Är det svårt att montera ett grafikkort?

Permalänk

Är det svårt att montera ett grafikkort?

Hej på er. Har köpt en dator som kommer nu under veckan någongång, valde dock att köpa utan grafikkort då jag köpt det på annan väg. Har ett Cooler Master N400. Modulärt nättagg. Är det svårt att montera det? Aldrig gjort det tidigare. Hur gör man med kabeldragningen? Måste man montera bort moderkortet för att dra kablar bakom?

Permalänk

Google / Youtube ger dig snabbt svar. Det är inte alls svårt, bara att "klicka i" det i PIC-E porten och ev ansluta en strömkabel till grafikkortet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Google / Youtube ger dig snabbt svar. Det är inte alls svårt, bara att "klicka i" det i PIC-E porten och ev ansluta en strömkabel till grafikkortet.

Eventuellt? Behöver man inte alltid göra det?

Har såklart tittat på Youtube men hittade inte någon video med just mitt chassi bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Eventuellt? Behöver man inte alltid göra det?

Beror på grafikkortet. Vissa klarar sig på de 75W som PCIe-slotten kan leverera.

Citat:

Har såklart tittat på Youtube men hittade inte någon video med just mitt chassi bara

Det är i princip exakt samma procedur för alla chassin.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Beror på grafikkortet. Vissa klarar sig på de 75W som PCIe-slotten kan leverera.

Det är i princip exakt samma procedur för alla chassin.

Jaha okej, hur vet man det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Jaha okej, hur vet man det då?

Antingen skriver du namnet på grafikkortet här, googlar eller kollar på kortet om det har uttag för extra strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Jaha okej, hur vet man det då?

ja, det syns ganska snabbt om det finns kontakter för extra ström

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Hannes1234:

Jaha okej, hur vet man det då?

Ser du kontakter som motsvarar de du har på nätagget så stoppar du i motsvarade kablar, finns inga kontakter på grafikkortet så stoppar du inte i något

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ser du kontakter som motsvarar de du har på nätagget så stoppar du i motsvarade kablar, finns inga kontakter på grafikkortet så stoppar du inte i något

Ja den har en kontakt för en sladd till nätagget.

Permalänk
Medlem

Man får en manual med kortet. Kan man läsa så kan man montera ihop en dator.

Permalänk
Medlem

Att montera ett grafikkort i en dator är enklare än att montera en ikea-möbel. Tänk bara på att inte peta på elektroniken med skruvmejseln och att hålla i chassits metall och grafikkortets påse (om det ligger i påse, annars bakplåten) en stund innan du skruvar ihop det. Det är för att jämna ut spänningen mellan datorn, din kropp och kortet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Du kan sluta stressa och ta det lugnt tills alla komponenter har kommit hem :-), använd tiden till att lära dig mer om att sätta ihop datorer från skrivna guider till Youtube eller fråga någon som du känner som kan lite mer om datorer, det är inget svårt det är bara första gången man har en massa frågor och funderingar. Ifall det fortfarande känns osäkert när du har studerat dina nya komponenter i verkligheten och du inte känner någon med datorkunskap så kan du komma tillbaka tillbaka till forumet så hjälper vi dig.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Hjälpsam

Se också till att du har gott om tid när du installerar, stressa inte och chansa inte.
Ett ESD armband kan vara guld värt och kostar bara runt 100kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av BrainDrain56:

Du kan sluta stressa och ta det lugnt tills alla komponenter har kommit hem :-), använd tiden till att lära dig mer om att sätta ihop datorer från skrivna guider till Youtube eller fråga någon som du känner som kan lite mer om datorer, det är inget svårt det är bara första gången man har en massa frågor och funderingar. Ifall det fortfarande känns osäkert när du har studerat dina nya komponenter i verkligheten och du inte känner någon med datorkunskap så kan du komma tillbaka tillbaka till forumet så hjälper vi dig.

De har kommit igår Har inte haft tid att titta in i den än men kommer göra det i helgen. Har tittat på Youtube och hittade ett klipp där en kille installerar samma grafikkort som jag har. Ja jag återkommer väl om något problem uppstår

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Man får en manual med kortet. Kan man läsa så kan man montera ihop en dator.

Skrivet av JamesBanana:

Att montera ett grafikkort i en dator är enklare än att montera en ikea-möbel. Tänk bara på att inte peta på elektroniken med skruvmejseln och att hålla i chassits metall och grafikkortets påse (om det ligger i påse, annars bakplåten) en stund innan du skruvar ihop det. Det är för att jämna ut spänningen mellan datorn, din kropp och kortet.

Skrivet av Ratatosk:

Se också till att du har gott om tid när du installerar, stressa inte och chansa inte.
Ett ESD armband kan vara guld värt och kostar bara runt 100kr.

Okej, tack för hjälpen

Permalänk

Hmm, mitt kort har SLI så jag är inte riktigt säkert på vart jag ska sätta den. PCI-E 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Hmm, mitt kort har SLI så jag är inte riktigt säkert på vart jag ska sätta den. PCI-E 3.0?

Har du ett eller två grafikkort i din ägo? Om ja, är de av samma sort?
Vad är namnet på ditt moderkort?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Har du ett eller två grafikkort i din ägo? Om ja, är de av samma sort?
Vad är namnet på ditt moderkort?

Ett grafikkort, jag satte fast det där. Namnet på moderkortet är MSI Z97 Gaming 3. Den passade bra (än så länge...)

Permalänk

Upptäckte nyss att jag inte fått med någon PCI-E strömkabel, vilken är det man ska ha som strömsladd? VGA eller CPU? VGA:n har tre olika "uttag" på sladden. En med 6 "hål" (i ena änden), en med 8 hål som man kan splitta så att det blir 6-2 och (i mitten) och en med 8 hål i ena änden som inte går att splitta. Just nu har jag sagt in den med 6 hål längst i ena änden, är det fel?

Permalänk
Skrivet av Hannes1234:

Upptäckte nyss att jag inte fått med någon PCI-E strömkabel, vilken är det man ska ha som strömsladd? VGA eller CPU? VGA:n har tre olika "uttag" på sladden. En med 6 "hål" (i ena änden), en med 8 hål som man kan splitta så att det blir 6-2 och (i mitten) och en med 8 hål i ena änden som inte går att splitta. Just nu har jag sagt in den med 6 hål längst i ena änden, är det fel?

GPU, inte VGA, VGA är en standard som användes för analoga skärmar, GPU är en grafik processor

Eller menar du att de har märkt sladden VGA, som i ett slarvigt smeknamn för grafikkortet?

Hur som helst ska den ensamma 8pin sitta i ditt nätaggregat, och beroende på vad du har för grafikkort (skulle blivit mycket lättare om du bara skrivit det från början) behöver det antingen 1st 6pin, 2st 6pin, 1st 8pin och 1st 6pin, eller 2st 8pin.

Du tar helt enkelt andra änden av sladden, och stoppar in så många kontakter som behövs. Behövs 2st 6pin går det bra att bara lämna den lilla 2pin utanför.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Beror på grafikkortet. Vissa klarar sig på de 75W som PCIe-slotten kan leverera.

Det är i princip exakt samma procedur för alla chassin.

Det är väl ändå 150W som PCIe kan leverera utan extern försörjning?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är väl ändå 150W som PCIe kan leverera utan extern försörjning?

Nope, inte enligt Wikipedia,.
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Power

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Enligt google har du rätt, så det säger jag inget om, men appen "Inet quiz" bekräftar inte samma sak?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

GPU, inte VGA, VGA är en standard som användes för analoga skärmar, GPU är en grafik processor

Eller menar du att de har märkt sladden VGA, som i ett slarvigt smeknamn för grafikkortet?

Hur som helst ska den ensamma 8pin sitta i ditt nätaggregat, och beroende på vad du har för grafikkort (skulle blivit mycket lättare om du bara skrivit det från början) behöver det antingen 1st 6pin, 2st 6pin, 1st 8pin och 1st 6pin, eller 2st 8pin.

Du tar helt enkelt andra änden av sladden, och stoppar in så många kontakter som behövs. Behövs 2st 6pin går det bra att bara lämna den lilla 2pin utanför.

Gigabyte gtx 750 ti.

Ja alltså det står VGA på sladden, att VGA är en standard för skärmar vet jag faktiskt

Permalänk
Skrivet av Hannes1234:

Gigabyte gtx 750 ti.

Ja alltså det står VGA på sladden, att VGA är en standard för skärmar vet jag faktiskt

Alright, så då behövs bara en ensam 6pin i kortet Antar att på "VGA sladden" så finns det i ena änden två kontakter ganska nära varandra, och en ensam kontakt längst ner på sladden? Den ensamma stoppar du in i nätagget, och valfri av de andra kontakterna sätter du i grafikkortet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Hej på er. Har köpt en dator som kommer nu under veckan någongång, valde dock att köpa utan grafikkort då jag köpt det på annan väg. Har ett Cooler Master N400. Modulärt nättagg. Är det svårt att montera det? Aldrig gjort det tidigare. Hur gör man med kabeldragningen? Måste man montera bort moderkortet för att dra kablar bakom?

Nädå, det är ju typ det enklaste, svårighetsgraden är bara lite större än att sätta in RAM-minnen