Shadow of Mordor - SweClockers samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

varför finns det inte Anti-Aliasing alternativ i spelet?

Största tekniska missen på PC. Det är ett Nvidia-sponsrat spel. Tycker de borde haft stöd för TXAA osv.

I övrigt, riktigt roligt spel. Relativt svårt också, vilket jag inte har något emot. Jag kör med 360 gamepad på PC.

Permalänk
Medlem

Det här med 6GB grafikminne för HD-textures känns som något konstigt hype-argument. Jag har ett 3GB 780ti och har nog aldrig under 60fps med ultra settings i 1920x1200. Benchmarken tror jag sa 65fps average eller något.

För övrigt, kul spel! Kör med 360-pc controller och har inte riktigt bemästrat alla knappar, triggers och allt vad det heter

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk

Jag tyckte också att spelet var riktigt trevligt faktiskt. Dock tyckte jag att det gick något slött på mitt 680, datorn är inte precis i fn form i övrigt heller. Men spelet verkar nice, håller med om att det var en faslig massa knappar och grejor att hålla reda på, kände mig alldeles förvirrad Man börjar väl bli gammal, haha!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Riktigt kul spel, längesedan ett spel engagerade mig så mycket! Satt hela dagen igår till min sambos förtret.
Är ju inte helt olikt AC-serien, men detta är råare och framförallt bra mycket svårare. I AC kan man ju i princip inte dö, kan inte ens räkna hur många gånger det hände igår!

Nu är Ti-korten bra mycket vassare än ett vanligt 780 (som jag har), men funderar på att testa HD-textures.
Någon annan som hunnit med det ännu?

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Riktigt kul spel, längesedan ett spel engagerade mig så mycket! Satt hela dagen igår till min sambos förtret.
Är ju inte helt olikt AC-serien, men detta är råare och framförallt bra mycket svårare. I AC kan man ju i princip inte dö, kan inte ens räkna hur många gånger det hände igår!

Nu är Ti-korten bra mycket vassare än ett vanligt 780 (som jag har), men funderar på att testa HD-textures.
Någon annan som hunnit med det ännu?

många som svarat på den frågan redan i tråden , men ja det verkar fungera bra med 3GB VRAM till deras ULTRA EXTREME SUPER HD texurepack, som "kräver" 6GB VRAM....

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

många som svarat på den frågan redan i tråden , men ja det verkar fungera bra med 3GB VRAM till deras ULTRA EXTREME SUPER HD texurepack, som "kräver" 6GB VRAM....

Finns det några jämförelser på 3GB och 6GB eller 4GB och 8GB kort ens? Om det nu äter så mycket minne att det påverkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

många som svarat på den frågan redan i tråden , men ja det verkar fungera bra med 3GB VRAM till deras ULTRA EXTREME SUPER HD texurepack, som "kräver" 6GB VRAM....

Skulle vilja säga att ingen svarat på frågan tidigare, de som kört benchmark har gjort så med 780Ti eller ATI-kort, ingen med ett vanligt 780.
Men jag får väl helt enkelt svara på min egen fråga när texture packen är hämtad.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

Jag kör på ultra med texture patch och det flyter på riktigt bra. Spelar på en 980gtx och det verkar som 4gig vram duger.

Underbart spel. Likt Assasins Creed , men mycket roligare och bättre spel. Spelet har vissa likheter med Far Cry 3 med.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

2GB vram är nog lite för lite va?

Permalänk
Medlem

Nej det tror jag absolut inte. För att köra ultra uber extra mega dunde HD textures man måste ladda ner separat, då säger de 6GB minimum, men användarna här säger att det funkar utan det, trots uber extra mega dunder hd textures, som man inte alls behöver köra med.

Spelets minimikrav är ju rätt låga. Du bör nog kunna köra på "high" om du har t.ex ett 680.

Edit: Snacka dålig marknadsföring från deras sida, om folk går runt och tror att de inte kan köra spelet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat HD-textures med mitt GTX780, kör alla övriga inställningar på max samt i 1440.

I benchmark så skiljer det bara någon fps mellan Ultra och High texturer.
Men efter ett tags spelande så får jag ordentligt med lagg och då speciellt inne i "städerna", snackar under 10fps (ospelbart)!

Måste säga att jag inte upplevde någon jättestor förbättring utseendemässigt, går ju dessutom ganska fort i striderna så vem hinner titta på grafiken.
Kommer köra på High för en jämnare fps, utan att känna att jag går miste om en massa godis.

Slänger in en fråga också.
Har ni som förbokat fått era bonus saker från steam?
Jag har fått The Dark Ranger, men inte The Orc Slayer Rune!?
Det var ju inga problem att få The Orc Hunter Rune när man loggade in på WBPlay.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Här kommer en dum fråga

jag satt och lirade på Xbox one igår i kanske 2 timmar, riktigt skoj!

Hur slåss ni? Förutom Stealth kills,

Jag pepprar slåmedsvärd-knappen och interceptar med block-knappen, och håller på så tills dom är döda
men sen helt plötsligt upptäckte jag att man har nån sorts stun-slag också så jag började blanda in det också.
men det känns som om jag glömmer något, hur "utlöser" man combinationslagen? dvs när jag fått 10-30 slagskombination, så ska man ju kunna göra nån finnisher mitt i striden?

berätta hur ni gör

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Nu har jag testat HD-textures med mitt GTX780, kör alla övriga inställningar på max samt i 1440.

I benchmark så skiljer det bara någon fps mellan Ultra och High texturer.
Men efter ett tags spelande så får jag ordentligt med lagg och då speciellt inne i "städerna", snackar under 10fps (ospelbart)!

Måste säga att jag inte upplevde någon jättestor förbättring utseendemässigt, går ju dessutom ganska fort i striderna så vem hinner titta på grafiken.
Kommer köra på High för en jämnare fps, utan att känna att jag går miste om en massa godis.

Slänger in en fråga också.
Har ni som förbokat fått era bonus saker från steam?
Jag har fått The Dark Ranger, men inte The Orc Slayer Rune!?
Det var ju inga problem att få The Orc Hunter Rune när man loggade in på WBPlay.

Off-topic, men kommer köpa en 1440p-skärm i veckan och undrar hur du upplever skillnaden mellan en 1080p-skärm med ultra-inställningar och en 1440p med tex highinställningar? Detaljerna på texturerna osv då resolutionen är högre men settingsen är mindre. Har också ett 780 nämligen.

On topic: Detta ska lätt införskaffas! Verkar oerhört bra.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har hört folk som anser att spelet är ganska repetivt. Är det någon annan som känner likadant?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har hört folk som anser att spelet är ganska repetivt. Är det någon annan som känner likadant?

Ja, det är bara combat HELA tiden.. jag förstår inte hur folk kan tycka om det här spelet.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej det tror jag absolut inte. För att köra ultra uber extra mega dunde HD textures man måste ladda ner separat, då säger de 6GB minimum, men användarna här säger att det funkar utan det, trots uber extra mega dunder hd textures, som man inte alls behöver köra med.

Spelets minimikrav är ju rätt låga. Du bör nog kunna köra på "high" om du har t.ex ett 680.

Edit: Snacka dålig marknadsföring från deras sida, om folk går runt och tror att de inte kan köra spelet.

Har ett 770 så det blir nog bra på high

Permalänk
Medlem

Detta blir att bänka sig med i helgen på sin Ps4:a!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ja, det är bara combat HELA tiden.. jag förstår inte hur folk kan tycka om det här spelet.

Folk gillar D3 och online shooters också.

Tycker strider i Shadows of Mordor är riktigt välgjorda och håller att basera ett spel på.

Men förstår att en del vill ha lite mer story, kanske som i Batmanspelen.

Permalänk

Jag tycker inte kombaten är så repetivt. Kan vara också hur man väljer att spela. Jag har instället för att följa main story valt att jaga orc bossar och fått en del upgrades och öppnat upp en del skills som man inte har i början. Sedan så kan man blanda skillen.

Runorna som man får när man dödar bossar är ganska bra. Sen updragen där man följer efter Gollum är riktigt roliga. Samma kille har gjort rösten för Gollum med så gillar man den här världen är det skitkul.

Vad det gäller grafiken så tycker jag i alla fall att det är stor skillnad på texturer mellan ultra och texture patchen. Det är dock inget en 980gtx inte klarar i 1080p.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Buio:

Största tekniska missen på PC. Det är ett Nvidia-sponsrat spel. Tycker de borde haft stöd för TXAA osv.

I övrigt, riktigt roligt spel. Relativt svårt också, vilket jag inte har något emot. Jag kör med 360 gamepad på PC.

Märks det tydligt att det inte är någon AA? Jag får nog glömma downsampling då jag bara har 2gb vram...

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Här kommer en dum fråga
jag satt och lirade på Xbox one igår i kanske 2 timmar, riktigt skoj!
Hur slåss ni?

Lägg poäng på execution, bygg 8 hits och avrätta.
Längre ner i skill trädet kan du minska till 5 hits innan du kan aktivera en finisher.

Skrivet av Tesked:

Off-topic, men kommer köpa en 1440p-skärm i veckan och undrar hur du upplever skillnaden mellan en 1080p-skärm med ultra-inställningar och en 1440p med tex highinställningar? Detaljerna på texturerna osv då resolutionen är högre men settingsen är mindre. Har också ett 780 nämligen.

Inte testat detta spel med 1080, men min personliga åsikt är att man kan skruva ner diverse kantutjämnings inställningar vid högre upplösning och därmed få en prestanda vinst.

Håller med om att det är mycket fighting.
Men man kan ju välja om man vill köra stealth/båge, eller rusa in med svärdet.
Upplever inte att det är mer repetetivt än tex AC, fienden dör på betydlig fler sätt i här vilket åtminstone ger en illusion av variation.
Och det finns faktiskt en story (med cutscenes), om man håller sig till main/gollum questen.

Än så länge en klar 9/10!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Märks det tydligt att det inte är någon AA? Jag får nog glömma downsampling då jag bara har 2gb vram...

Jag kör på high och märker lite jaggies men inte så mycket dem har dock inte implementerat AA alternativ men märks att spelet i sig automatiskt använder 2xAA och inte mer

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Jag kör på high och märker lite jaggies men inte så mycket dem har dock inte implementerat AA alternativ men märks att spelet i sig automatiskt använder 2xAA och inte mer

Tack! Om det är så att du kan köra på high textures också med 1,5 gb vram så verkar det ju riktigt lovande. Jag brukar normalt sett spela med 2x msaa + 2x transparency multisampling + 120% resolution scale. Avskyr jaggies=(

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Tack! Om det är så att du kan köra på high textures också med 1,5 gb vram så verkar det ju riktigt lovande. Jag brukar normalt sett spela med 2x msaa + 2x transparency multisampling + 120% resolution scale. Avskyr jaggies=(

Som han sa så märks de inte supermycket. Vore trevligt med AA men det är ok ändå.

Några bilder jag tog (första 4 är PNG så det är lossless)

Permalänk
Skrivet av JeremyNot:

är väl ganska tidigt men tänkte bara höra med er andra som också har SoM nu. Har ni screen tearing också om man väljer att köra över 30fps cap ? Spelet är väldigt nytt så förstår om det förekommer strul, men är intresserad av att höra om andra har det också.

Cheers

Skrivet av DeFeCT79:

Har inte hunnit testa mitt ännu, men har du aktiverat V-Sync?

Jag kan inte spela något spel utan att ha V-Sync igång, screentearing är sjukt jobbigt, men det har alltid funkat bra med V-Sync igång, tar alltid bort tearing när jag testar i alla fall.

FPS caps utesluter inte tearing, bilderna blir inte syncade med skärmen bara för att man begränsar hur många som får renderas, även om det kan minska hur mycket tearing man får.

Vsync, som Defect nämner, löser det ju helt, man slipper tearing, om man nu står ut med all extra inputlag. Visst tycker latencen man får av Vsync är värre än tearing då och då (jag en av dem), andra tycker tvärtom

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Det här med 6GB grafikminne för HD-textures känns som något konstigt hype-argument. Jag har ett 3GB 780ti och har nog aldrig under 60fps med ultra settings i 1920x1200. Benchmarken tror jag sa 65fps average eller något.

För övrigt, kul spel! Kör med 360-pc controller och har inte riktigt bemästrat alla knappar, triggers och allt vad det heter

har du installerat HD Addon packet?det låter som du har det men bara för att vara säker, annars kolla vad det står på note:
http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2014/09/29041712336l....
------------------------

Har någon testat spelet med HD packet installerat? kommer man upp i 6 vram?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Tack! Om det är så att du kan köra på high textures också med 1,5 gb vram så verkar det ju riktigt lovande. Jag brukar normalt sett spela med 2x msaa + 2x transparency multisampling + 120% resolution scale. Avskyr jaggies=(

Ja det med att ha 3GB för High är bullshit vet inte med Ultra textures men high funkar fint hos mig med 1,5gb och majoriteten av alternativen på Ultra får 30-45fps, ibland stuttar det inte så ofta så du borde klara dig fint med 2gb

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Entusiast

Riktigt roligt spel och speciell combat som jag gillar starkt, storyn är väl spelets svaga sida men det rör mig inte så mycket då det inte var vad jag var ute efter och jag tycker ändå att storyn är mycket bättre än somliga spel.

Det mest förvånande med spelet är dess svårighetsgrad om man hamnar i fel situation vid fel tidpunkt till exempel att man precis går på en "Captain" och så kommer en annan från ingenstans under sin strid med kaptenen vilket gör att man blir totalt överrumplad och köttad

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Riktigt roligt spel och speciell combat som jag gillar starkt, storyn är väl spelets svaga sida men det rör mig inte så mycket då det inte var vad jag var ute efter och jag tycker ändå att storyn är mycket bättre än somliga spel.

Det mest förvånande med spelet är dess svårighetsgrad om man hamnar i fel situation vid fel tidpunkt till exempel att man precis går på en "Captain" och så kommer en annan från ingenstans under sin strid med kaptenen vilket gör att man blir totalt överrumplad och köttad

Ja ibland kan det bli riktigt köttigt. Hade en situation igår där inte mindre än fem captains och dylikt dök up, varav en var en warchief.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

har du installerat HD Addon packet?det låter som du har det men bara för att vara säker, annars kolla vad det står på note:
http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2014/09/29041712336l....
------------------------

Har någon testat spelet med HD packet installerat? kommer man upp i 6 vram?

Jag har HD paket installerat samt ultra settings. Har gjort benchmark och average FPS ligger på 87.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED