Fjärrstyr dator - båda ser vad som görs

Permalänk

Fjärrstyr dator - båda ser vad som görs

Hej
Kan jag fjärrstyra en dator i mitt nätverk och få användaren att se vad jag gör på skärmen? Dvs att jag kan ta över en kollegas dator och samtidigt visa hur man gör något. Jag vill helst använda windows 7s fjärrstyrnings verktyg om detta är möjligt.

Idag när jag gör det, loggas användaren i fråga ut och jag tar över helt. Att inget syns på skärmen på kollegans dator.

Permalänk

TeamViewer?

Permalänk
Medlem

RDP har inte någon "screen sharing" möjlighet om jag minns rätt eftersom du antingen tar över eller skapar en ny session på datorn du ansluter dig till. Använd tredjepart t.ex. teamviewer eller screenconnect.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Windows Remote Assitance är inbyggt. Tror det heter Fjärrhjälp eller nåt sånt på svenska. Låter precis som det du behöver. Kräver dock att ni är på samma nätverk men det verkar det ju som ni är.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk

Nice
Teamviewer är inget alternativ. Måste ju få det installerat på allas datorer... meh.
Fjärrhjälp hittade jag. Dock verkar något krångla, får inte datorerna att finna varandra (samma nätverk)... måste kolla lite på nätverks konfigurationen då det är ett företagsnätverk.