Shadow of Mordor - SweClockers samlingstråd

Permalänk

Får förhoppningsvis hem spelet imorrn till PS4. Om någon har lust och adda mig så vi kan jämföra poäng i test of challange eller vad det heter, så är det bara att adda JesperErnklev på psn. Skicka gärna ett meddelande bara och säg att ni är från swec

Permalänk
Medlem

Så jävla svårt det ska va! Får alltid 10+ orc samtidigt som generalerna halvt omöjligt.

Hur gör ni?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Så jävla svårt det ska va! Får alltid 10+ orc samtidigt som generalerna halvt omöjligt.

Hur gör ni?

Rensa upp i quest området med stealth och bågen innan du drar igång uppdraget, gör det lite enklare iaf.

Vissa generaler drar till sig orcs och inne i städerna tänder dom en eld och då kommer hela stället rusande.
I dessa fall måste man vara snabb, verkligen veta vilka svagheter ditt mål har.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har HD paket installerat samt ultra settings. Har gjort benchmark och average FPS ligger på 87.

jag prövade men jag får konstiga fps drop hela tiden med mitt 780 =/ vet någon när Sli drivern kommer?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

jag prövade men jag får konstiga fps drop hela tiden med mitt 780 =/ vet någon när Sli drivern kommer?

Såg att det finns inofficiell workaround med Nvidia Inspector för att få igång SLI.

I övrigt, älskar spelet. Orkerna är så grymt bra gjorda med röster och utseenden, och Nemesis-systemet.

Började om från start och stängde också av outlines och knapp-indikatorer vilket gjorde det inlevelsen lite bättre (enligt mig). Fått in känslan för strid och inte dött som jag gjorde första gången.

Permalänk
Medlem

Har kört ett par kvällar nu och i början kändes det som om det kunde bli lite repetitivt, det är ju tämligen likt Batman spelen... Men det finns massor med små roliga saker och knep som man kan använda sig av i fighter. Bygga upp slag combos till x8/30/60 etc och sedan trycka iväg fett med roliga attcker. Man kan uttnytja omgivningen riktigt väl. Lite som Dishonord - vilket i mitt tycke är ett bra omdöme. Lite svårt att få grepppå vad man skall göra ibland för olika saker och gillar inte QTE vid att ta kontroll över bestar, göra repost när man blivit nerslagen etc. De byter knappar mellan gångerna och det är extremt irriterande.

Testade med xbox 360 kontrollen men PC kontrollerna är för min del vida överlägsna i detta spel. Tycker dom gjort ett riktigt bra jobb med dessa.

Inte råkat ut för några buggar ännu, förutom att jag spawnades i fel torn efter att jag avslutat spelet en gång. Fastnade i att jaga runor och hade 12 attribute points som jag inte kunde använda för att jag inte jagat tillräckligt med bossar, så det blev till att läsa lite i spelets egna tutorial och så kom man i kontakt medde interna Orc striderna och rivaliteten och spelet fick ytterligare än dimension. Helnöjd så långt. Tycker att spelet är en riktigt kul sandlåda och även om det känns lite over the top och mycket snabba spawningar på vissa områden med in-marscherande orcs - så är riktigt kul att hoppa runt som någon slags superhjälte i Sagan om Ringen miljö.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra spel, skoj och fantastisk grafik. Extra skoj om man är lite lotr-fan, känns som det passar in.
Man fick dock fixa nvidia surround med flawless widescreen och SLI med nvidia inspector manuellt - förtjänar inte direkt nvidia-loggan vid start, hehe. Utan flawless widescreen upptäckte den ändå 5760x1080 men renderade ändå bara ca 21:9.
Fanns inte ens en option att spela i 1920x1080..

Varför finns det ingen stealth toggle?! (de har ju fattat att wraith skall vara toggle, så varför inte stealth?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Såg att det finns inofficiell workaround med Nvidia Inspector för att få igång SLI.

I övrigt, älskar spelet. Orkerna är så grymt bra gjorda med röster och utseenden, och Nemesis-systemet.

Började om från start och stängde också av outlines och knapp-indikatorer vilket gjorde det inlevelsen lite bättre (enligt mig). Fått in känslan för strid och inte dött som jag gjorde första gången.

Jag testade med inspectorn och det gjorde varken från eller till. Men när jag ändrade SLI rendering mode till Frame rendering 2 i Nvidias controlpanel kickade allt igång

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

jag prövade men jag får konstiga fps drop hela tiden med mitt 780 =/ vet någon när Sli drivern kommer?

Finns ett sätt att lira sli om man lurade kontrollpanelen att man körde fear 3 eller vad någon skrev förr, inte säker dock. Enkelt 780 och allt på högsta så snittar jag iaf 65-78fps, hade gärna velat ha högre men tror fps-cappen ligger på 100fps.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Finns ett sätt att lira sli om man lurade kontrollpanelen att man körde fear 3 eller vad någon skrev förr, inte säker dock. Enkelt 780 och allt på högsta så snittar jag iaf 65-78fps, hade gärna velat ha högre men tror fps-cappen ligger på 100fps.

Sätt bara på Alternate SLI rendering mode till 2 i nvidia control panel.

EDIT: Är positivt överraskad hur bra optimerat det är för PC. Finns mkt inställningar och flytet är bra. Kör Medium, nån enstaka inställning på high runt 50-60fps med systemet i sign. 98% användning på båda GPUerna med metoden ovan. upplösning 1920x1200

Verkar dock inte finnas någon form av kantutjämning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Oh my, jag som bara skulle spela någon timme. Fyra timmar senare... Riktigt kul spel, lite svårt att få ordentlig ordning på kameran bara.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt och förutsebart. Dock var vissa delar av Celebrimbors historia intressanta att ta in, men generellt är jag mycket besviken på spelet. Det är i princip bara namnet som får det att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Riktigt tråkig och förutsebar storyline, förutom vissa delar av Celebrimbors historia. Är mycket besviken generellt..

Story? Har inte ens tagit notis av den, det vore det ju synd att stjäla fokus av det mäktiga Orc-slaktandet. ;)Tycker det är ganska bra röstinsatser överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Riktigt tråkigt och förutsebart. Dock var vissa delar av Celebrimbors historia intressanta att ta in, men generellt är jag mycket besviken på spelet. Det är i princip bara namnet som får det att sälja.

Är det inte lite förutsägbart att storyn är förutsägbar så att säga?
Jag menar det är ju ett Lotr och för prologen och epilogen finns ju, så tror inte de hade så mycket spelrum där faktiskt....

Jag är sjukt imponerad av spelet, jag har spelat 20timmar just nu, rensat det mesta och gjort färdigt alla vapen uppdrag.
Finns inte mycket som jag skulle vilja på faktiskt, känns lite som en korsning utav Assassin's creed och batman(på ett bra sätt).

Första timmarna hade jag skit svårt och dog konstant, men efter ett tag kom man in i det och nu dör jag sällan istället.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Oh my, jag som bara skulle spela någon timme. Fyra timmar senare... Riktigt kul spel, lite svårt att få ordentlig ordning på kameran bara.

håller med skulle lägga mig kl 00. slutade 03. Redigt trött nu när man ska iväg på morgonen hehe

Riktigt bra och enkelt benchmark-verktyg också. Hoppas på att se det i kommande Swec tester. Ibland brukar dessa benchmarksekvenser inte motsvara verkligheten när man faktiskt spelar spelet. Men i detta fall tycker jag det låg väldigt nära om man bortser från några enstaka tunga scener. (Den första scenen när det regnar massa var tung, har inte varit någonting annat i närheten av det senare i spelet)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Rensa upp i quest området med stealth och bågen innan du drar igång uppdraget, gör det lite enklare iaf.

Vissa generaler drar till sig orcs och inne i städerna tänder dom en eld och då kommer hela stället rusande.
I dessa fall måste man vara snabb, verkligen veta vilka svagheter ditt mål har.

Alternativt blir man jävligt duktig på att parera Missade nämligen det där med svagheter på kaptenerna i början. Så fick bli riktigt flink med Y knappen istället

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alternativt blir man jävligt duktig på att parera Missade nämligen det där med svagheter på kaptenerna i början. Så fick bli riktigt flink med Y knappen istället

Mvh J

En sak jag inte fattat. När man knockar ner en Orc så den står på knä och skakar av sig det, finns det en knapp så man kan "avrätta" dom direkt? det verkar ju inte gå att fortsätta slå dom, bara ta tag i dom och "förhöra"

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alternativt blir man jävligt duktig på att parera Missade nämligen det där med svagheter på kaptenerna i början. Så fick bli riktigt flink med Y knappen istället

Rätt coolt när man gör en dubbelparry och Celebrimbor kommer ut och gör den.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

En sak jag inte fattat. När man knockar ner en Orc så den står på knä och skakar av sig det, finns det en knapp så man kan "avrätta" dom direkt? det verkar ju inte gå att fortsätta slå dom, bara ta tag i dom och "förhöra"

Shift+vänsterklick har jag för mig

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

En sak jag inte fattat. När man knockar ner en Orc så den står på knä och skakar av sig det, finns det en knapp så man kan "avrätta" dom direkt? det verkar ju inte gå att fortsätta slå dom, bara ta tag i dom och "förhöra"

RT+X på en 360-kontroll.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

En sak jag inte fattat. När man knockar ner en Orc så den står på knä och skakar av sig det, finns det en knapp så man kan "avrätta" dom direkt? det verkar ju inte gå att fortsätta slå dom, bara ta tag i dom och "förhöra"

Du måste slå till dem en gång till så att de trillar ner på marken, sedan shift + vänsterklick.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Off-topic, men kommer köpa en 1440p-skärm i veckan och undrar hur du upplever skillnaden mellan en 1080p-skärm med ultra-inställningar och en 1440p med tex highinställningar? Detaljerna på texturerna osv då resolutionen är högre men settingsen är mindre. Har också ett 780 nämligen.

On topic: Detta ska lätt införskaffas! Verkar oerhört bra.

Min uppfattning när jag skaffade min 1440p skärm förra sommaren var att i princip allt såg bättre ut även om jag var tvungen att sänka inställningarna i spelet. Då gick jag från en 27" TN panel med 1080p till en Qnix.
Detta gäller generellt och är inget jag testat i detta specifika spelet.

Angående spelet så är jag lite sugen på att testa, men det låter på folk i tråden som det är med handkontroll som gäller även på PC? Har en 360 kontroll sen Darksouls men ska inte påstå att jag är jätte van vid den.. så frågan är, tangentbord och mus eller Handkontroll för detta lir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Min uppfattning när jag skaffade min 1440p skärm förra sommaren var att i princip allt såg bättre ut även om jag var tvungen att sänka inställningarna i spelet. Då gick jag från en 27" TN panel med 1080p till en Qnix.
Detta gäller generellt och är inget jag testat i detta specifika spelet.

Angående spelet så är jag lite sugen på att testa, men det låter på folk i tråden som det är med handkontroll som gäller även på PC? Har en 360 kontroll sen Darksouls men ska inte påstå att jag är jätte van vid den.. så frågan är, tangentbord och mus eller Handkontroll för detta lir?

Körde mus och tangentbord igår utan större bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Angående spelet så är jag lite sugen på att testa, men det låter på folk i tråden som det är med handkontroll som gäller även på PC? Har en 360 kontroll sen Darksouls men ska inte påstå att jag är jätte van vid den.. så frågan är, tangentbord och mus eller Handkontroll för detta lir?

Enligt ett tidigare inlägg så är mus+tb väldigt bra.

Skrivet av Foolwolf:

Testade med xbox 360 kontrollen men PC kontrollerna är för min del vida överlägsna i detta spel. Tycker dom gjort ett riktigt bra jobb med dessa.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Angående spelet så är jag lite sugen på att testa, men det låter på folk i tråden som det är med handkontroll som gäller även på PC? Har en 360 kontroll sen Darksouls men ska inte påstå att jag är jätte van vid den.. så frågan är, tangentbord och mus eller Handkontroll för detta lir?

Inte ens funderat på att koppla in kontrollern till detta. Mus & tangentbord funkar prima.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Körde mus och tangentbord igår utan större bekymmer.

Skrivet av Buio:

Enligt ett tidigare inlägg så är mus+tb väldigt bra.

Skrivet av Sweets589:

Inte ens funderat på att koppla in kontrollern till detta. Mus & tangentbord funkar prima.

Det där gör mig inte mindre sugen på att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det där gör mig inte mindre sugen på att testa

Do it!

Permalänk
Relik 📜

Jag gillar det! Timmarna har rasslat på rätt bra, trots att jag knappt nosat på riktiga storyn ännu. Visst blir det lite repetativt bitvis, men tycker ändå det är en stark 4/5 än så länge. Spelar på PS4, förövrigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Man blir ju sugen på att lira ja, dock är frågan hur pass stridsfokuserat det är? Visst förstår jag att det är mycket strider etc, men det finns väl ändå en gedigen story etc?

Väldigt trist om det blir för mycket repetition.

Permalänk
Medlem

Tror att ultra texturerna använder bara 4.5GB vram på kort som har 6GB vram med då det inte finns kort med 5GB vram så skriver dom att det kräver 6GB vram