Permalänk
Medlem

WiDi-problem - löst

Hej jag har en bärbar och den ska enligt intels verktyg klara Widi nu.
Jag får igång widi och det rullar.
Problemet är att det blir massor med störningar på bilden, och den fryser bilden en liten stund med några sekunders mellanrum.
Problemet blir värre om jag har datorn längre bort, men finns ändå kvar även fast datorn är precis bredvid.

Datorn ska enligt intels verktyg klara widi, jag har uppdaterat samtliga drivrutiner.

Vad tror ni, beror detta på drivrutiner, låg bitrate på nätverkskortet (24Mbit/s), eller på processor som är en 2:a gen intel i5 med hd2000. ? Eller något annat? Kanske inte widi funkar så bra helt enkelt?

Någon med erfarenhet och/eller kunskap?

Mottagaren är inbyggd i min TV som är ny.

Permalänk
Medlem

widi

Jag har ingen praktisk erfarenhet men jag var intresserad av att skaffa någon sådan lösning men det verkar som om trådlös bildöverföring inte har kommit tillräckligt långt för att vara stabil. Det handlar om så pass mycket mer data att överföra grafik/bild trådlöst än det gör med t.ex endast ljud.
Bandbredden i den trådlösa tekniken/teknikerna som används är nog för dålig och ostabil. Möjligt att även drivrutiner är boven också. Nä man får nog lösa det genom att ställa en tiny ultra small formfactor dator vid tvn, koppla in via hdmi och sen ha trådlös mus och tangentbord vid soffan.

Möjligt att din gamla hårdvara kanske är orsaken till problemet också.

Permalänk
Medlem

För tillfället stabilt, eventuellt löst.

Lyssna på det här jag hittade lösningen på nätet.

Problemet var att jag bytt bakgrundsbild på skrivbordet.

Jag är tydligen en av dom användare som är Tvungna att köra med något utav Windows Standard-teman för att Windows inte ska strula till det för Widi.
Jag märkte att varje gång jag bytte tema, så blev WiDi bara segare och segare.
Standardtema sen starta om datorn fungerade. Jag vet inte om detta gäller för alla som ska köra Widi, har svårt att tro det.

Men visst, vill man ha WiDi får man väll ha en jävla äng, eller en windowslogga i bakgrunden.

Nu fungerar det i alla fall så när som på felfritt utan allvarligt lagg och med väldigt lite bild-distortions.
Ska testa lite och rapportera tillbaka igen när jag testat byta lite bakgrund och starta om datorn, och så får vi se om det rullar på så här bra eller om det ballar ur igen med tiden.

Permalänk
Medlem

Det fungerade bra. Mycket delay så det är ingenting för dom som vill spela men för att kolla på film så fungerade det väldigt bra.

Har därremot slutat använda WiDi eftersom jag ändå har datorn bredbvid TV:n, men det var intressant att testa.