Eller att kalla ett spel med bara pve instanser där du kan vara 25 pers för ett mmo. Det är ju mer som ett utökat diablo, eller ett mutliplayer rpg, inte ett mmo. Eso däremot, det är ett mmo i min mening, för där är det verkligen många som är i samma utrymme och agerar samtidigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tycker inte jag har fått något svar alls på min fråga, bara en person som inte förstår vad mmo betyder. Men du kanske vet eller har upplevelser att berätta om hur många som du ser samtidigt och hur många som kan vara i samma område samtidigt?

Varför jag ställer frågan är för att många spel väljer att kalla sig för mmo, men när det väl kommer till kritan kan man bara se ~25-60 pers medan vissa mmos verkligen är mmos där man ser och agerar med/mot 100-tals.

Exempelvis skulle jag inte kalla Rift för ett mmo efter att de införde begränsningar där, du kan se kanske 50 pers i ett pvp område medan det egentligen är 100+ pers där. Osynliga snubbar slår på dig. Eller att kalla ett spel med bara pve instanser där du kan vara 25 pers för ett mmo. Det är ju mer som ett utökat diablo, eller ett mutliplayer rpg, inte ett mmo. Eso däremot, det är ett mmo i min mening, för där är det verkligen många som är i samma utrymme och agerar samtidigt.

Så vitt jag vet finns det inga instanser i AA. Ibland när man kommer till en by någonstans är det lättare att rida runt den är igenom då det är fullkomligt packat med folk. I AA så är inte spelarna ghost mot varandra så man kan alltså krocka med varandra.

Permalänk
Medlem

Det sämsta med spelet är att det inte har Invert Mouse. Hittade en officiell post från Maj under alphan att de ville lägga in det i spelet. Efter launch finns det fortfarande inte -.- Så jävla B.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag tycker inte jag har fått något svar alls på min fråga, bara en person som inte förstår vad mmo betyder. Men du kanske vet eller har upplevelser att berätta om hur många som du ser samtidigt och hur många som kan vara i samma område samtidigt?

Jodå jag svarade på din fråga, när jag skrev att Archeage har en 100% öppen värld utan instanser eller någon form av phasing teknik. Det är ju genom användandet av lager/instanser/phasing som spel lyckas åstadkomma precis det du beskriver och ogillar.

Kontentan är alltså att mig veterligen finns inga begränsningar i det avseendet.

Skrivet av LowFlow:

Så vitt jag vet finns det inga instanser i AA.

Det finns 3 och 5 mans dungeons i AA (10 mans är på gång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowFlow:

Så vitt jag vet finns det inga instanser i AA. Ibland när man kommer till en by någonstans är det lättare att rida runt den är igenom då det är fullkomligt packat med folk. I AA så är inte spelarna ghost mot varandra så man kan alltså krocka med varandra.

Trevligt, så länge det inte kan missbrukas det där med krocka med varandra.

Skrivet av Trudgelmer:

Jodå jag svarade på din fråga, när jag skrev att Archeage har en 100% öppen värld utan instanser eller någon form av phasing teknik. Det är ju genom användandet av lager/instanser/phasing som spel lyckas åstadkomma precis det du beskriver och ogillar.

Kontentan är alltså att mig veterligen finns inga begränsningar i det avseendet.

Det finns 3 och 5 mans dungeons i AA (10 mans är på gång).

Jag tyckte det framgick rätt klart och tydligt vad som var min fråga och den är inte besvard, men jag uppskattar infon som jag fått.

Som sagt är jag fotfarande intresserad av att veta hur många spelare som kan agera med varandra i ett område. Är det max 50, 100, 500?
För att ta ett exempel, Rift blev tex nedskallat till att ~50 pers kunde se varandra i ett pvp område som tillät fler än 50, så du kunde få folk som gjorde skada på dig som du inte såg ibland. Många andra mmos är som sagt starkt begränsade här, medan det finns de där 500+ personer kan alla vara i ett område, se varandra, agera med eller mot varandra.
För mig är det en viktig intressant aspekt, sen kan ett lir vara bra eller dåligt ändå givetvis, men viktigt att veta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Som sagt är jag fotfarande intresserad av att veta hur många spelare som kan agera med varandra i ett område. Är det max 50, 100, 500?
För att ta ett exempel, Rift blev tex nedskallat till att ~50 pers kunde se varandra i ett pvp område som tillät fler än 50, så du kunde få folk som gjorde skada på dig som du inte såg ibland. Många andra mmos är som sagt starkt begränsade här, medan det finns de där 500+ personer kan alla vara i ett område, se varandra, agera med eller mot varandra.
För mig är det en viktig intressant aspekt, sen kan ett lir vara bra eller dåligt ändå givetvis, men viktigt att veta.

Det finns ingen gräns (tror jag), ett par bilder från igår under ett PvP event, var långt över 100 spelare från vardera faction som deltog, plus alla randoms som questade där samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Jodå jag svarade på din fråga, när jag skrev att Archeage har en 100% öppen värld utan instanser eller någon form av phasing teknik. Det är ju genom användandet av lager/instanser/phasing som spel lyckas åstadkomma precis det du beskriver och ogillar.

Kontentan är alltså att mig veterligen finns inga begränsningar i det avseendet.

Det finns 3 och 5 mans dungeons i AA (10 mans är på gång).

Ja jo, dessa instanser finns ju i princip alltid. Jag syftade mer som att det inte finns instanser ute i världen. Hade varit riktigt drygt om dungeons osv inte var instanser där folk hela tiden stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Det finns ingen gräns (tror jag), ett par bilder från igår under ett PvP event, var långt över 100 spelare från vardera faction som deltog, plus alla randoms som questade där samtidigt.

http://i.imgur.com/uNScNxk.jpg

http://i.imgur.com/rdTruro.jpg

Det är imponerande.

Hur länge har du kört, vad tror du om det långsiktigt?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av LowFlow:

Ja jo, dessa instanser finns ju i princip alltid. Jag syftade mer som att det inte finns instanser ute i världen.

Sorry, jag som var trött och inte läste tillräckligt noga.

Permalänk
Medlem

Har ingen upptäckt att köerna blivit kortare? Jag upplever dessutom bättre flyt ingame.
Folk har bara slutat klaga helt enkelt. ;P haha
Usch jag har redan lagt förmycket pengar på ett "f2p" spel.
Men har inte lika mycket tid och spela som mina vänner i lvl50, men lvl40 ska jag nog kunna fixa sent ikväll. På Dahuta servern finns de en skandinavisk guild med endel svenskar i. Kallas Vikings.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tyckte det framgick rätt klart och tydligt vad som var min fråga och den är inte besvard, men jag uppskattar infon som jag fått.

Trudgelmer svarade faktiskt på din fråga. Inga instanser eller phasing teknik innebär att om alla på hela servern bestämmer sig för att gå till punkt A kommer alla träffas där. Frågan är dock om servern skulle klara av det eller helt enkelt braka ihop under belastningen.

Kan ju vara så att Trudgelmer har fel också. Det kan finnas någon form av phasing för att förhindra överbelastning, men det är ännu ingen spelare som upptäckt och rapporterat detta.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Trudgelmer svarade faktiskt på din fråga. Inga instanser eller phasing teknik innebär att om alla på hela servern bestämmer sig för att gå till punkt A kommer alla träffas där. Frågan är dock om servern skulle klara av det eller helt enkelt braka ihop under belastningen.

Kan ju vara så att Trudgelmer har fel också. Det kan finnas någon form av phasing för att förhindra överbelastning, men det är ännu ingen spelare som upptäckt och rapporterat detta.

Ja det är kanske sant, men då jag sett så mycket konstigheter så behövde jag mer komplett svar för att bli nöjd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinos:

Behövs fler servrar... ska i morogn köpa patron, för en månad, och kolla om det blir något bättre med login. Eg. vill jag köra mer som f2p för att s eom spelet är något för mig, men orkar inte med att köa från att jag kommer hem från jobbet tills någon timme innan jag skall sova... Får se då om patron lyckas göra något för mig.

Patron gör underverk på kötiderna Har som mest sen jag fixade patron haft 2-3 före mig i kön, och behövt vänta någon minut. Det är skönt... sen vette fan om jag gillar spelet. Men det får tiden utvisa, bara hunnit till level 19 än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ja det är kanske sant, men då jag sett så mycket konstigheter så behövde jag mer komplett svar för att bli nöjd.

Vad är det för kostigheter som du har sett? Har inte märkt av nåt konstigt än och då är jag lvl 49.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delita:

Vad är det för kostigheter som du har sett? Har inte märkt av nåt konstigt än och då är jag lvl 49.

Inte i AA, eller jo det har jag också, båtar på land hehe.
Men jag menar allämnt, som jag gav exempel på tidigare.
Många speltillverkare vill kalla sina spel för mmos, medan de egentligen endast är mo's, multiplayer online, tex rift. AA tycks dock vara ett mmo

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Inte i AA, eller jo det har jag också, båtar på land hehe.
Men jag menar allämnt, som jag gav exempel på tidigare.
Många speltillverkare vill kalla sina spel för mmos, medan de egentligen endast är mo's, multiplayer online, tex rift. AA tycks dock vara ett mmo

Jo, det är en sak där AA är riktigt imponerande. Dom har lyckats dölja alla begränsningar. Visst laggar det och så, men det är inte som att du ser aha zonen har 67 av 100 spelare, nästan full!

För att jämföra med GW2, så är AA ett MMO medans GW2 är ditt "MO"

Inget ont om GW2 i sig, men det är som att spela i 20+ boxar som sitter ihop med laddningsportal. Vissa av boxarna är PvE, vissa är PvP. Men det är boxar i vilket fall som helst och det kan bara vara en begränsad mängt spelare i varje box. Dom har tagit bort overflows nu så det är lite mer "dolt" (GW2 versionen av ESO megaserver), men tidigare var det väldigt tydligt. Du kan inte flyga eftersom det inte ingår i boxen, havet är också utanför boxen även om det går att simma inom den.

Archeage är helt annorlunda. Hela världen hänger ihop, det finns inga laddnings portaler mellan zoner (du skapar dina egna om du vill porta). Du kan springa från ena sidan av kontentinten till andra, hoppa på en segelbåt, segla över havet, springa från stranden över hela andra kontentinten... och du kommer aldrig uppleva nån laddningstid. Allt bara flyter på, som en komplett sammanhållande värld.