AMD:s svar på Geforce Maxwell dröjer till 2015

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nightcrawler:

Vem bryr sig om när grafikkorten släpps, Jag sitter på ett AMD system men FX8350 och 7970 vilket är ett system som många här skulle kalla för alldeles för gammalt, jag håller dock inte med, än så länge har jag inte känt att något spel rullat dåligt på mitt system och om sanningen skall fram så är det få spel som verkligen utnyttjar prestandan.
Jag har ganska långa mellan uppgraderingarna och ser inte något större behov att uppgradera just nu så det gör inget om ett kort kommer nästa år.
Det ända intressanta med Maxwell som jag tycker är hur de hanterar energiförbrukning och man kan ju hoppas att det blir en ny trend som satts i rullning.

Typ hur många spel som helst som kan utnyttja hårdvaran.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Vem bryr sig om när grafikkorten släpps, Jag sitter på ett AMD system men FX8350 och 7970 vilket är ett system som många här skulle kalla för alldeles för gammalt, jag håller dock inte med, än så länge har jag inte känt att något spel rullat dåligt på mitt system och om sanningen skall fram så är det få spel som verkligen utnyttjar prestandan.
Jag har ganska långa mellan uppgraderingarna och ser inte något större behov att uppgradera just nu så det gör inget om ett kort kommer nästa år.
Det ända intressanta med Maxwell som jag tycker är hur de hanterar energiförbrukning och man kan ju hoppas att det blir en ny trend som satts i rullning.

Ja precis vem bryr sig om utveckling speciellt när man ser till sitt eget ego.
Jag behöver inte snabbare grafikkort alltså behöver ingen snabbare grafikkort

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pesh:

Ska AMD kanske uppdatera referenskylaren denna generation? vore nice med något som faktiskt går att använda.

Dom skulle väll ha en likt 295x2 på singel gpun också i 3xx

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Tack Typh00n för lite vettiga och relevanta källor. Ser tyvärr halvmörkt ut för AMD.

Skrivet av Alling:

Ett grafikkort väljer man aktivt att köpa; en iGPU får man på köpet vare sig man vill eller inte. Ingen väljer aktivt Intels integrerade grafik

Jag valde "aktivt" bort intels integrerade grafik när jag skaffade en 3930k.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pesh:

Ska AMD kanske uppdatera referenskylaren denna generation? vore nice med något som faktiskt går att använda.

Jag tippar på vattenkylare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Minsc S2:

Jag valde "aktivt" bort intels integrerade grafik när jag skaffade en 3930k.

Med en dos god vilja och skämtsamhet skulle man kunna säga det; vad jag skrev var ju dock motsatsen: att ingen aktivt väljer att ha Intels iGPU. Folk köper en processor och får en iGPU på köpet. Många använder aldrig den eftersom man har en dGPU som är mycket snabbare. Inte ens de som använder iGPU:n valde den aktivt; den följde med processorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon179444:

Jag tippar på vattenkylare...

Jag tror de kommer köra på en nyare luftkylare. Jag personligen skulle inte vilja ha en AIO-vattenkylare på min GPU då jag inte litar på pumptillverkarna.
Det är coolt på toppmodellerna men "vanliga" highend-kort blir ju bara meckiga att installera

PS: Fult att du har en forkbomb i signatur, tänk om någon får för sig att testa den

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så AMD släpper nya kort, ung. lagom tills Nvidia blir klar med GM210.

Ser ut att kunna bli ett spännande prestanda race.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FredrikMH:

Jag tror inte de förnekar statistiken utan bara ifrågasätter dess relevans i sammanhanget.

Diskussionen dök ju upp eftersom att AMD lagt grafikkort på hyllan och först kan svara på Maxwell i Q1 2015. Att blanda in integrerade grafikkretsar för att visa att det är Nvidia som ska komma ikapp AMD känns totalt irrelevant i en diskussion om dedikerade grafikkort.

Du skulle ju lika gärna kunna säga att Nvidia ligger före eftersom de faktiskt gick i vinst 2013 med $562M medan AMD gick i förlust med $83M. Men även det känns irrelevant det med när vi pratar teknologiska framsteg / tekniker som ska ställas mot varandra. Eller är det bara jag som pratar om det?

Att de lagt grafikkorten på hyllan är inte sant. De har ju bevisligen bara gjort bedömningen att det är bättre investerade pengar att vänta på nästa nod som nu faktiskt verkar vara på väg och inte bara tomma löften från TSMC. Nvidia gjorde en annan bedömning och ansåg att det var bättre att designa om GM104 till GM204 för att passa på 28 nm. Under tiden fick vi Tonga där de uppdaterade gamla Tahiti med lite nya funktioner från GCN 1.1. Hade de lagt grafikkorten på hyllan hade vi inte sett Tonga.

TSMC har ställt till det ordentligt för grafikkortstillverkarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker Intel ska börja sälja sina kretsar i 14nm till Grafikkortstillverkarna då TSMC har rent sugit det senaste gällande releasetider

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Jag tror de kommer köra på en nyare luftkylare. Jag personligen skulle inte vilja ha en AIO-vattenkylare på min GPU då jag inte litar på pumptillverkarna.
Det är coolt på toppmodellerna men "vanliga" highend-kort blir ju bara meckiga att installera

PS: Fult att du har en forkbomb i signatur, tänk om någon får för sig att testa den

Min tanke är att AMD har problem att matcha det här-> De pressar kortet till max för att vara med i matchen -> De behöver mer kylning.
De har redan släppt kort med vattenkylning, jag tror att det kommer krypa ner till billigare kort i nästa generation.

Signaturen.
De enda som skulle få för sig att pastea in det på ett ställe där det skulle vara aktivt är de som förstår vad det är.
Få på detta forum.
Du är den första som kommenterar fast jag haft den i flera år.

Det är lite roliga smileys. En kontaktannons. Beundran för effektiv kod maskerad som konst.
Då du nu har fört den på tal så uppstår dock risken att någon som inte förstår vad det är vill se vad den gör.
Så jag tar bort den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon179444:

Min tanke är att AMD har problem att matcha det här-> De pressar kortet till max för att vara med i matchen -> De behöver mer kylning.
De har redan släppt kort med vattenkylning, jag tror att det kommer krypa ner till billigare kort i nästa generation.

Signaturen.
De enda som skulle få för sig att pastea in det på ett ställe där det skulle vara aktivt är de som förstår vad det är.
Få på detta forum.
Du är den första som kommenterar fast jag haft den i flera år.

Det är lite roliga smileys. En kontaktannons. Beundran för effektiv kod maskerad som konst.
Då du nu har fört den på tal så uppstår dock risken att någon som inte förstår vad det är vill se vad den gör.
Så jag tar bort den.

Nu blev jag nyfiken på vad det faktiskt stod i signaturen som du tog bort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Och? mitt r9 290 skulle väl funka lika bra som det gör nu även om det kom ett r9 390 eller?

Har inte sagt något annat, sa bara vad jag tror han menade.

Permalänk
Medlem

AMD är lite dåliga på att utnyttja de lägen när de faktiskt är bäst. Sen när vinden vänder så är det inte så kul.

Om Intel kommer ikapp AMDs försprång på iGP sidan av APU tekniken så är det nog helt kört. CPU sidan är ju bara att ge upp som det ser ut nu. Intel ligger före och verkar fortfarande ha fler växlar över så trist men det är kört. AMDs APUer är dock fortfarande spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Har inte sagt något annat, sa bara vad jag tror han menade.

Och jag följde upp logiken du trodde att han använde.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Och jag följde upp logiken du trodde att han använde.

Du följde upp den med ytterligare en fråga. Den får du ställa till honom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Nu blev jag nyfiken på vad det faktiskt stod i signaturen som du tog bort.

:(){:|:&};:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Bingo. Du vinner en bild på en get.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kommer ikapp menar du? AMD har ju haft övertaget nu sista året vad jag vet, i försäljningssifrror.

http://hothardware.com/newsimages/Item29001/Q413.JPG

Säger ifs inget om prestandasegmentet, där kanske det ser lite annorlunda ut.

De där siffrorna gäller ju AMD på processor och GPU marknaden. Han syftar nog på GPU marknaden så du kan ju inte jämföra det. Med tanke på att AMD bara hade 3% mer marketshare på året inklusive sina processorer så ligger de lååååååååångt efter.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Inte för att jag ska ge mig in i något krig här, men jag stannade på just den här kommentaren. Förstår inte riktigt hur folk kan gå ut med såna här kommentarer utan att känna personen man diskuterar med. Vad baserar du det här på?

Finns flera trådar om det på Flashback. Huvudteorin verkar vara att tvelander installerat spyware på Swedish Berserks dator. En annan teori är att tvelander installerat en övervakningskamera hemma hos Swedish Berserk. Oavsett vad så är det minst sagt obehagligt för den som blir utsatt även om tvelanders syfte enbart verkar ha varit att hålla koll på vilka modeller av AMD:s grafikkort som Swedish Berserk använt genom åren.

Permalänk
Medlem

Oh fan, kanske dax att slå till på ett 980 och skrota gamla 7970 då. Fast å andra sidan spelar jag i stort sett bara Diablo 3 så egentligen är det ju rätt onödigt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Finns flera trådar om det på Flashback. Huvudteorin verkar vara att tvelander installerat spyware på Swedish Berserks dator. En annan teori är att tvelander installerat en övervakningskamera hemma hos Swedish Berserk. Oavsett vad så är det minst sagt obehagligt för den som blir utsatt även om tvelanders syfte enbart verkar ha varit att hålla koll på vilka modeller av AMD:s grafikkort som Swedish Berserk använt genom åren.

Hahaha!

Permalänk
Medlem

Att köpa ett grafikkort idag som inte har DP 1,3 eller hdmi 2.0 känns inte som en lysande affär då alla standarden går mot 4K 60-120 Hz med synkade bildrutor. Att då betala flera tusen kronor för något som inte kommer att funka känns helt meningslöst. Jag tror man väntar på dessa format innan man startar med att släppa nya kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Däremot är AMD större totalt sett än Nvidia när det kommer till grafikkort till konsumenter vad man nu än tycker men det accepterades ju inte av vissa här vilket egentligen inte förvånar mig alls.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jajamen precis som att Intel är störst på den punkten. Grafikkort i en processor fungerar precis som ett diskret grafikkort sist jag kollade.

Nu måste du hålla isär äpple och päron, AMD är större på grafikchip men inte kort.
Integrerad grafik är inte kort utan chip.

Ford är inte värdens största biltillverkare bara för att många använder deras bottenplatta och motorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Oh fan, kanske dax att slå till på ett 980 och skrota gamla 7970 då. Fast å andra sidan spelar jag i stort sett bara Diablo 3 så egentligen är det ju rätt onödigt.

Jag tror kommande spel kommer bli bättre och bättre optimerade för fler trådar nu när de nya konsolerna börjar etablera sig. Alldeles för många nya PC spel som fortfarande inte utnyttjar fler än 2 trådar på ett bra sätt. Divinity tex...100% belastning på en tråd, år 2014. Grattis.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tycker nog faktiskt att det är en bra sak detta, bättre att hoppa direkt på kort så vi får en ordentlig uppgradering. Varför mjölka vidare på 28nm liksom?...ser ingen vits med det faktiskt. De nya Nvidiakorten är ju riktigt bra visserligen och det visar ju vad man kan göra med optimeringar av arkitekturen, helt klart. Men inte hade jag (om jag ägt ett GTX 780 eller uppåt på den gröna sidan) haft någon som helst anledning att köpa ett nytt Nvidiakort innan 20nm kommer och hade jag ägt något äldre hade jag nog inväntat 20nm i alla fall för det är ju med det en verklig skillnad i prestanda borde bli tydlig.

Men sen finns ju som alltid den skaran människor som bara ska ha det senaste och bara kastar sina pengar på Nvidia så fort något nytt släpps men personligen hade jag nog hellre haft is i magen och väntat om man i alla fall sitter på en så pass kapabel GPU redan, dvs kört på precis det som AMD kör på. Köp nytt när det riktigt nya kommer istället.

Frågan är ju då om Nvidia släpper sina 20nm kort långt efter AMD nu då i hopp om att deras 970 och 980 ska klara sig? Eller blir de först ut med det också? Nästa år blir spännande!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Nu måste du hålla isär äpple och päron, AMD är större på grafikchip men inte kort.
Integrerad grafik är inte kort utan chip.

Ford är inte värdens största biltillverkare bara för att många använder deras bottenplatta och motorer.

Du har helt rätt men nu utförs mätningarna på så sätt att man slår ihop integrerat och diskret och då får man kommentera utefter det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Värst vad alla gafflar, första kvartalet 2015 börjar 1/1-2015 det är bara 3 månader dit! Jag tycker vi väntar & ser vad som händer då sen kan vi skapa en tråd för alla domedagspredikanter så kan dom hålla sig i den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du har helt rätt men nu utförs mätningarna på så sätt att man slår ihop integrerat och diskret och då får man kommentera utefter det.

Jo det är sant, men då skall du inte motsäga de som säger Nvidia är större om man endast räknar lösa kort (för det kan vi vara överens om att dom är) med siffrorna som innefattar både lösa kort och integrerade chip.

Oavsett vilken sida man står på så kan man konstatera två saker.

1. Räknar man alla grafikchip (integrerade + lösa kort) så är AMD större än Nvidia.
2. Räknar man endast lösa kort så är Nvidia större än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att de lagt grafikkorten på hyllan är inte sant. De har ju bevisligen bara gjort bedömningen att det är bättre investerade pengar att vänta på nästa nod som nu faktiskt verkar vara på väg och inte bara tomma löften från TSMC. Nvidia gjorde en annan bedömning och ansåg att det var bättre att designa om GM104 till GM204 för att passa på 28 nm. Under tiden fick vi Tonga där de uppdaterade gamla Tahiti med lite nya funktioner från GCN 1.1. Hade de lagt grafikkorten på hyllan hade vi inte sett Tonga.

TSMC har ställt till det ordentligt för grafikkortstillverkarna.

Ja, fast jag sa inte att de lagt alla grafikkort på hyllan.

Syftar på det som står i nyheten: "Det gäller även den förväntade Radeon R9 285X "Tonga XT", som sannolikt lagts på hyllan.".

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC