The Evil Within vill ha fyra gigabyte videominne

Permalänk
Medlem

Jasså, då gjorde man bort sig när man slog till på gtx 780 med 3Gb vram för några månader sedan då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

och vissa här sa att 8gb Vram va onödigt för 1080p -.-

Evil Within 4Gb Vram
Shadow of mordor 6Gb Vram

dafak?

Hittade detta inlägg som förklarar ungefär hur mycket minne som behövs för att rendrera ett modernt 3D-spel utan speldata (textures, modeller etc).
http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=90126#p11824...
Jag är ingen programmerare, men inlägget verkar rimligt.

Där kan man se att 1920x1080 4xMSAA drar ungefär 187.113MiB. Så under 0,2GB för bilden med vanlig AA, resten för speldata. Vill man använda DSR eller SSAA drar det iväg snabbt.

Permalänk
Inaktiv

Missförstå mig inte, optimering är också viktigt och det slarvas ofta med det. Nu har jag inte sett spelet i fråga utan ville mest påpeka att höga systemkrav inte behöver vara av ondo. Ett bra exempel är just Crysis, det var väldigt få som kunde köra det på max när det kom med de skyhöga systemkraven. Men spelet var verkligen det snyggaste som fanns när det kom och på så sätt var systemkraven befogade enligt min mening.

AMD Ligger ute med snart 3 år gamla grafikkort (280x etc.). Det skadar inte att spelutvecklarna driver på utvecklingen litegrann så vi får ny starkare hårdvara. Men sen finns det ingen ursäkt till att t.ex. Destiny till PS4 är låst till 30FPS bara för att Bungie var för lata för att ta tillvara på den hårdvara som finns tillgänglig fullt ut.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ertiyed:

Som nämndes är det ett ID tech 5 spel så megatextures borde ju vara en anledning??

http://en.wikipedia.org/wiki/MegaTexture

Tack för länken.
Man skall dock inte behöva ha hela texturen i V-ram, min understryckning.

"Depending on the pixel resolution per square meter, covering a large area could require several gigabytes of memory. However, RAM is also filled by the rest of the game and the underlying operating system, limiting the amount available for texturing. As the player moves around the game, different sections of the megatexture are loaded into memory. They are then scaled to the correct size and applied to the 3D models of the terrain."
Vad man behöver dock är lite extra ram så att grafikkortet kan få stjäla lite av detta via det delade minnet.

Citerar mig själv
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1129970-lite-om-hur...

Med det delade minnet har mitt grafikkort 20 GB att leka med, så det räcker nog ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är en dåligt port då det förmodligen körs med okomprimerade texturer och inte komprimerade som det ska vara på PC.

Och jag som levt i villfarelsen att i princip all texturdata är komprimerade sedan en herrans massa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra, det behövs lite spel som driver på utvecklingen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

och vissa här sa att 8gb Vram va onödigt för 1080p -.-

Evil Within 4Gb Vram
Shadow of mordor 6Gb Vram

dafak?

Snarare hur gpu:n ska mata 6Gb vram.

Vad jag vet orkar inte ett 670 4gb mata mer än 2Gb/3gb, endast vid dubbla gpu:er är riktigt bra med mycket vram. Tror inte många sitter med toppkorten som 290x och 780.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så kul med folk som satt och sade att 2GB mer än kommer räcka länge på alla kort. Och nu när current-gen konsolerna börjar få lite ordentliga spel tackvare bättre hårdvara så har PC-kraven skjutits upp rejält. Nu är liksom 4-6GB nästan standard (kommer nog vara lagom till nästa år i alla fall) för att klara Ultra på PC.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Så kul med folk som satt och sade att 2GB mer än kommer räcka länge på alla kort. Och nu när current-gen konsolerna börjar få lite ordentliga spel tackvare bättre hårdvara så har PC-kraven skjutits upp rejält. Nu är liksom 4-6GB nästan standard (kommer nog vara lagom till nästa år i alla fall) för att klara Ultra på PC.

Det är inte lätt att spå framtiden. De flesta gissade att nuvarande konsoller skulle ha 2-4GB minne totalt pga lägre kostnader.

Så två spel som kräver så mycket minne för högsta/ultra inställningen gör att det blir "nästan standard"? Humor. Spelen är inte ens släppta och testade än, jag tar alltid deras påståenden med en nypa salt, speciellt när det är PC-spel från japanska utvecklare. Nu på tisdag släpps Shadow of Mordor i alla fall.

Här är ett par screenshots från Crysis 3 och det spelet gick fint med 2GB VRAM. Gillar närbilden på vapnet, rätt bra detalj i de texturerna.

Permalänk
Medlem

Marknadsföring är en intressant vetenskap. För jeans, t ex, så gäller att ju dyrare din produkt är desto bättre säljer den. Vad gäller spel så kan man nog tänka sig att marknadsförarna tänker sig att du kan gå på saker som: Ju häftigare hårdvara du behöver, desto häftigare är spelupplevelsen.

Men i verkliga livet så är det samma jeanstyg och samma spelupplevelse som hos konkurrenterna.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast Rage, och Wolfenstein: The New Order – de två tidigare "id Tech 5"-spelen – har inga sådana krav. Det är säkert precis som alla andra titlar överdrivet.

Jo, Wolfenstein hade åt minstone rätt extrema krav på grafikminne.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=7799&game=Wol...

Det var samma jävla spektakel när Wolfenstein ville ha massvis med VRAM och ett jävla liv när spelet flöt på som skit på AMD kort. id Tech 5 som är motorn bakom dessa spel är något som aldrig borde användas. Ser fan hellre att de kör Gamebryo till dessa spel än id Tech 5...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Surt sa räven, men det är det iof alltid när nya sådana här krav kommer, personligen kommer jag vänta lite innan det blir ett ett 980/970 tills det börjar komma spel som fallout 4 förhoppningsvis som utnyttjar mer vram genom att göra spelet snyggare eller/och större:) för hur vi än gör kommer vi nog inte undkomma att spel från den här generationen och framåt kommer nyttja mer vram,
å andra sidan är inte det här spelet det spelet som kommer rättfärdiga 4 GB höjningen då det rekommenderas 670 prestanda,

nej det kommer krävas en ny trippel A titel som lägger stort krut på grafik för att allmänna massan ska acceptera uppgraderingen men än en gång det förväntas 670 prestanda så jag har troligtvis fel, men det är också möjligt att det är såhär det kommer se ut fram över, för vill vi ha spel på pc förutom de få som görs med PC i åtanke som primär plattform så kommer de ju inte köra en helt separat motor för oss, utan vi kommer få samma bas motor som konsollerna förmodligen, Men jag kan ha fel det för vi se om ett år eller AA när spelen börjar bli handgjorda för konsollerna, vi har nog dessutom att vänta en ny era av även dåliga portningar som kräver höga minimum krav,

Men logiken säger ju att det är helt ologiskt, varför skulle ett profit företag satsa på en bråkdel av marknaden? Precis som bf4 "krävde 3 gig, då det kommer ju alienera så mycket av kundbasen att det är galet så det kan vara som många tror en PR grejj, insåg att det or så lätt att fastna i domedags mentaliteten så blev nog lite för mycket foliehatt idag:p

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att känna att detta är en PR-grej. Tror inte man kommer sälja så många spel med dessa systemkrav, då andelen potentiella köpare måste vara rätt begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Jo, Wolfenstein hade åt minstone rätt extrema krav på grafikminne.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=7799&game=Wol...

Det var samma jävla spektakel när Wolfenstein ville ha massvis med VRAM och ett jävla liv när spelet flöt på som skit på AMD kort. id Tech 5 som är motorn bakom dessa spel är något som aldrig borde användas. Ser fan hellre att de kör Gamebryo till dessa spel än id Tech 5...

Nej det fungerade utmärkt med mindre VRAM än 4 och det fungerade fint med AMD-kort. 3GB räcker till Ultra på W: TNO. Fast vill de verkligen inte att folk med GTX 780/Ti ska köra ultra så kommer de inte kunna göra de. Då kommer det mest handla om att de inte optimerat det, slår av komprimering på några ställen osv. Skulle det vara så dåligt skulle de få patcha spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det fungerade utmärkt med mindre VRAM än 4 och det fungerade fint med AMD-kort. 3GB räcker till Ultra på W: TNO. Fast vill de verkligen inte att folk med GTX 780/Ti ska köra ultra så kommer de inte kunna göra de. Då kommer det mest handla om att de inte optimerat det, slår av komprimering på några ställen osv. Skulle det vara så dåligt skulle de få patcha spelet.

Nu talar jag endast för mig själv men Wolfeinstein var förjävligt att få att flyta på med mina 670 i SLI med 2GB VRAM.
Det är två spel som än så länge gett mig huvudvärk pga. ologisk (med avseende på utseendet) VRAM användning och det är Wolfenstein & Watch Dogs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Känns nästan som om gpu-tillverkarna har mutat speltillverkarna för att sätta så höga krav på spelen som möjligt för lite ögongodis, bara för att vi skall köpa de allra fetaste gpuerna.

Permalänk
Medlem

oohhhh my gods
Beautiful and scary .... will buy!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santrik:

Känns nästan som om gpu-tillverkarna har mutat speltillverkarna för att sätta så höga krav på spelen som möjligt för lite ögongodis, bara för att vi skall köpa de allra fetaste gpuerna.

Skulle inte förvåna ett dugg. Som Cryteks AMD64 patch till Far Cry (gick utmärkt att köra i 32bit efter crack), DX10 funktioner till Crysis som kan låsas upp i DX9 med enkla ini-modifikationer och senast tesselerings-patchen till Crysis 2 som lägger till polygoner till ytor som man inte ens ser.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Antagligen skit optimerat bara..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nu talar jag endast för mig själv men Wolfeinstein var förjävligt att få att flyta på med mina 670 i SLI med 2GB VRAM.
Det är två spel som än så länge gett mig huvudvärk pga. ologisk (med avseende på utseendet) VRAM användning och det är Wolfenstein & Watch Dogs.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hur det skulle bli att det inte fungerar på ett AMD-kort med 3GB förstår jag inte. Så vitt jag förstått så fungera W:TNO på ultra med i princip alla kort som kör med 3GB minne. Har du 2GB kan du inte ens välja ultra så. Kan vara andra problem också självklart. Sen är ju de rekommenderade kraven för 1080 som vanligt.

Permalänk
Medlem

i7 4790K och snart ett GTX 970. I'm ready!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack för länken.
Man skall dock inte behöva ha hela texturen i V-ram, min understryckning.

"Depending on the pixel resolution per square meter, covering a large area could require several gigabytes of memory. However, RAM is also filled by the rest of the game and the underlying operating system, limiting the amount available for texturing. As the player moves around the game, different sections of the megatexture are loaded into memory. They are then scaled to the correct size and applied to the 3D models of the terrain."
Vad man behöver dock är lite extra ram så att grafikkortet kan få stjäla lite av detta via det delade minnet.

Citerar mig själv
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1129970-lite-om-hur...

Med det delade minnet har mitt grafikkort 20 GB att leka med, så det räcker nog ett tag.

Hmm, låter isf som att spelet helt enkelt är dåligt optimerat. :/

Vi får väl se hur det blir när spelet är släppt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ertiyed:

Hmm, låter isf som att spelet helt enkelt är dåligt optimerat. :/

Vi får väl se hur det blir när spelet är släppt.

Klarar det sig inte med mindre än 4GB Vram är det helt klart dåligt optimerat, men jag är nästan säker på att kraven är överdrivna.
Vi får se när spelet släppts som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lanbonden:

Precis, tycker det är sjukt ironiskt att de är så noggranna med att poängtera att spelet vill ha minst 4GB vram samtidigt som de rekommenderar ett gtx 670 som max kan utnyttja typ ~2,4 av sina 4GB pga att arkitekturen inte är snabb nog mot minnet.

Tittade lite på specifikationen för GTX670 och gissar att ryktet kring varför det skulle finnas en gräns på strax över 2GB som kortet faktisk kan utnyttja kommer från att någon tagit maximal bandbredd mot VRAM och delat med en FPS då ansåg vara "minimalt acceptabelt". Gör man det så skulle nämligen ett GTX670 maximalt kunna använda mellan 2-3GB VRAM beroende på om man anser att 90 eller 60FPS är ett krav.

Problemet är att det sättet att räkna är helt fel. Ett STORT fel är att texturer brukar finnas i flera versioner med olika hög detaljnivå, vilken som väljs beror på hur nära/långt bort objektet som har texturen är. En och samma yta kan till och med använda olika nivåer av samma textur om ytan spänner över ett lite större område i djupled. Om texturen alls är synlig lär man vilja ha alla detaljnivåer i VRAM samtidigt vilket driver upp VRAM användning över vad som är teoretiskt möjligt att använda i en och samma scen.

Nästa fel är att den scen som renderas skiljer ju sig om man rör sig i världen, så en spelmotor vill typiskt ha alla texturer som skulle kunna bli synliga bara någon frame senare i VRAM. Ju mer man kan göra detta ju enklare blir det och dagens konsoler tillåter att man vänder ~4-5GB RAM för detta vilket hintar om att framtida spel kommer fungera bäst om grafikminnet ligger på samma nivå eller mer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast hur det skulle bli att det inte fungerar på ett AMD-kort med 3GB förstår jag inte. Så vitt jag förstått så fungera W:TNO på ultra med i princip alla kort som kör med 3GB minne. Har du 2GB kan du inte ens välja ultra så. Kan vara andra problem också självklart. Sen är ju de rekommenderade kraven för 1080 som vanligt.

Uttalade mig inte om hur väl spelet fungerar med AMD kort då jag inte har någon erfarenhet kring detta, men jag vet att Wolfenstein kan dra betydligt mer än 3GB - Vissa har rapporterat värden upp mot 3.6-3.7GB vilket är lite sisådär med tanke på att Nvidia länge har kört med 3GB och först nu börjat släppa grafikkort med 4GB VRAM. Det är dock skillnad på "kan dra" och att det faktiskt drar, med tanke på att idTech 5 är speciellt och cachelagrar en massa, samt att Wolfenstein även hade en videoalternativ för ytterligare texturkomprimering.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tittade lite på specifikationen för GTX670 och gissar att ryktet kring varför det skulle finnas en gräns på strax över 2GB som kortet faktisk kan utnyttja kommer från att någon tagit maximal bandbredd mot VRAM och delat med en FPS då ansåg vara "minimalt acceptabelt". Gör man det så skulle nämligen ett GTX670 maximalt kunna använda mellan 2-3GB VRAM beroende på om man anser att 90 eller 60FPS är ett krav.

Problemet är att det sättet att räkna är helt fel. Ett STORT fel är att texturer brukar finnas i flera versioner med olika hög detaljnivå, vilken som väljs beror på hur nära/långt bort objektet som har texturen är. En och samma yta kan till och med använda olika nivåer av samma textur om ytan spänner över ett lite större område i djupled. Om texturen alls är synlig lär man vilja ha alla detaljnivåer i VRAM samtidigt vilket driver upp VRAM användning över vad som är teoretiskt möjligt att använda i en och samma scen.

Nästa fel är att den scen som renderas skiljer ju sig om man rör sig i världen, så en spelmotor vill typiskt ha alla texturer som skulle kunna bli synliga bara någon frame senare i VRAM. Ju mer man kan göra detta ju enklare blir det och dagens konsoler tillåter att man vänder ~4-5GB RAM för detta vilket hintar om att framtida spel kommer fungera bäst om grafikminnet ligger på samma nivå eller mer.

Som vanligt ett läsvärt och informativt inlägg från dig

Jag tänker inte argumentera emot då jag av någon anledning inte hittar de testerna länge som länkades så flitigt när 4GB korten dök upp, det kanske beror på att de har visat sig vara felaktiga för att begränsningen låg i mjukvaran och inte i hårdvaran?
Det jag kommer ihåg dock var att det sades bero på begränsad bandbredd precis som du gissar och att mängden möjlig vram att utnyttja ökade med klockfrekvensen på minnet (ökad bandbredd) därav att ett 770 överklockat skulle kunna utnyttja ett några hundra MB extra så upp mot 3.3 GB eller så.

Det ända jag hittar nu när jag letar är dock att GPUn i ett 670 är för klen så det blir bildspel innan man behöver mer minne än de 2GB som standardkorten har men detta är som du säger något som verkar ändras nu när konsolerna plötsligt har tillgång till mer minne.

Permalänk
Medlem

Fyfan. Var ju inte spec Snyggt. . .

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Uttalade mig inte om hur väl spelet fungerar med AMD kort då jag inte har någon erfarenhet kring detta, men jag vet att Wolfenstein kan dra betydligt mer än 3GB - Vissa har rapporterat värden upp mot 3.6-3.7GB vilket är lite sisådär med tanke på att Nvidia länge har kört med 3GB och först nu börjat släppa grafikkort med 4GB VRAM. Det är dock skillnad på "kan dra" och att det faktiskt drar, med tanke på att idTech 5 är speciellt och cachelagrar en massa, samt att Wolfenstein även hade en videoalternativ för ytterligare texturkomprimering.

Kan den säkert, särskilt om man kör custominställningar (som är tyngre än ultra) och högre upplösning än 1920x1080. Inlägget jag kommentera tidigare var dock att AMD-kort skulle fungerat dåligt och jag tror det är svårt att göra sån generalisering. Prestandamässigt gör dem inte det. De brukar ofta ha 3GB också sedan HD7970 mer än två år tillbaka. Har man avsevärt mindre kraftigare kort än så antar jag att man räknar med att inte kunna köra ultra som rekommendationerna gäller för. High eller motsvarande bör gå fint med 2GB VRAM även i detta spel, om inte får de nog lov att patcha spelet efter release. Hur som helst brukar det inte bli någon shock även när det hojtats om deras (ibland överdrivna) rekommendationer när spelet väl kommer ut, testas, recenseras osv. Mer än 3GB är inte så vanligt på AMD heller för den delen. Är ju först med 290/X vi börjar se 4GB där egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

jaha, då är det väl lika bra att man väntar på att GTX 970/980 med 8GB GDDR släpps då, om ryktena nu stämmer.

Not likely, 256-bitars bussen verkar fungera bra till 4GB, men är mycket effektivare på de nya korten på grund på av Nvidias "Color compression" teknik, där ingen data skickas över bussen för pixlar som ej ändrat färg mellan de olika frames'n. Är dock lite osäker på om detta även kan användas på Kepler, men har för mig att jag läste att något i hårdvaran tillåter det på Maxwell. Hur som helst tror jag 8GB är högst osannolikhet för GTX970/980.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast Rage, och Wolfenstein: The New Order – de två tidigare "id Tech 5"-spelen – har inga sådana krav. Det är säkert precis som alla andra titlar överdrivet.

För att få Rage som snyggast krävdes 3GB Vram. Hur många år sedan va det? Har du sett hur de "snyggaste" texturerna i Rage ser ut på nära håll? Vi kan säga såhär, det är ingen vacker syn. Inte konstigt alls om ett spel 2014 som använder ID tech 5 och har någorlunda upplösning på texturerna förbrukar 6GB Vram. Störande jovisst, konstigt.. nope.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.