Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Precis, själv sitter jag alltid lutat mot vänster...vilket inte är heller så konstigt, nu när jag sitter och skriver, t.ex. här på Sweclockers börjar du skriva ganska mycket åt vänster om hemsidan ser någorlunda lik ut min.

Du får flytta skärmen åt höger

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Du får flytta skärmen åt höger

Går inte, har epoxy och M12 bultar
Satte även några M8 bultar och epoxy på mitt tangentbord, så när jag vänder på skrivbordet, kan jag bara plocka upp det och spela igen

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Man får ju ha två tangentbord.
Nej men om man inte helt enkelt vande sig och liksom lutar/rullar stolen vänster/vrider sig kroppen åt vänster och huvudet åt höger och andra oergonomiska lösningar, så skulle jag aldrig kunna ha ett tangentbord med numpad. Som tur är så är man invand vid skiten sedan man var barn.

Tyvärr har jag inte hittat några lösa numpads som känns riktigt bra. Och dessutom finns ju nackdelar med lös numpad kontra numpad inbyggt i tangentbordet. Tex specialtecknen som nämndes.
Annars så skulle det nästan vara självklart att ha en lös men det vore ju så mycket bättre om man införde standarden att ha numpaden på vänster sida så att dagens barn får lära sig rätt.

Sen är det enligt mig jätteviktigt att numpaden är av bra kvalitet med brytare jag tycker om och har höga knappar (ej lågprofil dvs).

Jag skulle då inte vilja ha numpaden till vänster...är brrrra mycket snabbare på att skriva siffror med högerhanden på numpaden än med vänsterhanden. Och jag är relativt snabb i fingrarna (alfabetet på 2.0 sekunder, t ex).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mars SSX:

60% tangentbord är guds gåva till mig. Älskar hur nära jag har till alltihop. Jag har allt på ett FN layer som är snabbare och enklare att använda när man väl memorerat det.

Det är dem utan F1-F12 väl? Det är dock en rad jag inte kan tänka mig vara utan. Speciellt inte då många spel jag spelar använder just dessa.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Det är dem utan F1-F12 väl? Det är dock en rad jag inte kan tänka mig vara utan. Speciellt inte då många spel jag spelar använder just dessa.

F1-F12 ligger på översta raden fast på FN layer.

Permalänk
Medlem

använder numpad många gånger per dag och då ändå inte till något speciellt, kollar valutor via w7 gadget, knappar in fort som fan på numpad och ser direkt. Tycker det är sjukt svårt att få det rätt på 1-9(0) ovanför tangenterna, skriva in siffor på internetbanken och betala räkningar göra beräkningar och budget skit etc kolla kostnader och styck pris på varor etc, så sjukt smidigt med numpad, aldrig haft några ergonomiska problem pga för stor tangentbord. Har ett Logitech G510 en roccat sota musmatta och dem ligger vågrätt bredvid varandra. Har armarna rakt på wasd och musen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mars SSX:

F1-F12 ligger på översta raden fast på FN layer.

Ah det hade inte fungerat alls i SC2 då man spammar F1-F4 ganska hårt, men hade jag inte spelat det så hade ju det helt klart varit ett alternativ. Dem är ju ganska snygga dem 60% brädorna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

har själv i princip aldrig använt numpaden så av den anledningen saknar jag den icke.
dessutom så är tangentbord utan numpad billigare också kommer musen närmare tangentbordet villket jag tycket är bekvämare.

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Ah det hade inte fungerat alls i SC2 då man spammar F1-F4 ganska hårt, men hade jag inte spelat det så hade ju det helt klart varit ett alternativ. Dem är ju ganska snygga dem 60% brädorna.

Går det inte att binda om keybinds i SC2? Dom spel jag spelar så brukar det oftast gå. När det inte gör det så tar jag fram en gammal fullstor rubber dome.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hoski:

Hur kan man ens tänka sig ett tangentbord utan numpad?
Är ju massa specialtecken som är segt som fan att skriva in utan det....

Som t ex ° ² ³ osv

För att inte tala om – (0150), — (0151), × (158), hårt blanksteg (0160), ø (155) och æ (145). Nej, numpaden gör man sig inte av med i första hand.

Skrivet av hoski:

Om man tycker att ett vanligt tangentbord tar upp för mycket plats så är det dags att skaffa ett riktigt datorbord.

Säg det till DreamHack. Där hade det varit ENORMT skönt att vara utan numpaden. Får knappt plats med musen när hyllan dessutom tar en del av bredden (83 cm).

Hade gärna haft den extra ytan hemma också, men har hellre numpadens funktionalitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tycker att CM Quickfire rapid har en bra lösning på det hela med numpad/"del, home etc"/piltangenter på olika "lager". Annars föredrar jag fullstora TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mars SSX:

Går det inte att binda om keybinds i SC2? Dom spel jag spelar så brukar det oftast gå. När det inte gör det så tar jag fram en gammal fullstor rubber dome.

Det finns inget logiskt ställe att binda om dem till då man använder bokstavligen talat hela vänstra halvan utav tangentbordet och 1-7 på nummer raden.

Ungefär så ser det ut fast högerhanden är klistrad på musen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag skulle då inte vilja ha numpaden till vänster...är brrrra mycket snabbare på att skriva siffror med högerhanden på numpaden än med vänsterhanden. Och jag är relativt snabb i fingrarna (alfabetet på 2.0 sekunder, t ex).

Ja men hur snabb tror du att du hade varit om numpaden alltid hade suttit till vänster?

Alternativet blir att uppfostra barn till att använda vänster hand till musen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Säg det till DreamHack. Där hade det varit ENORMT skönt att vara utan numpaden. Får knappt plats med musen när hyllan dessutom tar en del av bredden (83 cm).

Man kan ha ett annat tangentbord med sig till dreamhack än vad man kör med annars. Men å andra sidan är dreamhacks målgrupp barn, och barn brukar inte vara så köpstarka...så...never mind.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Och exakt hur populära är de då? Det har du ingen aning om.

lol, det kvittar väl exakt hur populära dom är, dom finns av en anledning. Folk efterfrågar det.

Permalänk
Avstängd

Ah, då förstår jag! Lite svårt att använda ett mindre tangentbord då.

Permalänk
Medlem

Ah, good old Ghost in the Shell

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av hoski:

Ja, låg sensitivity och enorm musmatta är alltid oergonomiskt oavsett vad man har för tangentbord.

Det heter känslighet inte sensitivity.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Attitude666:

Det heter känslighet inte sensitivity.

Ja, det heter det också.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Föredrar verkligen tenkeyless hemma. Blir en mycket bekvämare ställning då man får allt lite mer centrerat.

Däremot på jobbet skulle jag inte klara mig utan det... alls.

Visa signatur

Intel i7 3770K || Zotac GTX 670 SLI || Corsair 2x4GB RAM || Corsair AX860W
Asus VG248QE 144Hz || Asus Gladius || CM Storm Quickfire Rapid-I || Logitech G930
Lenovo Yoga 2 PRO 13" || Samsung Tab S 10" || Samsung Galaxy Note 4