Datorn startas om slumpmässigt av spel efter en minut, tror att det kan vara moderkortet ???

Permalänk

Datorn startas om slumpmässigt av spel efter en minut, tror att det kan vara moderkortet ???

Min dator har haft problem då och då men det har alltid gått några månader efter jag fixat problemet innan ett nytt dykt upp.
Okey, till problemet.
Datorn började för nån månad sedan starta om sig själv när jag spelade, efter det så har tiden innan datorn stänger av sig själv gått ner gradvis, från 2h till en halvtimme till nån minut. Men så länge jag inte spelar så kan datorn vara på i dygn utan problem

Jag har den senaste bios uppdateringen och jag har installerat om det en gång (vilket fixade ett annat problem där det tog 5 minuter att boota upp datorn).
Hade problem innan sommaren där datorn stängde av sig själv men löste det igen att Installera det uppdaterade bios.
Inga överhettnings problem (under hård användning: CPU 50°C GPU 87°C ).

Tror att moderkortet kan orsaka problemet (eftersom jag har haft problem med det förut), men det kan lika gärna vara Processorn, grafikkortet eller SSD.
Jag har inga problem köpa ett nytt moderkort eller processor om jag skulle visa sig att vara problemet, men jag vill undvika att köpa nytt om det inte fixar problemet.

CPU: I7 2600K
Moderkort: MSI Z68A-GD65 (MS-7681)
RAM: G.Skill F3-12800CL9-4GBXL (4 st)
GPU: Zotac GTX 580
SSD: Corsair Force 3

skulle vara riktigt tacksamt om nån skulle veta vad problemet

Permalänk
Medlem

Prova köra spelen på lägre inställningar. Vsync eller en fps limiter är i ordning. 87C är ändå rätt högt, så det kanske skjuter iväg till 100 ngn gång och tvingar omstart.

Annars borde du blåsa med tryckluft och installera senaste drivrutiner , fr a för gpun. Men det borde du ju göra oavsätt 😊

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Om inte det hjälper skulle jag ta ut 3 minnestickor och orova med bara en sticka på 1333 9-9-9-27 cr2 (manuella inställningar, inte spd eller xmp). Intel platförmer kan visa instabilitet med alla 4stickor installerade. Och vid dom inställningarna kommer alla friska ddr3minnen vara stabila. Då kan du utesluta minnet om du fortf har problem med 1 sticka på den hastigheten.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

Och vad har du för nätagg?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Prova köra spelen på lägre inställningar. Vsync eller en fps limiter är i ordning. 87C är ändå rätt högt, så det kanske skjuter iväg till 100 ngn gång och tvingar omstart.

Annars borde du blåsa med tryckluft och installera senaste drivrutiner , fr a för gpun. Men det borde du ju göra oavsätt 😊

Kan inte riktigt testa att ändra på inställningar längre, bf4 som upptäckte att jag hade problem kraschar datorn nu direkt när kartan är färdig laddad, och samma sak gäller de flesta mer krävande spelen jag har. Plus så har jag nu haft en liknande omstart nyss utan att jag satt på nåt spel (GPUn är då 40c), vilket gör mig lite nervös.

Gick igenom datorn med tryckluft för nån vecka sedan när problemen startade, jag har också haft upp GPU-Z och tittat på temperaturen innan datorn startas om och den har aldrig gått över 91C. När det gäller drivrutiner till GPUn så har jag den senaste som jag får rekommenderad av GeForce Experience (344.11), har funderat på att gå tillbaka till gamla drivrutiner som jag hade installerade innan jag hade problem (tror du att det är nån idé eller är det bara slöseri på tid?).

Skrivet av ggwp:

Om inte det hjälper skulle jag ta ut 3 minnestickor och orova med bara en sticka på 1333 9-9-9-27 cr2 (manuella inställningar, inte spd eller xmp). Intel platförmer kan visa instabilitet med alla 4stickor installerade. Och vid dom inställningarna kommer alla friska ddr3minnen vara stabila. Då kan du utesluta minnet om du fortf har problem med 1 sticka på den hastigheten.

Ska testa det när jag har skrivit klar. Mitt moderkort har när man går in i bios en ramminnes test där den säger om ramminnet som man har installerat funkar som det ska och hittills så har den get ok på mitt ram (så jag litat på det).

Skrivet av giplet:

Och vad har du för nätagg?

Mitt nätagg är ett Fractal Design Newton R2 1000W
Har undrat om det kan vara felet (om så är fallet så har jag haft tur att datorn inte är stekt ännu), men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter om det är nåt fel på nätagget.

Tack ggwp och giplet för ni tog er tid att svara 😊 , jag studerar och har inte så mycket pengar att spendera på datorn, så om nåt skulle behövas bytas ut så skulle jag vilja gör det på rätt del.

Permalänk

Så testade att ta ut mina ramminnena och satt ditt en annat ramminne från en kompis dator (han har samma ram som jag har) och satte det på 1333. Startade upp datorn och öppnade bf4, efter en 2 min så startades datorn om. Så jag kan nu utesluta mitt ram från att orsaka problemen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trippelgun:

Så testade att ta ut mina ramminnena och satt ditt en annat ramminne från en kompis dator (han har samma ram som jag har) och satte det på 1333. Startade upp datorn och öppnade bf4, efter en 2 min så startades datorn om. Så jag kan nu utesluta mitt ram från att orsaka problemen.

Kollat om det är värmeproblem? Kolla med t ex AIDA64 och kör något krävande som Unigine Valley/Heaven.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att ta ur ditt GTX 580 och använda den integrerade grafikdelen

Permalänk

Körde Unigine Valley som Jalle64 sa och det tog inte ens nån sekund innan omstart, så tog ut mitt grafikkort som dunis90 sa och testade att köra Unigine Valley, inga problem, inte en krasch.

Så jag antar att det var det uppenbara hela tiden, men jag ville bara inte skiljas från min GTX 580. så det blir nog att köpa ett nytt grafikkort.
Nån som vet nåt tillfälligt som jag kan ha tills oculus rift släpps nästa år (det är då jag tänker mig en riktig uppgradering när det gäller grafikkort)?

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma typ av fel på ett AMD grafikkort. Där hade kortets inbyggda fläktkontroll något glapp så fläkten stannade lite då och då. Kopplade så fläkten gick konstant på 12volten med en resistor som gav acceptabel ljudnivå. Aldrig ett problem efter det.

Permalänk
Medlem

Kolla kontakterna i moderkortet från nätagget, hade samma bekymmer och då var de dålig kontakt på 2 av stiften i den stora 24 pinskontakten, syntes direkt jag kollade in i den för 2 av hylsorna i kontakten var betydligt mörkare i färgen än dom övriga. Jag böjde in hylsorna med en liten skruvmejsel och efter de har de fungerat.

MVH Peter

Permalänk

Okay, har nu testat med ett nytt grafikkort i systemet och dator startas fortfarande om efter nån sekund av belastning så kan nu utesluta grafikkortet som en fel faktor.

Skrivet av BTLulle:

Kolla kontakterna i moderkortet från nätagget, hade samma bekymmer och då var de dålig kontakt på 2 av stiften i den stora 24 pinskontakten, syntes direkt jag kollade in i den för 2 av hylsorna i kontakten var betydligt mörkare i färgen än dom övriga. Jag böjde in hylsorna med en liten skruvmejsel och efter de har de fungerat.

MVH Peter

Tittade på 24 pinskontakten och kunde inte hitta nåt som såg ovanligt ut, men om det skulle vara fel på nätagget så skulle det vara billigare att bytta ut, jämfört med det två sista alternativet vilket skulle bli moderkortet och processorn.
Jag börjar bli desperat, om det är fel på nätagget hur skulle jag få reda på det eller är det ingen idé att fortsätta gräva och bara bytta ut moderkortet.

Datorn startas nu om ibland efter lång användning och om det blir som det ursprungligen var med spelen så kommer datorn till slut inte kunna startas, innan den kraschar.
Då blir det dator bara en dyr metall burk. Hjälp

Permalänk

Fel på datorn, datorn stänger av sig själv under all sort av grafisk belastning! (inte grafikkortet)

Som jag skrev i föra tråden så började det långsamt med bf4, först gången efter 3 h, men efetr det så kraschade datorn oftare och det blev bara mindre och mindre tid innan nästa krasch. Nu kan jag inte en titta på videos på VLC utan att datorn kraschar éfter 2 sekunder.

Ramminet har jag bytt
Grafikkortet har jag byt
Moderkoret har jag byt

Jag har bara kvar nätagrigatet och processorn på min check lista på möjliga orsaker till kracherna. Eller är det nåt uppenbart jag missar?

Jag är ny till felsökning och vill hellre köpa ett nyt nätagg istället för nytt moderkort och processor?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1323838-datorn-star...

Permalänk
Skrivet av trippelgun:

Som jag skrev i föra tråden så började det långsamt med bf4, först gången efter 3 h, men efetr det så kraschade datorn oftare och det blev bara mindre och mindre tid innan nästa krasch. Nu kan jag inte en titta på videos på VLC utan att datorn kraschar éfter 2 sekunder.

Ramminet har jag bytt
Grafikkortet har jag byt
Moderkoret har jag byt

Jag har bara kvar nätagrigatet och processorn på min check lista på möjliga orsaker till kracherna. Eller är det nåt uppenbart jag missar?

Jag är ny till felsökning och vill hellre köpa ett nyt nätagg istället för nytt moderkort och processor?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1323838-datorn-star...

har du inget nätagg du kan låna från nån kompis testa då med ditt moderkort och minnen.
du skriver att du bytt grafik, moderkort och minnen. då har du 2 uppsättningar av dessa ?

antingen nätagg eller grafiken tippar ja är fel på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att korspostning ej är tillåtet.

Citat:

§ 3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

har du inget nätagg du kan låna från nån kompis testa då med ditt moderkort och minnen.
du skriver att du bytt grafik, moderkort och minnen. då har du 2 uppsättningar av dessa ?

antingen nätagg eller grafiken tippar ja är fel på.

Jag har byt grafikkort från mitt gammal gtx 580 till en Radeon R9 290 så jag har 2 Grafikkort, ram minne så har jag 4 st av två är helt nya (kör bara med dom nya nu, alltså bara 8GB). När det kommer till moderkortet så köpte jag ett nytt moderkortet, men problemet var fortfarande kvar så lämnade tillbaka det.

Tror inte på grafikkortet eftersom jag byte i mellan dom 2 korten jag har utan att felet löser sig.
Jag kommer att byta nätaggregatet, frågar runt hos kompisar om dom har reserv.