Permalänk
Medlem

Är FIFA 15 dåligt optimerat för PC? Jag har problem med att när jag kör FIFA så snurrar min fläkt upp till en hastighet av ~90% och temperaturen ligger runt 85 grader. Har inga problem överhuvudtaget i några andra spel, där snurrar inte ens fläkten igång. Sitter med ett Gigabyte Radeon R9 290 samt en i7 4770K så känner inte att det är hårdvaran som spökar. Jag har ställt in allt på max under settings i spelet.

Någon annan som upplever samma problem?

Permalänk

Är grafiken bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawls:

Är FIFA 15 dåligt optimerat för PC? Jag har problem med att när jag kör FIFA så snurrar min fläkt upp till en hastighet av ~90% och temperaturen ligger runt 85 grader. Har inga problem överhuvudtaget i några andra spel, där snurrar inte ens fläkten igång. Sitter med ett Gigabyte Radeon R9 290 samt en i7 4770K så känner inte att det är hårdvaran som spökar. Jag har ställt in allt på max under settings i spelet.

Någon annan som upplever samma problem?

Vad har du för inställningar? Rullar bra på mitt 290. Tog disable areo under inställningarna då flöt det bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är grafiken bättre?

Ny spelmotor har uppgraderat grafiken och detaljerna ordentligt.

Skrivet av Rawls:

Är FIFA 15 dåligt optimerat för PC? Jag har problem med att när jag kör FIFA så snurrar min fläkt upp till en hastighet av ~90% och temperaturen ligger runt 85 grader. Har inga problem överhuvudtaget i några andra spel, där snurrar inte ens fläkten igång. Sitter med ett Gigabyte Radeon R9 290 samt en i7 4770K så känner inte att det är hårdvaran som spökar. Jag har ställt in allt på max under settings i spelet.

Någon annan som upplever samma problem?

Har läst att en del fått problem med att spelet bara använder den inbyggda grafikdelen i processorn. Verkar som en del andra haft lite strul med just AMD-kort.

För min del flyter det på fint. I cutscenes så dippar FPS:en rätt mycket och det blir ändå hackigt trots FPS på 70+. Något står inte rätt till där, men i spelet är det fint.
Turboläget aktiveras inte hela tiden ens, så min är sval och tyst.

Permalänk
Medlem

Flyter bra på min maskin, det jag kan anmärka på är när laguppställningen skrollar i nederkant i början på matchen - att man kan få så ryckig skrollning är imponerande!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Alla som har problem med lagg... jag förstår inte. Jag kör på en i7 920 och GTX 470. 1080p maxade inställningar. Inget lägg. Både CPU, GPU och RAM (har 6gb) ligger alltid under 50% load. Det är väll ingen monsterdator jag har? Skulle vilja säga det är bra optimerat...

Se till att låsa på 60fps annars. Innan jag gjorde det laggade det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Vad har du för inställningar? Rullar bra på mitt 290. Tog disable areo under inställningarna då flöt det bättre.

Jag kör med Rendering Quality: High / MSAA Options: 4x / Frame rate: No limit on fps samt disable windows aero theme.

Låser jag det till 60 fps så är det givetvis inga problem men det påverkar också känslan i spelet.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Ny spelmotor har uppgraderat grafiken och detaljerna ordentligt.

Har läst att en del fått problem med att spelet bara använder den inbyggda grafikdelen i processorn. Verkar som en del andra haft lite strul med just AMD-kort.

För min del flyter det på fint. I cutscenes så dippar FPS:en rätt mycket och det blir ändå hackigt trots FPS på 70+. Något står inte rätt till där, men i spelet är det fint.
Turboläget aktiveras inte hela tiden ens, så min är sval och tyst.

Du verkar rätt hajj på det här med mysteriet fifa 15. Jag har en dator med i5 16 gb ddr3 ram och gtx 780, laggar så det knappt går att spela! vet du eller någon annan vad problemet kan vara? tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av skumtoppaz:

Du verkar rätt hajj på det här med mysteriet fifa 15. Jag har en dator med i5 16 gb ddr3 ram och gtx 780, laggar så det knappt går att spela! vet du eller någon annan vad problemet kan vara? tack på förhand

Jag hade problem med hack och frysningar med demot innan jag fick ihop min nya dator (hade 3570k tidigare). Efter en fräsch installation av Win 8.1 så flöt allt på sjukligt bra. Kan vara många orsaker men testa att rensa alla inställningar i Nvidia, kanske med en "clean" installation av ny drivrutin?

Har tyvärr inte jättebra koll på problem med Fifa 15 eftersom jag inte har det alls. Kolla in Origins forum, där dyker mycket sådant upp.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Jag hade problem med hack och frysningar med demot innan jag fick ihop min nya dator (hade 3570k tidigare). Efter en fräsch installation av Win 8.1 så flöt allt på sjukligt bra. Kan vara många orsaker men testa att rensa alla inställningar i Nvidia, kanske med en "clean" installation av ny drivrutin?

Har tyvärr inte jättebra koll på problem med Fifa 15 eftersom jag inte har det alls. Kolla in Origins forum, där dyker mycket sådant upp.

Tack för hjälpen! kollar på Orgin annars installerar jag 8.1!

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att försvara? Upplever att AI är helt bedrövlig och det enda man får göra är att försöka täppa igen på egen hand.

Använder ni contain mycket? Undviker att hålla inne sprint?

Fan omöjligt att stoppa folk i Div 2, springer rakt igenom hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Hur gör ni för att försvara? Upplever att AI är helt bedrövlig och det enda man får göra är att försöka täppa igen på egen hand.

Använder ni contain mycket? Undviker att hålla inne sprint?

Fan omöjligt att stoppa folk i Div 2, springer rakt igenom hela tiden.

Tycker det är jättebra att det numera krävs taktik och tålamod för att kunna försvara sig. Att man faktiskt kan utmana och vinna med lite hederlig dribbling med tempoväxling och riktningsbyten. Problemet är att det i princip är omöjligt att stoppa en motståndare som kniper fast sin sprintknapp med en spelare som har höga värden i agilitiy, sprint speed och dribbling. Bara att sprinta förbi aningslösa försvarare och sedan rulla bollen under, en ännu mer aningslös målvakt och repetera.
Får lite känslan att standardtaktikerna på lagen har alldeles för hög aggressivitet och press, vilket skapar förvirring och onödig tempoväxling när man byter spelare. OM man inte väljer att helt enkelt köra huvudlös tokpress då. Verkar som man måste in och korrigera för att få bättre flyt i försvaret.

Får hoppas på att detta skruvas på snarast för verkar som alla redan bygger sin taktik på det. Backa hem med många spelare, slå en lååång genomskärare till en kvick spelare och pressa sprintknappen. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tycker det är jättebra att det numera krävs taktik och tålamod för att kunna försvara sig. Att man faktiskt kan utmana och vinna med lite hederlig dribbling med tempoväxling och riktningsbyten. Problemet är att det i princip är omöjligt att stoppa en motståndare som kniper fast sin sprintknapp med en spelare som har höga värden i agilitiy, sprint speed och dribbling. Bara att sprinta förbi aningslösa försvarare och sedan rulla bollen under, en ännu mer aningslös målvakt och repetera.
Får lite känslan att standardtaktikerna på lagen har alldeles för hög aggressivitet och press, vilket skapar förvirring och onödig tempoväxling när man byter spelare. OM man inte väljer att helt enkelt köra huvudlös tokpress då. Verkar som man måste in och korrigera för att få bättre flyt i försvaret.

Får hoppas på att detta skruvas på snarast för verkar som alla redan bygger sin taktik på det. Backa hem med många spelare, slå en lååång genomskärare till en kvick spelare och pressa sprintknappen. :/

Ja det känns som att oavsett om du kör med "park the bus" så gör AI konstiga rörelser och skapar oreda överallt. Har fått ställa in så att varenda back och mittfältare inte rör sig framåt men det nollställs varje gång jag startar en match(gg EA). Men jag tror att det största problemet är att i årets FIFA finns det inte utrymme för några misstag. Minsta lilla tveksamhet eller förhastad rörelse blir till en målchans. I flera matcher upplever jag dessutom att Ronaldo blir ifrånsprungen av spelare med 60-70 i pace....det är så ruskigt random så jag vet inte vad. SPelat 60 matcher nu och allt känns som ett lotteri emellanåt.

Ska ge mig på PES 2015 demot men sannolikheten att jag går över dit lär vara liten. Hoppas det kommer en patch som styr upp lite...okej om man spelar manual då ska det vara svårt men assisted bör vara betydligt enklare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lär nog spela en hel del. Mycket bättre på många fronter än fifa 14.

runesson93 @ Origin

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

Slog till på fifa 15 efter några års frånvaro och måste säga att jag är imponerad, så det blir nog en hel del nötande framöver. Gillar att det krävs mer tålamod och timing i försvarsspelet än förut och att man kan göra sin gubbe utan att använda sig av specialfinter.

Har fritte8 som användarnamn på origin om någon är sugen att lira

Permalänk
Medlem

Nån som vill bli slagen på FIFA 15?

RedBayern91, lägg till

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

amen herregud precis köpt spelet på origin och så fort den är klar att spelas så får jag upp ett fel meddelande "Vi kan inte koppla upp dig mot EA servrarna för att aktivera FIFA 15 på den här datorn med ditt konto. Försök igen senare."

Är det så här man behandlas när man betalar för ett spel :S?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

amen herregud precis köpt spelet på origin och så fort den är klar att spelas så får jag upp ett fel meddelande "Vi kan inte koppla upp dig mot EA servrarna för att aktivera FIFA 15 på den här datorn med ditt konto. Försök igen senare."

Är det så här man behandlas när man betalar för ett spel :S?

Det är några coola killar som ddosar halva internet, i morse gav dom sig tydligen på EA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det är några coola killar som ddosar halva internet, i morse gav dom sig tydligen på EA.

Jaha exakt när jag köpte spelet :/ morgonkaos

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Har lirat i en timme nu, spelet är betydligt roligare än Fifa 14. Njuter även i single player
Det enda som jag inte gillar hittills är kameran och att det inte finns någon möjlighet att unzooma mera. Tycker att kameran är alldeles för nära planen.
Har ni något tips på vad man kan göra ifall ni upplever samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har lirat i en timme nu, spelet är betydligt roligare än Fifa 14. Njuter även i single player
Det enda som jag inte gillar hittills är kameran och att det inte finns någon möjlighet att unzooma mera. Tycker att kameran är alldeles för nära planen.
Har ni något tips på vad man kan göra ifall ni upplever samma sak?

Jag bytte till co-op och zoomade in max.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har lirat i en timme nu, spelet är betydligt roligare än Fifa 14. Njuter även i single player
Det enda som jag inte gillar hittills är kameran och att det inte finns någon möjlighet att unzooma mera. Tycker att kameran är alldeles för nära planen.
Har ni något tips på vad man kan göra ifall ni upplever samma sak?

Funkar för det mesta bra med helt utzoomad Tele Broadcast. Har lärt mig att samtidigt hela tiden ha koll på radarn.
Tyvärr kan det diffa en del mellan olika arenor.

Permalänk

Nån som har några bra positiva anledningar till att jag ska köpa Fifa 15 på dator?!

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Nån som har några bra positiva anledningar till att jag ska köpa Fifa 15 på dator?!

EA satsar äntligen på PC, det fungerar finemang och många spelar.

Undrar du om något särskilt?

Permalänk

Ja det är bra de äntligen fattar att folk spelar på PC med. Synd de inte fattar det med hockey dock

Nä svårt att säga. Vissa hyllar ju spelet medan vissa har mycket negativa saker att säga. De problem jag hade med FIFA 13 (har inte spelat 14 på dator) var att CPUn bara satsade framåt utan uppbyggnad, inga frisparkar delades nästan ut, CPUn passade runt bollen som det vore en cancercell. Inget av dessa saker kändes bra på nåt sätt

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Ja det är bra de äntligen fattar att folk spelar på PC med. Synd de inte fattar det med hockey dock

Nä svårt att säga. Vissa hyllar ju spelet medan vissa har mycket negativa saker att säga. De problem jag hade med FIFA 13 (har inte spelat 14 på dator) var att CPUn bara satsade framåt utan uppbyggnad, inga frisparkar delades nästan ut, CPUn passade runt bollen som det vore en cancercell. Inget av dessa saker kändes bra på nåt sätt

Jo, Fifa är ju ett hataälskaälskahata-spel, typ. Jämförelsevis med Fifa 13 så är det ju jättestora förändringar som skett.

Om du bara spelar offline så blir det ju nästan alltid frustrerande till slut och speciellt nu när det är lite lurigare att spela försvarspel. CPU är väldigt duktig på att hålla i bollen. Tycker ändå att det känns som det finns en större variation i hur cpu spelar, beroende på vilket lag och vilken taktik som används.

Annars fungerar online överraskande bra för mig nu när resten av europa har fått spelet.

Permalänk

Jag kommer nog uteslutande att spela offline. Om jag förlorar på ett mer realistiskt sätt så kan jag gärna förlora. Vad jag förstår så är det svårare att försvara än nånsin, vilket enligt vissa på andra sidor är en negativ sak. Men jag vill försöka fokusera på det bra så långt det går.

Det som verkar bra är ju att äntligen så får man som PC spelare uppleva det som konsolerna får. Att det blir mer frisparkar och liknande är också positivt. Visst finns det alltid sämre saker men jag hopppas att jag kan förbise dem. Jag tror jag ska vänta ett tag att köpa spelet men jag känner mig ändå väldigt peppad på spelet. Är väl lite rädd dock att jag ska bli väldigt besviken om jag verkligen försöker gilla spelet och det visar sig vara omöjligt att spela vidare. Det har jag känt tidigare med NHL spelen. Men det är väl en kalkylerad risk jag får ta.

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Att det blir mer frisparkar och liknande är också positivt. Visst finns det alltid sämre saker men jag hopppas att jag kan förbise dem. Jag tror jag ska vänta ett tag att köpa spelet men jag känner mig ändå väldigt peppad på spelet. Är väl lite rädd dock att jag ska bli väldigt besviken om jag verkligen försöker gilla spelet och det visar sig vara omöjligt att spela vidare. Det har jag känt tidigare med NHL spelen. Men det är väl en kalkylerad risk jag får ta.

Ett stort problem jag märker av mer och mer är att domarna är från Serie A och La Liga....oavsett hur regelrätt du bryter bollen med lite kraft så blir det frispark. Fruktansvärt många straffar man fått trots att man varit på bollen och gjort mästerliga brytningar. Spelet är väldigt trasigt på många delar men jag håller med om att offline är trevligt, tempot är bra och det känns som fotboll. Online handlar mer om vem som är snabbast på knapparna och orkar behålla lugnet, jag är tyvärr inte en av dom.

Visa signatur
Permalänk

Är gärna med! Skumtoppas på orgin!

Permalänk
Medlem

Alla PC-lirare som vill prova på klubbspel, kolla in FC Sweden!