Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

En liten men efterlängtad nyhet är att knappkombinationen CTRL+V fungerar i kommandotolken och exempelvis kan användas för att klistra in sökvägar, vilket underlättar en hel del för den som knackar i den klassiska prompten.

Om nu detta musberoende OS år 2015 "revolutionerar" på detta sätt, skulle de då inte lika gärna ta efter en annan praktiskt gammalmodighet, nämligen att allt som markeras med intryckt vänsterknapp klistras in med hjulklick?

I övrigt bra, för det är oerhört irriterande att inte kunna Ctrl+c - Ctrl+v i kommandotolken.

Edit: har justerat texten för att undvika missförstånd

Permalänk

Är det någon som vet varför dom tänker kalla det för windows 10? Dom är ju helt tokiga

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Serzarian:

Dock så är rubriken över den sista spalten i artikeln följande: "Lansering mot slutet av nästa år"

Det stämmer inte, står bara lansering nästa år.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Firkraag:

Det stämmer inte, står bara lansering nästa år.

Sweclockers ändrade bokstavligen precis efter att jag skrev det där

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Kolla in den här videon (video nummer två på sidan) där de växlar mellan "tablet-mode" och "desktop-mode". Ser riktigt ballt ut:

http://www.theverge.com/2014/9/30/6868695/microsoft-windows-1...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Windows xp va bra vista sög win7 va bra 8an sög windows 9 va bra så jag förespår att Windows 10 kommer va dålig

(Dessutom härmar dom Nvidia med att skippa nummer )

Kan ju medela att nvidia inte skippade nummer, 800-serien var till laptops tydligen.
http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-860m

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Johankish:

Är det någon som vet varför dom tänker kalla det för windows 10? Dom är ju helt tokiga

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Operativsystemet är fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium och Microsoft aviserar att fler förändringar kommer att presenteras framöver.

Det hoppas jag verkligen för just nu är jag inte ett dugg imponerad. Inga nya kioskvältande funktioner presenterades enligt mig, utan det var ju bara lite fixar för w8. Medan jag och förmodligen många andra anser att detta är w8.2, så har Microsoft mage att inte bara gå upp en nivå, utan två, och namnge det w10. Lite ironiskt.

Ja, jag vet att de har fixat så att alla enheter kör samma version, virtuella skrivbord och ctrl+v i CMD (wow, dat engineering). Känns bara så himla gammalt på något sett.

Permalänk
Medlem

Lär väl kosta 4000kr och blåsa hela datorn som vanligt, tills dess tankar jag Yosemite gratis utan att påverka innehållet på HDD:n precis som alltid med OSX.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Kolla in den här videon (video nummer två på sidan) där de växlar mellan "tablet-mode" och "desktop-mode". Ser riktigt ballt ut:

http://www.theverge.com/2014/9/30/6868695/microsoft-windows-1...

Ser riktigt OSX ut. Eller OS10.

Permalänk
Medlem

Ja, hellre en lång vänta än ett till Vista.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Sa det något om några priser..? Eller om det skulle bli gratis för Win 8 användare?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daavido:

Sa det något om några priser..? Eller om det skulle bli gratis för Win 8 användare?

De ville inte svara på det.

Permalänk
Medlem

Första roliga microsoftprodukten på flera år!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Det enda jag känner mig osäker på är det här med virtuella skrivbord. Känns som att det kan bli förvirrande för vanliga användare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kanske värt att införskaffa win10. Det lilla man såg i videon verkade ju lovande.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det enda jag känner mig osäker på är det här med virtuella skrivbord. Känns som att det kan bli förvirrande för vanliga användare.

Helt klart en funktion som bör vara avstängd som förval. De användare som vill ha denna funktion kommer veta att den finns och kunna ta reda på hur man slår på den.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det enda jag känner mig osäker på är det här med virtuella skrivbord. Känns som att det kan bli förvirrande för vanliga användare.

Det beror ju helt på hur det implementeras. Jag tycker det är skitbra men min mamma kommer säga att datorn har gått sönder om hon hamnar i "fel" skrivbord. Undermeny och kortkomando känns som lösningen. För powerusers.

Permalänk
Medlem

Nu längtar även jag till att få uppgradera. För olikt Win 8, det här är inte en förvirrad röra i olika tankesätt för fundamentalt olika produkter! Deras windows store, meh kommer vara värdelös även då men den går bara att bocka ur och apparna tas bort

Det jag också hoppas på är att man inte är tvungen att ha ett Microsoft konto vid installation. Seriöst jag behöver det inte, det bör vara valfritt! Windows 7 åker hur som helst ut under 2015.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

HOLD YOUR HORSES! Man kan alltså maximera och minimera program nu? Satan vad tekniken går snabbt frammåt, jag hänger ju knappt med längre!

Skämt osido så verkar faktiskt operativsystemet väldigt bra. Jag gillar hur Microsoft verkar vara det enda bolaget som fattar att framtiden handlar om att enkelt kunna gå från mobil>Padda>laptop>stationär fram och tillbaka och ha kvar allting och fortfarande vara produktiv. Sen även extra desktops ala Ubuntu gillas samt att dom verkar förstå att folk skaffar större skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kanske de börjar köra Win10, 12, 14, 16 och hoppar över varannan dålig?

En väldigt udda strategi.

Ingen cortana?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

MS gillar uppenbarligen att trolla med sina produktnamn. Har det sagts något om hover-to-mark så att man slipper klicka varje jävla gång man hoppar mellan fönster? Den enskilt största QoL-ändringen dom kan göra och känns ännu viktigare nu när man kan "Snapa" fyra fönster samtidigt.

Permalänk
Datavetare

Ser bra ut. Absolut inget revolutionerande, men man har lärt sig av en rad misstag man gjorde i Win8 och försöker rätta till dem vilket är allt man kan kräva. Ser inget fel i att försöka sig på nya saker bara man vågar backa från de saker som uppenbarligen var en dålig idé.

OS för skrivbordet är idag i stort sätt färdigvecklad produkt, så tycker inte man ska förvänta sig att de ska vara några stora förändringar framöver. De delar som kan putsas lite är Windows hantering av CPUer med många CPU-kärnor och så ska man fundera kring hur hanteringen av HiPPI skärmar kan förbättras så långt som möjligt för "vanliga" Windows-applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En del som funnits i Linux och OSX sen en bra tid tillbaka + Windows 8 = Nytt Windows :pPPpPppP

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

Jag lovar att jag inte kommer ansöka och sedan skicka feedback dagligen om hur bra det vore om Aero Glass fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om nu detta musberoende OS år 2015 "revolutionerar" på detta sätt, skulle de då inte lika gärna ta efter en annan praktiskt gammalmodighet, nämligen att allt som markeras med intryckt vänsterknapp klistras in med hjulklick?

I övrigt bra, för det är oerhört irriterande att inte kunna klippa & klistra i kommandotolken.

Nu går det ju faktiskt redan att klistra in saker i kommandotolken, högerklicka och klistra in.
Vilket är väldigt smidigt! Men blir ju självklart bättre när man även kan använda ctrl+v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

från the verges liveblog: "After the Build conference, mid next year" for Windows 10 release.

Fortfarande länge dit

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Lär väl kosta 4000kr och blåsa hela datorn som vanligt, tills dess tankar jag Yosemite gratis utan att påverka innehållet på HDD:n precis som alltid med OSX.

Det kostar 300kr för OEM och är gratis för de som har köpt wXP, 7 eller 8.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av RaW D Coy:

varför så sent? ska dom inte bara lägga till ett par grejer bara och ta bort vissa funktioner? liksom Ctrl+C å lite Ctrl+V.

Jobbar man med kod så känns Copy/Paste lite för drastiskt, känns bara positivt de tar längre tid optimera!

Ska bli skoj att prova 10an då 8an har jag helt hoppat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Solklart med Windows 10 ju, först Xbox one och nu Windows 2, fast i binärform då (10).

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2