DirectX 12 lanseras med Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om du använt Windows 8 så skulle du veta vad jag syftade på, och vad är det med det här hel pubertala misledda överanvändandet av ordet...hat? De flesta människor har alldrig upplevt hat, något de skall vara väldigt tacksama för. Alla dess superlativ hela tiden, jösses.

Du behöver slappna av lite, du är inte Windows 8, du är endast en användare av OSet. Du är inte OSet.

Take a chill pill man.

Jag gick direkt till windows 8.1 tror jag så det du pratar om kanske är borttaget iom det? Det enda jag kört är classic shell. Vad var detta för adblock som man behövde i win 8?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Ser inte varför man skulle vilja sitta kvar på något så gammalt som Windows 7 när det finns klara fördelar med Windows 8/8.1 och definitivt kommande Windows 10. Det kommer kosta ynka 300:- att uppgradera. Och de har till och med jag råd med att göra som har varit långtidssjukskriven-Arbetslös-Pappaledig de senaste 4 åren.

Har du CSN kort så kommer du förmodligen få det ännu billigare. I don't see what all the fuss is about.

Är du LU-student så för du det antagligen gratis via MSDNAA

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Är det någon av alla er som klagar på allt nyare än Windows 7 som har annat att komma med än att typ "det ser fult ut" eller att det rent visuellt inte passar er i smaken? I såna fall vore det spännande att höra vad dessa anledningar är (jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket om hur operativsystem faktiskt fungerar). Kalla mig tråkig eller vad som helst men jag bryr mig rätt lite om hur saker ser ut, då man snabbt lär sig det nya och anpassar sig därefter. Vad är det rent funktionsmässigt som är sämre i nyare version än 7?

Jag har själv aldrig använt något nyare än Win 7 och är därför genuint intresserad av att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas att det blir exklusivt för Windows 10, Xbox One och Windows Phone.

Jag hoppas Windows Phone blir exklusivt för Nvidia Tegra. För Qualcomms gpuer är inte DX12-kompatibla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Enklare utveckling för Microsoft då de inte behöver ha support för onödigt många plattformar vilket kan göra det bättre optimerat för de plattformarna jag tänker använda (väldigt egoistiskt tänk). För att fler ska uppgradera och dra nytta av alla fördelar som en uppgradering innebär (väldigt oegoistiskt tänk). För att det ska finnas fler anledningar att uppgradera, folk har så förbaskat svårt att motivera en uppgradering så det behövs. För att jag vill att tekniken ska gå framåt och det gör den inte om alla sitter och kör fem år gammal teknik.

Om vi frånser de första skälen är de andra ett tekniskt val MS gjort. Det finns inget som säger att ett OS ska vara uppbyggt så komplext att det skulle hindra delar/funktioner från att utvecklas separat.

"Tekniken går framåt" är en sanning med modifikation. Om vi frånser större förändringar av filsystem, minneshantering, CPU-instruktioner, som enligt MS utvecklingsmodell kanske (jag är inte den rätte att bedöma detta) inte är så enkelt att uppdatera i s k frysta versioner, vilka är hindren från att utesluta Windows versioner som har aktiv support?

Vi talar här inte om gamla skrotade OS, utan om Windows 7 som har aktiv support till januari 2015 och utökad support till 2020. Om jag varit en Windows-användare (alltså generellt och inte bara vad gäller administration) hade jag varit missnöjd. Windows 8 har dessutom inte gjort något större avtryck på marknaden, vilket gör att med endast ca 10% användare i "fas" med MS planer kapas Windows 7 bort från annat än säkerhetsunderhåll.

MS handlar utifrån en strategi att även försöka blidka sura aktieägare, något jag förstår. Däremot har jag lite svårare att se varför vanliga användare skulle välkomna strategin att utesluta supportade Windows versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Är det någon av alla er som klagar på allt nyare än Windows 7 som har annat att komma med än att typ "det ser fult ut" eller att det rent visuellt inte passar er i smaken? I såna fall vore det spännande att höra vad dessa anledningar är (jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket om hur operativsystem faktiskt fungerar). Kalla mig tråkig eller vad som helst men jag bryr mig rätt lite om hur saker ser ut, då man snabbt lär sig det nya och anpassar sig därefter. Vad är det rent funktionsmässigt som är sämre i nyare version än 7?

Jag har själv aldrig använt något nyare än Win 7 och är därför genuint intresserad av att veta

Funktionsmässigt eller "praktiskt" som jag kallar det så är Windows 8 och Windows 10 nu då mycket bättre och modernare än vad Windows 7 är. Men det har blivit en trend att hata nya Windows av någon anledning, gillade inte heller MUI men nu behöver man inte använda det alls så problemet är löst. Och vill man nu ha ett aero utseende kan man skaffa det, tar inte så lång tid att googla fram verktyg för det och installera.

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att majoriteten sitter med Win7, och kommer att göra det ett bra tag framöver. Att då använda Dx12 som piska för att få folk att uppgradera är ett dåligt beslut på många sätt.
Folk vill inte uppgradera hela OS med alla programvaror och vad det innebär. (det kan bli ganska mycket jobb.)
Folk vill inte "nergradera" sitt OS till nån slangs Vista/ME fail. (personlig smak)
Utvecklare kommer fortfarande utveckla till det populäraste OS'et. (många spel som skippar Dx12 mao, se bara på hur jobbigt Dx10 hade det.) Dx12 på win7 skulle snabba på övergången hos utvecklarna och göra våran spelupplevelse bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Ser inte varför man skulle vilja sitta kvar på något så gammalt som Windows 7 när det finns klara fördelar med Windows 8/8.1 och definitivt kommande Windows 10. Det kommer kosta ynka 300:- att uppgradera.

Har du alltså en länk där jag kan beställa en uppgradering från min Win 7 licens till Win 10 för 300kr? Eller åtminstone en källa där detta utlovats?

Skrivet av clumsyandshy:

Är det någon av alla er som klagar på allt nyare än Windows 7 som har annat att komma med än att typ "det ser fult ut" eller att det rent visuellt inte passar er i smaken? I såna fall vore det spännande att höra vad dessa anledningar är (jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket om hur operativsystem faktiskt fungerar).

How about: Det är anpassat att användas på en touchscreen och surfplatta???

Misstaget med Windows 8 var att de utvecklade ett nytt OS för surfplattor och sedan rullade ut det till andra användare som kör med tangentbord och mus, vilket resulterade i en katastrof för användarvänligheten. Det går att fixa genom att modifiera och krångla, men känns inte så smart då det är byggt fel i grunden.

Då MS fortsätter på samma bana med Win 10 ( Vi skall ha ett OS för allt ), så har jag inte så höga förhoppningar att det kommer bli något bra i slutändan. Användargränssnittet måste vara skräddarsytt för att passa din input metod ( tangentbord och mus ) och inte kunna passa allt från en liten telefon till en arbetsstation på jobbet med 3 skärmar...

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Saken är ju den att majoriteten sitter med Win7, och kommer att göra det ett bra tag framöver. Att då använda Dx12 som piska för att få folk att uppgradera är ett dåligt beslut på många sätt.
Folk vill inte uppgradera hela OS med alla programvaror och vad det innebär. (det kan bli ganska mycket jobb.)
Folk vill inte "nergradera" sitt OS till nån slangs Vista/ME fail. (personlig smak)
Utvecklare kommer fortfarande utveckla till det populäraste OS'et. (många spel som skippar Dx12 mao, se bara på hur jobbigt Dx10 hade det.) Dx12 på win7 skulle snabba på övergången hos utvecklarna och göra våran spelupplevelse bättre.

Blir väl samma som alltid, spelen blir ju bakåtkompatibla men om du vill ha bättre prestanda så får du uppgradera. Inte svårare än så.

Permalänk

Ett tips till er som vill ha det gratis är att registrera er på en teknisk högskola så får ni tillgång till MSDNAA.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Andersson:

DX11.1 funkar med Windows 7 eller är det bara DX11?

DX11 för Windows 7, för att köra DX11.1 och DX11.2 kävs Windows 8, det är en av orsakerna till att jag inte tror att DX12 kommar att släppas till något annat än Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag gick direkt till windows 8.1 tror jag så det du pratar om kanske är borttaget iom det? Det enda jag kört är classic shell. Vad var detta för adblock som man behövde i win 8?

Denna länk är för utbildningssyfte

https://www.youtube.com/watch?v=iDpwKiRKmZc

Vissa bitar har blivit bättre, men överlag så är Windows 8 fortfarande ett sämre OS.

Du måste se till helheten.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

DX11 för Windows 7, för att köra DX11.1 och DX11.2 kävs Windows 8, det är en av orsakerna till att jag inte tror att DX12 kommar att släppas till något annat än Windows 10.

Tack för svaret.

Resten av SweClockers folket verkar bara vara intresserade av att munhuggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men det har blivit en trend att hata nya Windows av någon anledning.

Inte alls.

Den enda trenden här (och i samhället i övrigt) har blivit att använda ordet hat för precis allting, och där / när ordet överhuvudtaget inte skall användas.

Tämligen hjärndött, inte bara hjärndött, utan också något som vattnar ur språket, och i slutändan tappar ordet sin "bedydelse" samt styrka. Lite som att ha en blondin skrika "OH myyy gaawd I liksom spillde rödvin på min vita sommar klänning, en katastrof" nej lillan, det var ingen katastrof. Tsunamin var en katastrof, Estonia olyckan var en katastrof.

Förstått?

Eh va menar du? Jadu, kom här så vi gör någonting annat istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vad var detta för adblock som man behövde i win 8?

Du kan börja här för att få en liten idé

Kanske inte den bästa presentationen haha men det fungerar för att illustrera varför adblock samt spam filter behövs för OSet.

https://www.youtube.com/watch?v=K9Qo_2I0NvQ

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Ingen som har gnällt än så länge vad jag kan se. Att påpeka brister är inte heller att gnälla, har du läst tråden?

Ja har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ja har du?

http://sv.wiktionary.org/wiki/gn%C3%A4lla

Ja, frågar igen, har du?

Alltså problemet är ju här att man kan inte uttala sig kritiskt om någonting längre (eller säga att man inte tycker om något) utan att det automatiskt är "gnäll" eller "hat". Detta gäller för samhället överlag idag. Det är som en sjuka som sprider sig likt ett virus, jäkligt tröttsamt rent ut sagt.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med grafikkort & dx12? Måste man uppgradera till ett nytt eller kommer det finnas stöd i nyare drivrutiner?

Hade tänkt uppgradera till ett 280x om någon månad men kanske är bättre att vänta in nya gpuer då?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Tack för svaret.

Resten av SweClockers folket verkar bara vara intresserade av att munhuggas.

Skrivet av Ratatosk:

DX11 för Windows 7, för att köra DX11.1 och DX11.2 kävs Windows 8, det är en av orsakerna till att jag inte tror att DX12 kommar att släppas till något annat än Windows 10.

Windows 7 med platform update har till viss del DX 11.1 http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/jj863... http://blogs.msdn.com/b/chuckw/archive/2012/11/14/directx-11-...

För DX 11.2 krävs inte Windows 8 utan 8.1+. Eftersom de kommer ha ändringar i drivrutiner och WDDM så kommer nog inte 11.3 och 12 att flyttas ner till 8.X/7. Undrar lite hur Nvidia tänker när de marknadsför kort med D3D12 dock. Ganska lång tid innan vi ser någon mjukvara med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du kan börja här för att få en liten idé

Kanske inte den bästa presentationen haha men det fungerar för att illustrera varför adblock samt spam filter behövs för OSet.

https://www.youtube.com/watch?v=K9Qo_2I0NvQ

Är det svårt att högerklicka och trycka "uninstall" eller?

Båda dina videos är av snubbar som sitter och whinar för att dom vägrar att förstå att allt inte funkar 100% som de är vana vid, och med 2 minuters undersökning klurar man ut hur det funkar nu.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

Windows 7 med platform update har till viss del DX 11.1 http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/jj863... http://blogs.msdn.com/b/chuckw/archive/2012/11/14/directx-11-...

För DX 11.2 krävs inte Windows 8 utan 8.1+. Eftersom de kommer ha ändringar i drivrutiner och WDDM så kommer nog inte 11.3 och 12 att flyttas ner till 8.X/7. Undrar lite hur Nvidia tänker när de marknadsför kort med D3D12 dock. Ganska lång tid innan vi ser någon mjukvara med det.

Tack för korrigeringen, trodde att Windows 8 till 8.1 var mest kosmetika.
Även om Windows 7 med SP har fått en del av DX11.1, saknas uppenbarligen viktiga delar, många spel går ju bättre under Windows 8 än under Windows 7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

OpenGL klarar av att köras i princip på allt som har en CPU eller GPU oavsätt tillverkare och platform så varför kan inte Direct3D göra det? Varför skall vi konsumenter tycka om och köra vidare på monopolet Direct3D skapar då det bara funkar på Microsoft produkter av val?

Det är väl bara att låta bli att köpa spel som använder DX och bara köpa spel som använder OGL. Svårare än så är det inte. Om tillräckligt många gör på det viset så kommer det förändras.
Dessvärre kommer det ju aldrig hända, eftersom de flesta inte bryr sig, eller är helt ovetandes om vad som används.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag kanske börjar bli gammal men personligen sitter jag inte och tittar på skrivbordet och startmenyn när jag använder min dator, jag klickar på start och en lämplig pinnad ikon för ett spel eller kanske en browser. Sen tittar jag på och använder det programmet/spelet jag starta och ibland klickar jag på start igen och klickar på en ny ikon för att starta ett annat spel eller program.
Det är detta moment som många hakar upp sig på? Hur lång tid spenderar folk i startmenyn och på desktopen egentligen?
Hehe. Kommer uppgradera till Windows 10 så fort det är release.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Blir väl som vanligt... MS kommer äckla sig med att tvinga folk att uppdatera till 10an
DX kan gå och dö tack. Upp med OpenGL och Mantle.

Tjurig 7a här?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Jag kanske börjar bli gammal men personligen sitter jag inte och tittar på skrivbordet och startmenyn när jag använder min dator, jag klickar på start och en lämplig pinnad ikon för ett spel eller kanske en browser. Sen tittar jag på och använder det programmet/spelet jag starta och ibland klickar jag på start igen och klickar på en ny ikon för att starta ett annat spel eller program.
Det är detta moment som många hakar upp sig på? Hur lång tid spenderar folk i startmenyn och på desktopen egentligen?
Hehe. Kommer uppgradera till Windows 10 så fort det är release.

Det är på modet att gnälla om att windows 8 är anpassat efter tablets och touchskärm, även fast det i själva verket inte är särskilt stor skillnad på totalupplevelsen jämfört med windows 7.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du kan börja här för att få en liten idé

Kanske inte den bästa presentationen haha men det fungerar för att illustrera varför adblock samt spam filter behövs för OSet.

https://www.youtube.com/watch?v=K9Qo_2I0NvQ

Det där var en riktigt tragisk video. Hans liv kan inte vara lätt.

Skrivet av Broken-arrow:

Okej alla är olika. provat win 10 och ser riktigt tråkigt ut för att vara släppt 2014/15.

Win 7 är stabilt för mig, bara en ssd som rasat annars rullat i över ett år nu utan problem (på senaste windows installationen).

Du har inte provat Windows 10. Du har provat en teknisk förhandsversion av Windows 10. Förhandsversionen för konsumenter kommer i början av nästa år och den färdiga produkten om ungefär ett år. Såhär såg exempelvis förhandsversionen för konsumenter av Windows 8 ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/2/2c/Windows_8_Consu... så mycket kan förändras. Något att ha i åtanke när det kommer till utseendet.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Om du använt Windows 8 så skulle du veta vad jag syftade på, och vad är det med det här hel pubertala misledda överanvändandet av ordet...hat? De flesta människor har alldrig upplevt hat, något de skall vara väldigt tacksama för. Alla dess superlativ hela tiden, jösses.

Du behöver slappna av lite, du är inte Windows 8, du är endast en användare av OSet. Du är inte OSet.

Take a chill pill man.

Jag har, och använder det nu. Har inte märkt av någon reklam så jag vet inte vad du hade för version? Kan du visa någon bild eller nått för det känns som att jag borde ha sett det. Det jag irriterar mig över är att du överdriver så himla mycket precis som alla andra som hoppar på "w8 hate bandwagon" när de flesta inte ens har använt det.

Precis som "hoski" säger så är det mode att gnälla på windows 8, oftast med kassa argument.. "Startknappen finns inte, hela OS:et är bara gjort för tablets buuhuu, ska fördöma hela Microsoft nu!!!#%"

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Så om DirectX 12 blir exklusivt för nya Windows (eller exkluderar windows 7) så kommer man bli tvingad att uppgradera när spel påvisar exklusiva effekter till DirectX 12. Nu ser det väl visserligen ut som att nästa Windows är helt OK, så det vore inte världens undergång, men jag är ju nöjd med Windows 7, så varför ska jag behöva bli tvingad att uppgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Det där var en riktigt tragisk video. Hans liv kan inte vara lätt.

En ganska rolig video ändå som illustrerade varför ett adblock program samt spam-filter behövs.

Som jag också nämnde, det har blivit något bättre men Windows 8 är forfarande ett sämre OS.

Skrivet av WardonE:

Jag har, och använder det nu. Har inte märkt av någon reklam så jag vet inte vad du hade för version?

Gav ett exemple på vad du frågade efter i post #75. Både vad avser varför ett adblock program samt spam-filter behövs. Att du inte kan se vad som sker på skärmen är inte något jag eller någon annan kan hjälpa dig med.

Skrivet av WardonE:

Precis som "hoski" säger så är det mode att gnälla på windows 8

Vad det är som är mode idag har redan fastställts.

"Den enda trenden (modet) här (och i samhället i övrigt) har blivit att använda ordet hat för precis allting, och där / när ordet överhuvudtaget inte skall användas."

Ett envist mode då det dyker upp i mest varje post och diskussioner som förs idag.

Skrivet av WardonE:

oftast med kassa argument.. "Startknappen finns inte, hela OS:et är bara gjort för tablets buuhuu, ska fördöma hela Microsoft nu!!!#%"

Videon jag länkade till innehöll inga kassa argument snarare genomtänkta argument. Du är naturligtvis välkommen att göra din egen video där du förklarar varför hans argument är kassa.

Ninja edit.
Att startknappen inte finns är knappast ett kasst argument, tänk like rationellt och logiskt så förstår du varför det är ett sunt argument. Han ger också en motivering till varför.

Permalänk
Medlem

De kommer sätta in nån svammelanledning varför inte det kommer funka på win7 precis som de gjorde med DX10 och XP (folk utan källkoden har klemat in det mesta av DX10 i XP utan att ens ha källkoden i olika wrapperlösningar och allsköns bråte)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.