DirectX 12 lanseras med Windows 10

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Ser inte varför man skulle vilja sitta kvar på något så gammalt som Windows 7 när det finns klara fördelar med Windows 8/8.1 och definitivt kommande Windows 10. Det kommer kosta ynka 300:- att uppgradera. Och de har till och med jag råd med att göra som har varit långtidssjukskriven-Arbetslös-Pappaledig de senaste 4 åren.

Har du CSN kort så kommer du förmodligen få det ännu billigare. I don't see what all the fuss is about.

Provat tian nu och den är lika tråkigt UI som win 8. Vill ha aero 2.0 i alla fall som val. Även android kan man få det riktigt snyggt grafiskt (kör med launcher om du undrar).

Sen låsa sig till directx är dumt val. Vet du hur trippel buffring funkar på directx? Behöver inte häller byta grafikkort så ofta om man kör GL:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Allt gnäll alltså, att man måste köpa nytt grafikkort för 3-6000kr för att nyttja DX12 är det ingen som gnäller om, men att uppgradera windows för runt 300kr är helt hutlöst.

DX12 kommer vara fullt kompatibelt med DX11 kort enligt vad jag läst. Du behöver nya drivtrutiner, men alla kort som tillverkaren släpper nya drivrutiner till kommer fungera med det nya DX12.
(I teorin innebär detta allt från 5000 serien till 290X)

Skrivet av Sh4dy:

Windows 7 borde MS hålla sig vid i flera år. win 8 är förbannat ful och hemskt och win 10 ser ut som win 8.2 vilka soppor MS är

Mjo. Jag måste tyvärr hålla med om att det ser fult ut. Men å andra sidan så stirrar jag inte så mycket på själva OSets design. Jag tycker bara det är synd när XP var "3D" knappar, renderade i 2D. Vista/7 är 3D knappar renderade i 3D med grafikkortet. Och nu ska 8/10 vara 2D knappar renderade i 3D. Lite... fel håll.
Men det är en struntsak så länge det fungerar bra i övrigt, iaf för mig.

Skrivet av Cirap:

Windows kom.... när? 2009?

Så det kommer vara sex år gammalt ( +/- några månader) om Windows 10 håller nuvarande schemat. För en grupp tekniskt intresserade människor är det förvånansvärt många som verkar kränga sig fast vid gamla saker...

Tja... min 12 år gammal Toyota fungerar än. Flyger igenom samtliga besiktningar utan ens en anmärkning. Billig att skatta, billig att försäkra för motorstyrkan och allt i den fungerar som det ska.
Varför ska jag byta bara för att de nya har nån funktion som jag inte anser mig behöva?

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Det är väl på modet att vara retro. På 90-talet skrattade man åt folk som satt med operativsystem som var över 3 år.

Sen kom Windows me och man skrattade åt alla som satt med det istället för att stanna kvar vid 2000. Ungefär 2? år senare kom XP som var nästa katastrofövning fram tills första servicepacket så de skrattade man också åt i början så där precis i början på 2000 talet var första gången man satt på ett över 3 år gammalt OS samt hoppade över ett helt och väntade in servicepack1 på nästa.

Nu har jag inte riktigt koll på åren så här långt tillbaka men skulle även gissa att det var mer än 3 år mellan lanseringen av win95 och win98 SE då första lanseringen av win98 också var lite sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Därför att det är ljusår bättre än Windows 8, samt att de flesta av oss fortfarande sitter framför desktop datorer och inte framför någon tablet device.

Inte svårare än så.

Nej,windows 7 är inte längre än windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Nej,windows 7 är inte längre än windows 8

"väldigt långt" bättre kan det dock tolkas som. Då enligt min tolkning av vad Larsioni skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Av nyfikenhet: av vilket skäl?

  • att MS behöver det ekonomiska tillskottet?

  • att DirectX12 skulle fungera dåligt med Windows 7?

Där tog min fantasi slut och ni har säkert ett bättre svar.

1. MS behöver inga mera pengar det vet alla.
2. Nej det skulle nog vara rätt lätt att släppa till Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

OpenGL klarar av att köras i princip på allt som har en CPU eller GPU oavsätt tillverkare och platform så varför kan inte Direct3D göra det? Varför skall vi konsumenter tycka om och köra vidare på monopolet Direct3D skapar då det bara funkar på Microsoft produkter av val?

Här är en lektion i varför D3D (DX) "vann" över OpenGL http://programmers.stackexchange.com/questions/60544/why-do-g...

MS har dessutom haft bäst utvecklingsverktyg med råge över konkurrenterna med VS. På indiesidan innan Unity tog över och MS hoppade på det tåget och dödade XNA så var ju XNA väldigt populärt eftersom det var enkelt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

DX11.1 funkar med Windows 7 eller är det bara DX11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Sen kom Windows me och man skrattade åt alla som satt med det istället för att stanna kvar vid 2000. Ungefär 2? år senare kom XP som var nästa katastrofövning fram tills första servicepacket så de skrattade man också åt i början så där precis i början på 2000 talet var första gången man satt på ett över 3 år gammalt OS samt hoppade över ett helt och väntade in servicepack1 på nästa.

Nu har jag inte riktigt koll på åren så här långt tillbaka men skulle även gissa att det var mer än 3 år mellan lanseringen av win95 och win98 SE då första lanseringen av win98 också var lite sådär

Där var väl 2 eller 3 versioner av 95. En första release och en A, B vill jag minnas.
95B, 98SE var ju bra, men de andra var så långt från problemfria att det var skrämmande med dagens mått.
Typ: Notepad krashade... vg starta om datorn. Explorer krashade... vg installera om datorn.
Ang ME så var OSet en bra grund... tills de la på allt skräp. Det var då det kraschade och hängde sig totalt.
Win2000 var ju inte gjort för multimedia och spel, utan bara kontor och jobb. Minns jag hade problem med det rätt länge. När XP kom så hade de ju öst över en del skit från ME, ovanpå en lappad 2000. Därför hade den problem i början...

Permalänk
Medlem

Usch borde inte ha börjat dagen med att läsa alla inlägg i denna tråd. Så himla mycket gnäll fram och tillbaka.
Ser själv fram emot både Win 10 & DX12 och kan inte bry mig mindre i fall DX12 inte ens släpps till Win 8.1 men känns som att jag är rätt ensam om det hela...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Av nyfikenhet: av vilket skäl?

  • att MS behöver det ekonomiska tillskottet?

  • att DirectX12 skulle fungera dåligt med Windows 7?

Där tog min fantasi slut och ni har säkert ett bättre svar.

Enklare utveckling för Microsoft då de inte behöver ha support för onödigt många plattformar vilket kan göra det bättre optimerat för de plattformarna jag tänker använda (väldigt egoistiskt tänk). För att fler ska uppgradera och dra nytta av alla fördelar som en uppgradering innebär (väldigt oegoistiskt tänk). För att det ska finnas fler anledningar att uppgradera, folk har så förbaskat svårt att motivera en uppgradering så det behövs. För att jag vill att tekniken ska gå framåt och det gör den inte om alla sitter och kör fem år gammal teknik.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Här är en lektion i varför D3D (DX) "vann" över OpenGL http://programmers.stackexchange.com/questions/60544/why-do-g...

MS har dessutom haft bäst utvecklingsverktyg med råge över konkurrenterna med VS. På indiesidan innan Unity tog över och MS hoppade på det tåget och dödade XNA så var ju XNA väldigt populärt eftersom det var enkelt.

Här har du en annan:
http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and...

Visual Studio i all ära men den slutar vid C# enligt mig. Unity vad har det med Microsoft att göra? De dödade XNA vilket dödade indie scenen mer eller mindre som nu hoppat på opensource tåget och utvecklar det vidare ensamma. SDL som utvecklas av Valve som tillsammans med Rad Game Tools gör voglperf och vogl som båda är extremt kompetenta program för att analysera calls.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Säg mig, behöver man fortfarande ett adblock program samt anti-spam filter for själva OSet? Eller klarar man sig utan det nu?

Adblock program för W8? Va fan snackar du om?... Så du hatar det OS:et så mycket fastän du inte har använt det? Intressant.

Skrivet av Larsioni:

Därför att det är ljusår bättre än Windows 8, samt att de flesta av oss fortfarande sitter framför desktop datorer och inte framför någon tablet device.

Inte svårare än så.

Hm, mycket bra utveckling om varför det är "ljusår" bättre än Windows 7. Att du även menar att det är gjort bara för tablets visar ännu mer hur du inte ens har rört Windows 8. Du syftar på den menyn som man kommer till när man trycker på start eller hur? Den som man bokstavligen ALDRIG ser när man sitter vid en PC då man är på skrivbordet? Jag hoppas så himla mycket att DX12 blir exklusivt till W10/8 för din skull nu

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... min 12 år gammal Toyota fungerar än. Flyger igenom samtliga besiktningar utan ens en anmärkning. Billig att skatta, billig att försäkra för motorstyrkan och allt i den fungerar som det ska.
Varför ska jag byta bara för att de nya har nån funktion som jag inte anser mig behöva?

Du behöver väl inte byta ut Windows 7 om det fungerar för dig, men man ska ju inte förvänta sig att de lägger till funktioner till ett gammalt OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Adblock program för W8? Va fan snackar du om?... Så du hatar det OS:et så mycket fastän du inte har använt det? Intressant

Om du använt Windows 8 så skulle du veta vad jag syftade på, och vad är det med det här hel pubertala misledda överanvändandet av ordet...hat? De flesta människor har alldrig upplevt hat, något de skall vara väldigt tacksama för. Alla dess superlativ hela tiden, jösses.

Du behöver slappna av lite, du är inte Windows 8, du är endast en användare av OSet. Du är inte OSet.

Take a chill pill man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Min gissning är iaf att Windows 7 inte kommer få DX12, så att dom kan "tvinga" folk att uppgradera.

Förstår inte vad som är problemet, Windows 7 är redan 5 år gammalt. Hur kan det vara en hitt att ha gammal mjukvara till datorer men man ska ha senaste mobilen varje år med senaste operativsystemet? Ja visst det kostar men gör man en uppgradering så ska du ju bli billigare.

Känns som det blir samma med 7an som XP var, folk håller på att envisas att stanna kvar på antik mjukvara, så löjligt

Permalänk
Medlem

Samtidigt någonsans i ett annat forum.

“jag tycker inte om den här ketchuppen jag tycker den smakar illa, den förra smakade bättre, och så nämner man varför man tycker den smakar illa”

Respons.

“ÖÖÖ dööhhh snubben, varför är du liksom så jävla hata nya ketchuppen för? Va? Fattaru inte att utvecklingen går framåt dax att uppgradera liksom, du har nog inte testat den nya ketchupen om du tycker den smakar illa, va fan, allt jävla hat liksom bla bla bla”

"ja men jag tycker den smakar illa, ingredienserna passar inte ihop"

"ja men va fan då fattaru ju inte liksom hur det ska smaka, fel på smaklökarna, efterbliven eller? sluta hata mannen (och så lite svengelska på det) gå with the times asså"

XD

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Förstår inte vad som är problemet, Windows 7 är redan 5 år gammalt. Hur kan det vara en hitt att ha gammal mjukvara till datorer men man ska ha senaste mobilen varje år med senaste operativsystemet? Ja visst det kostar men gör man en uppgradering så ska du ju bli billigare.

Känns som det blir samma med 7an som XP var, folk håller på att envisas att stanna kvar på antik mjukvara, så löjligt

7:an är inte antik än. Hade gärna uppgraderat (har en win 8 licens), men på grund av UI är så platt och intetsägande så känns win 7 100 gånger mer modernare. Fixar dom det så har jag inget emot win 10 lägre, dock fixa så man lätt kan välja offline konto (så kan jag överleva att store finns som tillval).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du behöver väl inte byta ut Windows 7 om det fungerar för dig, men man ska ju inte förvänta sig att de lägger till funktioner till ett gammalt OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer jag inte göra heller.
Finns alltid 3:e part tillbehör om jag behöver en del saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Förstår inte vad som är problemet, Windows 7 är redan 5 år gammalt. Hur kan det vara en hitt att ha gammal mjukvara till datorer men man ska ha senaste mobilen varje år med senaste operativsystemet? Ja visst det kostar men gör man en uppgradering så ska du ju bli billigare.

Känns som det blir samma med 7an som XP var, folk håller på att envisas att stanna kvar på antik mjukvara, så löjligt

Ja, jag struntar i det, jag sitter på 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... min 12 år gammal Toyota fungerar än. Flyger igenom samtliga besiktningar utan ens en anmärkning. Billig att skatta, billig att försäkra för motorstyrkan och allt i den fungerar som det ska.
Varför ska jag byta bara för att de nya har nån funktion som jag inte anser mig behöva?

Förväntar du dig att du gratis ska få nya funktioner till din gamla bil också? Det verkar ju folk tro att de ska få, i det här fallet DX12.

Det finns nån jäkla norm att all mjukvara ska vara gratis. Det är ju denna skiten som gör att vi får t.ex. Free to play spel av undermålig kvalité.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan det vara en hitt att ha gammal mjukvara till datorer men man ska ha senaste mobilen varje år med senaste operativsystemet?

Det beror väll lite på vad du skall ha telefonen till, man behöver inte den senaster telefonen och mjukvaran för att man skall kunna ringa ett telefonsamtal. Som arbets telefon så har jag en gammal Nokia, riktigt gammal, batteritiden räcker i över två veckor (och där har ju inte utvecklingen gått framåt direkt), inte är den stöldbegärlig heller, inte finns det något som kan krångla med den heller. Senaste är inte alltid bäst, någon jag fick uppleva nyligen efter ett nytt bilköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fixar dom det så har jag inget emot win 10 lägre, dock fixa så man lätt kan välja offline konto (så kan jag överleva att store finns som tillval).

Gick enkelt att göra även på mitt Windows 10 preview versionen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Gick enkelt att göra även på mitt Windows 10 preview versionen.

menar du offline konto?

Jo, kom rätt. men beror nog också på att den körde offline. Får se när jag provar vidare och se hur installationen ser ut om man gör det online. i Win 8.1 var det ingen rolig upplevelse.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

menar du offline konto?

Jo, kom rätt. men beror nog också på att den körde offline. Får se när jag provar vidare och se hur installationen ser ut om man gör det online. i Win 8.1 var det ingen rolig upplevelse.

Det är vad jag kan se exakt samma upplevelse i Windows 10 som i 8.1. Är du offline när du installerar får du självklart inget val att välja ett överlägset onlinekonto.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

7:an är inte antik än. Hade gärna uppgraderat (har en win 8 licens), men på grund av UI är så platt och intetsägande så känns win 7 100 gånger mer modernare. Fixar dom det så har jag inget emot win 10 lägre, dock fixa så man lätt kan välja offline konto (så kan jag överleva att store finns som tillval).

Sitter på 8.1 och tänker inte ens på att det ser platt ut, det enda jag inte gillar är MUI vilket man ändå aldrig använder mer än när man ska söka (som med startmenyn i W7). Annars så är allt bättre med 8an och W10 blir väl ännu bättre. Förresten ang. utseendet står jag hellre ut med något sånt litet än alla programkraschar, errors och fel som konstant händer i Windows 7 men som aldrig hänt i Windows 8 för mig.

Skrivet av anon42512:

Ja, jag struntar i det, jag sitter på 8.1

Ptja, inte så viktigt att hoppa från 8.1 till 10an men får man det gratis så varför inte

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är vad jag kan se exakt samma upplevelse i Windows 10 som i 8.1. Är du offline när du installerar får du självklart inget val att välja ett överlägset onlinekonto.

Jo, tjena överlägset? Inte bra om dom kör samma skitsystem som win 8,1:/

Ska man inte använda store så är det onödigt med online konto.

Tänkt även börja avveckla mitt hotmail konto. Funkar urdåligt att få notiser på mapparna jag sorterar mail i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det beror väll lite på vad du skall ha telefonen till, man behöver inte den senaster telefonen och mjukvaran för att man skall kunna ringa ett telefonsamtal. Som arbets telefon så har jag en gammal Nokia, riktigt gammal, batteritiden räcker i över två veckor (och där har ju inte utvecklingen gått framåt direkt), inte är den stöldbegärlig heller, inte finns det något som kan krångla med den heller. Senaste är inte alltid bäst, någon jag fick uppleva nyligen efter ett nytt bilköp.

Lite skillnad på en bil och en dator med. När det gäller mjukvara som praktiskt så blir ju varje Windows bättre, det som bromsade för 8an var ju snarare utseendet och navigeringen vilket dom som tur är fixade med 8.1. Sen om man nu endast sitter med mail och Facebook kanske det inte är någon idé att betala för en uppgradering men nu tror jag knappast att ens en endaste procent av alla SweClockers användare är av den sorten

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Sitter på 8.1 och tänker inte ens på att det ser platt ut, det enda jag inte gillar är MUI vilket man ändå aldrig använder mer än när man ska söka (som med startmenyn i W7). Annars så är allt bättre med 8an och W10 blir väl ännu bättre. Förresten ang. utseendet står jag hellre ut med något sånt litet än alla programkraschar, errors och fel som konstant händer i Windows 7 men som aldrig hänt i Windows 8 för mig.

Ptja, inte så viktigt att hoppa från 8.1 till 10an men får man det gratis så varför inte

Okej alla är olika. provat win 10 och ser riktigt tråkigt ut för att vara släppt 2014/15.

Win 7 är stabilt för mig, bara en ssd som rasat annars rullat i över ett år nu utan problem (på senaste windows installationen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej alla är olika. provat win 10 och ser riktigt tråkigt ut för att vara släppt 2014/15.

Win 7 är stabilt för mig, bara en ssd som rasat annars rullat i över ett år nu utan problem (på senaste windows installationen).

Har sedan 2009 när det kom haft problem, visst var det mindre problem med 7an än någon av dom tidigare men har fått i regel göra ominstallation på W7 2 gånger, ibland 3 gånger per år medan jag inte behövt göra en enda ominstallation med Windows 8.