Datortillverkare slutar utveckla bärbara med pekskärm

Permalänk
Medlem

Inte att glömma, skärmarna är urusla tn-paneler i allmänhet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Hatar fingeravtryck på skärmen.. Värsta är när någon står över axeln och ska visa något genom att kladda med sina feta fingrar över hela min nyputsade skärm!

Vad som är värre med touch-skärmar är ju att när de väl är där och kletar med sina fingrar så trycker de även på länkar/knappar som de pekar på... Jag avskyr touch-skärmar till laptops.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag inte att det tillför speciellt mycket på en laptop, man har ju ändå tangentbord och touchpad redan. Med Windows tablets blir det hela mer begripligt. Av ganska självklara anledningar.

Nu kunde jag samtidigt hoppas att besparingen som görs när touchpaneler inte används istället kunde läggas på bättre paneler. Lågupplöst TN-paneler finns det för mycket av som det är redan.

Skrivet av stormense:

Jag har två Laptop med toutch och är enormt bekväm med detta. Tycker det är synd om de lägger ner konceptet helt eftersom jag i framtiden inte vill gå miste om toutch på Laptops. Använder toutchen 30% Tangentbordet 50% och pekplattan 20%.

Men om det är rätt, det som står i artikeln , att matta skärmar är tillbaka, så kan jag svälja avsaknaden av toutch. Enormt svår att få tag på bärbar med matt skärm i dagsläget.

Jag tvivlar på att det försvinner helt. Även om de flesta nu troligen inte vill ha en touchskärm så kommer det ändå finnas de som vill ha och dessa vill man nog tjäna pengar på. Återstår såklart att se.

Permalänk
Medlem

Tragiskt.. min andra bärbara som inte har tuch ligger o dammar nu när jag har tuchscreen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det hade varit intressant att se siffror på hur många procent datorer som säljs idag det är som levereras med pekskärm. Någon som har koll?

Det mest relevanta är kanske att få grepp om hur många som faktiskt använder pekskärmen. Har pekskärm på min laptop som jag visste att aldrig kommer används, men det gick inte att välja bort. Pekskärm ökar pris och vikt något + det är komplicerat (==dyrt) att göra matta skärmar med pekfunktion -> existerar knappt. Så pekskärmen är bara inte onödig för oss som inte använder den, är faktiskt en försämring som man får betala extra för...

Begriper faktiskt inte hur MS tänkt sig att man ska använda en pekskärm på en traditionell laptop. I 2-in-1 har det en funktion när man använder enheten som pekplatta, men på "vanlig" laptop??

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Hoppat att Intel tar bort touch kravet på Ultrabook.

Permalänk
Medlem

ge mig bättre grafikkort än 840m i gärna 850 eller t.o.m 860M det hade varit underbart

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop med pekskärm, använder aldrig den funktionen, ytters obekvämt att sitta och kladda på skärmen på en laptop.
Så jag tycker det är bra att de slutar med detta!

Permalänk
Medlem

Jag fatta aldrig heller poängen med touchskärmar, de e gulligt men opraktiskt. glömmer alltid bort att använda det ändå om jag sitter vid en laptop med touch.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Hade själv tänkt köpa en "1.5 i 1" dator till skolarbete... Alltså en sådan som man kan vrida skärmen bakåt så att man får en otymplig tablet (dock perfekt för att läsa pdfer eller slösurfa). Om man dessutom ska visa något kan det ju vara mycket lättare att bara visa på skärmen. Touch är absolut inget bra alternativ till tangentbord, men det har dock vissa bra användningsområden!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Surface pro. Pennan och touch. De hör ihop som kex och ost. Bara äta kex och ost var för sig är inte särskilt kul men tillsammans händer det grejer.

Permalänk
Medlem

På min bärbara trodde jag att touch skulle vara riktigt onödigt men mot förmodan så använder jag det minst lika mycket som musen. Det är perfekt om man ska anteckna och rita någonting. Jag tror att de flesta som är emot touch faktiskt inte har gett det en ärlig chans. Det tar en månad att vänja sig men sedan så börjar man ta på sin stationära skärm också. Så för mig är detta en riktigt dålig nyhet.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser inget behov av det själv, men alltid tråkigt när funktioner försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

På min bärbara trodde jag att touch skulle vara riktigt onödigt men mot förmodan så använder jag det minst lika mycket som musen. Det är perfekt om man ska anteckna och rita någonting. Jag tror att de flesta som är emot touch faktiskt inte har gett det en ärlig chans. Det tar en månad att vänja sig men sedan så börjar man ta på sin stationära skärm också. Så för mig är detta en riktigt dålig nyhet.

Det är en seglivad myt. Det brukar låta likadant om Windows 8. "Jag är helt säker på att de som klagar på Windows 8 aldig ens har testat det", men så är det självklart inte.

Och för egen del.. Även om touch fungerade kanon så är det inte värt högblanka TN-paneler med värdelösa betrakningsvinklar och upplösningar som får NES-spel att se ut som 1080p i jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jontebert:

På min bärbara trodde jag att touch skulle vara riktigt onödigt men mot förmodan så använder jag det minst lika mycket som musen. Det är perfekt om man ska anteckna och rita någonting. Jag tror att de flesta som är emot touch faktiskt inte har gett det en ärlig chans. Det tar en månad att vänja sig men sedan så börjar man ta på sin stationära skärm också. Så för mig är detta en riktigt dålig nyhet.

Tror det väldigt mycket beror vad man använder sin laptop till. Använder touchskärmen väldigt mycket på min 2-in-1, där använder jag också Modern UI. Kör samma OS på laptop:en man kan överhuvudtaget inte se hur jag på något vettigt sätt kan använda touchskärmen där. Hur ska man ens hålla en laptop vid användning av touch där skärmen inte går att vika bakåt mer än kanske 120-130°?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Äntligen, back to reality. Ingen ville ha touchskärm på sin vanliga laptop.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Varför ska laptops med ett touch-skärms operativ-system köra utan touch-skärmar??

Varför inte göra så att laptops utan touch måste ha Windows 7, och alla med touch köra Windows 8?

Varför inte göra så att man själv kan få välja typ av skärm och vilket operativsystem man ska ha? Själv föredrar jag matt skärm utan touch och Arch Linux på min bärbara dator vilket också är vad jag har på min bärbara. Men hade jag velat ha touch-skärm kanske jag hade kört någon pekskärmsvariant av ubuntu istället.

Permalänk
Inaktiv

Nu laptoppar jag inte men hade jag det så skulle jag inte vilja ha enbart pekskärm iaf. Sjukt mkt smidigare med laptop. Får vara en extremt välgjord hybrid isf om det ska gå att jämföra.

Permalänk
Medlem

Nog för att pekskärm är en onödig gimmick, men jag tycker inte att touchpads är ett dugg bättre. Det finns undantag, men i största allmänhet blir jag bara förbannat när jag använder touchpads då de trackar väldigt dåligt och den här gestmanin som har breddat sig på senare år gör ju bara saken värre. Ett modernt alternativ (ingen aning om vad det skulle vara) behövs.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det mest relevanta är kanske att få grepp om hur många som faktiskt använder pekskärmen. Har pekskärm på min laptop som jag visste att aldrig kommer används, men det gick inte att välja bort. Pekskärm ökar pris och vikt något + det är komplicerat (==dyrt) att göra matta skärmar med pekfunktion -> existerar knappt. Så pekskärmen är bara inte onödig för oss som inte använder den, är faktiskt en försämring som man får betala extra för...

Begriper faktiskt inte hur MS tänkt sig att man ska använda en pekskärm på en traditionell laptop. I 2-in-1 har det en funktion när man använder enheten som pekplatta, men på "vanlig" laptop??

MS har inte tänkt sedan de lanserade Windows 7.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Varför ska laptops med ett touch-skärms operativ-system köra utan touch-skärmar??

Varför inte göra så att laptops utan touch måste ha Windows 7, och alla med touch köra Windows 8?

Fel frågeställning. Frågan är varför man ska ha pekskärm på en dator som har ett tangentbord och vars konstruktion är designat efter det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Det var på tiden att de styr rätt igen så att de inte trycker ut mer ergonomiska katastrofer i form av laptops med touch, bättre styrplattor och matta skärmar är vad som fungerar att använda, touchskärmar är bara nått extremt dumt trams som tillverkarna aldrig borde ha hållit på med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

och vi som kör touch på alla nya maskiner som beställs, har tagits emot bra av användarna än så länge, jag själv tycker det är riktigt bra när man läser något och ska scrolla i texten.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Ja.. och tänk. Trots att ingen med bärbar vill ha pekskärm så har MS fått för sig att konsumenterna av samma bärbara vill ha ett OS som är tillverkat för telefoner.

Ja, herregud...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ja.. och tänk. Trots att ingen med bärbar vill ha pekskärm så har MS fått för sig att konsumenterna av samma bärbara vill ha ett OS som är tillverkat för telefoner.

Ja, herregud...

Glöm inte att Intel mfl vill samma sak.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har touch på min. Använder det väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Har bara touch på surfplattan och det är där det här hemma

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk

Gött framtiden är redan här

old school är bättre i vissa fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen lust att skaffa en laptop och förväntas använda endast windows på den med touchstöd. Jag har inget emot att det pushats av microsoft & Co, men det är därför vi har windows 8 idag, som vanliga icke touchanvändare generellt tycker är sämre än win7 vad det gäller gränssnitt. Dessutom verkade UEFI och secureboot etc ha försökt förhindra att man använder något annat än medföljande win8.
Jag vill kunna använda vad jag vill, vilket jag förmodligen kan men varför verkar det mycket krångligare med laptops och exempelvis grub+linux än när det var "gamla goa" bios som gällde?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Glöm inte att Intel mfl vill samma sak.

Men det spelar ingen roll. Om så varenda företag i värden gick ut och körde stenhårt på pek på laptops så skulle det inte bli en succé i alla fall.

Folk dreglar ju över Ultrabooks, och där är touch ett krav, vilket innebär att många betalar extra för en funktion de inte vill ha. Men om Intel är smarta nu så tar de bort kravet. Jag tror folk mycket hellre har högupplösta anti-reflexskärmar med bra betraktningsvinklar än touch.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.