Vmod av 8800GTX...(min första Vmod om man inte räknar pencil mods)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Antar att du syftar på det Calathea gjort för det ända Twisted gjort i denna tråden är att modifiera resistansen till Feedback pin på en IC för att lura den att ge en högre spänning än vad den ska göra normalt.

Angående det med spänningsjustering så gör du det på Zombien då den är kopplad förbi spänningsregleringen på kortet du benchar, det är därför Zombien måste ha en starkare/bättre spänningsreglering än kortet du benchar.

Jag tror absolut du kan räkna ut en "lämplig" krets som kommer ge skapligt bra värden men jag skulle gissa på att det är på typ exjobbsnivå att konstruera något som är ens i närheten så bra som ett zombie kort.

Här får du en länk till TiN, där finns garanterat massor av intresse att läsa för dig
http://kingpincooling.com/forum/forumdisplay.php?f=31&order=d...

Jaja Då är jag mer med på noterna.

Skrivet av Calathea:

Lanbonden sammanfattade det bra. Det kommer inte funka med någon hemmabyggd lösning såvida det inte görs på denna nivå av "guden" TiN

http://dev.xdevs.com/projects/warp/repository/entry/photo/war...

se: http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=500&page=5 på sida 5 är det en kille som föreslår och bygger en simpel lösning som du beskriver och som jag har för mig senare brinner upp nästan direkt. Mycket nyttig info står i databladen för PWM-kontrollerna, ett exempel är den kraftiga men relativt simpelt uppbyggda uP6208 http://ceemic.pri.ee/hardware/datasheets/uP6208.pdf

Det krävs helt enkelt så himla avancerade/drya komponenter och flerlagers kretskort att bästa metod är att bara kapa av från ett befintligt high end grafikkort. Spänningen styr man då med vanliga vmods. Jag körde minnesspänning på 4850t några poster ovan med orig vrm med vmod, och core spänningen med 8800gtx med vmod (+OCP, OVP). Sorry för hijacken av tråden Twisted, men det här har du säkert inte nåt emot

Ja tanken är väl att det ska vara en rolig grej och göras ordentligt. Lite som en portfolio om jag får tummen ur. Och då menar jag en ordentlig design från botten upp. Börja litet för en liten klen GPU, låt säga runt 100W och sedan jobba sig uppåt så man lär sig.

Tänker mig kanske inte riktigt examensarbetets nivå, tror inte jag har tiden för det, men pilla med elektronik är ju vad man har som intresse

Edit: Vid närmare eftertanke så märker jag att det är bra mycket att tänka på. Dock tror jag fortfarande det är möjligt att bygga ett relativt simpelt kort för att mata extra spänning till ett grafikkort. Ta bort belastningen från PCIe banorna och mata från ett dotterkort med PCIe - PSU kontakt. (tänker främst på mitt 7750 som saknar PCIe kontakter då).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jaja Då är jag mer med på noterna.

Ja tanken är väl att det ska vara en rolig grej och göras ordentligt. Lite som en portfolio om jag får tummen ur. Och då menar jag en ordentlig design från botten upp. Börja litet för en liten klen GPU, låt säga runt 100W och sedan jobba sig uppåt så man lär sig.

Tänker mig kanske inte riktigt examensarbetets nivå, tror inte jag har tiden för det, men pilla med elektronik är ju vad man har som intresse

Edit: Vid närmare eftertanke så märker jag att det är bra mycket att tänka på. Dock tror jag fortfarande det är möjligt att bygga ett relativt simpelt kort för att mata extra spänning till ett grafikkort. Ta bort belastningen från PCIe banorna och mata från ett dotterkort med PCIe - PSU kontakt. (tänker främst på mitt 7750 som saknar PCIe kontakter då).

Det lättaste sättet att ta bort belastningen på PCI-e banorna bör vara att skaffa en så kort 16-16 riser som möjligt då en riktigt kort riser inte borde påverka stabiliteten så mycket. I bästa fall hittar du en powered riser direkt annars får du kapa de aktuella sladdarna och koppla in ändarna som går från kortet till en molex istället. Lite samma metodik som man kör till mining system med många GPUer.
Frågan är om detta ger någon effekt i praktiken dock då jag kan tänka mig att kortets spänningskrets inte är dimensionerad för att kunna ta emot högre ström än vad pci-e porten kan leverera ändå?
Med det sagt så skulle det absolut vara intressant att testa på dessa max 75W kort som en lättare lösning än att montera en Zombie.

Är alltså något i still med det nedan jag syftar på fast med mycket kortare kablar.
http://www.ebay.com/itm/24cm-PCI-E-Express-PCIe-x16-Extender-...

Dock är det kanske smidigare att bara löda fast anslutningarna från nätagget direkt på respektive pin till pci-e platsen på undersidan av moderkortet i så fall?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Det lättaste sättet att ta bort belastningen på PCI-e banorna bör vara att skaffa en så kort 16-16 riser som möjligt då en riktigt kort riser inte borde påverka stabiliteten så mycket. I bästa fall hittar du en powered riser direkt annars får du kapa de aktuella sladdarna och koppla in ändarna som går från kortet till en molex istället. Lite samma metodik som man kör till mining system med många GPUer.
Frågan är om detta ger någon effekt i praktiken dock då jag kan tänka mig att kortets spänningskrets inte är dimensionerad för att kunna ta emot högre ström än vad pci-e porten kan leverera ändå?
Med det sagt så skulle det absolut vara intressant att testa på dessa max 75W kort som en lättare lösning än att montera en Zombie.

Är alltså något i still med det nedan jag syftar på fast med mycket kortare kablar.
http://www.ebay.com/itm/24cm-PCI-E-Express-PCIe-x16-Extender-...

Dock är det kanske smidigare att bara löda fast anslutningarna från nätagget direkt på respektive pin till pci-e platsen på undersidan av moderkortet i så fall?

Man kan även koppla in en PCIe kontakt i en av 1x slotsen och trycka in spänning där och på så sätt avlasta 24-pins kontakten =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men behöver man verkligen Vmodda? Är det stora problemet inte att få bort värmen från GPUn?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Dum fråga kanske men behöver man verkligen Vmodda? Är det stora problemet inte att få bort värmen från GPUn?

När man "benchar" på detta vis som Twisted, jag och många andra så har man i regel mycket bra kylning. Om inte annat bara för att grejerna inte är innestängda i ett varmt chassi. Kör man riktigt bra vattenkylning som twisted PLUS delid (helt sjukt snyygt hehe) så är värmen inget stort problem, inte ens på så här gamla och törstiga grafikkort. Vmoddar man och ger typ 0,1 volt mer så får man på dessa kort minst 50, kanske 100, MHz mer stabilt än med original låga spänning. Ännu mer på bättre kylning.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Man kan även koppla in en PCIe kontakt i en av 1x slotsen och trycka in spänning där och på så sätt avlasta 24-pins kontakten =D

Det har du rätt i, en snygg lösning som inte kräver åverkan på moderkortet

Något jag har funderat på är om det finns någon reglering på moderkortet fram tills PCI-e portarna eller om allt händer i grafikkortens spänningsreglering? Syftar på om en lösning i stil med detta eller att lödda direkt till porten på baksidan av moderkortet skulle ha någon effekt i form av att man får mindre ren spänning med mer rippel osv?

Skrivet av Herr Kantarell:

Dum fråga kanske men behöver man verkligen Vmodda? Är det stora problemet inte att få bort värmen från GPUn?

Litet tillägg det till det Calathea sa, detta är alltså inget som man använder för 24/7 bruk utan bara vid just benchning. Sen fanns det vissa undantag typ Nvidia 8800 gts som gick sval men överklockade väldigt bra, där fick många ut 50 MHz extra med en voltmod även med originalkylaren till normal användning som gaming.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Lanbonden sammanfattade det bra. Det kommer inte funka med någon hemmabyggd lösning såvida det inte görs på denna nivå av "guden" TiN

http://dev.xdevs.com/projects/warp/repository/entry/photo/war...

se: http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=500&page=5 på sida 5 är det en kille som föreslår och bygger en simpel lösning som du beskriver och som jag har för mig senare brinner upp nästan direkt. Mycket nyttig info står i databladen för PWM-kontrollerna, ett exempel är den kraftiga men relativt simpelt uppbyggda uP6208 http://ceemic.pri.ee/hardware/datasheets/uP6208.pdf

Det krävs helt enkelt så himla avancerade/drya komponenter och flerlagers kretskort att bästa metod är att bara kapa av från ett befintligt high end grafikkort. Spänningen styr man då med vanliga vmods. Jag körde minnesspänning på 4850t några poster ovan med orig vrm med vmod, och core spänningen med 8800gtx med vmod (+OCP, OVP). Sorry för hijacken av tråden Twisted, men det här har du säkert inte nåt emot

Hijacka på det är typ det tråden är till för! Tror jag har en dålig lödning så en av SMD's jag lödde dit är inte 100%, kan ju förklara varför jag bara får ut ca 30Mhz mera än innan.

Dock underligt att jag kan köra kombustor i 790Mhz utan att det krashar, det lastar ju annars kortet riktigt hårt. Benchmarks har jag inte fått att funka högre än 730Mhz ännu.

Skrivet av Herr Kantarell:

Dum fråga kanske men behöver man verkligen Vmodda? Är det stora problemet inte att få bort värmen från GPUn?

Det är som sagt bara för benching, och det beror väldigt mkt på vad man har för kort.

Tex. Nvidia kort behövs ofta Vmod för att få några riktigt bra resultat då dom flesta inte ger mer än 1,2V utan det. AMD's kort är generellt mkt mera upplåsta och behöver inte alltid nån extrem moddning. Har man Matrix eller Ligthning kort så kommer man mkt längre utan mod. Men för normal användning skulle jag aldrig köra Vmod. I min 24/7 dator kör jag inte mer än cpu OC, inte minnes OC eller nåt sånt normalt sett.

Kortet är isolerat och förberett för kyla nu, ska bli kul att se om kyla hjälper(endast vatten typ 1-3C)

Permalänk

Hej vad använde du för mjukvara för att överklocka ? Använder msi afterburner och får upp den till 700 MHz (gtx 8800 gainward stock ) på core men sen kan jag inte ta mig längre eftersom msi inte tillåter mig att ändra volten från stock. Har ändrat configuration filen till enable unofficial overclocking men kan fortfarande inte ändra volten.
Hade tänk att göra samma mod när jag får igång allt 😊

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Hej vad använde du för mjukvara för att överklocka ? Använder msi afterburner och får upp den till 700 MHz (gtx 8800 gainward stock ) på core men sen kan jag inte ta mig längre eftersom msi inte tillåter mig att ändra volten från stock. Har ändrat configuration filen till enable unofficial overclocking men kan fortfarande inte ändra volten.
Hade tänk att göra samma mod när jag får igång allt 😊

Om du menar vad han använder för mjukvara för att ända spänningen så är svaret ingen, det gör han rent fysiskt med hjälp av en Vmod (volt mod). Finns mer att läsa om det i http://www.sweclockers.com/forum/trad/920967-traden-om-voltmo... och undrar du något så bara fråga på då jag och flera andra här på forumet har erfarenhet av detta.

Om du undrar vad han använder för program för att komma högre än 700Mhz om programmet begränsar så att du inte kan ställa in något högre så testa med tex Evga precision. Kommer inte ihåg vilket som var till vad men jag fick kombinera afterburner och precision då den ena begränsa max klock på minnet och den andra på GPU när jag var på ett 9800 kort vilket är i princip samma kort.

Permalänk

@lanbonden:
Förlåt var trött när jag skrev det men kommer upp till 700 utan att ändra volten överhuvud taget och hittar ingen mjukvara som låter mig att köra det så hade tänkt Vomoda det för att kunna ändra spänningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bacon-Matte:

@lanbonden:
Förlåt var trött när jag skrev det men kommer upp till 700 utan att ändra volten överhuvud taget och hittar ingen mjukvara som låter mig att köra det så hade tänkt Vomoda det för att kunna ändra spänningen.

Jag använde alltid Rivatuner till gamla Nvidiakort back in the days. Det är ganska lätt att öka gränserna där http://forums.vr-zone.com/hardware-depot/56017-guide-how-over...