Bredbands Bolaget jag orkar inte mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyzed:

Det är ganska barnsligt att inte läsa första inlägget i tråden också. Han har redan lagt ut 20-30K på trådlöst bredband. Då kan man anta att han har pengar att lägga på en mer permanent lösning. Sen kanske inte fiber är tillgängligt där han bor men det är en helt annan sak. Om han nu skulle kunna få fiber för 20K så är det en smal sak i jämförelse med hur han löser problemet idag.

Varför fortsätter du ens att skriva i denna tråd? Du har fått hjälp men du vägrar göra det som folk föreslår. Till exempel att skaffa en annan router och brygga den du har. Men det skiter du i, så kan nån mod snälla låsa denna tråd! Den stör bara resten av forumet!

jag ska beställa en ny router asus men jag håller tråden uppdaterad om vad som händer

det har fungerat perfekt i 3 dagar nu och fungerar fortfarande perfekt förutom små fel som det jag visade

Skrivet av Solaris:

Läs hans tidigare trådar så går det snabbt upp för dig vad snubben är ute efter.

Det jag var ute efter var att bredbandsbolaget skulle se detta och börja bry sig istället för massa ursäkter, sen om det verkar som att jag inte lyssnar så är jag ledsen för det, men jag ska beställa ny router jag har också testat programmet pingplotter som någon sa,

Jag trodde det skulle vara ensjälvklarthet att allt är deras fel, det har tagit över ett år av ursäkter små reparationer och det är deras fel att jag har haft problem med internet, så ni får utsäkta om jag har tappat tålamodet och om jag inte gör allt som sägs, mycket av det jag inte förstår, ärligt talat orkar jag inte jag vill bara att dem gör något för detta allt jag har förlorat över det, jag har tillräckligt med andra problem i mitt liv för att ha kunskapen av att jag har förlorat över 20 000.kr pågrund av att dem inte kunde fixa det på över ett år.

Känns ärligt talat som hela världen är emot mig`, fedex tappade en skärm som jag betalade över 30 000.kr för och dem struntade helt i det, fick en liten mp3 spelare och 800.kr som kompensation jag orkar ärligt talat inte med all den här oturen jag orkar inte men jag får snällt tvinga mig att vara lugn eftersom det finns inget jag kan ta ut ilskan på.

Just nu hoppas jag bara att dem åtminstone kan fixa det, men det tror jag inte, och om det är deras val av router som skapade dessa problemen så är det väl inte mitt fel att jag hade problemen? jag hade knappt tankar om att skaffa ny router inga alls, fick veta av dem att ja zyxel är stabilast bästa fick sedan veta att nej det går inte att köpa ny router det fungerar inte sa dem ville då ha en ny för bättre räckvidd.

jag ska nog sluta fråga efter hjälp på sweclockers, eftersom jag blir bara nedtryckt om det verkar som att jag inte lyssnar, jag orkar inte göra alla olika test som ska göras eftersom jag har inte energi för det, meningen med tråden var att jag förhoppningsvis skulle få något stöd över huvudtaget, att bredbandsbolaget skulle börja förstå vad jag har förlorat, men det fick jag inte säger då inte att jag inte är tacksam för all hjälp jag har fått för det är jag.

Just nu vill jag bara sova, finns 0 som är positivt för mig så jag orkar inte just nu, så jag tackar för eran hjälp, ska försöka igen med pingplotter samt köpa ny router, gissar att det inte går att ersätta zyzel routern utan att dem behöver bryggas.

Permalänk
Medlem

Startat om webbläsaren? Enda jag ser är att en sida inte laddats korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Startat om webbläsaren? Enda jag ser är att en sida inte laddats korrekt.

förut så gjorde den så här hela tiden kanske var ett engångssak att den gjorde det nu när internet har fungerat normalt i över 3 dagar

Permalänk
Medlem

Varför köper du bara en inte företagsförbindelse? Att sitta och klaga över förlorade inkomster när du sitter på en konsumet-ADSL är ju lite roligt bara det.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

gissar att det inte går att ersätta zyzel routern utan att dem behöver bryggas.

nej för i routern sitter även modemet tråkigt nog men det är bara koppla in den nya routern i modemet och bråkar det kan du bli tvungen att stänga av lite skräp i zyxel routern men jag klarade mig utan det. sen kan det bli lite bråk om du behöver ha åtkomst till tex en nas eller din dator från nätet(tex med din telefon) med 2 routrar men inget super svårt.

finns alltid någon som har det värre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonw:

Varför köper du bara en inte företagsförbindelse? Att sitta och klaga över förlorade inkomster när du sitter på en konsumet-ADSL är ju lite roligt bara det.

jag är inte smart det är en bra förklaring

edit: nu har det börjat gå sönder på allvar igen sidor laddar trasiga bilder laddar inte etc det börjar bli värre och värre

Permalänk
Medlem

Har du starta om Chrome än och kollat om du har någon packet loss eller liknande, testat bredbandskollen med mera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag är inte smart det är en bra förklaring

edit: nu har det börjat gå sönder på allvar igen sidor laddar trasiga bilder laddar inte etc det börjar bli värre och värre

Surfa in på routerns webinterface. Vil minnas att BBB kör med 254 på slutet med sin firmware. Alltså 192.168.0.254 (kanske 192.168.1.254). Är det extremt segt bara att komma till routern så är det inte ADSL-linan det är fel på, det är routern som är halvdöd. Om du får upp sidan så kolla gå de grafiska representationerna av cpu- och minnes-användning.
Fungerande router kan se ut så här.

Ligger båda värdena på 99% är routern segare än frusen sirap, och bara en omstart hjälper.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Surfa in på routerns webinterface. Vil minnas att BBB kör med 254 på slutet med sin firmware. Alltså 192.168.0.254 (kanske 192.168.1.254). Är det extremt segt bara att komma till routern så är det inte ADSL-linan det är fel på, det är routern som är halvdöd. Om du får upp sidan så kolla gå de grafiska representationerna av cpu- och minnes-användning.
Fungerande router kan se ut så här.
http://www.zyxel.se/web/fileadmin/user_upload/BILD/PRESTIGE33...

Ligger båda värdena på 99% är routern segare än frusen sirap, och bara en omstart hjälper.

System Uptime: 37 min
Current Date/Time: Tue Sep 30 20:03:20 CEST 2014
CPU Usage: 16.8%
Memory Usage: 81.7%
NAT Sessions Usage 65.7%

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

System Uptime: 37 min
Current Date/Time: Tue Sep 30 20:03:20 CEST 2014
CPU Usage: 16.8%
Memory Usage: 81.7%
NAT Sessions Usage 65.7%

Med de värdena ska det flyta på bra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Med de värdena ska det flyta på bra.

Är inte 87% memory ganska högt för att varit igång 37 minuter? Känns som minnet bör ligga runt 50% över all tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reyintaz:

Är inte 87% memory ganska högt för att varit igång 37 minuter? Känns som minnet bör ligga runt 50% över all tid

Varför skulle routern vara utrustad med mer minne än den behöver. Då blir den ju dyr!

Permalänk
Medlem

vänta lite.. hur kan ni ha så låg cpu + mem usage?? jag kan inte ens starta om modemet innan cpu'n + minnet e på 90%+... är det nått fel på mitt modem då?

är en Zyxel p-2601HN-F1

e: just nu är det bara 1 dator som är uppkopplad och är inne på swec.. inget laddas ner.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför skulle routern vara utrustad med mer minne än den behöver. Då blir den ju dyr!

För jag antar att 87% var vid normalanvändning, vid tyngre användning (flera datorer osv) så kommer den lätt komma upp i 99% känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vänta lite.. hur kan ni ha så låg cpu + mem usage?? jag kan inte ens starta om modemet innan cpu'n + minnet e på 90%+... är det nått fel på mitt modem då?

http://oi58.tinypic.com/2j68i9x.jpg

är en Zyxel p-2601HN-F1

Länge sedan jag bryggade min så jag minns inte exakt, men minne låg nog på runt 90% direkt vid start. Även webinterfacet drar en del CPU-kraft och ger högt värde vid första laddning av sidan. Refresh gav lägre värde, förutsatt att ingen eller minimal trafik finns samtidigt.

När jag tänker efter var nog NAT det som verkligen slöade ner routern. Många anslutningar torrenttrafik och NAT gick i taket, och routern återhämtade sig aldrig. Restart om man överhuvudtaget lyckades navigera sig fram, annars var det bara att lyfta röven och flippa över strömbrytaren,.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Problemet löser sig om du startar om modem/router? Kvarstår? Hade du stängt ner webbläsaren för att få den fräsch? Rensat cache i webbläsaren? Och sånt först? Felsöker man inte så hittar man inget. Gör inte allt det här samtidigt för då kommer du inte ha någon aning om vad som gjorde skillnaden. NAT med många anslutningar eller sånt som UPnP brukar kunna "sega ner" hemmaroutrar till näst intill obrukbara hastigheter. Där omstart krävs. Har man utrustning som inte fungerar med normala inställningar och normal trafik så får man lov att byta den, men kan vara bra att lista ut att det också är problemet först.

Permalänk
Avstängd

jag rensar allt förutom vissa kakor ganska ofta kör ccleaner ganska ofta

System Uptime: 2:37
Current Date/Time: Tue Sep 30 22:03:11 CEST 2014
CPU Usage: 16.7%
Memory Usage: 82.1%
NAT Sessions Usage 60.8%

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag rensar allt förutom vissa kakor ganska ofta kör ccleaner ganska ofta

System Uptime: 2:37
Current Date/Time: Tue Sep 30 22:03:11 CEST 2014
CPU Usage: 16.7%
Memory Usage: 82.1%
NAT Sessions Usage 60.8%

Fast det var ett svar på något helt annat. Har du rensat cache i Chrome, startat om webbläsaren och kollat både prestanda och om sidor fungerar som de ska? Har du sedan startat om routern och kollat om allt fungerar som det ska efter den startat upp? Har du fortfarande problem? Enda vi kan utläsa av det där är att du startade om routern två och en halv timme sedan. Inte något om resultatet.

Permalänk
Medlem

måste hoppa in här, har ej läst till sista sidan ännu men...

jag flyttade ifrån ett fungerande BBB 100/100 fibernät ut i skogen till ett Telia 8Mbit ADSL, vi fick med något modem utav märket "Technicolor"(?!?)
När jag och sambon hade iPad, 2 Telefoner, 1 Laptop & 1 stationär med Stream/Torrent så laddade inga sidor alls, men vi upptäckte även att när vi bara surfade och allt var uppkopplad samtidigt så dog nätet titt som tätt, jag ringde Telia och bad dem brygga modemet sedan kopplade jag in en Asus AC66U Router (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082) efter modemet, det har fungerat finfint sen dess.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast det var ett svar på något helt annat. Har du rensat cache i Chrome, startat om webbläsaren och kollat både prestanda och om sidor fungerar som de ska? Har du sedan startat om routern och kollat om allt fungerar som det ska efter den startat upp? Har du fortfarande problem? Enda vi kan utläsa av det där är att du startade om routern två och en halv timme sedan. Inte något om resultatet.

som sagt jag rensar chrome ofta en full rensning förutom vissa inloggningskakor

startar om routern ganska oftan gjorde det en gång idag just nu fungerar sidorna som dem ska allt dog ner helt och hållet för några timmar sedan där det var hemskt trasigt igen men nu är allt tillbaka till normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag rensar allt förutom vissa kakor ganska ofta kör ccleaner ganska ofta

System Uptime: 2:37
Current Date/Time: Tue Sep 30 22:03:11 CEST 2014
CPU Usage: 16.7%
Memory Usage: 82.1%
NAT Sessions Usage 60.8%

Det är svårt att hjälpa när det är sporadisk återkoppling från din sida.
Av värdena att döma så fungerar internet bra. Jag gissar på att det är vad du vill säga med att du klistrar in dem.

Skrivet av zzcool:

som sagt jag rensar chrome ofta en full rensning förutom vissa inloggningskakor

startar om routern ganska oftan gjorde det en gång idag just nu fungerar sidorna som dem ska allt dog ner helt och hållet för några timmar sedan där det var hemskt trasigt igen men nu är allt tillbaka till normalt

Visst är det bra att du har koll på vilka värden som är normala, men det är när internet inte fungerar som du måste vara observant på hur det står till i routern. Har du problem att nå routern så är det definitivt routern som är problemet, då den trafiken inte ens når internet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

som sagt jag rensar chrome ofta en full rensning förutom vissa inloggningskakor

startar om routern ganska oftan gjorde det en gång idag just nu fungerar sidorna som dem ska allt dog ner helt och hållet för några timmar sedan där det var hemskt trasigt igen men nu är allt tillbaka till normalt

Men har du stängt ner Chrome och startat upp det igen? Annars ligger ju dina 50-100+ tabbar och drar minne. Var det omstart av modem/router som gjorde det normalt? Förstår du att du kan ersätta router-funktionen med en egen router som inte kräver omstarter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Men har du stängt ner Chrome och startat upp det igen? Annars ligger ju dina 50-100+ tabbar och drar minne. Var det omstart av modem/router som gjorde det normalt? Förstår du att du kan ersätta router-funktionen med en egen router som inte kräver omstarter?

jag förstår ärligt talat inte vad du menar men jag är trög just nu eftersom jag har ingen energi kvar längre men jag gör mitt bästa men ja jag stängde chrome och öppnade igen och rensade cache etc

Permalänk
Medlem

Alltså går det fortfarande inte att dra någon slutsats.

Permalänk
Medlem

Verkar inte gå att belasta Bredbandsbolaget allt för mycket då TS inte verkar speciellt intresserad av att lösa problemet. Hade han varit det hade han tagit en timme och testat det som föreslagits för att utesluta eller bekräfta sakerna. Det kunde han gjort redan för ett halvår sedan i tråden han skapade då. Dock verkar hans beteende fortsätta i denna tråd genom att inte testa de saker som föreslås (och även är troliga felkällor).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming