Windows 10 i skärmdumpar och bilder

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 i skärmdumpar och bilder

Den som är nyfiken på Microsofts kommande operativsystem får en förhandstitt i Windows 10 Technical Preview, som bland annat levererar en pånyttfödd startmeny och virtuella skrivbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Finns Windows Classic temat?

Permalänk
Medlem

windows 10

Jag ser fram emot Windows 10, det lilla jag har set på videor och läst mig till ser det ut som en riktigt bra blandning av 7 och 8, plus att man får Direct x 12 vilket är riktigt sweet!

Permalänk
Medlem

Hur är det med drivrutiner? Funkar windows8 rutinerna tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar det! Iofs inte så stor förändring från W8.1 mer än startmenyn som jag dock inte känner något behov av, men jag saknar Aero från W7. Hoppas att det kommer ett "Aero 2.0" i skarpa versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur är det med drivrutiner? Funkar windows8 rutinerna tro?

Skickades från m.sweclockers.com

+1

Hur ser det ut med kompatibiliteten? Fungerar allt i win 10 som fungerar i win8?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av livetsgoda:

Finns Windows Classic temat?

Det är inte långt ifrån.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Precis vad jag tänkte efterfråga, en bild på hur startmenyn ser ut utan alla live tiles

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

fult som stryk... hur är det med custom themes i w8 och w10? är det lika enkelt moddat som w7?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Går det att minimera utrymmet längst ner, för att inte ha så fläskigt startfält? Finns en funktion i XP och 7 för att minimera detta utrymme uppåt, hur är det i tian?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av livetsgoda:

Finns Windows Classic temat?

Tyvärr inte.

Saknar det också, inte för att det är snyggt men för att det är funktionellt och tydligt.

Får hoppas möjligheterna att påverka utseendet blir bättre framöver för som det ser ut nu är jag långt ifrån nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Provat lite under dagen, fortfarande för mycket metro grejer som känns 'bloated'.
Ska man in och ändra inställningar på.. vad som helst, så skickas man till metro versionen först. Vill man använda vanliga så måste man gå runt om, t ex in i kontrollpanelen och sen vidare. Små irritationsmoment helt enkelt.

Men men, första version. Får hoppas dom rensar bort mer av metro grejerna för skrivbordsanvändarna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av random1234:

Går det att minimera utrymmet längst ner, för att inte ha så fläskigt startfält? Finns en funktion i XP och 7 för att minimera detta utrymme uppåt, hur är det i tian?

Det går att justera storleken på startmenyn, men inte för individuella element. Det enda som händer är att färre objekt visas medan startskärmsområdet expanderar åt höger.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

Finns Windows Classic temat?

Nej, men det är väldigt många som röstat på den funktionen i feedback-appen, så Microsoft skjuter sig själva i foten om de inte fixar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Testkörde virtuellt igår, och det verkar ok. Hittade en del buggar med dpi-skalningen av vissa win32-program, men det kommer förstås lösa sig med tiden.

Skönt att slippa den bedrövliga startskärmen från Windows 8, men gillar fortfarande inte blandningen av "appar" och win32-program. Antingen eller, tycker jag.

Inte för att det egentligen spelar någon roll, men är det möjligt att få bort högerspalten med "apparna" i startmenyn? Grävde runt i inställningarna men hittade inget relevant. Misstänker att MS har låst detta i denna förhandsvisning, för att försöka tvinga användarna att vänja sig vid det, men det är ju bara min gissning förstås.

Gui:t är fortfarande alldeles för minimalistiskt och äckligt retro för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väldigt långt ifrån när man kommer till tydlighet och funktionalitet. Bara en sån sak som att kunna välja färg på menyer och namnlister individuellt borde vara standardfunktionalitet. Standardtemat är tyvärr väldigt begränat där vilket inte kan sägas vara annat än riktigt uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testkörde virtuellt igår, och det verkar ok. Hittade en del buggar med dpi-skalningen av vissa win32-program, men det kommer förstås lösa sig med tiden.

Skönt att slippa den bedrövliga startskärmen från Windows 8, men gillar fortfarande inte blandningen av "appar" och win32-program. Antingen eller, tycker jag.

Inte för att det egentligen spelar någon roll, men är det möjligt att få bort högerspalten med "apparna" i startmenyn? Grävde runt i inställningarna men hittade inget relevant. Misstänker att MS har låst detta i denna förhandsvisning, för att försöka tvinga användarna att vänja sig vid det, men det är ju bara min gissning förstås.

Om du plockar bort alla tiles från en kolumn så försvinner den automatiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med ordentligt, och är nu helt vilse..
Får Win8.1 windows 9 update gratis, och sen kommer ett nytt win10? Eller kommer bara Win10 finnas, och win8.1 användarna får de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du plockar bort alla tiles från en kolumn så försvinner den automatiskt.

Ok, skönt. Tackar!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag har inte hängt med ordentligt, och är nu helt vilse..
Får Win8.1 windows 9 update gratis, och sen kommer ett nytt win10? Eller kommer bara Win10 finnas, och win8.1 användarna får de?

De hoppar över Windows 9 helt och hållet och döper om till 10, de lustigkurrarna. Egentligen är det väl Windows 8.2.

Dvs, uppgraderingen blir från 8.1 direkt till 10.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det går att justera storleken på startmenyn, men inte för individuella element. Det enda som händer är att färre objekt visas medan startskärmsområdet expanderar åt höger.

Schysst med svar! Tänkte dock mer på aktivitetsfältet, sorry för att jag var otydlig; dvs går det att göra ännu smalare än vad det är? Hyggligt med alla screens, man får en bra uppfattning om det nya utseendet!

Permalänk
Medlem

dom kunde ha gjort lite snyggare ikoner med + lite 3D miljö ? vore snyggt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Provat lite under dagen, fortfarande för mycket metro grejer som känns 'bloated'.
Ska man in och ändra inställningar på.. vad som helst, så skickas man till metro versionen först. Vill man använda vanliga så måste man gå runt om, t ex in i kontrollpanelen och sen vidare. Små irritationsmoment helt enkelt.

Men men, första version. Får hoppas dom rensar bort mer av metro grejerna för skrivbordsanvändarna.

Precis, det är det jag stör mig allra mest på; den inkonsekventa och irriterande mixen av modern ui (som enligt mig inte hör hemma överhuvudtaget i en desktopmiljö) och win32. Särskilt när det gäller inställningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Provat lite under dagen, fortfarande för mycket metro grejer som känns 'bloated'.
Ska man in och ändra inställningar på.. vad som helst, så skickas man till metro versionen först. Vill man använda vanliga så måste man gå runt om, t ex in i kontrollpanelen och sen vidare. Små irritationsmoment helt enkelt.

Men men, första version. Får hoppas dom rensar bort mer av metro grejerna för skrivbordsanvändarna.

Då går kanske denna version bort också.
Får hoppas att de städar upp i nästa version, eller att man kan stänga av det helt.
Kanske de fixar det i slutgiltiga versionen?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är väldigt långt ifrån när man kommer till tydlighet och funktionalitet. Bara en sån sak som att kunna välja färg på menyer och namnlister individuellt borde vara standardfunktionalitet. Standardtemat är tyvärr väldigt begränat där vilket inte kan sägas vara annat än riktigt uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag saknar mest i temat för 8.1 är nog en rejäl skugga bakom det fönster som är aktivt så man ser det tydligare utan att behöva lyfta blicken och kolla om ramen uppe har rätt färg.

Händer ofta att man har fokus i fel fönster i win 8.1 och det är väldigt irriterande...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ALAKITALAT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Det jag saknar mest i temat för 8.1 är nog en rejäl skugga bakom det fönster som är aktivt så man ser det tydligare utan att behöva lyfta blicken och kolla om ramen uppe har rätt färg.

Händer ofta att man har fokus i fel fönster i win 8.1 och det är väldigt irriterande...

Precis. Det är en konsekvens av den överdrivna minimalismen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

fult som stryk... hur är det med custom themes i w8 och w10? är det lika enkelt moddat som w7?

Antagligen kommer de komma ut alternativa shell-ui's till windows 10.

Dessa funkade på windows 8:

http://www.classicshell.net/
http://litestep.info/
http://www.retroui.com/
http://www.lighttek.com/talisman.htm

Men p.g.a av att vissa är totala shell replacement så kan man inte räkna med att allt alltid funkar. Talisman har jag kört innan det är riktigt dåligt... Litesteps har jag kört också, de är väldigt öppet för att fixas runt i men det är lite drygt att jobba med.

EDIT ops glömde dessa två:

http://www.reactos.org/ (blåsning, den var listad som replacement shell, det var tydligen ett helt annan OS.)
http://www.pokki.com/windows-8-start-menu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Schysst med svar! Tänkte dock mer på aktivitetsfältet, sorry för att jag var otydlig; dvs går det att göra ännu smalare än vad det är? Hyggligt med alla screens, man får en bra uppfattning om det nya utseendet!

Går i W8, så det tar jag för givet i 10an!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

För att släppa fokus på utseende lite, hur ser det ut med drivrutiner för er som har installerat? Är det Win 8 drivisar som gäller i nuläget på sånt som inte kommer förinstallerat? Grafik, ljud etc. Går det att spela, koppla in skrivaren, hur funkar olika tredje parts program mm?
Det är ju bara en TP version, men kul att veta hur bra/dåligt sådant funkar redan.