Dator slut på minne testade whatsize HJÄLP

Permalänk
Medlem

Dator slut på minne testade whatsize HJÄLP

Hej jag behöver hjälp för min dator har inge minne så jag vill rensa den jag testade whatsize för att se vad som är felet och det verkar som jag har massa dupplicationer ? så jag undrar om jag bara kan ta bort dem eller så. jag har en Mac OS X Lion 10.7.5, Det är en skoldatorn

screenshot

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Det där skall du inte lita på.

Börjar du få ont om diskutrymme så är det enklare för dig att kontrollera vilka Applikationer du inte behöver.
Sedan kontrollera foldrarna i din hemkatalog och radera gamla dokument och hämtade filer du ej behöver.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det där skall du inte lita på.

Börjar du får on om diskutrymme så är det enklare för dig att kontrollera vilka Applikationer du inte behöver.
Sedan kontrollera foldrarna i din hemkatalog och radera gamla dokument och hämtade filer du ej behöver.

Jag har tagit bort massa saker, men hårddisken fyller alltid upp sig själv jag behöver radera historiken på google chrome för att iallfall få lite minne

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Jag har tagit bort massa saker, men hårddisken fyller alltid upp sig själv jag behöver radera historiken på google chrome för att iallfall få lite minne

Om du har så mycket är det dags att börja spara undan en del på USB-sticka eller extern hårddisk.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om du har så mycket är det dags att börja spara undan en del på USB-minne eller extern hårddisk.

Jag har en extern hårddisk men allt sparas på datorn och kan man ens ladda ner saker direkt till hårddisken och hur?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Jag har en extern hårddisk men allt sparas på datorn och kan man ens ladda ner saker direkt till hårddisken och hur?

när du kopplar in disk eller USB-sticka så dyker de upp i Finder. Bara flytta saker dit eller spara där direkt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

menar du RAM minne eller som många lite okunniga datoranvändare kallar Hårddisk utrymme för minne?

Slut på RAM eller slut på HDD ??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

menar du RAM minne eller som många lite okunniga datoranvändare kallar Hårddisk utrymme för minne?

Slut på RAM eller slut på HDD ??

Programmet trådskaparen nämner visar diskyta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

menar du RAM minne eller som många lite okunniga datoranvändare kallar Hårddisk utrymme för minne?

Slut på RAM eller slut på HDD ??

Hårddisken är också minne

OnT: Som tidigare har föreslagits borde du försöka flytta över så mycket som möjligt till en extern hårddisk, eller försöka gå över till en molnlösning.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Japp en usb sticka på 32 gb kostar runt hundra om jag mins rätt och då får du 1.5 gånger så mycket yta.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Hårddisken är också minne

OnT: Som tidigare har föreslagits borde du försöka flytta över så mycket som möjligt till en extern hårddisk, eller försöka gå över till en molnlösning.

okej, men det finns inget att flytta över nästan??!?!?!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Hårddisken är också minne

Lär inte ut felaktigheter. Hårddisk är lagring.

Minne är RAM.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Lär inte ut felaktigheter. Hårddisk är lagring.

Minne är RAM.

Primärminne = RAM
Sekundärminne = hårddisk, SSD etc. Dvs ej flyktigt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Hej jag behöver hjälp för min dator har inge minne så jag vill rensa den jag testade whatsize för att se vad som är felet och det verkar som jag har massa dupplicationer ? så jag undrar om jag bara kan ta bort dem eller så. jag har en Mac OS X Lion 10.7.5, Det är en skoldatorn

screenshot

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2lm0v3t&s=8#.VCfdXil_tpM

Bilden visar inte att du har en massa dubletter, bilden visar att du startat programmet och det inte mätt klart än. Vad du än gör, börja inte radera systemfiler och program på måfå utan att verkligen veta vad du gör.

Skrivet av NILLANist:

Jag har tagit bort massa saker, men hårddisken fyller alltid upp sig själv jag behöver radera historiken på google chrome för att iallfall få lite minne

Om hårddisken fyller upp sig själv utan att du lägger in saker på den låter det som att du har något program som beter sig illa, eller exempelvis en loggfil som växer okontrollerat. Låt WhatSize köra klart och se vart allt utrymme tar vägen. Strunta i dublett-knappen för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Lär inte ut felaktigheter. Hårddisk är lagring.

Minne är RAM.

HDD är sekundärminne.
RAM är primärminne.

Lär inte ut felaktigheter. Både RAM och HDD är minne, men olika typer.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Bilden visar inte att du har en massa dubletter, bilden visar att du startat programmet och det inte mätt klart än. Vad du än gör, börja inte radera systemfiler och program på måfå utan att verkligen veta vad du gör.

Om hårddisken fyller upp sig själv utan att du lägger in saker på den låter det som att du har något program som beter sig illa, eller exempelvis en loggfil som växer okontrollerat. Låt WhatSize köra klart och se vart allt utrymme tar vägen. Strunta i dublett-knappen för tillfället.

tack för svaret! men jag vet inte riktigt hur man avdvänder whatsize

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Nej, det där är inte ett tecken på virus, utan ett tecken på att du antingen fullkomligt struntar i råd du får här eller helt enkelt inte kan ta till dig dem. Rekommenderar att du letar rätt på någon kunnig i verkliga livet att få hjälp av istället.

Skrivet av fourbyfour:

Vad du än gör, börja inte radera systemfiler och program på måfå utan att verkligen veta vad du gör.

Permalänk

Mappen /private/ är filer som systemet har hand om, troligen har du en del temp i den.

Jag skulle föreslå att du använder DaisyDisk istället, som kanske kan få dig att se vad som är stora filer lite lättare, programmen du använt är inte så överskådliga.
http://www.daisydiskapp.com/

För att se vad som faktiskt tar plats och vad som bara tar plats tillfälligt bör du _stänga av alla program_, _starta om din dator_, _inte starta några program_ och kolla med ett sånt här verktyg. Detta gör att datorn tömmer de tempfiler som inte används.

Eftersom inte allt försvinner, kanske för att din dator kraschat någon gång eller för att något program varit lite slarvigt med minneshantering, så kan det också vara bra att köra någonting i stil med https://www.piriform.com/mac/ccleaner eller http://spring-cleaning-for-mac.en.softonic.com/mac . Det här tömmer egentligen bara filer som borde tömts automatiskt, men kan behövas ibland.

Whatsize indikerar att du har en 60GB HDD, men i http://i57.tinypic.com/anhutl.png får vi bara se 32 GB analyseras.
Har du verkligen kört en fullständig analys där? Verkar konstigt.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigrinnan:

Mappen /private/ är filer som systemet har hand om, troligen har du en del temp i den.

Jag skulle föreslå att du använder DaisyDisk istället, som kanske kan få dig att se vad som är stora filer lite lättare, programmen du använt är inte så överskådliga.
http://www.daisydiskapp.com/

För att se vad som faktiskt tar plats och vad som bara tar plats tillfälligt bör du _stänga av alla program_, _starta om din dator_, _inte starta några program_ och kolla med ett sånt här verktyg. Detta gör att datorn tömmer de tempfiler som inte används.

Eftersom inte allt försvinner, kanske för att din dator kraschat någon gång eller för att något program varit lite slarvigt med minneshantering, så kan det också vara bra att köra någonting i stil med https://www.piriform.com/mac/ccleaner eller http://spring-cleaning-for-mac.en.softonic.com/mac . Det här tömmer egentligen bara filer som borde tömts automatiskt, men kan behövas ibland.

Whatsize indikerar att du har en 60GB HDD, men i http://i57.tinypic.com/anhutl.png får vi bara se 32 GB analyseras.
Har du verkligen kört en fullständig analys där? Verkar konstigt.

det är 16 gig som ligger på dolt utrymme!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown