Behöver lite tips med högtalare runt 12k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Blir något inom loppet av 1-3 månader, om jag slår till nu så har jag för runt 5k medan väntar jag lite så har jag till 10k. Frågan är bara vad som är mest värt.

Naim är bara i svart, hade varit intressant att se i silver
NAD har ju titanium som ser nice ut medan den svarta ser trist ut.
CA i Silver är sjukt snyggt.

Får fundera lite till. Skall läsa lite mer.

Jag kör bara svart i min anlägging, så det passar ju här

Men det är ju lite finesser å sådant som skulle kunna skilja dem åt också. Kommer gå in mer för det när jag har sparat tillräckligt. Lutar väldigt mycket åt en Roksan för min del men måste in och lyssna på den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag kör bara svart i min anlägging, så det passar ju här

Men det är ju lite finesser å sådant som skulle kunna skilja dem åt också. Kommer gå in mer för det när jag har sparat tillräckligt. Lutar väldigt mycket åt en Roksan för min del men måste in och lyssna på den först.

Funderat lite mer eftertänksamt.
Hittade en Roksan här om dagen fast i en butik som inte finns i närheten så därför blev jag osäker. Hittade även Quad för hyfsad peng. Usel manual Naim hade på sin hemsida, noll beskrivning om det är vanliga skruvkontaker för högtalarna. Bara för det så kan Naim glömma att jag köper deras produkt, hehehe. Annars har det kommit in ett tredje alternativ fast det kommer bli dyrt och vet ej om det är värt det hela, fast å andra sidan låter förstärkaren sjukt bra. Tänker på en Rega Elicit-R, samma ljudkaraktär som min Rega fast mer kraft eller så sparar jag till T+A Power Plant som ser ut att vara byggd som en stridstank. Sist jag var i butik rekommenderade försäljaren att om man tycker om ett visst märke i förstärkare så skall man kanske fortsätta fast kanske gå upp i modell, vad jag förstod. Jag har inga som helst att driva högtalarna eller en lite dyrare högtalare utan det är bara det att det saknas något samt att när jag kör optiskt från tv får jag någon sjuk störning i ljudet och här tror jag boven är DacMagic+. Jag tror jag har bestämt mig att behålla förstärkaren ett tag till och sedan slå till på en Elicit-R som jag kan be försäljaren att beställa eftersom butiken var en av de endaste som hade modellen till visning och så börjar jag nu med att byta ut till en Rega DAC, nästa månad. Har svårt att släppa Rega:n den har ett speciellt ljud som jag gillar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Funderat lite mer eftertänksamt.
Hittade en Roksan här om dagen fast i en butik som inte finns i närheten så därför blev jag osäker. Hittade även Quad för hyfsad peng. Usel manual Naim hade på sin hemsida, noll beskrivning om det är vanliga skruvkontaker för högtalarna. Bara för det så kan Naim glömma att jag köper deras produkt, hehehe. Annars har det kommit in ett tredje alternativ fast det kommer bli dyrt och vet ej om det är värt det hela, fast å andra sidan låter förstärkaren sjukt bra. Tänker på en Rega Elicit-R, samma ljudkaraktär som min Rega fast mer kraft eller så sparar jag till T+A Power Plant som ser ut att vara byggd som en stridstank. Sist jag var i butik rekommenderade försäljaren att om man tycker om ett visst märke i förstärkare så skall man kanske fortsätta fast kanske gå upp i modell, vad jag förstod. Jag har inga som helst att driva högtalarna eller en lite dyrare högtalare utan det är bara det att det saknas något samt att när jag kör optiskt från tv får jag någon sjuk störning i ljudet och här tror jag boven är DacMagic+. Jag tror jag har bestämt mig att behålla förstärkaren ett tag till och sedan slå till på en Elicit-R som jag kan be försäljaren att beställa eftersom butiken var en av de endaste som hade modellen till visning och så börjar jag nu med att byta ut till en Rega DAC, nästa månad. Har svårt att släppa Rega:n den har ett speciellt ljud som jag gillar.

Det låter mycket vettigt att hålla samma märke på förstärkaren men uppgradera det som förmodligen inte fungerar störningsfritt. Får hoppas det blir bra nu då så det inte blir extrakostnader som man inte vill vet av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det låter mycket vettigt att hålla samma märke på förstärkaren men uppgradera det som förmodligen inte fungerar störningsfritt. Får hoppas det blir bra nu då så det inte blir extrakostnader som man inte vill vet av.

Har en budget på max motsvarande 5k SEK. Har spanat på Rega DAC, MF M1 DAC och det finns även Hegel hd11. Enda nackdelen med Rega DAC är att den har ingen vanlig strömkontakt så jag är lite tveksam eftersom jag vill gärna byta där med i framtiden. Annars kör jag Rega DAC:en och så köper jag istället en bättre eller längre USB kabel.

Börjat ändra mig igen. Finns vissa punkter som gör att jag vill byta ut min förstärkare till något annat. Nu har jag börjat spana på 2 alternativ som finns på önskelistan. Det står mellan en Svensk I22 och en Norsk H80. Ska lyssna snarare i sommar.

Permalänk
Medlem

Har nu tittat runt lite på en förstärkare. Finns vissa punkter på det jag har nu som jag inte är direkt förtjust i. Därför skummat lite på Primare I22. Är Primare något bra. Den här gången är jag ute efter lite bättre kvalitet och kraft och har bestämt mig för max 12k och minst 75w i 8ohm. Så vad tycks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Har nu tittat runt lite på en förstärkare. Finns vissa punkter på det jag har nu som jag inte är direkt förtjust i. Därför skummat lite på Primare I22. Är Primare något bra. Den här gången är jag ute efter lite bättre kvalitet och kraft och har bestämt mig för max 12k och minst 75w i 8ohm. Så vad tycks.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm Högtalare 2500:- -- stärkare 12k.. Är inte din Rega uppe i klassen?

Edit: Gillas inte kombinationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm Högtalare 2500:- -- stärkare 12k.. Är inte din Rega uppe i klassen?

Edit: Gillas inte kombinationen?

Har ändrat mig flera gånger. Har svårt att bestämma vad jag skall göra. Ny förstärkare eller dac.

Funderar nästan på om det är kombinationen som du säger. Att det finns vissa nackdelar som jag har funnit. Lådan skulle vara större för som det är nu sitter högtalare kablar och strömkabeln allt för närs varandra. Lite mer kraft hade inte suttit fel, ca 20w mer upp mot 70w. Svårt att komma ihåg vald ingång. Ljudet låter som den saknar lite attack. Sedan verkar det som att signal från tv gör att man hör ett litet sur när man sänker volymen. Vad det är som låter är en ren vetenskap.

Funderingarna av dac så är jag osäker till vilken. Hade inte rega valt en ovanlig strömkontakt så hade det blivit en sådan. Är ute efter någon där man kan byta. Jag vet att folk säger att det gör noll skillnad. För mig gör det mest rent estetisk.

Har även tänkt att i framtiden byta till andra högtalare och därför går jag även i tankarna att byta upp mig till något mer frafinerat. När det gäller förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Har ändrat mig flera gånger. Har svårt att bestämma vad jag skall göra. Ny förstärkare eller dac.

Funderar nästan på om det är kombinationen som du säger. Att det finns vissa nackdelar som jag har funnit. Lådan skulle vara större för som det är nu sitter högtalare kablar och strömkabeln allt för närs varandra. Lite mer kraft hade inte suttit fel, ca 20w mer upp mot 70w. Svårt att komma ihåg vald ingång. Ljudet låter som den saknar lite attack. Sedan verkar det som att signal från tv gör att man hör ett litet sur när man sänker volymen. Vad det är som låter är en ren vetenskap.

Funderingarna av dac så är jag osäker till vilken. Hade inte rega valt en ovanlig strömkontakt så hade det blivit en sådan. Är ute efter någon där man kan byta. Jag vet att folk säger att det gör noll skillnad. För mig gör det mest rent estetisk.

Har även tänkt att i framtiden byta till andra högtalare och därför går jag även i tankarna att byta upp mig till något mer frafinerat. När det gäller förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

50 eller 70 watt ger en mycket liten knappt hörbar skillnad om det är enda skillnaden, fysikens lagar gäller.
Brum ? från tvn kan mycket väl vara jordfel/potentialskillnader, tvn lär vara jordad via antennsystemet och de har dessutom ofta switchade nätdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

50 eller 70 watt ger en mycket liten knappt hörbar skillnad om det är enda skillnaden, fysikens lagar gäller.
Brum ? från tvn kan mycket väl vara jordfel/potentialskillnader, tvn lär vara jordad via antennsystemet och de har dessutom ofta switchade nätdelar.

Bara höftade lite grovt. Åtminstone lite mer power.
Låter mest när signalerna från tv medan via usb från datorn så låter det knappt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om Cambridge Audio 851A är något bra?

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd så vill jag bara säga att Rega kommer med en gammal version i ny tappning och jag funderar på en sådan istället. Modellen heter Elex-R och kommer landa på runt £900 med samma snygga skal som Elicit-R. Ska fråga närmaste försäljare om de kan importera in ett exemplar. Bara 72W i 8Ohm vilket på Rega maner räcker sjukt långt.

http://www.monoandstereo.com/2014/04/rega-elex-r-integrated-a...

Permalänk

Varför inte ett rotel 1582 + valfritt försteg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Istället för att skapa en ny tråd så vill jag bara säga att Rega kommer med en gammal version i ny tappning och jag funderar på en sådan istället. Modellen heter Elex-R och kommer landa på runt £900 med samma snygga skal som Elicit-R. Ska fråga närmaste försäljare om de kan importera in ett exemplar. Bara 72W i 8Ohm vilket på Rega maner räcker sjukt långt.

http://www.monoandstereo.com/2014/04/rega-elex-r-integrated-a...

Naim Nait 5si kan vara ett alternativ, tyvärr har den inte heller någon standby.. Vilka högtalare kommer att användas?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Naim Nait 5si kan vara ett alternativ, tyvärr har den inte heller någon standby.. Vilka högtalare kommer att användas?

Förstärkaren som jag har nu har inga problem att driva mina högtalare utan det är storleken på lådan och att lite mer kraft skulle inte sitta fel. Den nya rega som kommer nu i juni är helt perfekt. Det är precis vad jag är ute efter. Nackdelen är väl nog att det blir beställning på produkten så får väl helt enkelt hoppas på den låter lika som resten av rega. Sedan har jag även upptäckt att det jag har nu måste jag införskaffa bananer för att hålen inuti skruven sitter allt för dumt åt. Annars får jag inte riktig kontakt och då låter det från förstärkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är intresserad av följande förstärkare och vet inte riktigt vilken som är "bäst" av dem båda

Primare I22
Naim Nait 5si - beställningsvara

Har närliggande butiker som säljer båda, nackdelen är ju att Naim inte finns i butik. Tycker båda ser bra ut rent kvalitetsmässigt. Börjat tröttna på vissa flaskhalsar som min Rega förstärkare lider av och söker efter en ny. Max budget motsvarar 12k SEK. Finns Hegel h80 med i samma prisklass fast Hegel har jag aldrig fastnat för och jag har ju redan en DacMagic+ så därför överväger jag mer ovanstående produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har du kunnat lyssna på dina högtalare med någon annan förstärkare än din? Funderar själv på att skrota hembion och gå två kanal igen. Men det kommer ju dröja ett tag i sådana fall. Köper ju hörlurar stup i kvarten istället.

Har bytt till en nad. Bättre kombination med boston acoustics. Nad är rakt på i jämförelse mot rega som är för återhållsamt. Britter låter ok medan en Nordamerikan är muskler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Britter låter ok medan en Nordamerikan är muskler.
Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog bara kollat på fel Britter...
Det finns en del muskelsteg från den lilla ön också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har nog bara kollat på fel Britter...
Det finns en del muskelsteg från den lilla ön också.
http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr/2009-05-21/DSC_335...

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr/2009-05-21/DSC_336...

Om jag inte minns fel så kostar chord runt 2-500k. Var och lyssnade i butik och slog till direkt. När jag kom hem så upptäckte jag vilken bra match det var med boston acoustics. Håller på att spelas in så ger det minst någon dag till för jag utvärderar helt vad jag tycker. Än så länge gillar jag att det är lite mer drag i basen och mer rakt på. Rega var lite för återhållsamt. Blir nog inte förvånad om jag sparar till att koppla på nad steg eller master serien i framtiden när nya högtalare dimper ner. Nad har ju pre-out vilket jag tyckte var bra. Bara hifi djävulen som dyker upp ibland och det är intressant att testa något nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har använt 1200c som slutsteg hemma ett tag, den kostade ca 70-75 000 i slutet på 90 talet, och man kan väl säg att 1200 är där de roliga Chormodellerna börjar, lyssnar numera ofta via den professionella varianten på spm 1400 monblocken, spa 1424, det som skiljer är att de är fläktkylda och har trimbar nivå, har även en bekant som kör ett par vanliga spm 1400 på B&W 802or.
Ska man ha ett försteg, ett par monoblock och en dac så plockar det iväg en bit över 300kkr men roligt är det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har använt 1200c som slutsteg hemma ett tag, den kostade ca 70-75 000 i slutet på 90 talet, och man kan väl säg att 1200 är där de roliga Chormodellerna börjar, lyssnar numera ofta via den professionella varianten på spm 1400 monblocken, spa 1424, det som skiljer är att de är fläktkylda och har trimbar nivå, har även en bekant som kör ett par vanliga spm 1400 på B&W 802or.
Ska man ha ett försteg, ett par monoblock och en dac så plockar det iväg en bit över 300kkr men roligt är det

Har bestämt mig för att uppgradera om något år och då vill jag spara till classe som är min dröm förstärkare ihop med nya stativhögtalare modell från audio physics med blå sidofärg. Borde väl vara något.

Gary Moore spelas och det låter bra med Nad. Riktigt rockigt med snärtig bas och bra tryck.

Kan redan nu tänka mig hur en Nad M2 skulle vara mumma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Har bytt till en nad. Bättre kombination med boston acoustics. Nad är rakt på i jämförelse mot rega som är för återhållsamt. Britter låter ok medan en Nordamerikan är muskler.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter fint det. Nad kan bli aktuellt senare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Låter fint det. Nad kan bli aktuellt senare då.

Runt kl 9 blir det högt. Har inte direkt pressat ännu eftersom jag spelar in prylarna långsamt först. Nad är mer pang på och inte lika ljus som Cambridge Audio. Bas finns i överflöd och ljudet passar öronen bättre. Som vanligt får man ju lyssna själv. Nu får det vara till nästa sommar och sedan blir det lite mer åt high end hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Runt kl 9 blir det högt. Har inte direkt pressat ännu eftersom jag spelar in prylarna långsamt först. Nad är mer pang på och inte lika ljus som Cambridge Audio. Bas finns i överflöd och ljudet passar öronen bättre. Som vanligt får man ju lyssna själv. Nu får det vara till nästa sommar och sedan blir det lite mer åt high end hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Min Onkyo reciever passar bra till dessa högtalarna enligt mina öron. Behaglig ljudbild, men lite skrikigt på med hög hög volym men men så spelar jag inte dem ändå Men testat har jag.

Permalänk
Medlem

Hej

Funderar att åter igen pröva något nytt i förstärkare. Den här gången skulle jag kanske vilja slå till på en Primare I22. Någon som vet om det är en god idé. Kommer även byta högtalare, har bara inte direkt fått upp ögonen för vad ännu. Planen som jag har tänkt mig är säg 22k i budget där fördelningen blir 50/50 på högtalare och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tänkt om så har jag kommit fram till att åka och lyssna på nya högtalare. Eftersom jag inte har extremt många butiker till hands vet jag inte riktigt vilken av följande som skulle kunna passa min smak. Jag har tänkt mig max motsvarande ca 10k och det skall helst vara stativhögtalare. De alternativ jag tänker på är följande:

Dynaudio X14, Nya B&W CM 1, KEF R100 eller Dali mentor 1 / Menuet

Förstärkare är NAD som får vara med ett litet tag till, tills jag hittar något annat. Har hört KEF och Dali innan, däremot bara Dynaudio X14 lite snabbt.

Svårt att välja.

Permalänk
Medlem

Är inte detta andra gången du vill uppgradera på ett års tid? Kommer du verkligen bli nöjd med en mindre uppdatering? Hade sparat undan pengar och gjort en ordentligt köp om något år istället för att tricksa och köpa marginellt bättre grejer två gånger om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Är inte detta andra gången du vill uppgradera på ett års tid? Kommer du verkligen bli nöjd med en mindre uppdatering? Hade sparat undan pengar och gjort en ordentligt köp om något år istället för att tricksa och köpa marginellt bättre grejer två gånger om året.

Har lagt projektet på is ett litet tag till. Velar hela tiden hur jag har tänkt mig. Finns planer på bladelius, T+A eller för/effektsteg kombo ihop med några bra stativhögtalare. Blir inga golvhögtalare mest på grund av utrymme.

Har ändå tänkt åka på lyssningsdemo eftersom det finns en butik som jag har till buds har annonserat ut om lyssningsdagar för lansering av nytt märke i dess sortiment.

Skickades från m.sweclockers.com