Middle-earth: Shadow of Mordor jämförs på PC och Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Middle-earth: Shadow of Mordor jämförs på PC och Playstation 4

Sagan om Ringen-doftande spelet Shadow of Mordor skapar rubriker genom uppskruvade systemkrav. Nu jämförs titelns grafiska kvalitet mellan PC och konsol.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Notera spindeln på PC versionen av första bilden, så detaljrikt vart det inte riktigt på PS4!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad. Brukar vara så med konsolportar.

EDIT: Hade de ens Ultra texturerna aktiverade?

Permalänk
Medlem

PCMR i all ära men sånna här jämförelser är ganska ointressanta egentligen. Klart det kommer ser bättre ut på en PC med betydligt högre beräkningskraft.

Såvida det inte är en sleten konsolportning.

Permalänk
Medlem

Var HD texturerna igång? Aka 6GB VRAM grafik?

Jag kör tyvärr på medium med mitt 7950 för att få flyt. Stuttering som fan, mellan 30 och 70 hela tiden men känns flytande jämnfört med v-syncs 35 konstanta fps. Får se hur det blir nästa månad då jag byter GPUer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tOPO:

Ingen större skillnad. Brukar vara så med konsolportar.?

Fast det är ju ingen konsolport.

Permalänk

6 gig vram i 1080? for real?

Måste vara skit optimerat..

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket VRAM det här spelet vill ha maxat i surround 4K..

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

För er som undrar: Enligt kommentarer på nätet (youtube) så ska texturerna inte ha varit aktiverade på PC, därav att det ser nästan identiskt ut på många ställen. Sen ska vi ju inte glömma motion-blurret mm som PS4 drar med, men annars ser det rätt skapligt ut!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Vad är detta för trams. Propaganda för att marknadsföra konsoler?

Så fort ett konsolspel levererar samma upplevelse som på PC har spelföretaget struntat i möjligheterna med PC.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast

Det jag inte riktigt förstår med konsolspelare som alltid ska vara så anti-PC är att en av deras största argument brukar vara "Ni bryr er bara om grafiken och inte om gameplayet, gameplay är vad som gör ett spel" och det håller jag med om och det är därför jag föredrar 120FPS och lägre grafik än tvärtom.

Men det vi ser med i stort sett varje konsolspel som släpps så som till exempel detta så är frameraten 30FPS endast för att konsolerna ska försöka se så bra ut som de kan mot PC.
Även om det inte är dessa konsolspelare som designar spelen så är ju det hyckleri att säga så när man konstant spelar spel i 30FPS med så bra grafik som det bara går.
Jag ska i alla fall ha mina 120FPS punkt slut.

On topic så ser det ju faktiskt väldigt likt ut av anledningen att det just är 30FPS det handlar om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag håller med Uzanar. Trots att Playstation 4-versionen är utseendemässigt lik PC-versionen, har den garanterat inte ett uns av samma flyt. Personligen nöjer jag mig dock med allt över 60 fps i spel som Middle-earth: Shadow of Mordor.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Anledningen varför man väljer PC före konsol är att slippa spela i 30fps. Hur det ser ut är oväsentligt om frameraten underskrider 60fps.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Men hur ser fpsen ut? ;D

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Men hur ser fpsen ut? ;D

Enligt vad utvecklarna har sagt så ska det vara 1080p@60fps på PS4 men man undrar om detta verkligen stämmer. Om det är så är det ju trevligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Durkadur:

Enligt vad utvecklarna har sagt så ska det vara 1080p@60fps på PS4 men man undrar om detta verkligen stämmer. Om det är så är det ju trevligt.

Det är en låst 30FPS det handlar om:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

spelet flyter iaf på bra här med allt på Ultra (inkl HD tillägget) i 2560x1440. riktigt bra spel.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det jag inte riktigt förstår med konsolspelare som alltid ska vara så anti-PC är att en av deras största argument brukar vara "Ni bryr er bara om grafiken och inte om gameplayet, gameplay är vad som gör ett spel" och det håller jag med om och det är därför jag föredrar 120FPS och lägre grafik än tvärtom.

Är inte det ett argument från 90-talet? Eller säger folk så fortfarande? Med tanke på populära spel som Diablo 3, Wow, CS, Minecraft osv så känns det verkligen som ett avlägset argument. Det är ju snarare tvärtom kolla på konsolspelen och se vilka spel som är mest populära och hur snygga dessa är grafiskt sett.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Ja, de som är beroende av att ha bra grafik i spel, ska inte köra något spel what so ever på konsol! Datorer har bättre detaljrikedom än vad till exempel Playstation 4 har.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jämför med ultra-hd textures och 120fps istället hehe

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Själv ser jag en större skillnad, texturer gör så mycket för spel, förra året sade jag att grafikkorten kommer att hamna två generationer efter spelmotorerna om dem inte trycker minst 6GB VRAM som standard och 4GB som absolut minimum. Nu sitter man här och dem enda grafikkorten som går att uppgradera till är Titan Black/Z och 295X2 som kostar 10 papp. Alla andra på hela marknaden är redan utgångna och går ej att uppgradera till, det inkluderar 970 och 980.

Spelar på 2560x1600 så ja spel äter mer än 4GB VRAM redan i dagsläget...
Får bara hoppas på att nvidia slutar vägra sätta mer minne på sina kort eller att AMD satsar på nuvarande generations spel med nästa generations grafikkort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av str8forthakill:

Själv ser jag en större skillnad, texturer gör så mycket för spel, förra året sade jag att grafikkorten kommer att hamna två generationer efter spelmotorerna om dem inte trycker minst 6GB VRAM som standard och 4GB som absolut minimum. Nu sitter man här och dem enda grafikkorten som går att uppgradera till är Titan Black/Z och 295X2 som kostar 10 papp. Alla andra på hela marknaden är redan utgångna och går ej att uppgradera till, det inkluderar 970 och 980.

Spelar på 2560x1600 så ja spel äter mer än 4GB VRAM redan i dagsläget...
Får bara hoppas på att nvidia slutar vägra sätta mer minne på sina kort eller att AMD satsar på nuvarande generations spel med nästa generations grafikkort.

Nu är ju dock Shadow of Mordor ett ganska stort undantag när det gäller hårdvarukraven.
Det är ju trots allt det första spelet som släppts med 6GB VRAM som rekommendation och spelet befogar ju inte riktigt det kravet med grafiken om du frågar mig så jag säger att det är halvtaskigt optimerat eller liknande och jag tror inte att vi kommer se mer än 1-2 spel under 2015 med sådana här krav.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

En rolig detalj i det hela är att många var skeptiska över att Xbox One eller PS4 skulle kunna visa bra grafik överhuvudtaget med tanke på dess klena hårdvara. Däremot var det många som påstod att 60 fps skulle vara standard. Inga av dessa rykten skulle jag påstå stämde.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu är ju dock Shadow of Mordor ett ganska stort undantag när det gäller hårdvarukraven.
Det är ju trots allt det första spelet som släppts med 6GB VRAM som rekommendation och spelet befogar ju inte riktigt det kravet med grafiken om du frågar mig så jag säger att det är halvtaskigt optimerat eller liknande och jag tror inte att vi kommer se mer än 1-2 spel under 2015 med sådana här krav.

Redan förra året dippade spel upp i 3.2GB VRAM användning i 2560x1600, BF4 når närmare 4GB, trenden pekade rakt uppåt. Ja för en som spelar på en meslig 1920x1080 skärm är det inga problem, men för oss med högupplösta eller flerskärmslösningar är det ett aktuellt problem redan sen förra året.

Och ja högupplösta texturer ger en väldigt liten prestandakostnad, men en massiv förbättring.

Permalänk
Medlem

Testade idag. 3440x1440 och med titan. 5.7GB videominne åts upp med ultra-texturerna nedladdade. inte hunnit så värst långt i spelet men det verkar flyta på bra.

6GB vram för 1080p låter lite som att man safe-ar en aning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

PS4 ser suddigare ut. Vet inte om ja inbillar mig. Men kan vara antingen att den inte är 1080p, eller Youtube bara råka smasha där hårdare.

Men väldigt svårt att se något, speciellt då det inte är original bilder va ja kan se, för om det ser ut då ser utan komprimering, då är ja rätt besviken;P

Permalänk

så ena körs på en 4000 kr konsol och andra kört på en 10k dator o de ser ungefär likadana ut. PC portar ftw!

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av vallentiin:

så ena körs på en 4000 kr konsol och andra kört på en 10k dator o de ser ungefär likadana ut. PC portar ftw!

Å andra sidan kan jag tänka mig att en 5000kr PC också kan spela spelet i 1080p@30FPS om man så vill det men 30FPS är ju som det är.
Men man får inte mycket extra i det här spelet med high end komponenter förutom högre FPS då.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

ser inte ens någon skillnad

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ser inte ens någon skillnad

Håller med. Ser någon liten skillnad. Men absolut inget märkvärdigt. Det som är största skillnaden lär vara Fps. Ska installera spelet och prova själv. Har 2560x1600 skärm så får hoppas det funkar någorlunda bra med I5 3570k @4.5Ghz och Gtx 970 @1500mhz

Visa signatur

Jag har en data