Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Medlem

Rofl. MickeySoft i ett nötskal.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Jag gillar hur Microsoft verkar vara det enda bolaget som fattar att framtiden handlar om att enkelt kunna gå från mobil>Padda>laptop>stationär fram och tillbaka och ha kvar allting och fortfarande vara produktiv.

Apple hälsar
https://www.apple.com/ios/whats-new/continuity/

Men ja, det ser bra ut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Känns som det är betydligt mer färdigt än när 8an släpptes, med features för skrivbordsanvändare också. Sen är det ingen risk att virtuella skrivbord är påslaget som standard. Precis som ingen av misstag skulle skapa ett nytt skrivbord i Mission Control på det andra operativsystemet med en romersk tia.

När de gäller UI/design har de tänkt om, de kallar numera detta "continuum" när det gäller att studera det. Så de verkar seriösa med att de ska arbeta bort "duality" och de går bort från idén att det ska upplevas som två olika miljöer.

Permalänk
Medlem

*Mummel*
Otyg att hålla på och döpa produkterna till "7, 8, 9" etc. Lansera dem under årtal för lansering i stället så kanske folk får lite perspektiv på hur gammalt skräp de använder.

Nåja, jag bryr mig egentligen inte nämnvärt, vare sig om namnet eller om produkten. Troligen lär jag väl slänga in den studentlicens jag får via universitetet, bara för att hålla mig à jour, men i sedvanlig ordning blir det nog bara en otymplig nödvändighet för att kunna spela någon enstaka gång.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Här är hela presentationen.

https://www.youtube.com/embed/NfveyXCsiA8

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är inte ens en nyhet för Apple, det är bara förbättrat på senaste

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Med en del menar du enbart virtuella skrivbord? Eller syftade du på något mer?

Att automatisk snappa/resizea fönster har funnits ett bra tag till vissa linux desktops/compositors.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Efterapningen är fullbordad. Jag utropar det slutgiltiga namnet till Windows X!

Det slutgiltiga namnet kommer bli Windowless windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Just det där har jag väntat på till oss som använder Microsoft produkter. Skiter fulla fan vem som var först, så länge man kör ett ekosystem så är det väldigt bra om enheterna samspelar. Jag hoppas verkligen detta kommer i nästa Windows version.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Egentligen heter det Windows One

10 är 1 numerologist (vanligast reglen i denna "hippikonst" är att man brukar reducera nummer separat och addera ihop dem igen) 10 => 1+0= 1

Onenote, Xbox One, Onedrive. och nu ETT windows for alla maskiner.

Knappast ett sammanträffande....

Siffran 1 symboliserar en start. Vilket är lite lustigt för Xbox One fick en dåligt start. T ex i Matrixfilmerna kallas Anderson för "the One" för han är början på en ny era där människorna inte är slavar.

Ni som inte tror så är det vanligt i dataindustrin att man enligt VR-zone: flummar för namn på produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Att automatisk snappa/resizea fönster har funnits ett bra tag till vissa linux desktops/compositors.

Tror du att det här är nytt för windows eller? Det gick inte på appar förut (eller det gjorde det visst det egentligen men inte som vanliga fönster), det är det som menades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Just det där har jag väntat på till oss som använder Microsoft produkter. Skiter fulla fan vem som var först, så länge man kör ett ekosystem så är det väldigt bra om enheterna samspelar. Jag hoppas verkligen detta kommer i nästa Windows version.

Ja skitsamma vart det kommer ifrån, bara det är bra.
Tycker det ser lovande ut. Fast det tyckte jag iofs att 8 gjorde också när det förvisades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har det sagts något om hover-to-mark så att man slipper klicka varje jävla gång man hoppar mellan fönster?

Kan du förklara mer vad du menar med hover-to-mark? Att när du håller musen över ett fönster så blir det fönstret valt och man kan t ex börja skriva direkt där?

[#1 EDIT]
Har för mig att det funnits i XP, osäker på Vista, det fanns på Windows 7 och även på 8an.

Ease of Access Center -> Make the mouse easier to use -> Välj "Activate a window by hovering over it with the mouse" eller motsvarande på svenska.

[#2 EDIT]
För att spara mer tid kan jag öven då svara på möjligt kommande fråga om att scrolla genom att enbart hålla musen över ett fösnter. Detta går på windows 7 om man väljer det jag skrev på EDIT #1, men på windows 8 fungerar det automatiskt utan att fönstret markeras.

Permalänk
Medlem

I det stora hela ser det ganska bra ut funktionsmässigt.

Men önskar att det kommer finnas alternativa teman, GUI är lite för platt i Windows 8 och av det man sett av Windows 10.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Tror att de såg Windows 8.1 som "9". Därför blev det Windows 10.

Jag tror mer på att 7 ate 9

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/benriga/status/517032541207797760

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tanken är att det heter Windows One

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Med Windows 8 så tog de bort startmenyn. Med Windows 10 så tar de bort klockan.

Antar då att man måste ha en app för att få en klocka till sitt OS då.
Inte för att jag ser något positivt alls med någon version efter win7, men tar de bort klockan sjunker Microsoft ner i marianergraven.
Sista OS'et lär vara win 7 för mig, som ser ut som jag vill och har allt jag behöver, å inget onödigt krafs.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Tror du att det här är nytt för windows eller? Det gick inte på appar förut (eller det gjorde det visst det egentligen men inte som vanliga fönster), det är det som menades.

Ja, det trodde jag.

Permalänk
Medlem

Det här påminner om när Nokian hoppade direkt från version 2 till 4 på Hakkapeliitta, för att "4:an har så stora förbättringar att den hoppar två versionsnummer!!!!". Grejen var bara att konkurrenten Gislaved Nordfrost låg ett versionsnummer före, så Nokian ville komma ikapp. Extremt töntigt. Lika töntigt som att hoppa från Windows 8 till 10. Tramspellar.

Undras varför MS måste vara så inkonsekventa med namngivningen?

1, 2, 3
95, 98
ME
2000
XP
Vista
7, 8
10

Men hur som helst är 10:an bättre än 8:an, men har fortfarande svårt att se varför jag ska överge 7:an. Får väl se hur det artar sig framöver...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Viktigast av allt är att det blir sömlöst mellan "metro" och "skrivbordet". Hoppas verkligen samma sak gäller webbläsaren.

Ska bli kul att testa!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Kan du förklara mer vad du menar med hover-to-mark? Att när du håller musen över ett fönster så blir det fönstret valt och man kan t ex börja skriva direkt där?

[#1 EDIT]
Har för mig att det funnits i XP, osäker på Vista, det fanns på Windows 7 och även på 8an.

Ease of Access Center -> Make the mouse easier to use -> Välj "Activate a window by hovering over it with the mouse" eller motsvarande på svenska.

[#2 EDIT]
För att spara mer tid kan jag öven då svara på möjligt kommande fråga om att scrolla genom att enbart hålla musen över ett fösnter. Detta går på windows 7 om man väljer det jag skrev på EDIT #1, men på windows 8 fungerar det automatiskt utan att fönstret markeras.

Du har förändrat mitt liv. Till det bättre. Kan inte tacka dig tillräckligt Hur kan detta vara gömt i Ease of Access Center och inte vara på by default?! Sitter tillfälligt på Win 7 atm men du menar att samma alternativ finns i Win 8? Förstår inte riktigt din sista edit ang. att det fungerar automatiskt i Win 8.

EDIT: Menar du att man med detta alternativ aktiverat i Win 8 kan scrolla i ett fönster medan det är halvt dolt bakom ett annat fönster, utan att det markeras och flyttas fram som i Win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Du har förändrat mitt liv. Till det bättre. Kan inte tacka dig tillräckligt

Jag finns här för att hjälpa den ignoranta (säger det skojsamt, ta det inte seriöst ) massan. Om du bara gav win8 chansen t ex så skulle du hålla med om hur mycket bättre än 7an den är. Men ja, startmeny i fulskärm verkar vara en deal breaker. Folk nobbar nativt .iso stöd, taskbar på flera skärmar, win+x får fram en riktigt praktiskt meny på 8an, en task manager som är bättre på massa sätt, inklusive att man kan hantera vilka program som startar upp tillsammans med windows därifrån, en förbättrad file explorer och ja, kan fortsätta rätt länge faktiskt och som du märkt så har jag inte sagt nånting om modern UI där. För om jag fick så skulle jag prata om fördelarna med att snabbt kunna se överblick på mejl, kalendär, väder osv och mer. Men ja, min rant är över ^^

Skrivet av pålis:

Hur kan detta vara gömt i Ease of Access Center och inte vara på by default?! Sitter tillfälligt på Win 7 atm men du menar att samma alternativ finns i Win 8? Förstår inte riktigt din sista edit ang. att det fungerar automatiskt i Win 8.

Antar att det beror på att det inte ansågs vara det folk ville ha. Själv gillar jag inte det t ex. Alt+tab är enligt mig bättre och ibland flyttar jag bort musen till exempel, då blir det riktigt störande om ett annat fönster väljs. Men bra att valet finns.

Ang mitt andra edit: På windows 8, om du håller musen över ett annat fönster så markeras inte det fönstret per automatik, det stoppar dock inte musen från att få scrolla på det fönstret. Detta går inte på Windows 7. Men för dig som gillar att fönstret markeras så får du det problemet löst också då även på win7.

[EDIT]
Jag visste själv inte om att denna funktionalitet fanns. Men på windows (och ja, även andra OS) så finns det webläsare som kan nå google.se (kom igen, ha lite humor istället för o ta illa upp!). Där hittade jag detta:
http://www.sevenforums.com/tutorials/9000-mouse-hover-makes-w...

Om du kollar option 3 så kan du se hur du kan ändra timeout:en. Antar att det kan vara intressant för dig ifall du vill att det ska ske snabbare eller långsammare.

[EDIT 2]

Skrivet av pålis:

EDIT: Menar du att man med detta alternativ aktiverat i Win 8 kan scrolla i ett fönster medan det är halvt dolt bakom ett annat fönster, utan att det markeras och flyttas fram som i Win 7?

Jajamensan

Permalänk
Medlem

Mina kommentarer var innan jag såg videon vilket jag nu gjort. Där han mer eller mindre säger det rakt ut jag säger. Trodde inte att det skulle vara så blatant. Utan att bli alltför hippie så förklarar han att 10 är 1.

Permalänk
Medlem

MS skulle anlitat stardock till att göra alla GUI funktionerna till dem istället

Permalänk
Medlem

voidkahn, tänk på att du förespråkar Windows 8.1 som är ett annat operativsystem än Windows 8. Även om det är små ändring i gränssnittet och liknande så betyder det mycket för att kunna använda operativsystemet utan att lägga till saker själv. Du kan inte ens stänga av datorn från Win+X context-menyn i 8an utan att själv lägga in genväg för det.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ertiyed:

MS skulle anlitat stardock till att göra alla GUI funktionerna till dem istället

Det låter som en lysande idé.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Hahaha gjorde min kväll

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Fniss! Perfekt!