Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem

är riktigt sugen på detta! kan man köra med Live USB, typ som ubuntu?
vill inte göra en helt ny partition på min lilla 128GB SSD bara för att installera ett OS jag kommer använda i en timma

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

btw, använder storage spaces (ej på systemdisk) nu i min win8.1, jag antar ju att den kommer ryka eftersom det är mjukvaruraid, men kan någon bara bekräfta detta?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Nope, får inte fram den heller.

Samma här.

Skrivet av Sisyfos:

Får man fråga vad som är nackdelen med denna preview förutom eventuella buggar?
För alla får ju ladda ner den gratis om man så vill och ha den tills Windows 10 släpps om cirka ett år med uppdateringar etc och så som det ser ut hittills så är ju operativsystemet inte bara buggfritt för vanligt användande utan jag har även precis spelat en Hearthstone-runda utan problem i 120FPS (Kanske inte det mest krävande men ändå).

Jag menar att sitter man bara med en Windows XP-licens så borde det ju vara bättre ur alla synpunkter att köra den här Previewen om man vill köra Windowsprogram

Nu skall jag testa spelstabiliteten på riktigt med lite BF4 tror jag! Återkommer med prestanda och eventuella problem.

Dold text

Jag är inte fördig med all drv än men. Då jag skulle öppna cpu-z för att kola vilken revision av mitt mb jag hade så kom det upp att det är inkompabilitets problem. Inte märkt nägra drv problem från 8.1 än så länge I alla fall, det jag var som mest orolig för.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är riktigt sugen på detta! kan man köra med Live USB, typ som ubuntu?
vill inte göra en helt ny partition på min lilla 128GB SSD bara för att installera ett OS jag kommer använda i en timma

Funkar ej att köra Live. Installera det virtuellt i Hyper-V så slipper du påverka nuvarande OS.

Skrivet av hACmAn:

Samma här.

Du får fram charms med Win+C som någon skrev tidigare i tråden, själv tycker jag bara det är skönt att slippa den i tid och otid.

Permalänk

Det här är hur Windows 8 borde ha varit! Känns som det blir mer värt att uppgradera till den här versionen. Hoppas bara att en vanlig uppgradering inte blir så dyr.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

helballt än så länge! Windows+X är kvar! thank god

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Det här är hur Windows 8 borde ha varit! Känns som det blir mer värt att uppgradera till den här versionen. Hoppas bara att en vanlig uppgradering inte blir så dyr.

Tänkte precis säga det, hade de släppt detta hade det inte blivit något gnäll. Den är redan tusen ggr bättre än 8/8.1 med menyn, virtuella skrivbord, apparna i fönster (även inställningar).

Jag tar nog risken och kör den som mitt enda, 8/8.1 med sitt fullskärmsblaj kan dra något gammalt över sig (och Sinofsky också).

Finns det några snabbtangenter för skrivborden förrresten ? Annat än Alt+Tab, kan man switcha direkt mellan virtuella skrivbord på något sätt ?

Permalänk
Medlem

Någon som får igång CPU-Z och HWMonitor?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Fett ballt med virtuella skrivbord! mkt nöjd , gillade också file preview saken, ska testa mer imorn , deploya lite o sånt skojj
alla länkar, pluss att man kan göra egna ! ballt.

edit 2,
man kan göra egna länkar och starta program direkt ifrån länkarna, riktigt nice!!!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Testar 720p på youtube, och när den buffrat upp hela så börjar den om och buffra, så det hackar till lite då och då. Vet ej om det är något med VMWare som spökar...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Avstängd

Tycker integrationen modern/startknappen är helt klockren!

Windows store är dock fortfarande totalt oanvändbar.
Om man först söker på blocket och sedan söker på grooveshark får man träffar på blocket.
De har någon algoritm som ger en ett medelvärde av populära sökningar (företag som betalat mest?) som man får oavsett vad man skriver i sökfältet.

Någon som kan tipsa om en gratis spotify-livetile med titel framåt bakåt play stop?

Permalänk
Medlem

suck, skulle installera på min surface pro 2 nu, men så hittar den ingen ssd att installera på, så får jaga drivrutiner imorgon.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Entusiast

Battlefield 4 i Technical Preview

Jag kan nu bekräfta att Battlefield 4 fungerar klockrent i Windows Technical Preview!
Precis likadan FPS som i Windows 7 och inga ljud-buggar eller liknande.

Kanske fick jag nyss världsrekord i att spela en AAA-titel i Windows 10/Technical Preview också?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Fick igång det på en virituell burk på min ESXi-server och det verkar rulla på ganska så smärtfritt. Tilldelade det bara 4gb minne så det kan vara lite snålt och sen får man tänka på att det ligger på en vanlig 7200rpm-disk som används till andra virituella datorer också. Kör via fjärrskrivbord till den nu så det gör ju att vissa funktioner och finesser inte riktigt fungerar som det ska eller att saker och ting inte ser riktigt rätt ut.

Kravet på microssoftkonto går att lura sig förbi genom att dra ur nätverkskabeln när man ska genom det steget i installationen.

Ska experimentera vidare och dessutom försöka använda det en del för att få en vettig uppfattning om hur det fungerar och vad det finns för irritationsmoment.
Det som dykt upp hittills är ett allmänt grötigt utseende som verkar vara ett lapptäcke lagat med gaffatejp och smältlim... (ja, jag saknar klassiska temat från win7, det är mer användbart än allt som kommit senare)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

hojta till hur det går, behöver installera om min speldator och är ju sugen på att gå upp på win10 nu. säg gärna vad ni har för config och hur drivrutinerna fungerar

Funkar riktigt bra faktiskt
Testat lite spel och program som jag brukar köra och allt funkar precis som det ska.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem

Går att använda sig av ett lokalt konto för att logga in i Windows som det gick i Windows 8. Eller är man tvungen att använda sig av ett microsoft online konto i Win 10 ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krass:

Går att använda sig av ett lokalt konto för att logga in i Windows som det gick i Windows 8. Eller är man tvungen att använda sig av ett microsoft online konto i Win 10 ?

Det går att ändra efter installation i profilinställningarna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Går att använda sig av ett lokalt konto för att logga in i Windows som det gick i Windows 8. Eller är man tvungen att använda sig av ett microsoft online konto i Win 10 ?

Som flera har skrivit förut, det går att göra som i Windows 8, skapa ett lokalt konto direkt i installationen genom att trycka nytt microsoftkonto och sedan längst ner "skapa lokalt konto" (fast på engelska då )

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

har precis fått in win10 på min surface pro 2 och är glad över att startskärmen finns där default samt charms bar när man sveper in från höger

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Fullständig katastrof!

Vill inte installera på huvudburken, ingen plats på HDD för Vmware, dator nummer två krypterad med Truecrypt och fylld med material jag inte kan göra mig av med eller säkerhetskopiera pga inga lediga HDD´s!
Det här suger!

*Edit*
Kanske hustruns laptop..... hmm!?!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Går det att på något sätt ändra knappkombinationer? Tänkte för när man trycker [Win] + [E], just nu kommer man till "Home" med allehanda skit, jag hade hellre velat komma till "Den Här Datorn"

Permalänk
Medlem

Går ej att installera EVGA Precision X har jag upptäckt

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GHFear:

Går ej att installera EVGA Precision X har jag upptäckt

Gick perfekt för mig i alla fall, likaså att ändra frekvenser etc

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

D: Länka till versionen du använder så är du jättesnäll.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem

Dual booted på en seperat SSD men starta inte... ska göra om !!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Gick perfekt för mig i alla fall, likaså att ändra frekvenser etc

D: Länka till versionen du använder så är du jättesnäll.

Edit: Sorry för dubbelposten... Blev helt fel asså xD

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Medlem

Jag har installerat win 10 och internet gick lite fortare att ladda vissa sidor.

Men datorn hängde sig efter 30 min surf av någon anledning. kan vara nya drivrutinerna från Amd eller win 10. vet ej.

Kör med en gammal mekanisk hd och upplever att datorn är snabb att ladda mapparnas innehåll. har nyss installerat operativsystemet
och får prova mer i morgon.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om/hur man får bort det lilla förstoringsglaset (Bing sökfunktionen) vid startmenyn?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Kan någon som har installerat det på en fysisk disk kolla hur det går att köra virtuella maskiner?

Det här blir nog mitt nya huvud OS isfl.