Startmenyn/skärmen i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Startmenyn/skärmen i Windows 10.

Vore intressant att veta hur rätt Microsoft träffat med modifieringarna av startmenyn/skärmen till Windows 10 samt föra en diskussion kring det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet vi om ännu om hur man kommer kunna konfigurera om den?

Permalänk
Medlem

Den enda förbättringen i win8 över win7 i min mening rent visuellt är att de ändrat loggan till helblått. Jag gillar startmenyn i win7 betydligt bättre. Förhoppningvis behåller man det bästa av båda världar i win10!

Permalänk

Perfekt med t.ex. twitter i ett litet fönster i startmenyn!

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra med de inställningar som är default med viss modifikation.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kommer köra med "liten fet" startmeny med live tiles pinnade (väder, nyheter etc).

Permalänk
Medlem

Planerar nog att testa innan jag bestämmer mig

Gillar dock högerklickmenyn på W8.1 bättre än startmenyn i W7.
Några långa klick menyer i start blir det definitivt inte..ex. Start, All Programs, Program X, .lnk

Permalänk
Medlem

Någon som vet när det kommer för nedladdning?

Ledsen ifall det var fel ställe att posta det!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk

Får hoppas man sliper den krångliga vägen för offline konto bara och inte för stort fokus på molnet för desktop i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vi vet ej hur Windows 10 kommer att se ut när den skarpa versionen kommer sommaren 2015 men för testversionen av W10 valde jag "Konfigurerar den så likt Windows 7's startmeny det går".

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort appdelen så kör jag på det eller att man kan ha den som sina favoritprograms ruta där istället
Btw så hörde jag ett rykte att testversionen av Win 10 är rätt så ostabil. Vi får se hur det är. Jag har ju en extradator som jag kan testa på så att inget av värde försvinner

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas man sliper den krångliga vägen för offline konto bara och inte för stort fokus på molnet för desktop i alla fall.

Två klick är väl ändå inte så farligt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Två klick är väl ändå inte så farligt?

Jo tjena var inte riktigt så jag mena.

Titta här #14526932 är just det som är problemet dom skapa i win 8.1.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Är jag den enda som skiter i startknappen? Filhanteraren och skrivbordet all the way.

Permalänk

Blir nog att installera Classic Shell även på Windows 10 och köra startmenyn i "Classic Style".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Blir nog att installera Classic Shell även på Windows 10 och köra startmenyn i "Classic Style".

Gör du det så kan du ju faktiskt inte uttala dig om vad du tycker om Windows 10 sen i och med att du har modifierat det. Jag tänker köra det som det är out of the box så att man ser alla förändringar som skett och vad som händer under de olika uppdateringarna som lär komma.

Permalänk

Kommer göra som W8+W7 eftersom det är det som är syftet med den nya startmenyn.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

var det något förutom startmenyn som var bra med win10? verkade det stabilt osv, såg inget igår

Permalänk
Medlem

har suttit en stund nu och använder än så länge startmenyn exakt så som jag gjort i win8.1, högerklicka på windowsknappen för lite genvägar, annars vänsterklicka och skriva det jag vill åt

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Meningslöst med startmenyn, använder den inte. Gör som jag alltid gjort i windows 8/8.1. Får nog säga att det lär bli än mer förvirrande användare när 10 kommer ut då dom helt plötsligt inte har startskärmen som default

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk

Jag har raderat alla tiles förutom feedback-tilen som det ser ut nu.
När den skarpa versionen kommer lär jag köra helt utan tiles.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar mycket med support/drift så blir det standard, ingen mening med att optimera den för mycket för det kommer aldrig standardanvändarna att klara och skall jag visa/göra instruktioner så är standard det jag får lära mig att hantera.-) första blickarna runt i win10 så är startmenyn väldigt intressant, skall absolut prova och bygga en företagsanpassad variant när/om jag får tid till det.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo tjena var inte riktigt så jag mena.

Titta här #14526932 är just det som är problemet dom skapa i win 8.1.

Två klick. Oj, vilket problem!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Två klick. Oj, vilket problem!

Du kollade inte ens? 3 klick och dessutom dolt. Så man tror det bara går att köra onlinekonto.

För mig var det en slump att jag hitta offline kontot.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du kollade inte ens? 3 klick och dessutom dolt. Så man tror det bara går att köra onlinekonto.

För mig var det en slump att jag hitta offline kontot.

Jag hade inga problem att skapa ett offline konto, så jag vet inte vad du missat. Det är precis samma som Windows 8/8.1

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag hade inga problem att skapa ett offline konto, så jag vet inte vad du missat. Det är precis samma som Windows 8/8.1

Inte samma som win 8 (vad jag kommer ihåg). Bara om man kör offline så dyker det upp lättare för att göra offline konton.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Använder startmenyn i ganska begränsad omfattning idag men kommer nog att fortsätta på ungefär samma sätt. Kommer troligen att lägga upp genvägar i tiles-fältet till sånt som används ofta för lättare åtkomst än att ha det borttappat nånstans på skrivbordet.

Bättre konfigurationsmöjligheter vore dock önskvärt samt möjlighet att få enhetlig bakgrundsfärg eller få välja den själv utifrån kategori. Möjligheterna att flytta runt ikoner/tiles är ganska dåliga som det ser ut nu vilket gör att det blir svårt att placera dem utifrån egna önskemål.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Snusfri

Kommer förmodligen att köra på fullskärm som jag gör nu i Windows 8.1, det passar mig perfekt.
Dock så kommer jag förmodligen att testa den nya hybriden, men den känns inte rätt för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Använder startmenyn i ganska begränsad omfattning idag men kommer nog att fortsätta på ungefär samma sätt. Kommer troligen att lägga upp genvägar i tiles-fältet till sånt som används ofta för lättare åtkomst än att ha det borttappat nånstans på skrivbordet.

Bättre konfigurationsmöjligheter vore dock önskvärt samt möjlighet att få enhetlig bakgrundsfärg eller få välja den själv utifrån kategori. Möjligheterna att flytta runt ikoner/tiles är ganska dåliga som det ser ut nu vilket gör att det blir svårt att placera dem utifrån egna önskemål.

Jag har också tänkt på det. Som det är nu så hoppar ju tiles alltid så nära toppen som möjligt vilket inte är optimalt för mig alls. Som tur är finns Feedback-appen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rss i startmenyn

Finns det någon "store" för startmenyn så man kan anpassa den vidare? Tänker att en rss läsare skulle kunna ha en viss funktion.