Tomten kom idag! (IBM Model M) Vad har ni för vintage-tangentbord?

Permalänk
Medlem

Köpte själv denna för ett tag sedan: USB to SDL 6 Pin 6ft

Aningen dyr kanske, men rätt snygg (så snygg en vanlig kabel kan vara i alla fall) och smidig, så för mig personligen var den värd pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett apple extended keyboard 2 med cream alps, ett dell at102W med svarta alps. Har nog några gammla rubber domes också men de är inte intressanta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns USB->PS/2 adaptrar ute i välsorterade datorbutiker. Det ska vara en aktiv adapter som innehåller en tjock bit som innehåller elektronik.
Det finns t.ex. en på webhallen.

Obs för att det finns billiga adaptrar som fungerar sämre med äldre versioner av Model M som kräver mer ström än de flesta tangentbord. En adapter som är mest populär bland enthusiaster för att den funkar ypperligt tillsammans just med äldre Model M kallas för "Blue Cube" och ser ut såhär:
http://deskthority.net/w/images/f/fe/BlueCube.jpg

Varning för att det finns också små billiga passiva adaptrar som bara är en liten kontaktadapter eller är två små kontakter och en liten kabel - de fungerar inte. De är till för tangentbord som stödjer både USB och PS/2 i samma kabel.

Jo att det måste vara en aktiv adapter förstår jag. Vart går det att få tag på den blåa kuben för den var alldeles lagom storleksmässigt

Permalänk
Medlem

Har ett mindre problem...

Jag har nu haft mitt Model M från 1990, sedan januari 2011. Jag fick tag i den saknade numpad-trean som en vänlig Sweclockare sålde till mig för i sammanhanget ett bra pris! (Var beredd att köpa från USA men de ville så klart inte skicka en knapp, bara!)

Jag har ett litet problem med höger shift-knapp, den breda alltså. Den stannar ibland kvar nedtryckt när jag använder den. Jag har provat olja den lite, med symaskinsolja *duckar*, och det blev lite bättre. Den stannar dock kvar nere om jag trycker på den långsamt, och ibland annars också, om man trycker lite snett eller så, på den.

Är det någon som har ett lämpligt recept till hur man fixar detta? Jag har av locket regelbundet och skakar ur t-bordet på smulor och sånt man tappar ner i det ibland. Det är i mycket bra skick!

Hoppas ni har det bra, alla Sweclockare!

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Jag löste det själv. rengöring och smörjelse med silikonsprej!

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk

Någon som har ett model m terminal svensk layout som man skulle kunna köpa eller något letar efter något hållbart som jag kan programmera lite knappar på till spel o grejer

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Någon som har ett model m terminal svensk layout som man skulle kunna köpa eller något letar efter något hållbart som jag kan programmera lite knappar på till spel o grejer

Lägg ut en annons vetja! Annars får man leta på blocket, tradera eller liknande. Terminal model m ska ju vara rätt ovanlig, speciellt i sverige. Har du kollat på unicomps version?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Någon som vet vart man kan få tag i ett Model M eller ett ergofroce? har ett Blackwidow som jag inte vill ha längre då det inte klickar lika mycket och känns inte lika bekvämt som ett Model M!

Typ någon annons eller dyl? helt ingen auktions site då jag inte är så förtjust i dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Någon som vet vart man kan få tag i ett Model M eller ett ergofroce? har ett Blackwidow som jag inte vill ha längre då det inte klickar lika mycket och känns inte lika bekvämt som ett Model M!

Typ någon annons eller dyl? helt ingen auktions site då jag inte är så förtjust i dom

Jag brukade lägga ut dem då och då på swec och tradera men det var så sällan de sålde att det inte var värt det i längden. Jag rekommenderar att köpa dem utomlands.

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Jag brukade lägga ut dem då och då på swec och tradera men det var så sällan de sålde att det inte var värt det i längden. Jag rekommenderar att köpa dem utomlands.

Har kollat utomlands men hittar bara med amerikansk layout som jag avskyr som pesten

hade hoppats på att kunna sälja mitt Blackwidow vid ett senare tillfälle och skaffa ett modell m! Har kollat lite på Tyska Ebay sidan och den verkar helt okey!

men som sagt så är jag inte riktigt förtjust när man skall buda och ha sig, bättre med annonser då.

Får hålla utkik ett tag till!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har kollat utomlands men hittar bara med amerikansk layout som jag avskyr som pesten

Man ska kunna få ett nytt tangentbord från Unicomp med svensk layout, men det är lite krångligt att beställa. Om jag förstått saker rätt så ska man lägga både en amerikansk modell och ""customization" i sin beställning.

Unicomp-tangentborden kan man få med USB, men en begagnad IBM Model M är ofta mer gediget byggd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du av nån bra adapter som går AT > usb direkt? ps2 känns så.. öööeeehh... "modernt"
Även nån adapterkrets att löda in direkt i ett tangentbord vore intressant.

Får nog fixa en AT till PS/2 först
Har för mig jag har haft det.. men var bra länge sedan.
borde väl finnas att beställa någonstanns.

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Lägg ut en annons vetja! Annars får man leta på blocket, tradera eller liknande. Terminal model m ska ju vara rätt ovanlig, speciellt i sverige. Har du kollat på unicomps version?

Skickades från m.sweclockers.com

har kikat runt o grejen e den att jag vill ha ett trasigt så jag kan testa att laga det kanske moda med lite rolig gravyr o färg +gillar terminal för att det finns typ 20 el om det e 40 extra +rogramerbara knappar df undrade jag om någon hadde ett här för unicomp har så dyra o alla funkar ju med så

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Kör med ett gammalt IBM model M från 95, man måste ju ha något att skriva/spela på, köpte på tradera för cirka 600.

Permalänk

Har ett IBM Model M2 med svensklayout från -93 som bara ligger och samlar damm, men jag tror inte det är värt nått så det får ligga kvar.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk

HIttade ett IBM "modell M" 1391411 i ett förråd hos föräldrarna. Svensk layout, tillverkat 1991-12-20. Funderar på att beställa en "Blue Cube" för att prova om allt fungerar .***bort/moderator***

Enligt §9
Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

HIttade ett IBM "modell M" 1391411 i ett förråd hos föräldrarna. Svensk layout, tillverkat 1991-12-20. Funderar på att beställa en "Blue Cube" för att prova om allt fungerar. ***bort/moderator***

http://i.imgur.com/tVHqmpG.jpg

http://i.imgur.com/9jqxQmH.jpg

Grattis. Hehe den är tillverkad på min födelsedag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §9*

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har letat satan efter detta tangentbordet.
Alla på Ebay har bara amerikans layout aka litet enter eller så vill de ha 1200kr ink frakt för ett engelskt med stor enter i urdåligt skick.

***bort/moderator***

Se inlägget ovan....
Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Grattis. Hehe den är tillverkad på min födelsedag.

Hehe, nice Tyvärr har det legat öppet som på bilden och inte nedpackat. Så det är lite flugskit och så Får nog ta och putsa upp det om det ska användas.

Skrivet av Kent:

*Tråd rensad enligt §9*

Ber om ursäkt! Det var inte tänkt som en försäljning, tänkte mig inte riktigt för där.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Det finns USB->PS/2 adaptrar ute i välsorterade datorbutiker. Det ska vara en aktiv adapter som innehåller en tjock bit som innehåller elektronik.
Det finns t.ex. en på webhallen.

Obs för att det finns billiga adaptrar som fungerar sämre med äldre versioner av Model M som kräver mer ström än de flesta tangentbord. En adapter som är mest populär bland enthusiaster för att den funkar ypperligt tillsammans just med äldre Model M kallas för "Blue Cube" och ser ut såhär:
http://deskthority.net/w/images/f/fe/BlueCube.jpg

Citerar ett gammalt inlägg nu men.. Blue Cube verkar vara rätt svår att få tag på. Enda jag lyckats söka mig till som säljer dom är nåt amerikanskt företag på amazon, och den specifika produkten skeppas inte till min adress står det när jag är inloggad. Och hittar ingen på varken ebay eller tradera. Får väl chansa på den från webhallen istället :/

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Jag vill bara komma med den sorgliga nyheten att mitt Model M har gett upp... Det är någon form av glapp som gör att vissa tangenter bara fungerar "ibland" och jag är inte precis så duktig med en lödpenna så jag tror att det får bli dekoration i en bokhylla istället.

Hur som helst så fick det bli ett modernt tangentbord med blåa brytare, hoppas jag blir nöjd, men inget slår ett Model M

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett från Unicomp för några år sedan.
Fungerar bra , räkna med att det kostar en rejäl slant, jag åkte på tull också, totalt 1000-1500 ungefär.
För att få svensk layout så får du kolla vad layouten heter (kolla model m på wikipedia) och bifoga det numret i beställningen.
Men du får ett nytt USB eller PS2 anpassat Model M med svensk (eller annan) layout, med eller utan windows tangent
Har kikat på nya tgb med full nkey rollover med brytare i diverse färger men inget känns som ett model M.

Permalänk
Medlem

Mitt Model M från 1992 rullar på fint. Fortfarande nästan i nyskick.

Permalänk
Medlem

Finns ett på tradera nu. Men det verkar sakna Del knappen på numpaden.

http://www.tradera.com/item/340827/217846624/ibm-model-m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antman88:

Finns ett på tradera nu. Men det verkar sakna Del knappen på numpaden.

http://www.tradera.com/item/340827/217846624/ibm-model-m

Uppe i 800kr redan. Är glad att jag lyckades få tag på ett model m för 100kr i bra skick. Lite smutsigt och nån liten kaffefläck. Dock med blått ibm märke men det är ju knappt nån skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Oj, går de för så mycket?
Jag har ett sånt som ligger och skräpar i garderoben. Kanske ska slänga upp på tradera.
Men jag håller med om att det är ett fantastiskt bra tangentbord!

Ska ta fram och kolla hur det ser ut och om det finns något tillverkningsår på det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har två IBM Model M i gott skick från 1990. Men jag sparkar mig själv i baken varje morgon för att jag inte tog chansen när jag gick i gymnasiet i slutet av 90-talet och skolan skulle modernisera sina datorsalar. De SLÄNGDE ÖVER HUNDRA IBM Model M... Jag tog ett då för att jag alltid gillat klickljudet men hade såklart ingen koll på hur poppis de var/skulle bli.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag har två IBM Model M i gott skick från 1990. Men jag sparkar mig själv i baken varje morgon för att jag inte tog chansen när jag gick i gymnasiet i slutet av 90-talet och skolan skulle modernisera sina datorsalar. De SLÄNGDE ÖVER HUNDRA IBM Model M... Jag tog ett då för att jag alltid gillat klickljudet men hade såklart ingen koll på hur poppis de var/skulle bli.

/hulle.

Hade vart skoj om du tagit hem över hundra gamla tangentbord och sparat i över 15 år för att kunna sälja då.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p