Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Ser man någon skillnad i "FPS" med en 144hz skärm jämfört en 60hz skärm?

Kör själv denna skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235 och min crossover 27Q(60Hz) bredvid. Kan säga att det är natt och dag-skillnad i spelen. Blir så mycket bättre flyt!

Så ja, det är en rekommenderad uppgradering ifall man gillar snabba FPS-spel.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Har du äns kollat länken?

Varför köpa nytt mobo + CPU? Din CPU räcker låååååångt om du inte redan visste det. Jag antar att du köpte K-modellen för att kunna överklocka så du slipper slösa pengar på ny CPU i framtiden? Räcker inte standard-clocken på CPU'n vid byte av grafikkort till ett starkare är det ju bara att överklocka CPU'n.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Varför köpa nytt mobo + CPU? Din CPU räcker låååååångt om du inte redan visste det. Jag antar att du köpte K-modellen för att kunna överklocka så du slipper slösa pengar på ny CPU i framtiden? Räcker inte standard-clocken på CPU'n vid byte av grafikkort till ett starkare är det ju bara att överklocka CPU'n.

Jag fick faktiskt i5an av en kompis gratis.

Permalänk

Tror att jag börjar bli säker på vad jag ska/vill köpa
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14496...

Ifall det är någon som tycker något annat så skriv gärna. Tack till alla som har svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Tror att jag börjar bli säker på vad jag ska/vill köpa
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14496...

Ifall det är någon som tycker något annat så skriv gärna. Tack till alla som har svarat

Du kommer bli mycket nöjd med det inköpet tror jag

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Kollade precis vad max höjden för en CPU kylare i mitt chassi var och det var 16.3 cm. Noctua NH-D14 var 16 cm hög. Kommer det att passa endå eller kommer jag behöva såga och borra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Kollade precis vad max höjden för en CPU kylare i mitt chassi var och det var 16.3 cm. Noctua NH-D14 var 16 cm hög. Kommer det att passa endå eller kommer jag behöva såga och borra?

Den kommer gott och väl få plats

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EatingHotdogs:

Ser man någon skillnad i "FPS" med en 144hz skärm jämfört en 60hz skärm?

Ja, det är enorm skillnad både i spel och skrivbordsmiljö. Redan vid 100 fps är det ett helt annat flyt jämfört med 60 fps.

Dock är det så för många att man inte märker så stor skillnad första gången (om man inte provar 60 och 144 Hz jämsides, för då ser alla skillnad), men när man efter någon vecka använder 60 Hz igen känner man verkligen hur stor skillnaden faktiskt är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers