Hotmail, Försök till intrång? Vanligt?

Permalänk
Medlem

Hotmail, Försök till intrång? Vanligt?

Loggade in på min Hotmail för att bemötas av en varning om att mitt konto kan vara illa ute. Fick verifiera mig och byta lösenord mm.
Microsoft hade även skickat e-post om att någon försökt logga in från annan plats. Är detta någon att oroa sig över eller är det normalt?

Senaste månadens inloggningsförsök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Loggade in på min Hotmail för att bemötas av en varning om att mitt konto kan vara illa ute. Fick verifiera mig och byta lösenord mm.
Microsoft hade även skickat e-post om att någon försökt logga in från annan plats. Är detta någon att oroa sig över eller är det normalt?

https://lh3.googleusercontent.com/-LwjLUaGCvz4/VCz7hcrUm-I/AA...
Senaste månadens inloggningsförsök

Är det dina inloggningar eller är det bara ett exempel?

Om du bara loggat in från Belgien och inte använt TOR eller proxy ser det skumt ut. Även om du använt det ser det också skumt ut eftersom det är misslyckade inloggningar. Om du vet med dig att du inte försökt logga in vid de tidpunkterna är det intrångsförsök och du bör snarast uppgradera lösenordet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Har börjat bli vanligare pga att man vet om det, förr så hade hotmail/live inte samma säkerhetsvarning.
Antar också att det gäller en gammal email adress som använts flitigt genom åren på diverse sidor och därmed kan finnas med i flera hackade loggar med potentiella gamla lösenord som bytts ut genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Loggade in på min Hotmail för att bemötas av en varning om att mitt konto kan vara illa ute. Fick verifiera mig och byta lösenord mm.
Microsoft hade även skickat e-post om att någon försökt logga in från annan plats. Är detta någon att oroa sig över eller är det normalt?

https://lh3.googleusercontent.com/-LwjLUaGCvz4/VCz7hcrUm-I/AA...
Senaste månadens inloggningsförsök

Jag tror att Hotmail är en jävligt osäkert mailprogram. Tror även att de fick sina databaser hackade för ett tag sedan.
Någon tog sig in i mitt Hotmail-konto och stal på så vis mitt steam-konto genom att ändra lösenord.
Visade sig att det var en israel som tagit över det.
Tog 2 månader att få tillbaka skiten.
Ändra lösenord fort!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Är det dina inloggningar eller är det bara ett exempel?

Om du bara loggat in från Belgien och inte använt TOR eller proxy ser det skumt ut. Även om du använt det ser det också skumt ut eftersom det är misslyckade inloggningar. Om du vet med dig att du inte försökt logga in vid de tidpunkterna är det intrångsförsök och du bör snarast uppgradera lösenordet.

Ja det är en skärmdump på de försök som gjort mot mitt konto, jag använder sällan Hotmail så allt förutom idag är inte från mig. Har redan skaffat nytt lösenord.

Permalänk
Medlem

Antar att det är du som ändrat från belgien? I övrigt ser det där helt normalt ut. Det görs attacker på allting hela tiden idag. Man bör se till att ha 2-vägsverifiering om det är möjligt och hyfsat bra lösenord för att minska risken. 100% säker blir man dock aldrig då det finns buggar/hål i all mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Jag tror att Hotmail är en jävligt osäkert mailprogram. Tror även att de fick sina databaser hackade för ett tag sedan.
Någon tog sig in i mitt Hotmail-konto och stal på så vis mitt steam-konto genom att ändra lösenord.
Visade sig att det var en israel som tagit över det.
Tog 2 månader att få tillbaka skiten.
Ändra lösenord fort!

Hotmail är nog inget mailprogram utan snarare en mailtjänst, (programmet är i de flesta fall webbläsaren men finns även klienter). I övrigt pågår det nog hackerattacker mest hela tiden, de flesta från harmlösa 14-åringar som hittat något spännande program och så en och annan med lite mer elaka avsikter. Och så ett par miljoner hackare från Kina också så klart, verkar vara ett folknöje där, men så är dom 1,5 miljarder också iof

Kollar jag i loggarna på min utvecklingsserver (som inte ligger bakom några våldsamma IDS skydd och liknande) så är det ca ett intrångsförsök var femte sekund, varav de flesta resolvar hos China Telecom eller liknande. Tror inte att just min server är mer utsatt än andra (om inte annat för att det inte finns nåt att hämta där).