ArchAge - kommande sandbox mmo

Permalänk
Medlem

Något som stör mig med AA är att man inte kan ställa in längd och bredd på kroppen på gubbarna. Alla ser ju i princip likadana ut Men men... kanske jag som missat någon slider?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinos:

Patron gör underverk på kötiderna Har som mest sen jag fixade patron haft 2-3 före mig i kön, och behövt vänta någon minut. Det är skönt... sen vette fan om jag gillar spelet. Men det får tiden utvisa, bara hunnit till level 19 än.

Tyckte spelet var väldigt trist upp till ca lvl 35, innan dess var jag väldigt nära att bara avinstallera men sen började world PvP'n... och spelet blev fantastiskt.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Tyckte spelet var väldigt trist upp till ca lvl 35, innan dess var jag väldigt nära att bara avinstallera men sen började world PvP'n... och spelet blev fantastiskt.

Håller med till 100%. Ett utbyggt arenasystem där det går att spela och levla tidigare hade varit mycket gynnsamt för spelet. Har hört en del argumentera för att det skulle förstöra/ta bort worldpvp:n men sneglar man på WAR eller liknande spel kan man lätt se att det inte stämmer. Särskilt då AA har ännu fler mekaniker i spelvärlden som uppmuntrar worldpvp.

Mer PvP helt enkelt.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Det funderades ju tidigare i tråden huruvda detta är ett "riktigt" MMO, och överlag vad som skiljer detta spel från andra. Här kommer lite bilder och berättelse om vad som pågick igår på servern Kyprosa.

Fartyg spelar en central roll i Archeage, för flera orsaker. En är att det bästa sättet att farma Gilda stars, valutan som används för alla ritningar på fartyg, byggnader och transportmedel, är att göra traderuns till piratön långt ute på havet, och lämna in varorna där och få gilda istället. Gillet Friskyttarna gjorde sådana "runs" igår, för att kunna köpa fler stora fartyg (de är dyra).

När man gör traderuns till ställen som piratön måste man ha mycket folk, och folk som åker i mindre båtar före och scoutar. Blir man överraskad av fiender är det inte bra, eftersom folk med tradepacks har svårt att röra sig, och dör personen sjunker packet till botten för vem som helst att ta (packen craftas f.ö. med egna mats och pengar). Vid avfarten från Solzreed hade vi största delen av folket ombord på en stor cutter, medan några personer åkte några minuter före och scoutade i ett mindre fartyg:

Förutom den som kör finns det några andra poster att sköta på cuttern, som t.ex. "radaren" där en spelare kan hålla koll på alla fartyg som rör sig i närheten. Sen behövs det förstås folk på kanonerna.

En bit ut på havet stötte vi på en annan stor guild, som höll på med samma sak. Vi började samarbeta, ju fler man är desto bättre:

Landstigning:

Ihopsamling, scouterna hade sett en hel del fiender (spelare från östra faction eller pirater), så det är säkrast att gå i en stor klump. Folk med tradepacks på sig är som sagt väldigt långsamma och kan inte använda gliders, häst m.m:

Inlämningen i mitten av ön gick smärtfritt, men sedan dök det upp väldigt mycket fiender som också skulle föra tradepacks:

De försökte förstås också nå trading NPC:erna som finns i mitten, och det blev fullt krig. Vi lyckades sno några packs och lämna in dem själva istället.

Efter detta pågick krigandet i ca. 1 timme, där vi samarbetade med två andra stora guilds för att trycka bort fienden från mitten av ön. Det är svårt att uppskatta hur många som var involverade totalt, men flera hundra spelare gick det upp i.

Det var lätt det roligaste eventet jag varit med om på flera år i ett spel, och det helt spontana samarbetet mellan stora mängder folk var häftigt att se.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Här kommer lite bilder och berättelse om vad som pågick igår på servern Kyprosa.

Tack för text och bilder.

Det var mycket trevligt att läsa och ger förhoppningsvis andra en bild av vad AA erbjuder som många andra mmogs saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Det funderades ju tidigare i tråden huruvda detta är ett "riktigt" MMO, och överlag vad som skiljer detta spel från andra. Här kommer lite bilder och berättelse om vad som pågick igår på servern Kyprosa.

Fartyg spelar en central roll i Archeage, för flera orsaker. En är att det bästa sättet att farma Gilda stars, valutan som används för alla ritningar på fartyg, byggnader och transportmedel, är att göra traderuns till piratön långt ute på havet, och lämna in varorna där och få gilda istället. Gillet Friskyttarna gjorde sådana "runs" igår, för att kunna köpa fler stora fartyg (de är dyra).

När man gör traderuns till ställen som piratön måste man ha mycket folk, och folk som åker i mindre båtar före och scoutar. Blir man överraskad av fiender är det inte bra, eftersom folk med tradepacks har svårt att röra sig, och dör personen sjunker packet till botten för vem som helst att ta (packen craftas f.ö. med egna mats och pengar). Vid avfarten från Solzreed hade vi största delen av folket ombord på en stor cutter, medan några personer åkte några minuter före och scoutade i ett mindre fartyg:

http://i23.photobucket.com/albums/b391/spitfir3/ScreenShot012...

Förutom den som kör finns det några andra poster att sköta på cuttern, som t.ex. "radaren" där en spelare kan hålla koll på alla fartyg som rör sig i närheten. Sen behövs det förstås folk på kanonerna.

En bit ut på havet stötte vi på en annan stor guild, som höll på med samma sak. Vi började samarbeta, ju fler man är desto bättre:

http://i23.photobucket.com/albums/b391/spitfir3/ScreenShot012...

Landstigning:

http://i23.photobucket.com/albums/b391/spitfir3/ScreenShot013...

Ihopsamling, scouterna hade sett en hel del fiender (spelare från östra faction eller pirater), så det är säkrast att gå i en stor klump. Folk med tradepacks på sig är som sagt väldigt långsamma och kan inte använda gliders, häst m.m:

http://i23.photobucket.com/albums/b391/spitfir3/ScreenShot014...

Inlämningen i mitten av ön gick smärtfritt, men sedan dök det upp väldigt mycket fiender som också skulle föra tradepacks:

http://i23.photobucket.com/albums/b391/spitfir3/ScreenShot014...

De försökte förstås också nå trading NPC:erna som finns i mitten, och det blev fullt krig. Vi lyckades sno några packs och lämna in dem själva istället.

http://i23.photobucket.com/albums/b391/spitfir3/ScreenShot015...

Efter detta pågick krigandet i ca. 1 timme, där vi samarbetade med två andra stora guilds för att trycka bort fienden från mitten av ön. Det är svårt att uppskatta hur många som var involverade totalt, men flera hundra spelare gick det upp i.

Det var lätt det roligaste eventet jag varit med om på flera år i ett spel, och det helt spontana samarbetet mellan stora mängder folk var häftigt att se.

Dedär lät sjukt roligt. Jag är snart lvl 50 och spelar på Dahuta servern. Mina polare har börjat spela wow igen då dom påstår att de inte finns något endgame.
När möjligheten finns, om den kommer finnas, så byter jag gärna server och joinar friskyttarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Dedär lät sjukt roligt. När möjligheten finns, om den kommer finnas, så byter jag gärna server och joinar friskyttarna.

Du är varmt välkommen!

Kan nämna att vi närmar oss 200 aktiva i AA och att vi börjar bli en kraft att räkna med i Erenor.

Permalänk
Medlem

Testade AA i 1 minut...
Är det sådär klumpigt som det kändes att röra sig?
Måste hålla nere höger musknapp och använda qwes för att röra sig hyfsat? :s

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Testade AA i 1 minut...
Är det sådär klumpigt som det kändes att röra sig?
Måste hålla nere höger musknapp och använda qwes för att röra sig hyfsat? :s

Möjligt att jag missförstår dig, men så är det väl i de flesta MMOs?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Testade AA i 1 minut...
Är det sådär klumpigt som det kändes att röra sig?
Måste hålla nere höger musknapp och använda qwes för att röra sig hyfsat? :s

Varför en minut? Kan ju ge det en ärlig chans till att börja med.

Sen, är detta en konstig grej? Jag spelar alla MMOs på detta viset. Men det är kanske bara jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowFlow:

Varför en minut? Kan ju ge det en ärlig chans till att börja med.

Sen, är detta en konstig grej? Jag spelar alla MMOs på detta viset. Men det är kanske bara jag.

Blev inte imponerad av grafiken, blev inte imponerad av känslan, sen hade jag inte planerat heller att köra någon längre stund igår.

Så.. för att lira detta spel måste man hålla nere höger musknapp hela tiden, det finns ingen inställning eller något som hjälper med den biten? Här var eso en smula bättre. Det känndes verkligen extremt klumpigt i aa. Tera var också smidigare har jag för mig, rift också, men det var så länge sedan att jag inte kan säga säkert.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Blev inte imponerad av grafiken, blev inte imponerad av känslan, sen hade jag inte planerat heller att köra någon längre stund igår.

Så.. för att lira detta spel måste man hålla nere höger musknapp hela tiden, det finns ingen inställning eller något som hjälper med den biten? Här var eso en smula bättre. Det känndes verkligen extremt klumpigt i aa. Tera var också smidigare har jag för mig, rift också, men det var så länge sedan att jag inte kan säga säkert.

Hur vill du styra?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör på Orchidna så försöker vi samla ihop ett svenskt gille. Vi är 25st just nu och tar gärna emot fler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowFlow:

Hur vill du styra?

Eso var bra på detta område, så som i fps lir. Vill man få fram muspekaren av någon anledning, då ska man bara behöva hålla nere någon knapp eller så. Att behöva ha muspekaren framme känns, konstigt, gammalmodigt. Det var ju nästan en ansträngning att vrida sig i detta lir, och det är något man gör ofta...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Började spela innan sommaren. Gick med i oran thul, gjorde allt som fanns i spelet i alphan, sen i betan o sen pallade jag inte det igen vid release. Man klarar allt i spelet på ca 2-3 mån aktivt med familj systemet, sen finns det inget mer att göra än att kanske pvpa lite. Ägnade sista 2 veckorna i alphan med bästa gear o allt att bara springa runt i en ring.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Det är nu fritt fram att skapa karaktärer på alla servrar igen.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen invert mouse?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fortfarande ingen invert mouse?

Nej men jag googlade lite på det och här fanns en guide. Kanske lite omständigt eftersom de kunde lika gärna byggt in stöd för invert men är du riktigt sugen på AA så finns det lösningar.

http://archeagesource.com/topic/3740-heres-how-to-invert-the-y-axis-for-your-mouse-camera/

Eller detta:

download glovepie and use this code:

if mouse1.rightbutton then mouse1.SwallowMovement=true mouse1.DirectInputX = mouse1.DirectInputX + Delta(mouse1.DirectInputX) mouse1.DirectInputY = mouse1.DirectInputY - (2*Delta(mouse1.DirectInputY)) else mouse1.SwallowMovement=false endif

En positiv grej dock. Scapes (Admin på AA's officiella forum) hade postat detta:
"This is definitely the most-requested technical addition of Alpha. Don't have a window but we're aware of the demand for it."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowFlow:

Nej men jag googlade lite på det och här fanns en guide. Kanske lite omständigt eftersom de kunde lika gärna byggt in stöd för invert men är du riktigt sugen på AA så finns det lösningar.

http://archeagesource.com/topic/3740-heres-how-to-invert-the-y-axis-for-your-mouse-camera/

Eller detta:

download glovepie and use this code:

if mouse1.rightbutton then mouse1.SwallowMovement=true mouse1.DirectInputX = mouse1.DirectInputX + Delta(mouse1.DirectInputX) mouse1.DirectInputY = mouse1.DirectInputY - (2*Delta(mouse1.DirectInputY)) else mouse1.SwallowMovement=false endif

En positiv grej dock. Scapes (Admin på AA's officiella forum) hade postat detta:
"This is definitely the most-requested technical addition of Alpha. Don't have a window but we're aware of the demand for it."

Jao, sett dessa fixes Men det känns för omständigt...så sugen på det är jag inte.

Och Scrapes post var från Maj eller nåt när spelet var i Alpha...och fortfarande ingen invert mouse. De är bra lata

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jao, sett dessa fixes Men det känns för omständigt...så sugen på det är jag inte.

Och Scrapes post var från Maj eller nåt när spelet var i Alpha...och fortfarande ingen invert mouse. De är bra lata

Helt ärligt tror jag inte det handlar om lathet. Problemet med detta spel är att korea bestämmer vad de får göra. Så allt kommer nog ta lång tid.

Permalänk
Medlem

Någon som spelar på Nui?

Någon eller några som spelar på Nui?
Sedan, finns det möjlighet att swappa server?

Permalänk
Medlem

Bara jag som har prblem med fullscreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinos:

Bara jag som har prblem med fullscreen?

Det enda problemet jag hade med fullscreen var att spelet kraschade var gång jag tabbade ut/in vilket jag gör mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinos:

Bara jag som har prblem med fullscreen?

När jag startade var spelet i windows mode men ändrade bara i options till fullscreen och det gick utmärkt att spela efteråt. Men det kanske inte är just det som är ditt problem?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Någon som kör SLI och har problem med blinkande texturer? Jag har provat att ändra mellan olika grafikinställningar samt växla mellan DX9/11 utan positiva resultat. Vissa zoner är värre än andra.

Jag har googlat runt på div. forum efter en lösning på problemet men ej funnit några svar. Det enda som fungerar till 100% för mig är att använda endast ett grafikkort.

Spelet flyter på hyfsat ok med högsta inställningar på ett GTX780. Det är i städer eller andra större samlingsplatser som fps:en märkbart sjunker.

Lite utav ett lyxproblem men kan jag använda mig av SLI så vill jag ju naturligtvis nyttja det.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Vilken server spelar folk på?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Någon som kör SLI och har problem med blinkande texturer? Jag har provat att ändra mellan olika grafikinställningar samt växla mellan DX9/11 utan positiva resultat. Vissa zoner är värre än andra.

Jag har googlat runt på div. forum efter en lösning på problemet men ej funnit några svar. Det enda som fungerar till 100% för mig är att använda endast ett grafikkort.

Spelet flyter på hyfsat ok med högsta inställningar på ett GTX780. Det är i städer eller andra större samlingsplatser som fps:en märkbart sjunker.

Lite utav ett lyxproblem men kan jag använda mig av SLI så vill jag ju naturligtvis nyttja det.

Städer och större samlingar innebär ofta mycket cpu belastning. Vad har du för cpu?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowFlow:

Är det någon som kör på Orchidna så försöker vi samla ihop ett svenskt gille. Vi är 25st just nu och tar gärna emot fler!

Jag joinar gärna. Är en lvl 28 elf. Namn = Cobol

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Städer och större samlingar innebär ofta mycket cpu belastning. Vad har du för cpu?

Kör med en uppskrämd i7 2600k på 4.7GHz. 16Gig RAM, OS: Win 8.1.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cargo:

Jag joinar gärna. Är en lvl 28 elf. Namn = Cobol

Ska försöka komma ihåg att skriva till dig. Glömmer jag bort det kan du kontakta mig. Nickar Greven i AA.