Windows 9 gratis uppdatering för Windows 8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

Så var det nog. 139 spänn är ändå en struntsumma. Var nog mer en symbolisk betalning.

Inte om ett par miljoner betalar den summan..

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska bli till och prova när det finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Det finns plats på sweclokers mumbel server att sitta och tala

ip Mumble.SweClockers.com

info
http://www.sweclockers.com/forum/149-spelclockers/1143597-mumble-sweclockers-com/

vilken tid är som gäller imorgon?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Ja, det här kanske är det bästa sättet att rädda ett sjunkande skepp och även haussa upp siffrorna för Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Trevligt att få det gratis. 139 kr var väldigt billigt för Windows 8 och det visar sig bara mer och mer prisvärt. Väntar dock fortfarande på att få se lite nyheter som faktiskt innebär relevanta förbättringar då startmeny/startskärm inte påverkar mig nämnvärt, och jag är fortfarande tveksam till om det finns någon app som gör något jag inte redan har med mina vanliga program (tänker på möjligheten till appar i fönster).

Permalänk
Medlem

Är faktiskt ganska nöjd med 8.1, fast då är Classic Shell ett måste.

Ska bli intressant och se vad som är borttaget/tillagt i Windows 9.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

varför börjar 9 påminna mig om xp med alla färger

samt högkontrastläget

Så fult var väl ändå inte windows xp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Du kan ju ta ett exempel som faktiskt är p2w, man blir inte en bättre spelare av att köpa skins.

Jag hade för mig att man hade typ 5 hjältar från början sen fick man köpa eller spela för att låsa upp fler. Men då hade jag fel då antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Extremt billiga/gratis uppdateringar till nya OS, billiga prenumerationer av proffsverktyg så som Office och en mer ödmjuk inställning till kunder och kunders behov från Satya Nadella...
Vi som var med på 1990/tidigt 2000-tal och minns hur Microsoft med Gates/Ballmer då kunde bete har svårt att känna igen oss!

Nya tider med nya utmaningar har gjort att MS verkar ha förstått vad som gäller för att på sikt bli en aktör som ska överleva - bra!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Sötast

Haha, då kanske man får nytta av dom 249 kr man la på Win8, för där var det totalt utslängda pengar iallafall...

Fast haha.... ehh, Windows 8 kan patchas till Windows 9?

Wooho, verkligen.... Windows9 är alltså en pyttelite patchad version av Windows8.

Damn Microsoft you so pro!

Gör om och gör rätt för helvete.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det där stämmer inte. Windows 8 är snabbare än XP på en rad punkter på samma hårdvara.

http://itnews2day.com/2013/02/18/windows-8-vs-windows-xp/

Mkay, jag tog mig faktiskt tid och kikade på din länk och den "rad av punkter" som 8an är snabbare än XP:

1. Installation - Allvarligt? Jag avser faktiskt ett snurrande OS, installation och uppstart är helt ointressant ur ett prestandaperspektiv
2. Uppstart - Se ovan
3. Open Word doc - I Vista och framåt så installeras det en service som "tjyvstartar" hela Office paketet i office 2010-2013, därav snabbare start. Av någon anledning så körde de Office 2003 på XP maskinen, den versionen har förstås inte ens den servicen. Självklart kan man köra 2010 på XP, men de hade väl en agenda med detta...
4. Open PDF - XP snabbare. Förvånar mig inte då det ligger helt utanför MS kontroll att "optimera" uppstarten.
5. Load troyhunt.com in IE - Se punkt 3, säkerligen olika versioner av IE.
6. PassMark test - Enda jag kan se är relevant för vår diskussion. Vill du nagelfara den, men bara den, så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Dags att uppdatera windows me nu kanske.

Skrivet av SweMerlin:

Man får uppenbarligen vad man betalar för. Hoppas bara att 9:an är bättre.

.

Skrivet av strejf:

Ja jag menade signatur, orkade inte redigera och ändra. Fattar inte hur ni orkar tjöta om vad som är ett nytt OS och vad som bara är en "uppdatering till föregående OS". Som om det skulle vara någon skillnad. Det vi kan konstatera är att XP, Vista, 7, 8 och 8.1 alla haft egna interna versionsnummer. Men inte ens det säger hela sanningen. Hela diskussionen blir löjlig och meningslös om man inte sitter på Microsofts Windows-avdelning och vet hur mycket som ändras inför varje släpp.

se det som ett nytt spel vs en ny DLC/expansion till existerande spel.
skulle du inte märka av om ett fristående DLC/expansion såldes som ett fullständigt spel?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Snusfri

Trevligt att uppgradering till W9 verkar bli gratis.
Köpte W8 för 135:- när det begav sig och är väldigt nöjd med 8.1.

Visst finns det en del mindre lyckade beslut men sett till helheten så är överlägset det bästa OS'et som Microsoft gjort.

Hoppas att MUI som det ser ut i 8.1 kommer att finnas kvar som val då jag gillar det skarpt och känner mig väldigt handikappad med den gamla startmenyn numera de få gånger jag sitter på en dator med W7 eller ännu värre, XP, OS'et som gud glömde.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

jag betalade 279.00 kr för en upgraderning från en vista ultimate retail till windows 8 retail så jag är nöjd
vista fick jag när jag hjälpten en bekant bygga sin nya dator

Permalänk
Medlem

Grattis alla som trodde på Windows 8 men blev besvikna nu får ni en ny chans att återfinna förtroendet för Microsoft. Jag hoppade aldrig på för dom funktioner som kom med W8 tilltalade mig inte ett dugg då jag kör Windows 7 via VmWare i Unity läge och har därmed noll nytta av en massa fyrkanter.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Så fult var väl ändå inte windows xp?

Tycker Windows 8.X har snyggaste UIt hittills.

Windows XP var gräsligt fult. Tog inte många dagar efter Vista kom för mig att byta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

vilken tid är som gäller imorgon?

19:00 kör IDG igång sin livebevakning så jag gissar att det är den tiden som gäller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Microsoft råkade också göra offentlig en länk till nedladdningssidan för Windows Technical Preview. Det gick dock inte att ladda ner något men man kunde se att 64-bit versionen låg på 4GB. Man kunde även se att det kommer en 32-bitars version också denna gång.

Inte gratis, men det gick att få tag på en uppgradering officiellt från Microsoft för 139kr. I dagsläget kostar samma uppgradering 2499kr (Windows 8.1 Professional).

Fast min kostade 3 dollar på aliexpress.

Sen tankar man bara en sån win 8 dvd från piratebay som är till för mångaregistering(som inte är olaglig). Funkar perfekt med keyn man köper då.

Permalänk

Härligt Kanske man slipper windows 8 på skoldatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ska bli intressant och se vad vi Windows 7 användare ska behöva betala. Blir det 2k+ så kan de glömma jag uppgraderar i alla fall. Tycker vi borde få samma erbjudande som Win8-användarna fick, 300kr eller där runt.

De är inte snåhet utan de känns bara omodernt att betala mer än så med tanke på alla alternativ som finns.

Kommer med all sannolikhet kosta exakt samma som ett nytt Windows kostat det senaste decenniet. Omkring 1000kr. Kanske 800-900 på vissa ställen och studentrabbat på omkring 500.

Alternativen är ej lika breda för de allra flesta användarna heller. Finns i princip bara Mac, Linux-varianter och Chrome OS. Linux är kanske lite på frammarch men de flesta vet nog inte ens vad det är och nog fortfarande alldeles för hårt kopplad till terminalen. Mac finns i princip bara som high-end laptops och Chrome OS är endast surfdatorer.

Windows är mycket bredare och med tanke på att Microsoft tjänade omkring 50 miljarder dollar första året med Windows 7 så ska man nog bara vara glad att Windows 8 till 9 är gratis. Men extremt osannolikt att de skulle sänka priset så kraftigt här i väst pga konkurrens. Tror dom fortfarande har åtminstone 80%+ av alla laptops och stationära datorer.

Visa signatur

OS:Windows 10 Education 64-bit|Chassi: Fractal Design Arc R2|CPU:Intel Xeon E5-1620v3 3,5GHz|Mobo: ASRock Fatal1ty X99X Killer|RAM: Crucial DDR4 SDRAM ECC 2 x 16GB|Grafik: GTX 660|Lagring: 2TB HDD, 3TB HDD, 256GB SSD, 128GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft råkade också göra offentlig en länk till nedladdningssidan för Windows Technical Preview. Det gick dock inte att ladda ner något men man kunde se att 64-bit versionen låg på 4GB. Man kunde även se att det kommer en 32-bitars version också denna gång.

Inte gratis, men det gick att få tag på en uppgradering officiellt från Microsoft för 139kr. I dagsläget kostar samma uppgradering 2499kr (Windows 8.1 Professional).

Sedan kunde man ju få Media Center Edition gratis ett tag också, om man redan hade Win 8 Pro installerat. Tror ganska många utnyttjade det för att få en "fulinstallerad" Win 8 Pro att bli en "verifierad" Media Center edition. Känns som att MS såg genom fingrarna rätt bra där för att få fler att byta till Win 8.
Jag tyckte iofs att Media Center borde fortsatt ingå i själva Windows, menmen, får hoppas det går att köra i Win9 också - jag använder Media Center till min DVB-T-sticka för att spela in TV-program.

Jag hoppas att MS inser att prissättningen måste justeras (tas bort?), men vad ska de då ta in pengarna på, appar? Kommer man att kunna köra datorn på ett vettigt sätt utan anslutet MS-konto som inloggning? Ska bli spännande att prova Win 9 om ett tag, när det nu kommer previews (det är ju MS rätt bra på att dela ut - jag körde olika previews i flera år istället för att pirata).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta ser jag mycket fram emot! Det blir att dra in testversionen virtuellt när den släpps.

Jag tycker det vore bra om det blev gratis för alla, då det ligger både i Microsofts och konsumenternas intresse att kunna glömma "Windows 8" så fort som möjligt. Microsoft tjänar på det då fler kommer få tillgång till Store vilket i teorin innebär ett ökat intresse för appar och därför appköp, och konsumenterna tjänar på det för att, ja gratis är billigare än något som kostar pengar.

Och en bonus för Microsoft är såklart återvunnen goodwill efter alla misstag, samt att en gratis version sannorlikt får stor spridning snabbt

Nej, Microsoft skulle nog förlora gigantiskt på att släppa Windows fritt till alla.

Apple sjävla hävdar att deras kunder spenderade 10 miljarder på appstore 2013. Då de tar 30% blir det omkring 3 miljarder som de fick in av det. Men med tanke på att över 600 miljoner Windows 7 de senaste 4-5 åren så känns det som väldigt lite pengar i sammanhanget.

Tror de tjänat över 10 gånger den summan för appstore första året Windows 7 släpptes.

Det skulle dock förstås vara grymt för konsumenter om de bränner sina pengar lite mera för att ge oss mer gratistjänster. Men det skulle nog också ta pengar från Microsofts alla andra gratistjänster och tillslut leda dem till konkurs vilket inte nödvändigtvis hade varit så trevligt för någon.

Visa signatur

OS:Windows 10 Education 64-bit|Chassi: Fractal Design Arc R2|CPU:Intel Xeon E5-1620v3 3,5GHz|Mobo: ASRock Fatal1ty X99X Killer|RAM: Crucial DDR4 SDRAM ECC 2 x 16GB|Grafik: GTX 660|Lagring: 2TB HDD, 3TB HDD, 256GB SSD, 128GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ska vi vara rejält petig och faktiskt kolla versionsnummer.

Windows Vista är 6.0.x
Windows 7 är 6.1.x
Windows 8 är 6.2.x
Windows 8.1 är 6.3.x

Vad för faktiskt versions nummer Windows 9 har vet vi ej än, men skulle tippa på 6.4.x

Jepp. Eftersom enbart utseendet på OS:et är det som gör ett OS till ett OS. Att Windows 8 inte har samma kernel som Windows 7 t ex spelar ingen roll.

Permalänk

Låter som en bra grej detta om det nu stämmer. Är själv nöjd med Windows 8 och skulle nog inte kunna sätta mig vid Windows 7 igen faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Låter som en bra grej detta om det nu stämmer. Är själv nöjd med Windows 8 och skulle nog inte kunna sätta mig vid Windows 7 igen faktiskt.

Windows 7 kommer vara föråldrat innan man vet ordet av

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Låter som en bra grej detta om det nu stämmer. Är själv nöjd med Windows 8 och skulle nog inte kunna sätta mig vid Windows 7 igen faktiskt.

Jag gör det på jobbet. Som tur är kan jag överleva även om jag får ont i huvudet varje gång jag måste starta aktivitetshanteraren. Framförallt när jag vill ändra startup program och kommer ihåg att de inte finns där. Eller att man inte kan söka med "win key + w" för att enbart söka inställningar osv på startmenyn. Plus andra saker.

Men när Windows 9 släpps kommer jag att ha ett långt samtal med han som är IT-ansvarig på jobbet för att övertala honom att låta mig installera Windows 9. Har kamrater som lyckats få installera linux på sina då vi utvecklar till android så det är praktiskt. Jag hoppas kunna övertala honom!

Just nu använder jag dexpot för att få virtuella skrivbord, ska nog lista alla anledningar till varför jag är mer produktiv på Windows 8.1 plus det nya som kommer på 9an och vi får se vad som händer.

Permalänk

Tänk på dem med TouchSkärm MICROSOFT!!!!!!!

Det är bra för mig med windows 9, Men nu när jag rekommenderat en dator till min mamma med touchskärm så det är lättare att andvända windows. hon är så van vid det och tycker det är mycket lätt att andvända, Jag hoppas windows 9 har inställning till metro ui då man kan ha den på eller av, Min mamma har en lenovo yoga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Det är bra för mig med windows 9, Men nu när jag rekommenderat en dator till min mamma med touchskärm så det är lättare att andvända windows. hon är så van vid det och tycker det är mycket lätt att andvända, Jag hoppas windows 9 har inställning till metro ui då man kan ha den på eller av, Min mamma har en lenovo yoga

Det går att ställa in om man vill. Iaf enligt ryktena då vi får veta allt imorgon.

Permalänk
Medlem

Oh Thank You so very much Microsoft. Truly.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asura:

Kommer med all sannolikhet kosta exakt samma som ett nytt Windows kostat det senaste decenniet. Omkring 1000kr. Kanske 800-900 på vissa ställen och studentrabbat på omkring 500.

Alternativen är ej lika breda för de allra flesta användarna heller. Finns i princip bara Mac, Linux-varianter och Chrome OS. Linux är kanske lite på frammarch men de flesta vet nog inte ens vad det är och nog fortfarande alldeles för hårt kopplad till terminalen. Mac finns i princip bara som high-end laptops och Chrome OS är endast surfdatorer.

Windows är mycket bredare och med tanke på att Microsoft tjänade omkring 50 miljarder dollar första året med Windows 7 så ska man nog bara vara glad att Windows 8 till 9 är gratis. Men extremt osannolikt att de skulle sänka priset så kraftigt här i väst pga konkurrens. Tror dom fortfarande har åtminstone 80%+ av alla laptops och stationära datorer.

Jo, du har så klart rätt i de. Vi får helt enkelt se vad priset landar på i morgon. Kostar de som sagt som vanligt så behöver jag inte ha bråttom att handla något. Fast de är klart, de kanske kör en såndär drive igen där de rear ut för de som hoppar på i början.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum