Datortillverkare slutar utveckla bärbara med pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Datortillverkare slutar utveckla bärbara med pekskärm

Höga kostnader och ett fortsatt ljummet mottagande bland konsumenter får tillverkare att mer eller mindre sluta utveckla traditionella bärbara och Ultrabook-datorer med pekskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Smart drag...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Ganska väntat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Lika bra.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Sitta och kladda på skärmen... Vill man göra det kan man köpa en surfplatta. (Det finns ju trådlösa tangentbord till dem om man nu måste skriva mycket.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Har inte direkt någon användning för touch i bärbar dator, brukar dock köra Linux när det kommer till bärbar.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska säga, I told you so?

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Lika bra det, känns inte som touch på bärbara datorer var något att ha.

Permalänk
Medlem

Äntligen har dom fattat vad man använder en laptop till...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Med så iskallt intresse för Windows 8 var ju detta det bästa som kunde hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag MS lägger ner Modern UI till PC.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

INGEN är förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visste att det var en (äcklig) fluga som skulle dö.
Inga tårar från mig iallafall, hatar touch på bärbara.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Lite oväntat för mig i alla fall. Man har ju blivit itutad att man är en bakåtsträvare som inte vill ha touch-skärm och att "alla andra" minsann var glada touch-skärmanvändare. Att så få väljer datorer med touch-skärm att det nu är olönsamt att tillverka dem är ju en skräll.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Var en tidsfråga tills det här skulle ske. Det tillförde inget på den största mängden av datormodellerna. Jag lipar då inte om det kanske ger billigare datorer framöver

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hatar fingeravtryck på skärmen.. Värsta är när någon står över axeln och ska visa något genom att kladda med sina feta fingrar över hela min nyputsade skärm!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Man har ju blivit itutad att man är en bakåtsträvare som inte vill ha touch-skärm och att "alla andra" minsann var glada touch-skärmanvändare.

Va inte så lättpåverkad.
Det är precis som när "alla andra minsann älskar 3D-filmer på bio." Japp, i synnerhet vi med glasögon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jahopp, vad var det jag sa? Touch på laptops är en gimmick som saknar praktisk nytta.

Vad får det för konsekvenser? Om det blir consensus att touch inte hör hemma på laptop, såsom det har blivit med stationärt, så är MUI än mer meningslöst på allt utom plattor och mobiler.

Personligen ser jag detta som positivt då jag ogillar allt som uppmuntrar till fingeravtryck på skärmen.

Plus som sagt att datorerna blir rejält mycket dyrare för något man ännu inte använder.

Det blir mer och mer tydligt att de som gillar touch och MUI på desktop är i klar minoritet. Så snart slipper man förhoppningsvis höra att man är "bakåtsträvare" för att man föredrar funktion före bling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det hade varit intressant att se siffror på hur många procent datorer som säljs idag det är som levereras med pekskärm. Någon som har koll?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Äntligen. Kunde inte bli ett tydligare kvitto på vilket debakel windows 8 är och kommer att vara i IT historien. Denna nyhet tillsammans med den att win 9 blir grattis uppdatering för win 8 livade upp dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

Sitta och kladda på skärmen... Vill man göra det kan man köpa en surfplatta. (Det finns ju trådlösa tangentbord till dem om man nu måste skriva mycket.)

Problemet är idioterna som gör det på din skärm när du ska visa något.

Permalänk
Medlem

bra att dem testar iaf, men smart att lägga ner med det

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

På mobilen är det ok, eftersom man kan torka av den så snabbt, men jag har ingen läsplatta för att de brukar bli så kladdiga när jag kollat på släkt och vänner som använder dem.

På en laptop har man ju dessutom touchpad, så där är det ju ännu mindre önskvärt att behöva kladda på skärmen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vettigt tror att detta ger uppsving i försäljningen om priserna sänks och/eller panelerna blir bättre!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Väldigt väntat, en betydligt jobbigare rörelse att flytta handen från tangentborden till skärmen än från tangentbordet till touchpaden, samt får du inte viloläge på armen när du ska använda skärmens touch.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

Varför ska laptops med ett touch-skärms operativ-system köra utan touch-skärmar??

Varför inte göra så att laptops utan touch måste ha Windows 7, och alla med touch köra Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jahopp, vad var det jag sa? Touch på laptops är en gimmick som saknar praktisk nytta.

Vad får det för konsekvenser? Om det blir consensus att touch inte hör hemma på laptop, såsom det har blivit med stationärt, så är MUI än mer meningslöst på allt utom plattor och mobiler.

Personligen ser jag detta som positivt då jag ogillar allt som uppmuntrar till fingeravtryck på skärmen.

Plus som sagt att datorerna blir rejält mycket dyrare för något man ännu inte använder.

Det blir mer och mer tydligt att de som gillar touch och MUI på desktop är i klar minoritet. Så snart slipper man förhoppningsvis höra att man är "bakåtsträvare" för att man föredrar funktion före bling.

Jag var nästan orolig att man i framtiden som standard skulle gå och kladda på skärmar, som någon form av stark kontrast till något som jag kommer ihåg vi var jätte noga med när jag växte upp: "Peta aldrig på skärmen".

Skönt, så slipper vi detta fjanteri.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Va skönt, då kan de kanske lägga pengarna på bra skärmar i stället för en värdelös ploj.

Trevligt när folk väljer rätt med plånboken.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har två Laptop med toutch och är enormt bekväm med detta. Tycker det är synd om de lägger ner konceptet helt eftersom jag i framtiden inte vill gå miste om toutch på Laptops. Använder toutchen 30% Tangentbordet 50% och pekplattan 20%.

Men om det är rätt, det som står i artikeln , att matta skärmar är tillbaka, så kan jag svälja avsaknaden av toutch. Enormt svår att få tag på bärbar med matt skärm i dagsläget.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag var nästan orolig att man i framtiden som standard skulle gå och kladda på skärmar, som någon form av stark kontrast till något som jag kommer ihåg vi var jätte noga med när jag växte upp: "Peta aldrig på skärmen".

Skönt, så slipper vi detta fjanteri.

Ja, så har det ju varit, och den reflexen sitter i. Det är så jag blir yr om någon petar på skärmen. Det är onödigt, blir ett fult märke som kräver rengöring och visar dessutom bristande respekt för andras prylar. Och i och med att vissa proklamerat att touchskärm på datorer skall bli "standard" så har skräcken spridit sig. Men det är skönt att det nu inte verkar bli fallet. Även utan fingeravtryck är det en onödig plojgrej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.